Niseko
Kilometervreter
Midden oktober heb ik de BMW F31 (318d Touring) 5 jaar in leasing; geen greintje klachten, niks problemen en tot volle tevredenheid van nieuw gereden naar een km-stand van ca. 140.000 km. Tijd voor een opvolger dus! Na de Alfa 159 SW en de BMW opnieuw een break in het D-segment, maar de hele heisa rond WLTP gooide best wel wat roet in het eten. Ik moest mijn order doorgeven in juli / augustus, maar letterlijk hele horden auto’s waren toen niet bestelbaar wegens onduidelijkheid over de CO² uitstoot (en de fiscale consequenties daarvan). Stockmodellen bij de vleet, maar ik stel mijn auto liever zelf samen.
Waarom niet opnieuw een 3 serie nemen? De huidige is een erg fijn rijdende auto en nu wegens de vervanging in 2019 als uitloopmodel dik te configurereren met interessante promo’s, maar … de huidige 3-serie dateert in de basis uit 2012 en is een “analoge” auto; ik moet 5 jaar rijden (dus ergens tot 2023) met de volgende leaser en dan is die 3 een echt fossiel op “digitaal” vlak, met name qua rijhulpsystemen (ik durf het niet semi-autonoom rijden noemen). Impliceert ook dat ik voor het eerst een automaat ga rijden. Voor in het weekend en zomerse fun ritjes heb ik een MX-5 uit 2008 in de garage staan, maar mijn auto voor de dagelijkse verplaatsingen moet aan andere criteria voldoen.
De nieuwe 3-serie komt dus te laat op de markt voor mij, dus het vizier gericht op een splinternieuw automodel dat ik 5 jaar geleden ook al op de radar had, de Volvo V60. Andere concurrenten zoals de Audi A4 en de Mercedes C hebben recent allebei een facelift gekregen, maar los van het feit dat ik weinig tot niks heb met die merken wou ik vooral een volledig nieuw model. Enter V60 dus. Het kleinere broertje van de V90, maar in vergelijking met het uitgaande model heeft ie een sterke groeispurt ondergaan waardoor binnen- en bagageruimte nu wel aansluiten bij de Duitse 3. En persoonlijk vind ik de auto qua uiterlijk beter in proportie dan de V90, maar dat is uiteraard subjectief.
Dan de keuzes :
De packs:
Losse opties :
• Parkeersensoren voor
• Volvo Guard alarm
• Reservewiel 125/80 R17
De levering is voorzien in de tweede helft van november, maar de ervaring met de andere Volvo’s op de zaak leert dat dit met een korreltje zout moet genomen worden. Waarschijnlijk zal ik de BMW wel voordien moeten inleveren en met een voorloopauto rijden. Het aftellen kan beginnen!
Waarom niet opnieuw een 3 serie nemen? De huidige is een erg fijn rijdende auto en nu wegens de vervanging in 2019 als uitloopmodel dik te configurereren met interessante promo’s, maar … de huidige 3-serie dateert in de basis uit 2012 en is een “analoge” auto; ik moet 5 jaar rijden (dus ergens tot 2023) met de volgende leaser en dan is die 3 een echt fossiel op “digitaal” vlak, met name qua rijhulpsystemen (ik durf het niet semi-autonoom rijden noemen). Impliceert ook dat ik voor het eerst een automaat ga rijden. Voor in het weekend en zomerse fun ritjes heb ik een MX-5 uit 2008 in de garage staan, maar mijn auto voor de dagelijkse verplaatsingen moet aan andere criteria voldoen.
De nieuwe 3-serie komt dus te laat op de markt voor mij, dus het vizier gericht op een splinternieuw automodel dat ik 5 jaar geleden ook al op de radar had, de Volvo V60. Andere concurrenten zoals de Audi A4 en de Mercedes C hebben recent allebei een facelift gekregen, maar los van het feit dat ik weinig tot niks heb met die merken wou ik vooral een volledig nieuw model. Enter V60 dus. Het kleinere broertje van de V90, maar in vergelijking met het uitgaande model heeft ie een sterke groeispurt ondergaan waardoor binnen- en bagageruimte nu wel aansluiten bij de Duitse 3. En persoonlijk vind ik de auto qua uiterlijk beter in proportie dan de V90, maar dat is uiteraard subjectief.
Dan de keuzes :
- Benzine of diesel? De Belgische basisversie in benzine is vooralsnog de T5 met 250 PK (en 150g C0²) dus sowieso een diesel. D3 of D4? Beiden konden, maar aangezien ik uitrusting belangrijker vind dan prestaties voor een daily driver is de keuze gevallen op een D3 tweeliter met 150 PK.
- Handgeschakeld of automaat? Automaat was een must omdat ik tegenwoordig dagelijks minimaal 1h in de file sta aan te schuiven.
- Basis / Momentum / Inscription? Alle 3 waren mogelijk qua budget, maar de Inscription valt af met zijn 18” wielen en 4g teveel CO². De Basis valt ook af wegens een erg beperkend optiebeleid van Volvo, dus met zachte hand word je zo richting Momentum geduwd. Dit kunstje beheerst BMW beter qua configuratie…
- Wielen? De standaard 17” die met de Momentum komen. Groter smoelt beter maar kan niet met onze car policy.
- Kleur? Er zijn in België 13 kleuren leverbaar, waarvan 11 metallic kleuren, wat een eis is van de lease maatschappij. Rood (Fusion Red / 725) en Bruin (Maple Brown / 722) mogen niet gekozen worden. Onyx Black en Black Stone wil ik niet wegens al een zwarte cabrio in de garage. Denim Blue is een twijfelgeval. Bij de dealers waar ik gaan kijken ben waren de toonzaalexemplaren Crystal White of Birch Light. Echt lastig om dan een andere kleur te kiezen zonder ze in het echt te hebben gezien. Ik was al half om naar Osmium Grey (714) toen ik een interessante tip kreeg – kies de kleur die gebruikt wordt in de brochure en dat is in het geval van de V60 Pebble Grey, op het papier van de brochure lijkt het wat goudkleurig, ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal uitvallen.
- Binnenbekleding? Moritz leder - deze optie komt met elektrisch verstelbare lendensteun en een verlengbaar zitkussen. Over de kleur heb ik wat getwijfeld. Finaal heb ik voor de tint Amber gekozen, vergelijkbaar met de kleur van cognac. De reden van de twijfel was hoe dit zou passen met de buitenkant. Zwart was wellicht een veiliger optie, maar dat maakt de auto wel erg donker binnenin (zeker omdat ik itt de BMW geen panoramisch dak meer zal hebben). Er is ook een witgrijze kleur maar dat lijkt me niet verstandig in combinatie met opgroeiende kinderen.
De packs:
- Intellisafe Pro Pack : adaptive cruise control en pilot assist, dodehoekwaarschuwing etc. – hier kijk ik enorm naar uit voor het dagelijkse file verkeer ’s ochtends; deze optie moet gecombineerd worden met auto dimmende spiegels.
- Sensus Navigation Pack : over getwijfeld aangezien ik al anderhalf jaar met Waze navigeer, maar het erg knappe 12,3” adaptief bestuurdersdisplay & Android Auto hebben me over de streep getrokken voor deze toch vrij dure optie. De navigatie komt met Real Time Traffic Information en levenlange gratis updates van de kaart. Dit kan via de thuiswifi volgens de dealer.
- Winter Pack : no brainer als koukleum.
- Versatility Pack : het gemak van een elektrische kofferklep went erg snel dus na 5 jaar zou ik me er snel aan ergeren om dit niet meer te hebben. In Nederland is deze standaard overigens. Wel zal ik de split tailgate van de BMW waarbij het glazen deel afzonderlijk kan geopend worden voor kleine spullen wel missen.
Losse opties :
• Parkeersensoren voor
• Volvo Guard alarm
• Reservewiel 125/80 R17
De levering is voorzien in de tweede helft van november, maar de ervaring met de andere Volvo’s op de zaak leert dat dit met een korreltje zout moet genomen worden. Waarschijnlijk zal ik de BMW wel voordien moeten inleveren en met een voorloopauto rijden. Het aftellen kan beginnen!