Carfanatic

Wegverkenner
nv200-2.jpg

Nissan is preparing a move into the global small van market with the introduction of its all new spacious yet compact NV200 small van.

Designed from the outset as both a commercial and a passenger vehicle, the Nissan NV200 brings new levels of space, comfort and practicality to the small van market, both in Europe and other global markets.

NV200 will be available in three different versions: a van with the largest load space in its class and two seven seat variants - the functional Combi version for loads and passengers, and the more plush passenger car version, which will be shown at Geneva Motor Show next month.

tsja, een busje :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk is er weer een Aziatische autofabrikant terug met een geheel Europa ontworpen bedrijfsauto. Tegenwoordig zijn alleen de Toyota Hiace en Hyundai H300 leverbaar, nadat Mitsubishi, Mazda, Isuzu, Suzuki, Daihatsu, Kia, Asia uit het bestelautosegment waren verdwenen en Nissan alleen wat Renault/Opel producten verkocht met eigen logo's.
Ik vind de NV200 echter niet bepaald mooi, de achterkant lijkt me nogal vreemd. De voorkant doet erg sterk denken aan de Fiat Scudo/Peugeot Expert/Citroën Jumpy.

De NV200 wil een alternatief zijn voor de compacte eenvolumers: deze bestelwagen met typische Nissan-look bestaat in drie mogelijke uitvoeringen, waaronder twee met zeven zitplaatsen. Een concept-car van de bestelwagenvariant (zie foto) konden we al bewonderen op het salon van Tokio in 2007, geïnteresseerden voor de personenwagenversie kunnen begin maart in Genève terecht. De personen-NV200 biedt plaats aan zeven inzittenden en beschikt over twee zijdelingse schuifdeuren. Nissan verzekert dat de afwerkingskwaliteit op het niveau staat van die in een klassieke auto. Aan bergvakken en opbergmogelijkheden heeft de NV200 alvast geen gebrek, met onder meer een "geheim" bergvak in het bovenste deel van het handschoenkastje. Verder verzorgt hij ook zijn veiligheid, met, afhankelijk van de versie, een achteruitrijcamera, ESP en een ABS met noodremhulp (NBAS) en remkrachtverdeler (EBD). Frontale airbags zijn standaard, zijdelingse zijn als optie verkrijgbaar. De motorkap is speciaal ontworpen om schokken te absorberen en voetgangers te beschermen bij een eventuele aanrijding.

Het sterke punt van de NV200 is echter zijn moduleerbaarheid. Zo hebben alle stoelen een verstelbare rugleuning. De koffer is zelfs met de zeven plaatsen in gebruik nog voldoende ruim voor twee reiskoffers; met de twee achterste stoelen weggeklapt passen er zelfs vijf valiezen in de laadruimte. Daarvoor hoeven geen stoelen te worden verwijderd: de bank op de tweede rij kan in ongelijke delen tegen de voorstoelen worden geklapt, terwijl de twee stoelen van de laatste rij kunnen wegklappen. Nissan gaat er prat op dat er met slechts twee plaatsen in gebruik drie mountainbikes in de auto passen zonder dat je daarvoor de wielen hoeft te verwijderen. Want hoewel hij nog geen 4,40 meter lang (en 1,84 meter hoog) is, biedt de NV200 een laadvloer van 2,04 meter lang. Wie de passagiersstoel vooraan ook nog neerklapt, kan zelfs voorwerpen tot 2,80 meter meenemen.

De NV200 staat het B-platform van de Note en de Micra, maar dan aangepast. Zo beschikt hij vooraan over een onafhankelijke ophanging met veerpoten gemonteerd op een subframe en zitten achteraan bladveren. Niettemin kan hij rekenen op een antirolstang, zowel vooraan als achteraan, en op telescopische schokdempers met antipompeffect vooraan. Voor de aandrijving tekenen twee motoren. Op benzinevlak gaat het om de 1,6 liter grote viercilinder uit de Micra, Note en Qashqai, goed voor 108 pk en 153 Nm en gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De diesel is de 1.5 dCi, ook al uit de Micra en de Note, in zijn configuratie met 86 pk en 200 Nm. Later zou ook nog een krachtiger variant van deze motor volgen.

bron: autogids.be

Zo een beetje de opvolger van het laatste echte Nissan busje op de Europese markt: de Serena/Vanette. Compact, kleine motoren, bladveren voor een groot laadvermogen en een grote moduleerbaarheid. Maar het was geen groot succes, en dat gaat deze NV200 ook niet worden ...

Laat maar komen !! De Hyundai H300 vind ik eerlijk gezegd wel origineler vorm gegeven. Beter in balans zeg maar. De neus van de NV, nee, hele auto lijkt wel erg op de 3-ling Expert/Jumpy/Scudo. Maar toch wel een stoere snuit, helaas dat de achterkant juist weer heel droevig/zielig lijkt.

Ik vind 'm wel leuk voor een busje. De neus doet stoer aan, alleen de achterkant ziet er wat vreemd uit. ik denk dat dat komt omdat de achterlichten zo laag staan en in verhouding nogal klein zijn, waardoor de achterkant er hoog en breed uitziet.

Dit moet de opvolger worden van de Primastar? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze auto toch een halve klasse lager moet worden gepositioneerd. De auto komt korter en smaller over. Meer een opvolger van de aloude Serena/Vanette. Geleverd tot ongeveer 2002.

Inderdaad lijkt me dit een opvolger van de Vanette: compact, achterklep ipv. 2 deuren en een 2 liter motor.
Nissan gaat verder waar ze voor de Renault-bussen stil zijn blijven staan.

Ik kan alleen het Micra-chassis niet rijmen. Daar is de bus te groot en te zwaar voor. Dan moet er zoveel aan het chassis gewijzigd zijn dat de naam Micra niet meer ter sprake doet.

De Trafic, Vivaro en Primastar zijn een stuk groter, dus is de NV200 geen opvolger van de Primastar.

Quote:
Ik kan alleen het Micra-chassis niet rijmen. Daar is de bus te groot en te zwaar voor. Dan moet er zoveel aan het chassis gewijzigd zijn dat de naam Micra niet meer ter sprake doet.

ik wel... auto staat namelijk op basis van de Dacia Logan MCV...die staat namelijk ook op het B platform van de renault-nissan groep. Hier staat dus micra, note, modus, clio III en sandero op. Motoren zijn ook de bekende uit van dat platform.

Ami zei:
ik wel... auto staat namelijk op basis van de Dacia Logan MCV...die staat namelijk ook op het B platform van de renault-nissan groep. Hier staat dus micra, note, modus, clio III en sandero op. Motoren zijn ook de bekende uit van dat platform.

Okee, maar is de NV200 niet een stuk breder?

Nieuwe foto's:

005-.jpg

004-.jpg

002-.jpg

008-.jpg

010-.jpg

Gallery: https://es.autoblog.com/photos/nissan-nv200-2010/

Nog wat live foto's:

01-gen-09-nissan-nv200-live.jpg

03-gen-09-nissan-nv200-live.jpg

04-gen-09-nissan-nv200-live.jpg

07-gen-09-nissan-nv200-live.jpg

08-gen-09-nissan-nv200-live.jpg

09-gen-09-nissan-nv200-live.jpg

Live gallery: https://es.autoblog.com/photos/ginebra-2009-nissan-nv200/

ik weet de exacte maten niet, maar hetzelfde ondestel betekent niet dat wielbasis en spoorbreedtes gelijk moeten zijn. maar an de wieltjes is het wel te zien en ook de kleine motorisering

Waarom is in vredesnaam het klepje van de dashboardkast wegbezuinigd? Staat wel erg goedkoop en op deze manier heb je er niks aan. Alles wat er in ligt valt er uit bij een stevige acceleratiepoging.

Dit crisisgedoe zie je ook bij de Skoda Fabia: bij de Skoda Fabia I had je als basismodel de Classic: keurig een dashboardkast dat middels een klepje afgesloten kon worden. Bij de Fabia II modeljaar 2009 is het dashboard voorzien van 2 kastjes. Bij het huidige basismodel, de Go, hebben beide kastjes geen klepje, dan heb je de Comfort waarbij het onderste kastje wel door een klepje kan worden afgesloten, het bovenste gedeelte is open. Pas vanaf de derde uitrustingsvariant kunnen beide dashboardkastjes dicht door middel van een klep. Jammer dat je zo het onderscheid moet laten zien met het hoger ingeschaalde Volkswagen.....

Terug naar deze Nissan: Is hier het dashboardkastklepje wegbezuinigd omdat de acceleratie dermate langzaam is dat er uberhaupt niets uit kan vallen? Ontwerptechnisch moet ik kwijt dat de wagen toch wel veel lijntjes heeft, verder vind ik de wielen nogal klein.

Het eerste wat ik dacht was: Hé bah! Maar nu ik even door het topic gescrold heb, denk ik: Mwah! Zo verkeerd nog niet!:D

Is niet zo breed. Ik schat zo'n 1,75 meter. Hoogte is 1,85 meter. Niet directe opvolger van de Serena/Vanette, want die bestaan in het verre oosten nog en zien er heel anders uit, eigenlijk zijn die uitgegroeid tot een volwaardige bus ter grootte van de VW Transporter.
Kan wel gezien worden als een Europese verderzetting van de Serena, met wat zelfde stijlelementen en vooral de achterklep is herkenbaar. Zo ook achterbank(en) in plaats van losse stoelen, de hoge koets en compacte motoren. Ben benieuwd of de personenuitvoering ook bladveren heeft ...

Ze hebben het erover dat de NV200 de ruimste in zijn klasse is. Maar hij is ook de enige in zijn klasse. De concurrentie is allemaal groter (Expert) of kleiner (Partner).

Nissan was niet tevreden over de betrouwbaarheid van de Primastar (Trafic), maar voor de NV200 hebben ze ook behoorlijk lopen shoppen in de magazijnen van Renault. Of zou het verschil maken dat ze gebruik maken van bewezen onderdelen waar oa. een Dacia ook uit opgebouwd is?

Nog geen 4,40 meter lang, wat dat betreft vergelijkbaar met Partner en co, maar wel duidelijk ruimer. Maar geen mooi busje natuurlijk.

@ La Troyes: die tekst heb ik een halve maand geleden al gepost, een beetje naar boven scrollen ...

La Troyes zei:
Nog geen 4,40 meter lang, wat dat betreft vergelijkbaar met Partner en co, maar wel duidelijk ruimer. Maar geen mooi busje natuurlijk.

Maar de Partner e.d. zijn ludospaces die rijden als een personenauto. De NV200 is echt een busje. Hij leunt meer tegen de Expert aan, maar dan korter, smaller en spartaanser. Hij zit er eigenlijk precies tussenin. Ik ben wel benieuwd naar de prijzen.

Snap ik, maar het laat wel weer zien dat zo´n busjesvorm echt zin heeft.

Leuk, eindelijk weer eens een nieuwe Japanse bus. Wel een wat typische vormgeving, een moderne voorkant en een achterkant die juist weer doet denken aan de Urvan-busjes van 20 jaar geleden.

Ik heb net wat persberichten doorgelezen. Gezien de toonzetting van die berichten plaatst men de NV200 in het Berlingo-segment, maar dan met heel veel ruimte. Men vindt het verrassend dat er 7 personen in kunnen itt. de concurrentie, ook vindt men de ruim 2 meter lange laadruimte zeer royaal (tov. de 1,5/1,7 meter lange laadruimte van de concurrentie).
Als ie nu ook voor Berlingo-prijzen kan worden aangeboden... Heb je een echte bus met wat minder comfort, maar wel een volwaardige laadruimte.

De Vanette E/Serena had een lengte van 4,36 meter en een laadruimte van 2 meter. Komt aardig overeen. De NV200 is iets hoger en waarschijnlijk iets breder.
De echte Vanette had eveneens een lengte van 4,36 meter, maar door het ontbreken van een neus had die een laadruimte van 2,45 meter lengte.

Best een aardig bussie om te zien.
Alleen die wieltjes ogen zo iel. Beetje Yaris Verso/ Wagon R+ gevoel.

Nissan heeft vandaag in Japan de nieuwe NV200 Vanette geïntroduceerd:

Bron: https://www.carview.co.jp/news/2/105818/

Ik dacht dat we tegenwoordig parkeersensoren of een achteruitkijkcamera op het dashboard hadden. Komen ze met zo'n ouderwetse spiegel op de achterklep om de bumper in de gaten te houden. Zware aanfluiting zoiets!

En ik zie een bankje in de NV200 staan daar voelt een hond zich nog niet eens veilig op.

Nissan, dit kan en moet veel beter en zo niet dan zie ik weinig kansen voor deze auto in Europa.....

Wat een oubollig ding! Die bekleding van deuren en zijwanden in de personenversie is echt enorm 1980 (n). Die achteruitrijspiegel ook. Eigenlijk is het een jaren 80 retrobus. Nissan heeft gedacht dat je tijdens de economische crisis heel passend een crisisbus uitbrengt.

Die spiegel achterop is natuurlijk voorbehouden aan de Japanse markt. En het noodbankje is van de Japanse bedrijfswagenversie. De personenwagenversie heeft zoals je kunt zien volwaardige zitplaatsen achterin. Ik vind het een nette bedrijfswagen en personenbus. De prijzen zullen ongetwijfeld laag worden, aangezien de auto met erg kleine motoren geleverd gaat worden (1.6 en 1.5 dCi). Ik verwacht prijzen tussen die van de Citroën Berlingo/Peugeot Partner en de Hyundai H300.

Ik zie de NV200 wel zitten.
Alleen jammer dat het geen Japanner is, maar een verzameling van Renault-onderdelen.
Aan de andere kant schijnen Dacia's behoorlijk betrouwbaar te zijn met dezelfde onderdelen.
Mooi formaatje: niet te groot, niet te klein. En je kunt er ook echt wat in kwijt, itt. Kangoo's, Berlingo's e.d.
Dit gaat een succes worden als de prijzen niet veel hoger worden dan die van een Kangoo of Berlingo. Ik zou hem als Nissan zijnde hetzelfde prijzen als de kleinere broertjes, want hij is wat spartaanser.

Waarom zou de NV200 niet naar Nederland komen? De auto is immers speciaal voor Europa ontwikkeld (hoewel de auto nu ook in Japan leverbaar is als NV200 Vanette) en ook voor het eerst tentoongesteld in Europa. De NV200 zal ongetwijfeld nog dit jaar in de showrooms belanden. De Kubistar staat al niet meer op de Nissan-site en ook de Primastar en Interstar zullen worden geschrapt.

Ik zat even te kijken wat de concurrenten van de NV200 zijn.
Alleen de VW Caddy heeft dezelfde buitenmaten. Alleen heeft die een veel kortere laadruimte.
Men zegt in de nieuwsberichten dat de NV200 een concurrent is voor de Fiat Scudo en de Primastar vervangt.
Dat geloof ik niet. De Primastar is nog leverbaar en de NV200 heeft feitelijk de Kubistar (= oude Kangoo: niet meer leverbaar) vervangen.
De Primastar is een heel stuk groter.
De Fiat Scudo is ook een stuk groter dan de NV200, luxer en komt alleen qua laadruimte overeen. Dan is de NV200 wat simpeler qua basis (B-segment onderstel, bladveren achter).
Het is dus de opvolger van de Kubistar. Hopelijk komen de prijzen ook overeen.

[size=medium]Nissan NV200: Kleintransporter auf japanisch[/size]

39763_2.jpg

39763_3.jpg

39763_4.jpg

39763_5.jpg

39763_6.jpg

Plus: günstiger Preis, gute Fahreigenschaften
Minus: zunächst nur Euro 4-Motore, Branchenlösungen erst ab nächstem Jahr

Rij-impressie: https://auto-presse.de/fahrberichte.php?action=view&newsid=39763
42 foto's: https://es.autoblog.com/photos/nissan-nv200-2010/

Of te wel een mooie Dacia Logan MCV in Busvorm... en ja hoor!!!... hij komt ook nog als Dacia

Nissan NV200 Vanette Taxi:

01_l.jpg

03_l.jpg

02_l.jpg

06_l.jpg

04_l.jpg

05_l.jpg

Bron: https://www.carview.co.jp/tms/2009/preview_car/nissan_nv200_vanette_taxi/default.asp

Daar zou ik niet in vervoerd willen worden, met die bestickering aan de zijkant.

Ami zei:
Of te wel een mooie Dacia Logan MCV in Busvorm... en ja hoor!!!... hij komt ook nog als Dacia

Komt hij dan als Nissan én Dacia? Vanaf november staat de NV200 bij de Nissan dealers, in België. Vanaf € 12.500 voor de bestelwagenversie :eek: Da's een mooie prijs natuurlijk, hoe het in Nederland zal zijn weet ik niet ...
Motoren: benzine 1.6 met 107 pk en diesel 1.5 met 86 pk. Standaard met verbruiksmeter en schakelindicator. Er passen 2 europaletten in en de laaddrempel bedraagt slecht 52cm. Laadcapaciteit 750 kg.

Tis echt een lekker busje om te zien, die voorkant ziet er flink agressief uit! Ben benieuwd of dit een verkooptoppertje zal gaan worden?

Voorkant is prima te pruimen. Achterkant daarentegen slaat helemaal nergens op. Veel te Aziatisch imo.

Live @ Tokyo Motor Show:

01_l.jpg

02_l.jpg

10_l.jpg

03_l.jpg

10 live foto's: https://www.carview.co.jp/tms/2009/take_car/nissan_nv200vanette/default.asp

01_l.jpg

02_l.jpg

06_l.jpg

08_l.jpg

8 live foto's: https://www.carview.co.jp/tms/2009/take_car/nissan_vanette_taxi/default.asp

Terug
Bovenaan