Diep inhalen en poef, het stof even wegblazen.
Intussen heeft de ND een kleine 6K gelopen in mijn bezit, quasi probleemloos (zie verder). Het voorjaar was fantastisch qua weer (mei / juni), juli daarentegen een klein drama, maar nu komt de zon eindelijk weer onze kant op in NL en BE.
Er is weinig te melden, 1x een storing over de bandenspanning en dat was even spannend want we waren EN in N-Frankrijk EN het was zondagnamiddag. Als je dan strandt ben je compleet gezien. Even uit het oog verloren dat de bijstand enkel de Benelux dekt. Dus heel heel voorzichtig richting België gekacheld, ergens op een boerderij een bandenspanningsmeter gaan lenen -> niks aan de hand. Boel gereset en volgas naar huis. Toeval of niet, dezelfde foutmelding ook gehad met mijn andere Mazda en ook daar bleek het vals alarm, maar het is vervelend want ik zat met 3 kinderen in de auto op uitstap. Beide auto's hebben geen (plaats voor) een reservewiel resp 17" en 18".
Verder is het gewoon starten, tik en lopen. Omdat ik heel erg weinig rij (tijdgebrek) en nooit korte ritjes maak, krijgt mijn auto pas elke 2 jaar zijn oliewissel. Met de NC die ik hiervoor had ook dat schema aangehouden, geen probleem mee bij de inruil.
Vandaag was het zover & het had meer voeten in de aarde dan verwacht. Zowel de lichtgewicht alu bodemplaat (10 of 11 bouten als ik het goed heb) als de aftapplug waren blijkbaar met Loctite vastgezet bij het laatste onderhoud. Wie verzint nu zoiets - juist ja, een officiële Duitse Mazda dealer. Zonder perslucht was de bodemplaat gewoon niet los te krijgen en ook de plug was een gesukkel, maar bon, uiteindelijk kon de olie eruit. In vergelijking viel het filter dat ook goed vast zat nog mee ;-)
Vers Mazda filter, verse Mazda Skyactive-X 0W20 olie (zo vloeibaar als water, echt) - eigenlijk is dat Mobil1, maar als zelfsleutelaar wil ik echt alles doen volgens het boekje. Zonder Loctite deze keer. Bouten netjes ingevet en de boel weer gemonteerd. 254€ bij Mazda volgens het onderhoudsplan - kosten zelf doen 131€ met dien verstande dat ik het luchtfilter (was nog als nieuw - super makkelijk bereikbaar, jobke van 1') en de wissers (auto komt nooit buiten met regen) niet heb vervangen, maar ze zaten in het pakket en komen wel eens van pas.
Toekomstplannen? Gewoon van genieten ritjes bij mooi weer en als er wat vrije tijd is zonder voetbal, muziekschool, judo, jeugdbeweging and what not van de kinderen. Ja het is een kostelijk grapje, maar zo op een vroege zondagochtend met mooi weer en de rest ligt nog lekker te maffen, een plezierritje maken met een leuk muziekje -> dat is onbetaalbaar en dan vergeet ik de facturen van wegentaks en all risk verzekering.
De banden zijn Bridgestone Potenza en zullen wellicht eerder vervangen worden door de leeftijd dan dat ze versleten zijn. Er komt sowieso iets sportiever op van Michelin (hopelijk al de PS 5S of Toyo R888R of iets dergelijks).
Ik heb het onderhoud gedocumenteerd met foto's en ga zien of en hoe ik die in mijn profiel / review of hier krijg opgeladen maar "intuïtief" is het niet

.