Nissan Versa/Sunny (VS/CN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Nissan heeft momenteel twee sedans in ontwikkeling: een nieuwe generatie van de compacte middenklasser Nissan Sylphy (China) of Sentra (Noord-Amerika) en een nieuwe generatie sedan uit de compacte klasse (B-segment): de nieuwe Sunny (China, India) of Versa (Noord-Amerika). Omdat Nissan wel van wat verwarring houdt, zijn er afhankelijk van de markt ook andere namen in omloop voor Nissans kleinste sedan: Latio (Japan) en Almera (Thailand). Renault verkoopt er ook een eigen versie van op de Indiase markt: de Scala.

Er is een nieuwe generatie van in aantocht. Dat wordt tijd ook, want de auto werd in 2010 geïntroduceerd en oogt inmiddels wel erg bedaagd. De Chinese verkopen zijn volledig ingestort: van 157.000 stuks in 2011 tot 7.600 in 2018... In India gaat het eveneens zeer slecht met de auto (maandelijkse verkoop van enkele tientallen stuks) en in de VS ging het nog relatief goed met 'slechts' een halvering van 144.500 stuks in 2015 naar 76.000 stuks afgelopen jaar, al is dat aantal inclusief de Versa Note, ofwel de hier als Nissan Note bekende hatchback/MPV-achtige.

De Chinezen hebben het segment van compacte sedans volledig overgenomen door een prijzenslag die de niet-lokale autofabrikanten simpelweg niet konden volgen. Of Nissan een toekomst heeft in India is niet duidelijk, omdat de recent gelanceerde Kicks daar lijkt te mislukken en Nissan niet kan vertrouwen op andere succesnummers (die heeft het niet, de verkopen van de Micra, Sunny en Terrano zijn ronduit armzalig).

Toch komt er weer een opvolger. Vooral in Noord-Amerika (inclusief Mexico), Latijns-Amerika en het Caribisch gebied bestaat er nog een gezonde vraag naar Nissans compacte sedan. In China waagt Nissan vast ook weer een nieuwe poging.

Dit zijn de eerste spionagefoto's van de nieuwe generatie. Het lijkt erop dat de laatste Nissan Micra, die momenteel slechts in Europa wordt gebouwd en verkocht, als basis is genomen. Wellicht wordt de vormgeving iets minder wild. De wielbasis lijkt ten opzichte van de Micra een stuk opgerekt voor meer ruimte op de achterbank.

91207710.jpg


8214f710.jpg


4ca14210.jpg


33bb6510.jpg


5fe1b610.jpg


e6cf0510.jpg


a5fa8310.jpg


Meer foto's: https://www.motor1.com/news/313538/nissan-versa-sedan-spied-first-time/

Huidig model:

20180208101905195159633_5843999_11.jpg


201802081019131913191562_5843992_11.jpg


201802081019111911228403_5843996_11.jpg


2018020810240124112523_5844056_11.jpg
 
659 in januari :D Wel opmerkelijk dat die Sylphy het zo goed doet in zijn nadagen, voor een model dat verder nergens in lijkt uit te blinken. Maar daar denken de Chinezen dan vast anders over!
 
Wouter82 zei:
Banter zei:
De Sylphy scoort in China.
In Jan 2019 ca 50.000 st

En dit gaat over de Sunny die het niet goed schijnt te doen ;)

Begrijpend lezen & context begrijpen is voor sommigen blijkbaar een dingetje
Lees vooral nog eens aandachtig Rutger's openings post door. Na regel 1 mag je stoppen. :)
 
Terug
Bovenaan