Niseko : Mazda MX-5 NC 1.8 Niseko 2008 (verkocht) en MX-5 ND 2.0 Sport / Bilstein / Recaro 2017

Ik rijd (als Hollander ;-) ) al ruim 6 jaar in een 2011 NCFL rond die ook bij Petit vandaan komt. Fijne garage met keurige, goede auto's. Voor zomerse kilometers de ideale auto voor mij! Als fan van Mazda, voor mij de ideale situatie. Deze Niseko vind ik ook leuk. Waarom weg doen voor een BMW?
 
T Ge zei:
Ik rijd (als Hollander ;-) ) al ruim 6 jaar in een 2011 NCFL rond die ook bij Petit vandaan komt. Fijne garage met keurige, goede auto's. Voor zomerse kilometers de ideale auto voor mij! Als fan van Mazda, voor mij de ideale situatie. Deze Niseko vind ik ook leuk. Waarom weg doen voor een BMW?

Hé, nog een Kaminari-rijder!!!
 
Ik ben een grote fan van de 6 in lijn benzinemotor van BMW, maar een (al wat oudere, van voor de focus op CO2 door onze fiscaliteit) drieliter motor is hier in BE qua jaarlijkse lasten - voor een niet oldtimer tenminste - totaal niet te behappen.

Er is sprake van een hervorming waarbij er een km-heffing zou komen ipv de jaarlijkse wegenbelasting, dan wordt zo een zware motor wel haalbaar met de kilometers die ik maar doe. Komt het er niet, ook goed, nog steeds blij met de MX-5 die een onklopbare verhouding prijs / rijplezier / betrouwbaarheid heeft (y)
 
Ik was vorige week op vakantie in de Eifel, Duitsland. Heb behoorlijk wat MX-5jes gezien. Sowieso meer leuke modellen daar dan hier
 
Ik was er ook in Augustus met vakantie (camperen) - o.m. rondje Nordschleife gaan doen (gaaf!!) met de daily.

Aan en op de Ring zelf was het niet te geloven wat er allemaal geparkeerd stond & rondreed (vloog). Bij manier van spreken was de helft of een "M" model van BMW of een GT model van Porsche. Fantastisch mooie streek om te toeren die eigenlijk niet zo ver van huis is (ca. 250km), de wegen slingeren echt door het landschap en je moet je best doen om een stuk weg te vinden dat niet leuk rijdt. Er rijden ook erg veel cabrio's rond.

Wat wel een nadeel is, op culinair vlak is het daar een echte ramp - mijn zoontje had eens "Pommes met curryworst besteld en verlekkerde zich al op een frikandel en frietjes. Helaas, het was zo een dikke vettige onbestemde worst waarop ze een half potje paprikapoeder hadden gestrooid, dat ging het hem dus niet worden. De frietjes konden ook direct de vuilbak in omdat daar ook kwistig met curry op was gestrooid en de saus van de worst erover gekieperd. Zijn bedenkelijk gezicht was wel geld waard :D

Om het over de MX-5 te houden : tijdens onze vakantie heb ik die 2 weken uitgeleend aan een goede vriend die twijfelt over de aankoop van een roadster, dit was een goede kans voor hem om een MX-5 grondig te testen. Hij is ook al met een NA gaan rijden en dat was meer zijn ding, een stuk puurder en rauwer.
 
Precies, het is lekker dichtbij en prachtig. Lekkere wegen en ook niet druk (toen wij er waren tenminste). We zaten zelf in het prachtige Monschau maar vond Nationalpark Eifel wat minder. Ik vond juist de omgeving nabij Nordschleife (waren alleen motoren mogelijk die dag dus helaas) mooier, alleen maar bossen werd ook wat saai ;) We waren met de 350Z van mijn broer. Reed ook een gave 370Z Nismo rond

fEnV6Pv.jpg


hUSJWOr.jpg


op culinair vlak is het daar een echte ramp

Ook mijn ervaring. Fooi is er ook niet erg gebruikelijk dus doen ze ook niet erg hun best ;)

tijdens onze vakantie heb ik die 2 weken uitgeleend aan een goede vriend

Jij durft :)
 
Ik vind de Duitse keuken best prima! Wat betreft de curryworst, ik ben juist in België altijd teleurgesteld. :) Verwacht ik een goeie braadworst met heerlijke currysaus, krijg in je in plaats daarvan een rol separatorvlees...

Desalniettemin ben ik het helemaal met je eens dat de streek rond de ring in Duitsland erg mooi is en dat een MX5 een fijne rijdersauto is!
 
Even het stof van dit topic blazen, ik heb in 2019 een goede 2.500km gereden met de MX-5 & da's iets meer dan de voorbije jaren. Voor de eerste keer ook een meerdaagse trip gedaan (Ardennen) en dat is super meegevallen. Intussen ook een pechverhelpingscontract afgesloten, niet zozeer uit schrik voor mechanische of elektronische pech maar wel voor bandenpech. De koffer is te klein om zelfs een mini reservewiel mee te nemen, laat staan als je lek rijdt waar je met dat 17" wiel naartoe moet. Voor de gemoedsrust dus.

Anders dan de vorige jaren staat de Niseko nu niet echt in winterberging voor een aantal maanden met de batterij eruit. In mijn garage (op 150m van mijn huis) is geen elektriciteitsaansluiting namelijk, maar daar heb ik dit jaar een mouw aangepast door er een zgn. fluistergenerator te zetten (Honda EU30is) en een klein stroomcircuit aan te leggen. De garage (binnenafmetingen ongeveer 14 op 6m en met een puntdak, er zitten ook 2 mezzanines in + een lapje grond ernaast waar ik de generator zet) kan namelijk eens een goede opkuis / upgrade gebruiken na jarenlang puur te hebben gediend als storage voor vanalles en nog wat. Als ik er bezig ben, draait de generator en wordt ook de batterij van de MX-5 bijgeladen. Zo kan ik er ook in de winter mee blijven doorrijden als de zon schijnt zoals vorige zaterdag. Na 4,5 jaar nog steeds erg tevreden over mijn hobby auto!
 
Dan is een prima schuur dan, als je 2 extra verdiepingen hebt! Goede afmeting, kunnen makkelijk 2 autos in met ruimte om te werken. Stroom is perfect!
 
Bij een hagelstorm passen er ook met wat goede wil 4 auto's in weet ik uit ervaring ;), maar de standaard bezetting is de lease V60, de hobby-auto MX-5, een Honda VFR800, kleine aanhangwagen, 5 fietsen en een paar motoprojecten 'voor ooit eens' zijnde Yamaha XT250 en Yamaha RD350 LC YPVS (tweetakt bommetje uit de 80's).

Basic verwarming is er ook, op de rommelmarkt 2 oude Zibro petroleum kachels die samen 5KW geven. Veel doet het niet in een enkelsteens niet geïsoleerde ruimte, maar bij het poetsen geeft het lokaal toch wat extra warmte.
 
Dankzij de nieuwe setup van mijn garage met de generator is de MX-5 i.t.t. vorige jaren niet echt in "winterslaap" geweest. Het systeem van tijdelijk schorsen zoals jullie in NL kennen bestaat bij ons niet; ergo niet rijden is toch doorbetalen van rijtaks en verzekering...
Met geregeld bijladen en rijden was het niet nodig de batterij eruit te halen. Op zich niet veel werk maar ik word liever niet meer aan herinnerd aan de eerste keer dat ik dit deed : 1 van de metalen stangetjes waarmee de batterij wordt vastgeklemd had ik wat te los gedraaid en verdween tingelingeling-gewijze in het motorcompartiment om pas na veel gevloek en gesukkel weer tevoorschijn te komen...

Over de betrouwbaarheid geen klagen, over het rijplezier evenmin maar er zijn 2 ergernisjes : er zit een tussenschot (of hoe het ook heet) los in de uitlaatlijn. Dat geeft een vervelende rammel bij lage toerentallen (bij parkeren bvb.) en de piepende remmen bij licht tot matig remmen. Remblokken en schijven zijn OK, remkracht is prima en bij hard remmen hoor je ze niet, maar dat laatste past niet echt bij mijn toeristisch-sportieve rijstijl.

Tot slot nog iets over het financiële plaatje : ik was voor mezelf al overtuigd om de 2008 NC Niseko 1.8 in te ruilen op een mooie 2015 ND Recaro 2.0 in Soul Red (vrij zeldzame uitvoering) bij de garage waar ik mijn NC heb gekocht. De kloof tussen de inruilprijs die ik wou en wat de verkoper wou geven bedroeg 800€, dus perfect overbrugbaar. Dat zou neerkomen met een afschrijving van minder dan 30% over de periode 2015 - 2020 en da's niet slecht te noemen. Goede ongeval- en roestvrije NCs houden dus redelijk goed hun waarde. En toen kwam Corona in het land met - zoals zovele anderen - ook voor mij jammer genoeg een gewijzigde financiële context, dus de upgrade is voor een tijd van de baan :(

Voor iedereen, hou jullie goed en hopelijk komen er snel weer mooie dagen waarop we weer zorgeloos kunnen cruisen met onze geliefde hobby auto's!
 
Hier ligt een 2.0 ND RF - a.h.w. een mini-Corvette - in Machine Grey met bruin lederen interieur nauw aan het hart.
Af en toe staat er wel eens eentje bij Petit die daar heel dicht bij aanleunt, en de prijzen vallen eigenlijk ook al bij al nog mee.
Maar helaas niet of nauwelijks aangeboden met automaat en nu ook mevr BRG de geneugten van de automaat geproefd heeft, is een handgeschakelde opvolger geen optie meer.

En voor de kleinkinderen (nummer 2 op komst) zou een achterbank wel handig zijn. Maar met achterbank en automaat degradeer ik mezelf eigenlijk de facto tot een Mini Cooper Cabrio...

Dus de Kaminari blijft nog wel even...
 
Ik zou uitkijken bij de ND 2.0 de bak kan het koppel niet aan. De verhouding van differentieel is zo groot dat de druk op de versnellingen komt te liggen. Rij je een beetje sportief haal je de 30k km niet eens.

Er wordt bij BBR een conversie kit aangeboden voor NC bak te koppelen. Je moet ernaast nog wel een NC diff of Fiat 124 diff vinden.
 
@BRG - van harte proficiat met de aanstaande uitbreiding van jullie familie!
Ik begrijp je OPM over een automaat wel als je dagelijks veel kms maakt met een automaat (net als mij), maar toch -> vanochtend vroeg 50 km gereden met de MX5 en ja de Aisin bak van de V60 schakelt beter en sneller maar toch, voor een hobby auto met automatische bak is de tijd hier nog niet rijp.

@KadettRT : bedankt voor de info maar het verwondert me heel erg, want Mazda is één van de laatste der Mohikanen die "stressloze" atmosferische blokken met lage specifieke vermogens en koppelwaarden (en kettingaandrijving ;)) uitbrengt?
 
Op Miata.net zijn er talloze topics aan gewijd. De Amerikaanse MX5 Cup is overgegaan op een 3rd party sequentiele automaat omdat de transmissie continue kapot ging.

De ring en pinion van een ND is iets van 2,9 tov 3,45 van de NC/124 Spider. Intern draait de versnellingsbak dus ook minder rpm dus per rotatie heb je meer kracht/koppel op zelfde onderdeel.

Er zijn nu 5 revisies van de versnellingsbak en allemaal gaan ze een keer eraan, de eerste versies eerder dan latere. Ben je echt een toer rijder zal het allemaal wel meevallen. Ga je ook echt ervoor zitten dan zal het sneller slijten.
 
Even een update - vandaag was het tijd voor de jaarlijkse autokeuring (wat bij jullie in NL de APK wordt genoemd). Keurig een afspraak gemaakt, maar toch ruim 1h moeten aanschuiven, gelukkig scheen de zon en waren er nog wat andere auto liefhebbers die ook stonden aan te schuiven (een babyblauwe Porsche 356, een knalgele Toyota Celica GT uit 1977 met 2 Webers, waaw, dat geluid, een 2CV Charleston).

De MX-5 MY 2008 is zonder opmerkingen gekeurd, dus we kunnen weer een jaar zorgeloos verder rondrijden. Intussen heb ik de auto 5 jaar en ca. 8.000 km mee gereden in die periode. Weinig ik weet het, maar wel fun kilometers. De rammel in de uitlaat waar ik me zo aan ergerde bleek een losgekomen hitteschildje te zijn. Ongelofelijk hoe een stukje "blik" kleiner dan een doorsnee smartphone zoveel herrie kan veroorzaken qua rammels.

De plannen om up te graden naar een ND model zijn van de baan. Ik blijf de markt wel volgen, maar ik werk in een sector die vrij hard getroffen is door Covid-19 en de impact op jobzekerheid richting het najaar is een vraagteken. Er zit geen lening op de NC en de jaarlijkse vaste lasten vallen goed mee (700€), dus die gaan we ook als het werk wat minder zou gaan niet moeten verkopen.

Ik wens jullie autoliefhebbers allen een fijne vakantie met veel mooie, veilig en zonovergoten zorgeloze kilometers!
 
Zo, dan toch de knoop doorgehakt en de MX-5 1.8 NC 2008 Niseko wordt rond de Paasvakantie ingeruild op een MX-5 2.0 ND 2017 Sport / Recaro!

Ik stond in FEB/2020 dicht bij een deal op een Soul Red 2.0 ND Recaro en letterlijk 2 weken later sloeg Corona toe, was er een stuk werkonzekerheid (intussen omgebogen in een 4/5de tewerkstelling) en- om eerlijk te zijn - tot mijn grote tevredenheid. Netto salaris is ca. 90% in vergelijking met voorheen en 50% meer vrije tijd, zalige trade off... die het belachelijke fiscaal beleid in België illustreert.

Ik had voor mijn ideale ND enkele eisen : 2.0 motor (LSD), Recaro uitvoering ( Bilstein ophanging - leder / alcantara zetels) EN geen RF (soort Targa MX-5, knap, mee proefgereden maar totaal mijn ding niet). Vooral dat tweede bleek een issue, Mobile.de letterlijk een jaar opgevolgd en de Recaro versies maken maar 1,5 % van het aanbod uit (cabrio + RF samen). Soul Red was een no go voor mij, maar bij het zoeken naar spelden in een hooiberg moet je al eens compromissen sluiten... Ik was eigenlijk al bereid om een Soul Red of een Machine Grey te kopen en die te laten wrappen in Reflex Blue of Eternal Blue - MAAR :

Gisteren nog eens een rondje "Recaro zoeken" gedaan en daar was ie -> bij mijn MX-5 specialist een 2017 ND Recaro met 29.000 km; 1ste eigenaar / zwart / zwarte kap -> auto bleek na telefonisch contact letterlijk binnen de 10' verkocht (aan mij dus). Er waren meerdere gegadigden in no time, dus direct een aanbetaling gedaan & bevestiging gekregen dat hij voor mij is. De auto staat dus niet meer online!

In principe kan ik 'em dit WE al ophalen en dat kriebelt enorm, maar wij hebben hier een jaarlijkse autokeuring (APK in NL) - voor mijn huidige NC die al 6 jaar geen druppel regen heeft gezien is die keuring in augustus, een auto kopen die jaarlijks naar de keuring moet in februari / maart, oow gruwel dus ik ga hem ophalen mid-april.
 
Inderdaad, goed gespot door forummer Peter - dit is dus mijn volgende hobby auto; Recaro interieur is echt wow, maar buitenkant is me te donker (combo van lak / kap / velgen). Ben aan het denken over wat ik met de velgen kan doen (vervangen / overspuiten / plasti dip of wrappen...)
 
Buitenkant is wel heel erg veel zwart ja, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Prachtig interieur zo! Ik snap dat je perse Recaro stoelen wil :)

Gefeliciteerd met de aankoop!
 
Niseko zei:
buitenkant is me te donker (combo van lak / kap / velgen). Ben aan het denken over wat ik met de velgen kan doen (vervangen / overspuiten / plasti dip of wrappen...)

Ik zou niet te hard van stapel lopen, bekijk het eerst een tijdje.
Toen de ND destijds net uitkwam, heb ik ernstig overwogen een nieuwe ND te kopen ipv de jonge NC Kaminari.
Dat zou dan een "tripple black" geworden zijn (zwarte lak, zwart dak, zwarte velgen).

Er bestaat ook een "chrome pack"; wellicht kunnen enkele zilveren accenten reeds een heel andere indruk creëren.

Zelf ben ik niet wild van de Recaro-stoelen, maar ik moet wel toegeven dat ze een veel degelijker indruk geven dan het standaard lederen interieur dat erg goedkoop en van lage kwaliteit oogt.

Het is een fraaie bolide, maar ik ben niet jaloers.
Met mijn omvang zat ik niet lekker in de eerder kleine cockpit van de ND.
En twee weekends geleden heb ik heerlijk open gereden met mijn A5, "voor mij" in deze levensfase de juiste keuze met ruimte zat in de cockpit, een volwaardige achterbank en met automaat!
Cruisen ipv het betere gooi- en smijtwerk ;)
Maar ik begrijp volledig waarom jij voor deze uitvoering gevallen bent!
 
Dankuwel, leuk om te lezen! Ik kijk er erg naar uit - en als iemand me een PM kan sturen hoe ik de topic titel aanpas zou ik dat enorm appreciëren!

Joel / Sanoma / Peter : @velgen -> brons / antraciet / goud -> dat zijn idd opties, maar niet overhaasten. Ik wil gewoon niet opvallen met mijn auto qua kleuren, uitlaat etc.
Het Recaro leder / alcantara interieur is idd zowel smaak- als postuurgevoelig. Foto's van mijn auto volgen nog in dit topic eens ik 'em hier heb!

En @Peter, leuk om te lezen dat je zo blij bent met je chique A5 Cabrio, veel zonnige kms gewenst dit jaar! En al de overige forummers uiteraard ook (y)
 
Zo'n ND is ook wel erg leuk! Gefeliciteerd!

Topictitel aanpassen: eerste post in het topic bewerken, en daar de titel aanpassen (y)
 
Goede keuze, zo'n ND!

Vrienden van mij hebben een knaloranje 30th anniversary. Prachtig afgewerkt, ook met de Recaro sportstoelen en dat zit ontzettend prettig. Hele mooie afgewerkte wagen ook, en het feit dat je het cabriodak vanuit de bestuurdersstoel omhoog en omlaag kan 'gooien' was voor mij heel onverwacht, zo zie je wel dat 'ie écht als lichtgewicht sportwagen is bedoeld.
 
Een "30th Anniversary Edition" is smullen als MX-5 liefhebber- een zeer mooi exemplaar kwam te koop vlak nadat ik de mijne had gekocht vorige week en volgens mij heeft dat exemplaar zelfs niet de website gehaald (direct verkocht)...

@BleuZ NL : Peugeot heeft echt een enorme heritage qua snedig rijdende cabrio's (meestal 2+2 zitters, simpelweg magistraal als FWD, compleet anders ontworpen zoals de klassieke Engelse roadster en het Japanse MX-5 derivaat), jammer dat het merk niet doorpakt daarmee, zo zonde.
 
Absoluut! Die is nadat 'ie nieuw is aangeschaft ook direct voorzien van een antiroestbehandeling (alle holle ruimtes zijn meen ik opgevuld met een lichtgewicht schuim, zodat daar geen vocht in kan gaan zitten). Zeker een exemplaar om goed te bewaren, dat verdient 'ie ook dubbel en dik.

Ik ben het ook met je eens dat het jammer is dat Peugeot niet is verdergegaan met de cabrio's. Dat geldt voor een aantal andere merken trouwens net zo goed, maar helaas lijkt de cabriogekte van begin deze eeuw toch lang en breed overgewaaid. Zelfs driedeurs hatchbacks zijn niet meer interessant voor fabrikanten; mensen willen schijnbaar vooral praktische wagens met vijf deuren.

Ik hoop van harte dat er nog eens een revival komt zodat fabrikanten weer gaan experimenteren met betaalbare cabrio's en sportwagens :)
 
Wat een gave upgrade, lijkt me een geweldige auto in deze uitvoering! Veel succes met wachten tot de aflevering
 
Mooie upgrade! Al vind ik de achterkant niet het sterkste punt bij deze generatie. Zwart zou mijn keus niet zijn, de mooie lijnen vallen zo weg. Soul Red staat 'm juist erg goed maar rood moet je ding wel zijn natuurlijk. Mooi interieur ook!
 
Ik heb 2 jaar terug een paar dagen in een ND gereden, met mijn lengte en omvang was dat wel een dingetje. De 2.0 rijdt geweldig, een zwarte auto is niet ons ding: wij houden van kleur.

Veel plezier met deze ND!
 
Bedankt, erg leuk om te lezen mede forummers!

Ik begrijp de opmerking over de kleuren combo zwart/zwart/zwart best wel, maar gezien de 2.0 Sport / Recaro uitvoeringen niet bepaald dikgezaaid zijn & dan ook nog eens snel verkocht geraken, was het op een bepaald moment kwestie van de knoop door te hakken.

Mijn NC wordt erop ingeruild; door de switch in / rond / na de Paasvakantie geeft me dat nog wat tijd om deze 'spic & span' te zetten voor de volgende eigenaar die er dan hopelijk evenveel plezier aan zal beleven.
 
Een paar stapjes verder, de auto is intussen betaald en de aflevering zal gebeuren mid mei, "Hemelvaart" WE hier in België. Ik kan in de garage 1-1 switchen met mijn huidige NC, dus nummerplaten verhangen en klaar (is al bekeken met de verzekering uiteraard).

Nu ben ik aan het nadenken over wat ik met de velgen ga doen - want zwarte auto / zwarte kap / zwarte velgen is me wat te "somber" qua totaalplaatje. Ik denk aan een rood randje rondom de velg evt. in combinatie met rode remklauwen (matching met de Recaro interieur piping) of de velg wrappen / plastidip. Herspuiten wil ik liever niet, zo kan ik de auto makkelijk terugbrengen in de staat waarin ik hem kocht.

Zwarte MX-5 ND velg op zoek naar een ander kleurtje

Hier op het forum posten een aantal zeer getalenteerde Photoshoppers, jullie zouden me een groot plezier doen met een paar impressies - daar dan de RAL-code nog bijvermelden zou nog fijner zijn. Ook suggesties van niet-Photoshoppers zijn uiteraard meer dan welkom! Ik neig naar een discreet kleur genre brons, antraciet of de donkere variant van de goudkleurige BBS wielen. Sowieso wil ik niet iets dat opvalt, dus geen wit, paars of andere bling bling.
 
Even over de NC Niseko nog, ik heb deze net geen 6 jaar gehad en ingeruild bij dezelfde garage waar ik hem heb gekocht in 2015. Faire inruilprijs gekregen die neerkomt op een afschrijving van ongeveer 700€/jaar wat ik erg netjes vind, de NC is nu immers bijna 13 jaar oud. In afschrijving / km is het een andere zaak, maar met zijn 117.500km is ie ongetwijfeld nog goed voor een pak meer. Veel rijplezier mee beleefd, zero problemen en dus samengevat een goede koop aan gehad als eerste roadster!

Na weken regen is de lente weer in het land sedert gisteren met een schuchtere 20 graden en veel zon, maar dat gaat enkel in stijgende lijn de rest van deze week. Dus, geluk gehad bij het inplannen van de afleverdatum zowat een maand geleden. Als laatste rit met de Niseko volledig binnendoor gereden richting de Vlaamse Ardennen waar de garage gevestigd is en dezelfde terugweg met de ND gedaan weliswaar met wat ommetjes. De laatste generatie is gekrompen en lichter geworden dan zijn voorganger en dat merk je bij het instappen zonder zelfs een meter gereden te hebben (de cockpit is echt klein om niet te zeggen benepen, zo zijn er geen opbergvakjes in de deuren om maar iets te noemen) en tegelijk is hij VEEL minder Spartaans en heeft veel meer veiligheids- en comfortzaken aan boord.

Dat laatste moet ik allemaal nog uitzoeken, maar ik wou graag zo snel mogelijk gaan rijden en dat heb ik de voorbije 2,5 uren gedaan. Da’s veel te weinig voor een review uiteraard, maar wat me de eerste zowat 100 kilometers is opgevallen :
• Allereerste indruk was de stilte : zowel de motor, de uitlaat als het geluidsniveau in de cabine bij normale motortoerentallen / snelheden, mijn vorige had nochtans een standaard uitlaat waar niks mis mee was (misschien door Euro6?).
• De prestaties zijn bovengemiddeld vlot (inhalen op een klein baantje is een feest) en de teller is bovengemiddeld klein en daardoor niet zo goed afleesbaar, bvb. 50 en 60 km/h is maar een paar millimeter verschil terwijl die teller (a) tot 240 gaat (onnodig) en (b) maar net iets meer dan 2/3de cirkel is. De 2.0 gaat me zeker boetes opleveren en ik zat onderweg te denken aan waarom je voor straatgebruik meer pk/ton nodig zou hebben zonder ofwel je rijbewijs te riskeren of gefrustreerd te geraken omdat je enkel in 1ste en hooguit 2de eens echt kan doortrappen.
• De zesbak schakelt supersnel zoals je verwacht van een Mazda. Daaraan merkte je echter wel de leeftijd / kilometrage van de NC, zeker als je van de ene direct in de andere stapt met 90.000 km minder op de klok…
• De Bilstein ophanging is redelijk hard maar ik vond het niet storend op ons niet te denderend Belgisch asfalt. Doch, zoals gezegd te weinig gereden om daar al iets over te besluiten.
• Multimedia, navi, instellingen etc. is d.m.v. een “i-Drive” achtig systeem maar dan minder goed uitgewerkt – nog niet in detail naar gekeken; ik moet alles nog naar wens instellen qua adressen, radiozenders / instellingen en nog een hoop andere mogelijkheden voor rijhulp- en comfortsystemen etc.
• De cabriokap : qua bediening weer net iets beter dan de NC, die kon ik niet deftig sluiten vanuit het interieur zonder me in vervelende bochten te wringen, met de ND lukt dat probleemloos.
• Het Recaro interieur : some love it, some hate it maar ik ben een fan. Het ziet er niet enkel fantastisch uit, het zit met mijn doorsnee postuur navenant.
• Kofferruimte : ben ik nog niet uit -> ze lijkt wat kleiner maar ik lees in verschillende testen verschillende waardes in liter zowel voor de NC als ND maar een ruimtewonder zijn geen van beide (dus ergens tussen de 130 en 150L in).
• Over afwerking, comfort, de echte plussen en minnen van de roadster zal ik na de zomer als ik wat meer gereden heb zeker nog terugkomen.
(Foto’s volgen nog)
 
Hoe bevalt het stuur gevoel je qua feeling? Aangezien je van een hydraulische bekrachtiging naar 1 met elektrische bekrachtiging bent gegaan.
 
Ik heb er eigenlijk geen aanmerkingen op rijdend op de kleine kronkelende baantjes vandaag, MAAR, idem mbt het onderstel, ik heb de auto belange niet lang genoeg gereden om daar een oordeel over te vellen (los van het feit dat ik geen autojournalist ben of Sandor VE of Max V heet ;))

Feit dat het me niet eens opgevallen is (doch wel vooraf wist), zegt wel iets. Het stuurgevoel is licht maar niet te licht; met de NC reed ik sneller in bochten, maar nu is het nog wat wennen en de auto wat beter leren kennen.
 
Leuk topic, was ik nog niet eerder tegengekomen.
Zelf hebben wij ook een ND en ik herken veel van de opmerkingen (positief en negatief)
Kleur is inderdaad heel persoonlijk.
Heel veel sprekende kleuren heeft Mazda niet beschikbaar voor de MX5 wel heel veel behoudende kleuren maar dat zie je in het straatbeeld ook terugkomen dus dat zal weloverwogen zijn.
Onze MX5:
 
Zo, een jaar verder met de ND Sport en inmiddels een goede 3.000 km gereden sinds de aankoop en nog steeds erg tevreden! Blijkbaar op een goed moment gekocht want gelijk(w)aardige auto's qua bouwjaar / kms / specs staan nu 3-4K€ duurder geprijsd... de markt voor tweedehands wagens is echt te gek voor woorden geworden. Ook de nieuwprijzen swingen gewoon de pan uit, ik las vanochtend op de site van AW dat een basis BMW X1 driepitter met FWD zonder opties maar liefst 52.000€ gaat kosten bij jullie.

De jaarlijkse verplichte autokeuring heeft hij vorige maand gehad en omdat het een jonge auto is met weinig kms is die meteen voor 2 jaar (standaard in België = 1 jaar) geldig.

Omdat de dealergarantie nu afgelopen is, ga ik er het onderhoud - net als voor de NC - zelf aan doen. Omdat ik nog geen deftig werkplaatshandboek heb gevonden & het met YT filmpjes van DIY-ers moet doen, zal dat de eerste keer wat zoeken en/of sukkelen zijn wellicht, maar dat is een kwestie van goed documenteren en dan is dat de volgende keer op minder dan een half uur gepiept.

Binnenkort komt er een andere daily driver (die kan ik eerstdaags ophalen als ze aan een kabelboom geraken voor de afneembare trekhaak...) en da's een CX-3 geworden met in basis dezelfde 2.0 motor maar dan dwarsgeplaatst en met minder PK en een soepeler koppelverloop. Deze komt van dezelfde garage als de NC en de ND. Omdat ik nu meer met de ND rijd & het lastig is om een grote GSM daar ergens te bevestigen, vroeg ik aan de garage wat het zou kosten om een upgrade te doen naar Android Auto / Apple Carplay. Oeps, blijkt mijn MX-5 dat dus al gewoon te hebben... o_O :)
 
Niseko zei:
Omdat ik nu meer met de ND rijd & het lastig is om een grote GSM daar ergens te bevestigen, vroeg ik aan de garage wat het zou kosten om een upgrade te doen naar Android Auto / Apple Carplay. Oeps, blijkt mijn MX-5 dat dus al gewoon te hebben... o_O :)

Daarin is Petit inderdaad nogal "slordig".
Mijn NC had destijds handsfree bellen, maar heb dat volledig zelf moeten uitvogelen want Kim had geen flauw idee wat en hoe.
 
Goh, ja en nee. Ik had het zelf beter maar moeten bekijken het voorbije jaar denk ik... Het logootje op die USB-poort met de AA/AC functionaliteit is hetzelfde dan ik op mijn V60 had, so een gevalletje blame the user...

Vergeet ook niet dat ik mijn auto ben gaan halen in een periode van soft lockdown. Straffer, toen ik hem ging kopen / bekijken mocht ik er eigenlijk zelf niet in gaan zitten (zoon van 12 wel) omdat de "paranoia" toen zowat op zijn toppunt was en de auto nadien ontsmet zou moeten worden. Ik heb 'em dus letterlijk gekocht op 1,5m afstand :p. Ook de overdracht is zo verlopen.

Ik ben liever klant bij een goede garage met zaakvoerders die niet enkel verkopen maar zelf ook de werkplaats doen en die eerlijke auto's verkopen en als er dan toch iets scheelt een vlekkeloze service na verkoop bieden, dan dat ze alles weten van car entertainment etc.
 
Diep inhalen en poef, het stof even wegblazen.

Intussen heeft de ND een kleine 6K gelopen in mijn bezit, quasi probleemloos (zie verder). Het voorjaar was fantastisch qua weer (mei / juni), juli daarentegen een klein drama, maar nu komt de zon eindelijk weer onze kant op in NL en BE.
Er is weinig te melden, 1x een storing over de bandenspanning en dat was even spannend want we waren EN in N-Frankrijk EN het was zondagnamiddag. Als je dan strandt ben je compleet gezien. Even uit het oog verloren dat de bijstand enkel de Benelux dekt. Dus heel heel voorzichtig richting België gekacheld, ergens op een boerderij een bandenspanningsmeter gaan lenen -> niks aan de hand. Boel gereset en volgas naar huis. Toeval of niet, dezelfde foutmelding ook gehad met mijn andere Mazda en ook daar bleek het vals alarm, maar het is vervelend want ik zat met 3 kinderen in de auto op uitstap. Beide auto's hebben geen (plaats voor) een reservewiel resp 17" en 18".

Verder is het gewoon starten, tik en lopen. Omdat ik heel erg weinig rij (tijdgebrek) en nooit korte ritjes maak, krijgt mijn auto pas elke 2 jaar zijn oliewissel. Met de NC die ik hiervoor had ook dat schema aangehouden, geen probleem mee bij de inruil.
Vandaag was het zover & het had meer voeten in de aarde dan verwacht. Zowel de lichtgewicht alu bodemplaat (10 of 11 bouten als ik het goed heb) als de aftapplug waren blijkbaar met Loctite vastgezet bij het laatste onderhoud. Wie verzint nu zoiets - juist ja, een officiële Duitse Mazda dealer. Zonder perslucht was de bodemplaat gewoon niet los te krijgen en ook de plug was een gesukkel, maar bon, uiteindelijk kon de olie eruit. In vergelijking viel het filter dat ook goed vast zat nog mee ;-)
Vers Mazda filter, verse Mazda Skyactive-X 0W20 olie (zo vloeibaar als water, echt) - eigenlijk is dat Mobil1, maar als zelfsleutelaar wil ik echt alles doen volgens het boekje. Zonder Loctite deze keer. Bouten netjes ingevet en de boel weer gemonteerd. 254€ bij Mazda volgens het onderhoudsplan - kosten zelf doen 131€ met dien verstande dat ik het luchtfilter (was nog als nieuw - super makkelijk bereikbaar, jobke van 1') en de wissers (auto komt nooit buiten met regen) niet heb vervangen, maar ze zaten in het pakket en komen wel eens van pas.

Toekomstplannen? Gewoon van genieten ritjes bij mooi weer en als er wat vrije tijd is zonder voetbal, muziekschool, judo, jeugdbeweging and what not van de kinderen. Ja het is een kostelijk grapje, maar zo op een vroege zondagochtend met mooi weer en de rest ligt nog lekker te maffen, een plezierritje maken met een leuk muziekje -> dat is onbetaalbaar en dan vergeet ik de facturen van wegentaks en all risk verzekering.
De banden zijn Bridgestone Potenza en zullen wellicht eerder vervangen worden door de leeftijd dan dat ze versleten zijn. Er komt sowieso iets sportiever op van Michelin (hopelijk al de PS 5S of Toyo R888R of iets dergelijks).

Ik heb het onderhoud gedocumenteerd met foto's en ga zien of en hoe ik die in mijn profiel / review of hier krijg opgeladen maar "intuïtief" is het niet :).
 
Weer wat stof eraf bij deze - ik ben net terug van de jaarlijkse technische keuring (APK in NL) en dat verliep zonder enige opmerking, dus we kunnen weer een jaar bollen. Ik was trouwens een stuk te laat voor de keuring maar tussen het moment dat ik de uitnodiging kreeg voor keuring en de vervaldag van het keuringsbewijs zat geen enkel vrij slot...
Idem voor mijn CX-3, geen enkel slot de eerste 6 weken te krijgen, dan maar een paar weken 'ongekeurd' rondrijden al triggert dat ANPR camera's blijkbaar :rolleyes:

Ik ben nog steeds erg tevreden na 3 jaar MX-5 ND rijden, maar door het rotweer tussen oktober en nu is er maar bitter weinig mee gereden. Er is de voorbije 6 maanden nog geen enkele (!) week geweest zonder regen vertelde een weerman recent
Vandaag mocht ie naar de keuring trouwens de eerste rit in de regen maken, de eerste x dat de banden en de kap nat werden :LOL: . Van banden gesproken, het zijn nog de originele Potenza's uit 2017 en ik vroeg die man van de keuring wat hij daarvan dacht -> "zonde om die nu al weg te gooien".
 
Terug
Bovenaan