Nissan 370Z roestvorming

Guest
Mijn Nissan 370Z van 2009 heeft blaasjes vorming onder de handgrepen van de deuren. Ik ben hiermee bij de dealer geweest en deze heeft het doorgestuurd naar de importeur. Ik krijg nu te horen dat dit niet valt onder roest van binnenuit.Omdat de deurgrepen op de deur zijn geplaatst loop je kans om op de randen om de greep heen blaasjes te krijgen. En tja, hoor je dan, hij is al bijna 4 jaar oud en blijft niet eeuwig mooi.
Lakgarantie is maar drie jaar...ik ben erg teleurgesteld in de importeur en mijn dealer. Is dat normaal? Iemand ervaring en/of tips voor me want ik accepteer dit natuurlijk niet.

WillemZ

Je zou eens iemand met wel verstand van zaken er naar kunnen laten kijken, schadebedrijf oid?

Bah wat een schrapers weer, iets als coulance moet toch kunnen bij Nissan. Een 370Z is wel wat bijzonders en komt minder voor dan een Micra of ander volumemodel. Even de armen uit de mouwen voor Nissan en een goede afspraak over de betaling met de klant moet toch kunnen?

Je hebt geen garantie meer, dus coulance. Coulance is tussen verkopen en kopende partij. Dus ben je eerste eigenaar, bestaat de verkopende dealer nog en/of is de dealer waar je het hebt aangegeven ook je "vaste" dealer, gun je de dealer zijn business of kom je er alleen voor ellende?

eh, 4 jaar en dan al roest? De reden die genoemd word is wel heel slecht. Zo zou je ook kunnen zeggen: Het plaatwerk is met puntlassen vastgezet en dus niet doorgelast. Ja daar kan roest tussen ontstaan, das normaal. (wat dus roest van binnenuit is)

Enige argument wat wel redelijk zou zijn is als er krassen ofzo zijn ontstaan door het regelmatige gebruik.sleutels en dergelijke die er tegenaan zijn gekomen. Maar zo? Nee dat hoort niet.
Blijkbaar word er weer flink bezuinigd op roestpreventie tegenwoordig.

Bij schadebedrijf langs gaan en vast laten stellen dat het roest is van binnenuit. bijvoorbeeld door gebrek aan roestpreventie af fabriek.

Garantie op carrosserie is toch wel langer dan 3 jaar neem ik aan? Als ie regelmatig is nagelopen (zoals meestal vereist met die garantie) zou dit dus juist wel onder garantie moeten vallen. Ben je echter nooit bij de dealer geweest hiervoor (ook niet voor beurten e.d.) vervalt die garantie en maakt het geen zak uit hoe oud de auto is.

Pobresh zei:
Blijkbaar word er weer flink bezuinigd op roestpreventie tegenwoordig.

Yep, en daar maken tegenwoordig weer heel wat merken zich schuldig aan. Een merk als Mercedes heeft in de loop der jaren de laklagen bijvoorbeeld ruim twee keer zo dun gemaakt en dure methodes als verzinken worden tegenwoordig vaak niet meer door en door gedaan. Daar krijg je ellende van. Maar ja, wat wil je dan met zo'n basis-budget-modelletje o_O ? Slecht hoor, zeker ook de hele afhandeling. Dat kan echt wel netter, vier jaar is vier jaar.

WillemZ zei:
Omdat de deurgrepen op de deur zijn geplaatst loop je kans om op de randen om de greep heen blaasjes te krijgen. En tja, hoor je dan, hij is al bijna 4 jaar oud en blijft niet eeuwig mooi.

RW zei:
Mooie conclusies op basis van geen informatie...

Jawel. Staat er namelijk gewoon. Binnen 4 jaar roest zonder verdere aanwijsbare reden = zwakke roestpreventie. Zelfs al zou de lak beschadigd zijn door sleutels, wat niet heel waarschijnlijk is met CV...

Zo zou je het kúnnen uitleggen idd, ik vind de mening van een expert interessanter, als je het niet erg vindt.

WillemZ zei:
Mijn Nissan 370Z van 2009 heeft blaasjes vorming onder de handgrepen van de deuren. Ik ben hiermee bij de dealer geweest en deze heeft het doorgestuurd naar de importeur. Ik krijg nu te horen dat dit niet valt onder roest van binnenuit.Omdat de deurgrepen op de deur zijn geplaatst loop je kans om op de randen om de greep heen blaasjes te krijgen. En tja, hoor je dan, hij is al bijna 4 jaar oud en blijft niet eeuwig mooi.
Lakgarantie is maar drie jaar...ik ben erg teleurgesteld in de importeur en mijn dealer. Is dat normaal? Iemand ervaring en/of tips voor me want ik accepteer dit natuurlijk niet.

WillemZ

Heb je ook al met je dealer besproken dat het een bekend probleem betreft?

https://www.my350z.info/viewtopic.php?f=6&t=16917&p=313081#p313081

Roest zit dus niet alleen rondom het handvat, maar ook aan de binnenzijde van de deur. Is dat bij jou ook geconstateerd? En zo ja, waarom zou het dan geen roest van binnenuit zijn?

edit, verkeerde link naar het duitse 350/370 forum.

s velthuis zei:
Yep, en daar maken tegenwoordig weer heel wat merken zich schuldig aan. Een merk als Mercedes heeft in de loop der jaren de laklagen bijvoorbeeld ruim twee keer zo dun gemaakt en dure methodes als verzinken worden tegenwoordig vaak niet meer door en door gedaan. Daar krijg je ellende van. Maar ja, wat wil je dan met zo'n basis-budget-modelletje o_O ? Slecht hoor, zeker ook de hele afhandeling. Dat kan echt wel netter, vier jaar is vier jaar.

Ook al was het een budget modelletje, dan is 4 jaar wel errug jong!

Ik heb niet alles doorgespit, maar in Dld loopt een draad van 15 pagina's over roest aan de 350/370. Het komt blijkbaar niet per definitie voor op een 350/370, maar dat kan ook met feit te maken hebben dat deze auto's misschien beter dan gemiddeld behandeld worden. Roest komt in elk geval voor in de deuren en aan de rand van de vulopening en op het dak. Blazen in de lak komen verder ook voor op de aluminium motorkap. Dat kan door steenslag komen, maar ook door de combinatie van aluminium en stalen bouten en moeren. Zo ver ik het gelezen heb is er ook in Dld geen sprake van garantie of coulance na meer dan 3 jaar. Inderdaad wordt ook daar gesproken over een matige lakkwaliteit (dun en begint spontaan de bubbelen) en geen sterke vorm van roestprotectie. Ik kan niet vinden of de 370Z volverzinkt is, maar dat zal gezien de roest die ontstaat niet of niet volledig het geval zijn. Zink is een opofferingsmetaal en een kleine lakschade zal, zelfs als die tot op het metaal is, niet zo tot roest kunnen leiden:

file.php

Bartus G. zei:
s velthuis zei:

Ook al was het een budget modelletje, dan is 4 jaar wel errug jong!

Da's inderdaad ook wel weer zo ja. Zelfs de eerste nieuwe Dacia's hadden er iets meer tijd voor nodig...

s velthuis zei:
R-W zei:
Zo zou je het kúnnen uitleggen idd, ik vind de mening van een expert interessanter, als je het niet erg vindt.

Nee, vind ik niet. Net zo min als jouw mening mij interesseert.

Ach gut, hoe vriendelijk weer. Maar hang vooral de googleheld uit, zo lang jij niet weet hoe en wat vwb de auto van TS, kraam je vooral onzin uit.

Pivavar zei:
misschien is het wel een aan elkaar gelaste 6e hands die via firma L&B is verkocht?

Zou kunnen, opgelapte schadedelen hebben lang niet altijd een even goede roestwerende ondergrond. Heb zelf een roestende kofferklepdeksel, terwijl de rest van het ding roestvrij is. Ook daar op de overgang kunststof-blik trouwens. Of het de originele kofferklep is? Geen idee. Maar als ik dat duitse forum mag geloven is het dus geen onbekend probleem bij een 370Z en is het misschien zelfs een topje van een grotere ijsberg. Het loont dus zeker de moeite om ook ín de deur te kijken en te vragen waarom dit geen roest van binnenuit zou zijn. Sowieso lijkt de lak niet altijd even degelijk, gezien de diverse ervaringen met min of meer spontaan bubbelende lak op diverse plaatdelen. Maar lak en roestpreventie is niet per se hetzelfde. Met een goede roestpreventie mag ook slechte lak niet al na vier jaar tot roest leiden. Vooral niet omdat je nooit meer echt van een roestprobleem af gaat komen.

Als ik zo naar de foto kijk, is dat idd. GEEN roest van binnen uit. Dit soort roest ontstaat door het werken/schuren van de kunststof handgreep en het plaatwerk.
Dat komt dus niet door sleutels maar door slechte en/of te dunne laklaag, slecht ontwerp of idd. door eerdere schade.

marcel21674 zei:
Als ik zo naar de foto kijk, is dat idd. GEEN roest van binnen uit. Dit soort roest ontstaat door het werken/schuren van de kunststof handgreep en het plaatwerk.
Dat komt dus niet door sleutels maar door slechte en/of te dunne laklaag, slecht ontwerp of idd. door eerdere schade.

Die rand is inderdaad geen roest van binnenuit, maar op dat zelfde forum staan ook foto's van de binnenzijde van de deur. En dan ben ik er toch niet meer zo zeker van dat het geen roest van binnenuit zou kunnen zijn:

file.php

Ik zou in elk geval de deur open (laten) maken en ook van binnenuit kijken wat de roestschade is. Als het er bij TS net zo uit ziet als in dat forum, dan heeft alleen de buitenzijde behandelen geen baat meer.

Als je dat plaatje ziet van de binnenzijde van de deur, krijg ik ook sterk het gevoel dat er nauwelijks lak zit of heeft gezeten, in ieder geval echt minimaal.

Daarom, naar een goede schade-expert en die een rapport laten opmaken. Dan heb je wat om mee naar de dealer te gaan en dat maakt meer indruk dan de googleresultaten van een of andere forumbeun.

marcel21674 zei:
Als je dat plaatje ziet van de binnenzijde van de deur, krijg ik ook sterk het gevoel dat er nauwelijks lak zit of heeft gezeten, in ieder geval echt minimaal.

Precies, en dat is ook wat Pobresh bedoelde met de opmerking dat er tegenwoordig weer flink op bezuinigd wordt.

Het is op zich niet geheel ongewoon dat de binnenkant van de deur niet in kleur is gespoten. Meestal zit er maar een dun laagje primer op, meer is er ook niet nodig aangezien deze plekken bijna niet kunnen beschadigen.

Feit is wel dat de kwaliteit van de hedendaagse roestbescherming een stuk slechter is dan de auto's uit de jaren '90.

Mijn Cordoba uit 2006 heeft meer roest dan de Megane uit 2001 terwijl de laatste ouder, meer km én unilak in plaats van metallic lak heeft.

Toetsje zei:
Het is op zich niet geheel ongewoon dat de binnenkant van de deur niet in kleur is gespoten. Meestal zit er maar een dun laagje primer op, meer is er ook niet nodig aangezien deze plekken bijna niet kunnen beschadigen.

Feit is wel dat de kwaliteit van de hedendaagse roestbescherming een stuk slechter is dan de auto's uit de jaren '90.

Mijn Cordoba uit 2006 heeft meer roest dan de Megane uit 2001 terwijl de laatste ouder, meer km én unilak in plaats van metallic lak heeft.

Unilak is vaak dikker dan metallic lak, omdat daar toch een blanke laag overheen word gezet. Bij een unilak vaak niet.
Roestpreventie is al jaren een soort sinusbeweging.
Half jaren 80 waren de autos beter beschermt dan eind jaren 80, Begin jaren 90 waren de autos beter dan halfverwegen jaren 90, eind jaren 90 werd er weer veel meer aan gedaan, nu zijn we weer in een dip beland qua roestpreventie. En dan menen ze dat het met crisis te maken heeft. Dat de bouwkwaliteit terugloopt (o.a. dikte van de lak, slechte afwerking en onnozele gebreken die als normaal worden gezien...) is trouwens minder fluctuerend, das echt gevalletje bezuiniging tegenwoordig.

Als ik de fotos zo zie: geen roest van binnenuit. Dealer heeft dan wel gelijk. Maar dit hoort gewoon niet te gebeuren binnen 4 jaar. Duid eerder op een gebrek tijdens de productie. Als het goed is heb je langer dan 3 jaar garantie op de carosserie. Als je alle keren de checkups daarvoor gewoon hebt laten doen bij de dealer. Kun je je daar nog op proberen te beroepen.

Ik zou mijn als dealer zijnde kapot schamen als een klant met een 4jaar oude auto zo komt aanrijden.
Kan mij niet voorstellen dat je je dan wilt verschuilen achter de garantievoorwaarde "alleen roest van binnenuit is gedekt".
Denken ze echt dat zo'n klant ooit nog een Nissan zal kopen, ik in ieder geval niet meer.

Even een follow up en reactie op een aantal vragen hier op t forum. Ik ben de tweede eigenaar en heb deze gekocht toen de Z 1 jaar oud was. De auto was en is schadevrij en heeft nog geen 40000 km gereden. De deuren beschadigen niet door sleutels omdat dit bij een Z niet nodig is. Ik heb de auto gekocht bij een Nissan dealer die veel 370Z en GTR's verkoopt. Nee, ik kom daar niet alleen met ellende maar de auto is daar in onderhoud, zomer/winterwielen opslag en ik rij er voor van de ene kant naar de andere kant van t land.
Inmiddels is het coulance verzoek van de dealer naar de importeur afgewezen en ik heb aangegeven nu op een reactie van de dealer te wachten om dit op te lossen en dat ik daar niet aan mee betaal. Het kost mij sowieso al geld als ik de auto in ga ruilen, als ik er niks aan laat doen wordt het probleem groter, en als ik het wel laat doen staat er op de autopas dat beide deuren opnieuw zijn gespoten naar aanleiding van roestvorming.
Wordt vervolgd...

ok, zo is het voor mij in elk geval al een stuk duidelijker. En als de dealer een fatsoenlijk voorstel heeft gedaan, zou ik denken dat de importeur hetzelfde andeel voor zijn rekening neemt. Maar waarom komt er op de autopas dat de deuren gespoten zijn? Wie bepaalt wat er op de autopas komt?

Monsieur Le Loure zei:
Ik zou mijn als dealer zijnde kapot schamen als een klant met een 4jaar oude auto zo komt aanrijden.
Kan mij niet voorstellen dat je je dan wilt verschuilen achter de garantievoorwaarde "alleen roest van binnenuit is gedekt".
Denken ze echt dat zo'n klant ooit nog een Nissan zal kopen, ik in ieder geval niet meer.

Nou idd. Al was die auto 14 jaar oud geweest, dan had die daar nog niet mogen roesten, naar mijn mening.

Ik wil zo'n ding kopen voor mijn vriendin van het verdiende geld van mijn linkbuilding bedrijf maar vanaf welk jaar gaat hij roesten. Ik kan er 1 kopen uit 2004 iemand ervaringen?

Lees de forumregels eens, als je wilt adverteren dan kun je hier alle gewenste informatie vinden.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Het hele verhaal ligt nu bij de importeur, ik ben toch wel benieuwd hoor.
Ik wilde wat foto's bijvoegen maar dat lukt me niet.

Ik ook, houd je het hier wel op de hoogte wat de uitslag is? Wel handig om een beeld te krijgen hoe Nissan nu werkelijk het oplost.
Nog bij een schade-expert langsgeweest voor expertise?

HET ANTWOORD VAN NISSAN NEDERLAND!!!!!!!

Hierbij willen wij u bedanken voor uw e-mail bericht aan Nissan Nederland, waarin u aangeeft dat u geconfronteerd wordt met roestvorming bij de portiergrepen van uw Nissan 370Z en verzoekt om toepassing van carrosseriegarantie.

Helaas moeten wij u mededelen dat carrosseriegarantie niet van toepassing is. Carrosseriegarantie is enkel en alleen van toepassing indien er sprake is van roestvorming van binnenuit naar buiten waarbij een gat in de beplating is ontstaan. Op basis van de afbeeldingen die u verstrekt, sluiten wij ons aan bij de conclusie van uw Nissan dealer. Normaliter zou een dergelijk probleem gedurende de lakgarantie van 3 jaar kosteloos worden hersteld. Aangezien de garantietermijn reeds verstreken is, zien wij geen mogelijkheden om de kosten voor herstel te compenseren.

Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten, toch vertrouwen wij erop u met bovenstaande toelichting van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
NISSAN NEDERLAND

Zo gaan ze dus met klanten om!!!

tjeee. Nieuwe auto kopen betekend dus gelijk een antiroestbehandeling bij de prijs denken...

Niet normaal dit!

WillemZ zei:
Helaas moeten wij u mededelen dat carrosseriegarantie niet van toepassing is. Carrosseriegarantie is enkel en alleen van toepassing indien er sprake is van roestvorming van binnenuit naar buiten waarbij een gat in de beplating is ontstaan.

Dus niets doen en over twee jaar nog een keer aankloppen?

Ik was er al bang voor. Deze auto heeft gewoon duidelijk geen goede roestpreventie gehad (je staat duidelijk niet alleen) en ze zijn vermoedelijk doodsbenauwd voor een precedent.

Ben je er nou al mee bij een expert (of beter nog 2 onafhankelijk van elkaar) geweest of baseer je het nog steeds op Duitse forumplaatjes en 'hearsay'? Laat een fatsoenlijk bedrijf een fatsoenlijk rapport opmaken en vraag er specifiek naar of dit als normaal beschouwd moet worden. Zo niet, ga met dat rapport bewapend nog eens langs bij je dealer, hij is uiteindelijk de partij waarbij je moet zijn, kaart het evt aan bij een BOVAG, laat rechtsbijstand er naar kijken enz. Een mailtje doet helemaal niets, het hen nog makkelijker maken om jou af te schepen, kan haast niet.

beste Willem,

ik kwam onlangs tot de constatatie dat ik hetzelfde probleem heb als jou heb met mijn 370z.. nl blaasjes aan de onderkant deurgrepen...

heb jij inmiddels iets kunnen bekomen of heb je dit op eigen kosten laten herstellen?

bvd
vincent

Beste Willem,

Bij toeval ging ik eens zoeken op roest en Nissan en toen kwam ik jou treurige verhaal tegen. We zijn nu een paar jaar verder maar ik denk dat het niet aan de auto ligt maar meer aan de importeur. Vorig jaar had ik roest aan mijn ford focus van 2008 en die werd gewoon onder garantie behandeld. Nu heb ik een Nissan van mijn werk een Navarra en die begint te roesten op het dak onder de plak ruit vandaan. Helaas zegt de importeur is niet van binnen uit maar ontstaan door steenslag. Ze zijn niet eens wezen kijken alleen vanaf een foto zeggen ze dit. Ik ben met de dealer naar steenslag gaan zoeken maar wij kunnen het niet vinden als we er naast staan. Daarom nieuw verzoek door dealer ingedient om te komen kijken naar de auto. Helaas afgewezen.
Toen zelf maar gebeld naar de importeur misschien dat ze een klant wel te woord staan. Helaas het antwoord was nog erger dan tegen de dealer. De auto heeft geen jaarlijkse lakcontrole gehad! Maar wel alle onderhoudsbeurten bij de Nissan. Helaas dit moet de klant zelf aangeven bij de dealer dat de dealer een lakcontrole uitvoerd en schijnbaar doorgeeft aan de importeur.

Conclusie koop geen Nissan vanwege de garantie.

Met vriendelijke groet,
André

3 jaar geleden is dit topic aangemaakt en het gaat hier over een 370Z en niet over een Navarra. Topic dicht.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan