Rutger DC
Asfaltkampioen
Nissan heeft momenteel twee sedans in ontwikkeling: een nieuwe generatie van de compacte middenklasser Nissan Sylphy (China) of Sentra (Noord-Amerika) en een nieuwe generatie sedan uit de compacte klasse (B-segment): de nieuwe Sunny (China, India) of Versa (Noord-Amerika). Omdat Nissan wel van wat verwarring houdt, zijn er afhankelijk van de markt ook andere namen in omloop voor Nissans kleinste sedan: Latio (Japan) en Almera (Thailand). Renault verkoopt er ook een eigen versie van op de Indiase markt: de Scala.
Er is een nieuwe generatie van in aantocht. Dat wordt tijd ook, want de auto werd in 2010 geïntroduceerd en oogt inmiddels wel erg bedaagd. De Chinese verkopen zijn volledig ingestort: van 157.000 stuks in 2011 tot 7.600 in 2018... In India gaat het eveneens zeer slecht met de auto (maandelijkse verkoop van enkele tientallen stuks) en in de VS ging het nog relatief goed met 'slechts' een halvering van 144.500 stuks in 2015 naar 76.000 stuks afgelopen jaar, al is dat aantal inclusief de Versa Note, ofwel de hier als Nissan Note bekende hatchback/MPV-achtige.
De Chinezen hebben het segment van compacte sedans volledig overgenomen door een prijzenslag die de niet-lokale autofabrikanten simpelweg niet konden volgen. Of Nissan een toekomst heeft in India is niet duidelijk, omdat de recent gelanceerde Kicks daar lijkt te mislukken en Nissan niet kan vertrouwen op andere succesnummers (die heeft het niet, de verkopen van de Micra, Sunny en Terrano zijn ronduit armzalig).
Toch komt er weer een opvolger. Vooral in Noord-Amerika (inclusief Mexico), Latijns-Amerika en het Caribisch gebied bestaat er nog een gezonde vraag naar Nissans compacte sedan. In China waagt Nissan vast ook weer een nieuwe poging.
Dit zijn de eerste spionagefoto's van de nieuwe generatie. Het lijkt erop dat de laatste Nissan Micra, die momenteel slechts in Europa wordt gebouwd en verkocht, als basis is genomen. Wellicht wordt de vormgeving iets minder wild. De wielbasis lijkt ten opzichte van de Micra een stuk opgerekt voor meer ruimte op de achterbank.
Meer foto's: https://www.motor1.com/news/313538/nissan-versa-sedan-spied-first-time/
Huidig model:
Er is een nieuwe generatie van in aantocht. Dat wordt tijd ook, want de auto werd in 2010 geïntroduceerd en oogt inmiddels wel erg bedaagd. De Chinese verkopen zijn volledig ingestort: van 157.000 stuks in 2011 tot 7.600 in 2018... In India gaat het eveneens zeer slecht met de auto (maandelijkse verkoop van enkele tientallen stuks) en in de VS ging het nog relatief goed met 'slechts' een halvering van 144.500 stuks in 2015 naar 76.000 stuks afgelopen jaar, al is dat aantal inclusief de Versa Note, ofwel de hier als Nissan Note bekende hatchback/MPV-achtige.
De Chinezen hebben het segment van compacte sedans volledig overgenomen door een prijzenslag die de niet-lokale autofabrikanten simpelweg niet konden volgen. Of Nissan een toekomst heeft in India is niet duidelijk, omdat de recent gelanceerde Kicks daar lijkt te mislukken en Nissan niet kan vertrouwen op andere succesnummers (die heeft het niet, de verkopen van de Micra, Sunny en Terrano zijn ronduit armzalig).
Toch komt er weer een opvolger. Vooral in Noord-Amerika (inclusief Mexico), Latijns-Amerika en het Caribisch gebied bestaat er nog een gezonde vraag naar Nissans compacte sedan. In China waagt Nissan vast ook weer een nieuwe poging.
Dit zijn de eerste spionagefoto's van de nieuwe generatie. Het lijkt erop dat de laatste Nissan Micra, die momenteel slechts in Europa wordt gebouwd en verkocht, als basis is genomen. Wellicht wordt de vormgeving iets minder wild. De wielbasis lijkt ten opzichte van de Micra een stuk opgerekt voor meer ruimte op de achterbank.







Meer foto's: https://www.motor1.com/news/313538/nissan-versa-sedan-spied-first-time/
Huidig model:



