Niseko - mijn V60 MY2019, foto’s en eerste indrukken EN… goodbye V60 mei/2022

Niseko

Kilometervreter
Midden oktober heb ik de BMW F31 (318d Touring) 5 jaar in leasing; geen greintje klachten, niks problemen en tot volle tevredenheid van nieuw gereden naar een km-stand van ca. 140.000 km. Tijd voor een opvolger dus! Na de Alfa 159 SW en de BMW opnieuw een break in het D-segment, maar de hele heisa rond WLTP gooide best wel wat roet in het eten. Ik moest mijn order doorgeven in juli / augustus, maar letterlijk hele horden auto’s waren toen niet bestelbaar wegens onduidelijkheid over de CO² uitstoot (en de fiscale consequenties daarvan). Stockmodellen bij de vleet, maar ik stel mijn auto liever zelf samen.

Waarom niet opnieuw een 3 serie nemen? De huidige is een erg fijn rijdende auto en nu wegens de vervanging in 2019 als uitloopmodel dik te configurereren met interessante promo’s, maar … de huidige 3-serie dateert in de basis uit 2012 en is een “analoge” auto; ik moet 5 jaar rijden (dus ergens tot 2023) met de volgende leaser en dan is die 3 een echt fossiel op “digitaal” vlak, met name qua rijhulpsystemen (ik durf het niet semi-autonoom rijden noemen). Impliceert ook dat ik voor het eerst een automaat ga rijden. Voor in het weekend en zomerse fun ritjes heb ik een MX-5 uit 2008 in de garage staan, maar mijn auto voor de dagelijkse verplaatsingen moet aan andere criteria voldoen.
De nieuwe 3-serie komt dus te laat op de markt voor mij, dus het vizier gericht op een splinternieuw automodel dat ik 5 jaar geleden ook al op de radar had, de Volvo V60. Andere concurrenten zoals de Audi A4 en de Mercedes C hebben recent allebei een facelift gekregen, maar los van het feit dat ik weinig tot niks heb met die merken wou ik vooral een volledig nieuw model. Enter V60 dus. Het kleinere broertje van de V90, maar in vergelijking met het uitgaande model heeft ie een sterke groeispurt ondergaan waardoor binnen- en bagageruimte nu wel aansluiten bij de Duitse 3. En persoonlijk vind ik de auto qua uiterlijk beter in proportie dan de V90, maar dat is uiteraard subjectief.

Dan de keuzes :
  • Benzine of diesel? De Belgische basisversie in benzine is vooralsnog de T5 met 250 PK (en 150g C0²) dus sowieso een diesel. D3 of D4? Beiden konden, maar aangezien ik uitrusting belangrijker vind dan prestaties voor een daily driver is de keuze gevallen op een D3 tweeliter met 150 PK.
  • Handgeschakeld of automaat? Automaat was een must omdat ik tegenwoordig dagelijks minimaal 1h in de file sta aan te schuiven.
  • Basis / Momentum / Inscription? Alle 3 waren mogelijk qua budget, maar de Inscription valt af met zijn 18” wielen en 4g teveel CO². De Basis valt ook af wegens een erg beperkend optiebeleid van Volvo, dus met zachte hand word je zo richting Momentum geduwd. Dit kunstje beheerst BMW beter qua configuratie…
  • Wielen? De standaard 17” die met de Momentum komen. Groter smoelt beter maar kan niet met onze car policy.
  • Kleur? Er zijn in België 13 kleuren leverbaar, waarvan 11 metallic kleuren, wat een eis is van de lease maatschappij. Rood (Fusion Red / 725) en Bruin (Maple Brown / 722) mogen niet gekozen worden. Onyx Black en Black Stone wil ik niet wegens al een zwarte cabrio in de garage. Denim Blue is een twijfelgeval. Bij de dealers waar ik gaan kijken ben waren de toonzaalexemplaren Crystal White of Birch Light. Echt lastig om dan een andere kleur te kiezen zonder ze in het echt te hebben gezien. Ik was al half om naar Osmium Grey (714) toen ik een interessante tip kreeg – kies de kleur die gebruikt wordt in de brochure en dat is in het geval van de V60 Pebble Grey, op het papier van de brochure lijkt het wat goudkleurig, ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal uitvallen.
V60 in Pebble Grey
  • Binnenbekleding? Moritz leder - deze optie komt met elektrisch verstelbare lendensteun en een verlengbaar zitkussen. Over de kleur heb ik wat getwijfeld. Finaal heb ik voor de tint Amber gekozen, vergelijkbaar met de kleur van cognac. De reden van de twijfel was hoe dit zou passen met de buitenkant. Zwart was wellicht een veiliger optie, maar dat maakt de auto wel erg donker binnenin (zeker omdat ik itt de BMW geen panoramisch dak meer zal hebben). Er is ook een witgrijze kleur maar dat lijkt me niet verstandig in combinatie met opgroeiende kinderen.

De packs:
  • Intellisafe Pro Pack : adaptive cruise control en pilot assist, dodehoekwaarschuwing etc. – hier kijk ik enorm naar uit voor het dagelijkse file verkeer ’s ochtends; deze optie moet gecombineerd worden met auto dimmende spiegels.
  • Sensus Navigation Pack : over getwijfeld aangezien ik al anderhalf jaar met Waze navigeer, maar het erg knappe 12,3” adaptief bestuurdersdisplay & Android Auto hebben me over de streep getrokken voor deze toch vrij dure optie. De navigatie komt met Real Time Traffic Information en levenlange gratis updates van de kaart. Dit kan via de thuiswifi volgens de dealer.
  • Winter Pack : no brainer als koukleum.
  • Versatility Pack : het gemak van een elektrische kofferklep went erg snel dus na 5 jaar zou ik me er snel aan ergeren om dit niet meer te hebben. In Nederland is deze standaard overigens. Wel zal ik de split tailgate van de BMW waarbij het glazen deel afzonderlijk kan geopend worden voor kleine spullen wel missen.

Losse opties :
• Parkeersensoren voor
• Volvo Guard alarm
• Reservewiel 125/80 R17

De levering is voorzien in de tweede helft van november, maar de ervaring met de andere Volvo’s op de zaak leert dat dit met een korreltje zout moet genomen worden. Waarschijnlijk zal ik de BMW wel voordien moeten inleveren en met een voorloopauto rijden. Het aftellen kan beginnen!

Levering gaat nog vlot, een XC40 is bijvoorbeeld voor volgende zomer niet leverbaar.
Succes met het wachten op deze wellicht heerlijke rijdersauto.

Mooie keuze, toevallig zelf afgelopen zaterdag in de nieuwe D4 gereden, geen verschil met de oude, dashboard is wel up to date. Heb niet het gevoel dat de auto ruimet is geworden.

Jij kan als V60 rijder 1/1 vergelijken, ik moet afgaan op de cijfertjes ;)

Vooral de koffer is gegroeid (430L -> 529L). De wielbasis is toegenomen van 277,6 -> 287,2 cm.
De zitplek achteraan is ook ruimer dan bij mijn 3 Touring als ik de stoel voorin instel voor mezelf. De vijfde zitplek is wel opgeofferd aan een relatief hoge middentunnel.

Gefeliciteerd met je keuze; ik vind de nieuwe V60 bijzonder geslaagd.

Ik ervoer bij mijn testrit juist wel veel verschil met de huidige qua ruimtegevoel, maar misschien kwam dat wel door het panoramadak. Achterin is hij zeker wel een heel stuk ruimer geworden met de stoel in een voor mij geschikte stand....Terwijl ik in de huidige bijna tegen de zitting voor me zit, is er bij de nieuwe echt een stuk ruimer.....
Omdat mijn huidige V60 een verhoogde kofferruimte heeft ivm de batterijen is de kofferruimte ook veel groter en bruikbaarder....

Het wordt voor mij volgend jaar ook bijna zeker weer een nieuwe V60; ik rijd nu een D6 en ga wellicht weer voor een hybride, maar nu dan een benzine...anders zal het wel een T5 worden, omdat het omslagpunt van een diesel inmiddels bij onze leasemaatschappij gemiddeld tussen de 33 en 40K per jaar schijnt te zitten volgens de wagenparkbeheerder.....

Van harte, mooie keuze (y)

Kleurkeuze lak/interieur lijkt mij een hele mooie. De goudbruine gloed van de lak komt mooi terug in bruintint van het leer.
Tip: overweeg wellicht nog een zwarte hemel! Anders heb je bruine stoelen, zwart dashboard, zilvergrijze hemel... Zou mij irriteren bij dit geheel.

Dat is een zeer terechte opmerking Ketelapper, optie RA20 (amberkleurige lederen comfortstoelen) komt standaard met een zwarte hemel (charcoal genaamd bij Volvo), de andere kleuren leder komen standaard met een grijze hemel (Blond genaamd bij Volvo) en kunnen de zwarte variant dan als optie krijgen.

Maar na 10 jaar rijden met een glazen dak (gewoon / panoramisch) in de leasers vraag ik mij wel af hoe erg ik dit zal missen... was qua budget jammer genoeg niet meer haalbaar want is een erg dure optie in leasing die 1/1 wordt doorgerekend in tegenstelling tot bvb. Parkeersensoren. We gaan het beleven binnen een paar maanden, hopelijk voelt het niet te claustrofobisch aan :cool:

Majortom zei:
Het wordt voor mij volgend jaar ook bijna zeker weer een nieuwe V60; ik rijd nu een D6 en ga wellicht weer voor een hybride, maar nu dan een benzine...anders zal het wel een T5 worden, omdat het omslagpunt van een diesel inmiddels bij onze leasemaatschappij gemiddeld tussen de 33 en 40K per jaar schijnt te zitten volgens de wagenparkbeheerder.....

Laatst met de V90 meegereden én zelf gereden, wel een joekel hoor. Ik ben benieuwd of de V60 zometeen wat meer in proportie is. Het gaat wel een beetje kriebelen een nieuwe V60 hoor, prachtig van binnen. Qua omslagpunt zit je volgens mij helemaal goed, ook zelf berekend dat het nu echt amper meer voordeliger is dat dieselen. Ik rij wat minder nu, iets van 30-33.000 per jaar. Probleem zit hem bij mij in het verbruik. Ik geef nogal graag een dot gas en met een diesel blijft dat een stuk beter binnen de perken dan een benzine denk ik. Maar dat zit misschien ook tussen de oren. T6 of T8, beide hybride, lijken mij wel wat!

Weet er iemand of op de V60 ook alleen CC te verkrijgen is?

Ik vergeet het helemaal te zeggen: mooie wagen, ben benieuwd!!

Hij werd hier ook net te duur, cq.....echt een instapper met D3 automaat, maar goede keuze! Qua ontwerp een ontzettend geslaagde auto en deze kleur stond ook bij pa en mij op de lijst als optie. (ware het niet dat het geheel niet kon. :T)

Het ontwerp van de V90 en de V60 maakt mij overigens ook heeeeel erg nieuwsgierig naar de vernieuwde V40, als die op dezelfde wijze groeit....Dan begroet ik over een paar jaar graag de C20 op de oprit. :D

Zeer benieuwd naar de eerste foto's. :D

Ik post niet zoveel op de FP maar heb je topic over de 330i wel met veel interesse gevolgd. Mazzelaar ben je om zo een auto dagelijks te mogen rijden, da’s een privilége waarover je binnen x decennia tegen je kleinkinderen met een monkellach over vertelt.

Zoals gezegd, was / ben enorm tevreden over de 3 Touring en dan gaat het niet enkel over de auto, maar ook over de dealer en de merkervaring. BMW doet dit echt zo goed dat ik het jammer vind om naar een ander merk te switchen. Om die reden zelfs (heel) even overwogen om een 2 serie Active Tourer te gaan leasen want die heeft wel al moderne rijhulpsystemen waaronder Traffic Queue Assist optioneel wat niet op de huidige 3-serie te verkrijgen is. Toch maar niet. Maar heb een enorm goede indruk overgehouden aan 5 jaar BMW rijden. En nu terug naar voorwielaandrijving :)

De V60 vind ik een van de mooiste stations in dit segment. Je hebt een goede keuze gemaakt. Alleen voor mij hoeft al dat digitale niet. Het zou voor mj de keuze van een auto niet beinvloeden.

Terence zei:
Majortom zei:

Laatst met de V90 meegereden én zelf gereden, wel een joekel hoor. Ik ben benieuwd of de V60 zometeen wat meer in proportie is. Het gaat wel een beetje kriebelen een nieuwe V60 hoor, prachtig van binnen. Qua omslagpunt zit je volgens mij helemaal goed, ook zelf berekend dat het nu echt amper meer voordeliger is dat dieselen. Ik rij wat minder nu, iets van 30-33.000 per jaar. Probleem zit hem bij mij in het verbruik. Ik geef nogal graag een dot gas en met een diesel blijft dat een stuk beter binnen de perken dan een benzine denk ik. Maar dat zit misschien ook tussen de oren. T6 of T8, beide hybride, lijken mij wel wat!

Weet er iemand of op de V60 ook alleen CC te verkrijgen is?

Ik vergeet het helemaal te zeggen: mooie wagen, ben benieuwd!!

Dat de V90 zo'n joekel is gaf voor mij ook de doorslag om straks waarschijnlijk voor een leuk aangeklede (en gemotoriseerde..) V60 te gaan. Ik heb (dankzij m'n dealer die steevast een demo V90/S90 meegeeft als vervangende auto, ondanks het beperkte budget...(y)) een aantal keren met de V90 en S90 gereden...... het is een prachtige, maar ook erg grote bak....
En aangezien ik 90% van de tijd alleen en de resterende tijd met zijn tweeën erin zit, vind ik de V90/S90 toch nogal overdone...
Bovendien zouden gezien de leaseprijs de echt leuke versies buiten bereik zijn en kan ik de V60 juist wel met alle lekkere opties bestellen....

Ik heb zo de indruk dat BMW wel eens wat meer klanten kan verliezen, de nieuwe 3-Serie komt wellicht net iets te laat nu Volvo deze mooie V60 in de showroom heeft. Prachtige auto met veel binnenruimte, een heel goed alternatief in deze klasse.

Wel heb ik wat twijfels over de kleurkeuze, bij cognac leder had ik een andere buitenkleur gekozen (wit-metallic, donkergrijs of donkerblauw bijvoorbeeld). Maar misschien zijn mijn twijfels onterecht, en ziet het er straks juist prachtig uit. In elk geval succes met wachten en alvast veel plezier gewenst met de Volvo.

Ik heb de combinatie niet in het echt gezien dus is een beetje afwachten hoe het zal uitpakken. Feit is wel dat Volvo de kleurkeuzes van de lak beperkt bij het selecteren van het RA20 interieur. Dan zijn bvb. Rood en Denim Blue niet mogelijk. Er is dus wel degelijk over nagedacht ;)

Altijd humor onze leasemaatschappij :

"Sales" mailt me dat mijn BMW 3 moet ingeleverd worden VOOR de vervaldag van het contract (auto wordt dan 5 jaar en is dan niet meer gekeurd = wat in NL de APK is) en dan een tijdelijke auto krijg tot de V60 er is -> da's niet tof want dit soort auto is minimaal 1 klasse kleiner (geluk = Golf-like / pech = Polo-like - even los van het merk want kan ook Astra / Corsa of Focus /Fiësta etc. zijn)

"Operations" mailt me dat mijn 3 moet gekeurd worden & dat ze het keuringsattest uiterlijk OP de vervaldag willen hebben & wordt er niet gepiept over de tijdelijke auto o_O

Als ik niet weer voor een 3 serie zou gaan zou de V60 ook hoog op mijn lijstje komen. Weer eens wat anders dan een A4 of Passat, meer klasse dan auto's als de Mazda6 en Mondeo, en gewoon een heel mooi ontwerp. Denk ook dat je een mooie uitvoering hebt gekozen binnen de mogelijkheden. Alvast veel plezier, voorpret is een mooie fase.

Ik heb de V60 (en de V90) ook nog overwogen, beide prachtige auto's met een mooi interieur. Ooit heb ik echter zoveel spijt gehad van een switch van Mercedes (E-Klasse) naar Volvo (850) dat ik het niet aandurfde en toch weer voor een Duitser ben gegaan.

V60 is prachtig, voor mij zijn wel de chromen raamlijsten een eis... dan zit je gelijk vast aan de topuitvoeringen, dat is dan weer jammer. Mijn vrouw neigt er ook naar ter vervanging van de V40. Ze wil dan zo'n donkerbruin metallic met middenbruin leer of een rood metallic met bijna wit leer. T5 hebben we niet nodig, wachten op de T4 dus.

In België kost deze losse optie 300€ op de Momentum (de versie onder de Inscription) en wil je ook de chromen dakrails -> 100€ Extra. Neem je ze beide als “Style Pack” kost het 330€. Het zou me dan ook verwonderen dat dit in NL niet kan?

De configurator bij ons kent ook enkele vreemde Zweedse kronkels : als je donkere achterruiten bestelt (had ik op mijn 3 vorige auto’s en nu ook weer graag gehad) dan moet je ook dat Style Pack nemen en spreken we over een gecombineerde optie van 600€...

Ik heb recent ook een V60 besteld. In mijn geval een T5 momentum met business pack connect, ook in de kleur Pebble grey. Bij de momentum is de chromen roofrails en raamomlijsting een onderdeel van het business pack; net als Nav met apple car play, parkeersensoren en een digitaal instr.paneel. voor 995,- een optie die denk ik elke koper wel zal nemen.

(y)
De T5 Momentum kost in BE ongeveer evenveel als bij jullie, dus rond de 44K €.
Echter, de D3 Automaat (met 100 PK minder :cry:) kost hier in Momentum uitvoering een kleine 40K€ en in Nederland maar liefst ruim 48K€...

Da's toch echt een enorm verschil

Klopt. Dat prijsverschil (in mijn geval vergeleken met een D4) zorgde ervoor dat het omslagpunt benzine/diesel in mijn geval zo ver weg kwam te liggen dat de geval keuze voor benzine financieel gustiger was voor zowel mij als mijn werkgever. De 44 k in NL voor de T5 Momentum is overigens echt een hele goede aanbieding. Een 3 serie of C klasse met hetzelfde vermogen/uitrusting is minimaal 10 K duurder.

Even een update :
(1) de leasemaatschappij kikt vooralsnog niet over het inleveren van mijn 3 Touring (op 14/10 is ie 5 jaar ingeschreven); 2 weken geleden probleemloos gekeurd (= jullie APK in NL) en er in september nog een leuke roadtrip mee gedaan naar de Ardèche / Provence, helemaal naar daar en terug over binnenwegen. Ik probeer de lease van de BMW nog zo lang mogelijk te rekken want binnen 4 weken staat er nog een leuk gastronomisch Frankrijk reisje van 2000+ km gepland & voel er weinig voor om dat te doen met een tijdelijke auto ipv mijn vertrouwde Dreier.

(2) de V60s rollen sedert de week van 20/09 ook van de band in de Volvo fabriek in Oostakker (Gent, België). Mijn zoon gaat in Oostakker naar school, dus ik zie geregeld vrachtwagens volgeladen met hagelnieuwe V60s als ik hem ga halen / brengen. De vader van een vriendje van zoonlief werkt in de productie afdeling van Volvo Oostakker -> opstart productie is nog pril, maar is tot dusver veel beter verlopen als bij de XC40. De lange wachttijden van dat model zijn dus niet enkel te wijten aan de grote populariteit... Ik heb intussen dus ook al een aantal V60 in kleur Pebble Grey gezien en blij met mijn keuze.

(3) ik heb al heel wat reviews gezien van de V60 op YT, maar de meest interessante review vond ik deze : https://www.youtube.com/watch?v=WF4BjvM3HOA (disclaimer : 42' verloren tijd voor wie geen interesse heeft in dit model). Voor 1 keer is het geen topmodel Inscription, maar een Momentum en handgeschakeld. Er zitten dan wel wat vreemde erg luxe opties op die geen 5% van de kopers zal nemen, maar ik vond het erg informatief.

Een topic over auto's zonder bijbehorende foto's en/of renders, is natuurlijk geen Autoweek-waardig topic.

Kom maar op met die foto's! ;)

Goed nieuws : mijn nieuwe V60 staat in de Volvo concessie en is al een week geleden ingeschreven met zijn nieuw kenteken / nummerplaat.

Minder goed nieuws : de nummerplaat is nog steeds niet bij de garage toegekomen - De Belgische posterij heeft hier een aantal dagen gestaakt (geen idee hoe/wat/why, want ik was 6 dagen met vakantie in de Bourgogne op wijntrip met vrienden en was die tijd off line) en die plaat zit “ergens” tussen lease maatschappij en de Volvo dealer.

Ik heb nu onder voorbehoud met die nummerplaat toestanden de overdracht van de huidige 3 Touring naar de V60 aangevraagd voor volgende week vrijdag. Hoop dat het zo uitkomt en dan volgen er foto’s (y) - ik heb nog maar 3 nieuwe V60s zien rijden overigens

Veel plezier, maar vooral succes met afwachten!
Het belooft een heel mooie auto te worden. Ik ben benieuwd.

Niseko zei:
Goed nieuws : mijn nieuwe V60 staat in de Volvo concessie en is al een week geleden ingeschreven met zijn nieuw kenteken / nummerplaat.

Ik heb nog maar 3 nieuwe V60s zien rijden overigens

Mijn medewerker heeft er nu ook eentje in bestelling (D3 en Pebble Grey bij dezelfde garage) sinds maandag, voorziene levering half januari (hoezo, lange leveringstermijnen???).
Ik zie ze hier steeds vaker in het straatbeeld; heb het idee dat je ze tegen volgende zomer gewoon op elke straathoek zal zien staan.

En wat die staking betreft: creatief langdurig je klanten pesten met minimaal loonverlies:
vorige dinsdag staakten enkel de postsorteerders - rest werkte
Vorige woensdag staakten de vrachtwagenchauffeurs - rest werkte maar intussen gesorteerde post geraakte niet weg naar de kantoren wegens staking chauffeurs.
Vorige donderdag staakten de kantoren - rest werkte maar per vrachtwagen geleverde post bleef aan de kantoren liggen.
En vorige vrijdag staakten de postbodes - rest werkte maar alle bergen post bleven in de kantoren liggen want geen bedeling.
Sinds maandag zouden ze weer werken, maar je kan je wellicht wel voorstellen welke stapels er overal liggen (heb zelf gelukkig mijn oude plaat behouden, dus rij sinds vorige donderdag met mijn S90, weliswaar zonder inschrijvingsattest, dat is pas maandag ter bestemming gekomen).

Mooie keuze!

Maarre wat is dat met MX5 rijders en Volvos o_O Heb het idee dat de helft van de MX5 rijders er een volvo naast hebben.
(ik ben ook schuldig hoor :T gewoon een zo comfortabel mogelijke daily)

Bedankt, maar dan weet jij meer dan ik Peter?

De auto is al ingeschreven door de lease maatschappij (Antwerpen) op 07/11. Aansluitend is de tankkaart opgestuurd naar mijn werk (Berchem op 5 km) en de nummerplaat naar de garage (Rumst op 10 km). De tankkaart is alleszins nog niet toegekomen door de grote achterstand veroorzaakt door de vijfdaagse staking van Bpost...

Morgen MOET de BMW terug naar de leasemaatschappij en ik zie wel waarmee ik morgenavond zal rijden, V60 of vervangend vervoer. Ik maak me er niet druk in, komt allemaal wel goed (y)

O, je schreef dat je overdracht gevraagd had volgende vrijdag, dus ik ging er vanuit dat alles intussen in orde was voor de aflevering.
Moet volgende week in die garage zijn voor mijn winterwielen, pas nu beschikbaar wegens het enorme succes van de Volvo promotie hiervoor (4 identieke velgen als eronder liggen met winterbanden waren goedkoper dan de wagen laten afleveren op all seasons met alpinelogo).

Zo, eindelijk was de nummerplaat bij de garage en vandaag kon ik de V60 D3 Momentum ophalen. Eerst de inleverinspectie van mijn 3 Touring uit 2013 met 143K km. 2 kleinere schades zijn vastgesteld nl. een kras aan de onderkant (!) van de voorbumper dus niet eens zichtbaar zonder eronder te kruipen en een klein putje van een medeparkeerder die zijn deur wat te enthousiast tegen mijn BMW had gekwakt. Dat viel dus al goed mee.
De aflevering van de Volvo was uiterst professioneel (keurige uitleg, de nodige tijd genomen, op elke vraag een antwoord). Ik heb er inmiddels een goede 100 km mee gereden en dit zijn mijn eerste indrukken. Ik heb de optionele lederen comfortstoelen en die zitten simpelweg geniaal goed. Ze zijn nu nog niet perfect ingesteld qua hoogte want de range tussen de 2 uiterste posities is bizar groot. Ik zit graag zo laag mogelijk maar dan zie je 0,0 van de motorkap. Op een normale hoogte zie je ook maar een deel daarvan en wil je de hoeken van de auto kunnen zien dan zit je zo hoog dat de gigantische binnenspiegel prominent in je blikveld komt. Nog wat zoeken dus. Overzichtelijkheid van de carrosserie is erg middelmatig en de parkeersensoren grijpen maar erg laat in in die mate (1) dat ik dacht dat ze er niet op zaten (A : standaard, V : als optie genomen – gelukkig maar!) of (2) dat ze niet werkten. Wel dus, maar dat wordt wennen net als de automaat. Ik ben vandaag geen enkel keer echt soepel weggereden, ofwel is het Bompa style ofwel gaat ie er erg vlot vandoor, de tussenstand moet ik nog leren vinden. Ik heb geen verschillende rijmodi, jammer, was ik me niet van bewust bij de configuratie.

De motor moet niet echt ingereden worden maar ik ga de eerste 1000 km zoveel mogelijk wisselende belasting te geven. Het geluidsniveau is alleszins een stuk minder dan in de 3 Touring. Hierdoor en door de automaat rij je constant te hard. Bij de 3 serie reed ik in bebouwde kom steeds in derde versnelling en als ik dan te snel ging hoorde ik dat aan de motor. Adaptive Cruise Control werkt prima in de bebouwde kom, op de snelweg vond ik het iets te eng vooralsnog (idem Auto Pilot Assist). Volgens de garage moet je voldoende vertrouwen opbouwen in de werking ervan en dat kan ik bevestigen. Het stuurgevoel is trouwens erg kunstmatig : in zekere mate in vgl met de 3 Touring 2013, in grote mate vergeleken met de hydraulische installatie van de Alfa 159SW 2009 die ik voor de 3 als daily had en een gevalletje dag en nacht verschil met het stuurgevoel van mijn hobby auto MX-5. V60 voelt stugger afgeveerd dan de 3-serie aan. Ik las in diverse tests dat de afstelling van het onderstel niet echt top is, maar goed, 100 km is te weinig om daar al veel zinnigs over te zeggen denk ik.

Het grote touch screen werkt erg intuïtief, dat had ik tijdens mijn kms met de XC90 in Frankrijk al gemerkt, ik heb de boel intussen al voor een groot stuk naar mijn zin ingesteld. Het digitale dash (optie in België) is een must have wat mij betreft, ik heb de navi op het grote scherm vandaag niet bekeken. Gesproken instructies zijn prima. RTTI (Traffic Info) nog niet kunnen testen wegens geen files op mijn traject. Audio (10 speakers) is een stuk beter dan de Hifi optie van de BMW.

Allemaal rozengeur en maneschijn so far? Dat nu ook niet, ik mis het afzonderlijk opengaand glazen deel van de koffer van de BMW, de design van het rolgordijn in het bagagecompartiment is gewoonweg slecht en elke auto zou verplicht 8 vrij te configureren keuzeknoppen moeten hebben zoals bij Audi en BMW. ‘1” = navigeer naar huis, “2” = bel partner etc. Ook de kantelende rechterspiegel bij het achteruit parkeren mis ik

Jullie houden hier niet enkel van de praatjes maar ook van de plaatjes, dus bij deze :

2z4yd7s.png

otl1ko.png

2ugkw2a.png

146znk.png

358c32x.png

Geweldige auto! Met V90, XC60 en XC40 wat ervaring opgedaan en ik ben erg onder de indruk (en ik had een tijdje geleden zelf een V40 in de lease die al goed beviel). Er zitten wel wat "even wennen" puntjes aan de modellen was ik al achter. Dat hoor ik hier ook terug. Heel veel plezier ermee gewenst!

Mooie auto, veel plezier ermee. Zit hier de hp8 bak, van ZF onder? Die heeft BMW ook, maar volgens kenners wel met zelfgebouwde en betere software. Is ook mijn ervaring in vergelijk tussen mijn f30 320d en de v60 d4 (vorig model) van een vriend van me.

Dat los te openen achterraam is ook echt fijn aan de BMW, maar daar zul je wel aan wennen. Geniet van je mooie volvo! Veel veilige kilometers gewenst!!

Bedankt voor de leuke reacties!

De Volvo automaten zijn van Aisin, niet van ZF. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de ZF de betere van de twee is en dat met name BMW de afstelling van de software het best in de vingers heeft, want de ZF automaat wordt ook nog bij tal van andere merken gebruikt.

Prachtige auto, gepaste jaloezie. Wel interessant om jouw ervaringen na de 3-serie te lezen.

"Ik ben vandaag geen enkel keer echt soepel weggereden, de tussenstand moet ik nog leren vinden."

De auto past zich het rijgedrag van de chauffeur aan. In dit geval is voor de aflevering door de monteur een beetje pittig gereden.
De parkeersensoren kunnen door de garage opnieuw gekalibreerd worden en dan dus vroeger/later reageren, indien gewenst.
Raamomlijstingen in chroom zouden voor deze auto het puntje op de i zijn...

Die kleur en dat interieur zou ik ook hebben samengesteld. Sjieke wagen!

De Aisin komt wel echt akelig dicht in de buurt van de ZF hoor (maar ja die is wel beter), laat hem eerst maar even wennen aan jouw rijstijl, dat komt goed. ;)

Veel plezier ervan!

Terug
Bovenaan