Nio ET7 | Vanaf € 84.900

L Breevoort

Wegverkenner
NIO introduceerde hun eerste sedan op 9 januari 2021 en opende het orderboek voor de voorverkoop.

De ET7 is een grote sedan, afmetingen: 5098x1987x1505 mm op een wielbasis van 3060 mm. De luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. NIO zegt de wagen ontworpen te hebben voor een 5-sterren score in zowel de Chinese als Europese NCAP. De koets is een combinatie van hoge-sterkte staal en aluminium, met een torsiestijfheid van 37.100 Nm/graad.

De auto heeft twee electromotoren. Op de vooras zit een 180 kW permanente-magneetmotor, op de achteras een 300 kW inductiemotor. Samen goed voor maximaal 480 kW (650 pk) en 850 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 3.9 sec, remmen van 100 naar 0 in 33 meter.

De batterijen komen van CATL en zijn van de laatste "only smoke, no fire"-generatie, die wanneer ze aan open vuur blootgesteld worden minstens een kwartier lang zelf niet in brand vliegen, maar alleen wat roken. Er zijn in eerste instantie twee groottes: 70 kWh voor een range van 500 km (NEDC) en 100 kWh voor een range van meer dan 700 km. Later volgt nog een nieuw pakket van 150 kWh voor meer dan 1000 km range. (Toevoeging: Deze accu is een vorm van solid-state, zie bericht verderop in in dit topic)

Autonoom rijden
NIO's eigen autonome pakket is beschikbaar voor 680 yuan/maand (€85). NIO Aquila Super Sensing is een sensorsuite van 33 sensoren, bestaande uit elf 8 megapixel camera's, een lidar, vijf gewone radars, twaalf ultrasone radars, twee GPS-sensoren, een wegdeksensor en een sensor die de bestuurder in de gaten houdt. Samen goed voor 8GB aan data per seconde. Die data wordt verwerkt door NIO Adam Supercomputing platform op basis van een Nvidia chipset. Samen vormen deze system NIO NAD (NIO Autonomous Driving) en is een inschakelbare optie voor elke ET7.

Prijzen (incl. accu):
70 kWh: 448.000 yuan (€56.000)
100kWh: 506.000 yuan (€64.000)

Prijzen (accuhuur):
70 kWh: 378.000 yuan + 980 yuan/maand (€48.000 + €125/maand)
100kWh: 378.000 yuan + 1480 yuan/maand (€48.000 + €190/maand)

Levenslange garantie, pechhulp en gratis voertuiginternet, toegang tot gratis opladen
Levering: Q1 2022

Fidwc8S.png


2AwtVXg.png


3h1BowX.png


jDJK1eJ.png


g9QW9HB.png


MRXPlQv.png
 
Ik was ook bezig met een heel stukje, dus ik plak de relevante informatie nu hier:

Een nieuwe dag, een nieuwe elektrische auto uit China. De Chinese elektrische autofabrikant en start-up Nio heeft vandaag zijn eerste sedan voorgesteld: de ET7. Nio wil volgend jaar de Europese markt betreden. Nio is een van de meest succesvolle Chinese fabrikanten van elektrische auto's en is hoger gepositioneerd dan de meeste lokale concurrenten.

NIO delivered 75,641 vehicles as of December 31, 2020 with the total mileage exceeding 1.4 billion kilometers. Through a half-year trail operation, the startup launched NIO Certified to meet the increasingly diversified users' demands.

Bron: https://autonews.gasgoo.com/china_news/70017873.html

[size=x-small]August 20, 2020 06:32 AM[/size]
[size=medium]EV builder Nio hopes to enter Europe in 2021[/size]

BEIJING/SHANGHAI -- Chinese electric vehicle maker Nio hopes to enter international markets from the second half of next year starting with selected European countries, CEO William Li said.

Li said the company aimed to enter other markets from 2022.

Nio President Lihong Qin told Automotive News Europe in June that the automaker could launch in some European countries in one to two years, but said the company first had its eye on more accessible markets such Asian countries around China.

Separately, Nio said it has launched a battery leasing service that will allow drivers to buy an EV without owning the battery pack -- one of the most expensive EV components -- thereby lowering the starting price of its cars.

The option, which Nio calls "battery as a service," or BaaS, entails drivers paying a monthly rental fee for use of the batteries.

The cheapest Nio car after subsidies is now an ES6 SUV priced 273,600 yuan ($39,553) without ownership of the battery pack, versus 343,600 yuan including the pack.

"We believe with BaaS, more customers of gasoline cars will consider electric vehicles," Li said.

Nio operates 143 battery-swapping stations around China, where drivers can swap spent battery packs for fully charged replacements. Li said Nio was building a new battery-swapping station in China every week and planned to build 300 new stations next year.

China's industry ministry has said it would promote the adoption of vehicles with batteries that can be swapped between different makes and models.

To that end, Nio's battery packs are the same shape and size across its lineup, which includes three SUVs. Electric models from peer BAIC BluePark New Energy Technology also have standardized batteries.

The batteries for Nio's leasing service will be supplied by a company established by Chinese battery makers including leader Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. known as CATL. The company has registered capital of 800 million yuan, a government filing showed.

Bron: https://europe.autonews.com/automakers/ev-builder-nio-hopes-enter-europe-2021

nio-et7-elektromobil-obr01-1536x956.jpg


nio-et7-elektromobil-obr1.jpg


nio-et7-elektromobil-obr03.jpg


nio-day-2020-nio-et7-1536x909.jpg


20b1589a-70a8-4928-ab4a-6973ed5fa7f7_630_w0.jpg


27076676-1cef-48eb-9c15-0b8618503164_630_w0.jpg


32b53288-f19b-443a-8c9e-9fba87c176ba_630_w0.jpg


a7478a36-79e5-41c4-893a-a4832f1efc03_630_w0.jpg


a64b7493-5507-4c2e-865f-05785522532d_630_w0.jpg


89890324-8423-4fef-8783-c79f2bd53d44_630_w1.jpg


6f19193a-ecc0-4c12-9643-d54a09524773_630_w0.jpg


Bronnen:
https://news.yiche.com/xinchexiaoxi/20210109/1913578915.html
https://elektrickevozy.cz/clanky/nio-et7-oficialne-predstaveno-cinsky-elektromobil-ridi-sam-a-ma-dojezd-1000-km

SAIC-merken MG en Maxus, Aiways en de Dongfeng-merken DFSK (Sokon) en Seres zijn reeds actief in Nederland. Lynk & Co (van Geely) komt daar binnenkort bij, niet veel later gevolgd door Xpeng, Nio, BYD en FAW's Hongqi. Een aantal van de grootste autofabrikanten zijn dan nog niet eens genoemd: hoofdmerk Geely, Changan, Chery, Great Wall-merken Haval, Wey, Great Wall zelf en Ora, wellicht JAC/Sol, BAIC, start-ups WM Motor (Weltmeister), LI, Leap, Hozon, Byton (dat een doorstart maakt met dank aan Taiwanese Foxconn). Het wordt nog dringen...
 
Rutger DC zei:
Ik was ook bezig met een heel stukje
Sorry, Rutger, het was niet de bedoeling het gras onder je voeten weg te maaien. Maar ja, de ET7 was dan ook een introductie om naar uit te kijken.

 
L Breevoort zei:
Sorry, Rutger, het was niet de bedoeling het gras onder je voeten weg te maaien. Maar ja, de ET7 was dan ook een introductie om naar uit te kijken.

Haha geen probleem, ik heb niet het alleenrecht op topics. :) En jij kunt de technologie nog een beetje uitleggen, ik zit vooral met glazige ogen naar die beschrijvingen in de nieuwsberichten te kijken.
 
Ach, ze beweren dat hun NAD-systeem 7x zo krachtig is als Tesla's FSD. En ze beloven een FSD-systeem met punt-naar-punt navigatie. Dus geef een adres in en de auto brengt je er. Het ziet er allemaal heel veelbelovend uit. Ik vind het bovendien best indrukwekkend hoe ze de meeste van die 33 sensoren vrijwel onzichtbaar hebben weggewerkt in het ontwerp. Alleen die dingen op het dak zie je een beetje, als je weet dat ze er zijn.

Genoeg vermogen ook om een BMW M5 of AMG Mercedes het schaamrood op de kaken te bezorgen en die 1000 km range versie (zal wel ongeveer 800 km WLTP zijn) is natuurlijk een hele mooie stap vooruit.

Alleen jammer dat het naar Europa brengen van een Chinese auto zoveel kosten met zich meebrengt. Als'ie komt (en dat is nog even afwachten), dan zijn de genoemde prijzen natuurlijk niet in zicht. Minstens 70k hier voor de 500 km versie (~400 km WLTP). Nog steeds aantrekkelijk, maar buiten budget van velen, in ieder geval van mij.
 
Wat ik nog vergeten was, de 150 kWh is een vorm van solid-state. De gegevens over deze batterij zijn echter heel summier. Hieronder staat de link naar de hele NIO Day presentatie (met wat Amerikanen die er af en toe doorheen praten). Rond 1:44.00 gaat het heel kort over de nieuwe accu. Gezien NIO's nauwe relatie met CATL zal die de nieuwe accu wel leveren. Er wordt een dichtheid genoemd van 360 Wh/kg (ongetwijfeld op cel-niveau) en dat is ongeveer 1,5x zo hoog als de cellen van Tesla. Verder noemen ze hoge nikkel-concentratie voor de cathode en silicium-coating voor de anode, met "in-situ solidification of lithium". Het klinkt mij in de oren als net zoiets wat QuantumScape onlangs presenteerde.

Alle bestaande NIO-eigenaren kunnen upgraden naar deze nieuwe accu. De range varieert dan van 850 km voor de ES8, via 900/910 km voor de ES6/EC6 tot meer dan 1000 km voor de ET7. De accu wordt verwacht in Q4 2022.

Verder zitten er in de presentatie nog wat aardige dingen als een nieuwe generatie swapping-station en de mogelijkheid voor eigenaren om te "handelen" met emissierechten. NIO verkoopt die, net als bv. Tesla, en voor alle verdiende emissierechten kunnen eigenaren punten verdienen, die ze kunnen besteden in NIO Houses, een soort hele fancy winkels met koffiebar, bibliotheek, werkplekken en kinderopvang.

 
https://www.youtube.com/watch?v=61VrTyC-j48

Obviously, the Nio ES6 isn’t a track-tuned sports car, but in this video, we can see that it was able to lap the Nurburgring with decent pace and looks to be quite poised during some of the most difficult sections of the track.

It didn’t perform flawlessly, however. As noted by the driver, the electronic stability control kept on engaging the brakes, thinking the driver didn’t have control of the SUV. This eventually led to the brakes overheating and caused a very spongy brake pedal. The ES6 also lost some power about halfway through the lap, capping top speed to 150 km/h (93 mph). https://www.carscoops.com/2021/04/nios-es6-electric-suv-doesnt-feel-at-home-on-the-nurburgring/
 
20220429104147414719905021107_9643968_11.jpg


202203081545444544209583851_9482792_11.jpg


20220308150929929560005148_9482433_11.jpg


2022030815174217421400064871_9482647_11.jpg


202203081512291229883756955_9482503_11.jpg


2022042915483948391547517580_9644740_11.jpg


2022042915483948391454833994_9644741_11.jpg


2022042915484048402212450361_9644735_11.jpg


2022042915483948391995634183_9644738_11.jpg


202204291548394839116517667_9644737_11.jpg


2022030815133213321693628828_9482565_11.jpg


2022030815133213322442518247_9482560_11.jpg


20220429154909499149709967_9644751_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5745/

f4oyxqcb703r_800.jpg


[size=medium]Elektrische Nio ET7, EL7 en ET5: alle Nederlandse prijzen![/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 22 november 2022 om 07:26[/size]

Het Chinese Nio spreidt z'n vleugels uit naar Europa. Het merk komt in Europa eerst in Duitsland, Denemarken, Zweden én Nederland op de markt. Het leveringsgamma bestaat aanvankelijk uit drie elektrische auto's: de Nio ET5, de ET7 en de EL7. Van die drie debutanten zijn nu de Nederlandse prijzen bekend.

Zes jaar geleden stelde Nio zich met veel bombarie aan de wereld voor. Het nieuwe merk introduceerde toen de EP9, een elektrische supercar die niet direct een goed voorbeeld was van waarmee het de internationale automarkt wil bestoken. Het merk gaat in Nederland drie minder exotische maar toch interessante auto's leveren: de Nio ET5, de Nio ET7 en de Nio EL7. De ET5 en ET7 moet je tot op zekere hoogte zien als tegenspelers van auto's als de Tesla's Model 3 en Model S, de EL7 is de enige SUV van het stel. De fiscale prijzen kon AutoWeek je al eerder vertellen. Nu hebben we alle prijzen inclusief kosten rijklaarmaken, maar ook die van de Nio's die je zónder accu kunt kopen. Hoe zit dat?

Dan is er de Nio ET7, de grote, lage broer van de ET5. Hij meet 5,1 meter in de lengte en heeft een wielbasis van 3,06 meter. Hij is niet alleen groter, maar ook krachtiger dan de ET5. De twee elektromotoren van de Nio ET7 zijn samen namelijk goed voor 653 pk en 850 Nm. Wel is de ET7 met dezelfde accupakketten als de ET5 te krijgen. Ook hier geldt dat er een Standard-versie is met 75 kWh en een Lang-versie met een 100 kWh accupakket. De Nio ET7 met 75 kWh accu komt tot 445 kilometer ver op een lading. De versie met 100 kWh accu schopt het tot 580 kilometer.

De Nio ET7 heeft een vanafprijs van €72.900. Dat bedrag is voor de Nio ET7 waarbij je de 75 kWh accu huurt, net als bij de ET5 voor een maandelijks bedrag van €169. Wil je de Nio ET7 Standard (75 kWh) kopen met accu? Reken dan op een vanafprijs van €84.900. De Nio ET7 met 100 kWh (Lang) heeft zonder gekochte accu dezelfde prijs als de variant met het kleinere pakket (€72.900), maar je betaalt maandelijks wel meer voor de accu (€289). De Nio ET7 Lang inclusief accu kopen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel €93.900 aan Nio overmaken. De eerste exemplaren van de Nio ET7 worden naar verwachting in februari 2023 geleverd.

De private-leasetarieven bedragen voor de Nio ET7 - afhankelijk van de gekozen uitvoering en de leaseconstructie €1.299 tot €1.504 per maand.
Prijzen Nio
Model, elektromotor, accupakket, bereik, prijs met accu, prijs zonder accu, maandbedrag
Model Vermogen Accu Actieradius Vanafprijs i.c.m. accuhuur Maandbedrag accuhuur Vanafprijs inclusief accu
ET7 653 pk 75 kWh 445 kilometer €72.900 €169 €84.900
ET7 653 pk 100 kWh 580 kilometer €72.900 €289 €93.900

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/officieel-alle-prijzen-elektrische-nio-et7-el7-en-et5/
 
Vorige week gezien in Assen, bij Van der Valk, erg fraaie en grote wagen.
 
BpSst9G.jpg


aC5GzxN.jpg


Ik dacht dat het een Tesla was maar door de achterlampen wist ik dat het een NIO was dus even naartoe gelopen. Fraaie auto, wel wat zware kont. Interieur vind ik wel heel fraai
 
Deze werd laatst in Autovisie getest tegen de EQE. Stond prima zn mannetje, werd volgens mij ook als winnaar bestempeld, maar dat vind ik niet zo boeiend. Waar ik echt met mijn verstand niet bij kan is hoe zo'n lel van een auto (dik 5 meter) niet meer kofferruimte biedt dan een middenmoot C-segmenter (375 liter meen ik). De Mercedes biedt 50 liter meer maar ook dat is een lachertje voor een dergelijk formaat auto. Ik dacht dat elektrische auto's juist veel meer ruimte zouden bieden door hun slimmere packaging? Worden ze soms opzettelijk zo ontworpen, omdat ze niet te praktisch mogen worden ofzo?
 
DeeTwee zei:
Deze werd laatst in Autovisie getest tegen de EQE. Stond prima zn mannetje, werd volgens mij ook als winnaar bestempeld, maar dat vind ik niet zo boeiend. Waar ik echt met mijn verstand niet bij kan is hoe zo'n lel van een auto (dik 5 meter) niet meer kofferruimte biedt dan een middenmoot C-segmenter (375 liter meen ik). De Mercedes biedt 50 liter meer maar ook dat is een lachertje voor een dergelijk formaat auto. Ik dacht dat elektrische auto's juist veel meer ruimte zouden bieden door hun slimmere packaging? Worden ze soms opzettelijk zo ontworpen, omdat ze niet te praktisch mogen worden ofzo?

Tja, er zit een elektromotor bij de achteras en die is iets groter dan een pak melk.
 
Wouter82 zei:
DeeTwee zei:
Deze werd laatst in Autovisie getest tegen de EQE. Stond prima zn mannetje, werd volgens mij ook als winnaar bestempeld, maar dat vind ik niet zo boeiend. Waar ik echt met mijn verstand niet bij kan is hoe zo'n lel van een auto (dik 5 meter) niet meer kofferruimte biedt dan een middenmoot C-segmenter (375 liter meen ik). De Mercedes biedt 50 liter meer maar ook dat is een lachertje voor een dergelijk formaat auto. Ik dacht dat elektrische auto's juist veel meer ruimte zouden bieden door hun slimmere packaging? Worden ze soms opzettelijk zo ontworpen, omdat ze niet te praktisch mogen worden ofzo?

Tja, er zit een elektromotor bij de achteras en die is iets groter dan een pak melk.

exact.

et7-drive-train-items-platform-desktop.jpg
 
Ik begrijp zijn punt wel. Er zit ook zo'n sjappie op de homepage die dedicated platformen veel beter vind terwijl dat niet altijd betekend dat de auto ruimer is (bv Megane E-Tech), vaak hebben ze ook geen frunk. Plus je zit vaak met optrokken knieën achterin. Kona en Niro laten ook zien dat een platform voor meerdere aandrijvingen geen probleem hoeft te zijn en lijkt me voor de fabrikant ook goedkoper.

AutoBlog is ook niet erg positief over deze NIO: https://www.autoblog.nl/nieuws/nio-et7-rijtest-en-video-3430561

"Niets zo persoonlijk als de autokeuze, dus ik bevind me op dun ijs hier. De hoeveelheid power is indrukwekkend, maar daarvoor kan je ook bij de KIA EV6 GT of de Tesla Model S Plaid terecht. De rest van de auto is op de meeste fronten niet indrukwekkend en is ook niet echt een prijspakker. Trek je eigen conclusie…."
 
Wouter82 zei:
DeeTwee zei:
Deze werd laatst in Autovisie getest tegen de EQE. Stond prima zn mannetje, werd volgens mij ook als winnaar bestempeld, maar dat vind ik niet zo boeiend. Waar ik echt met mijn verstand niet bij kan is hoe zo'n lel van een auto (dik 5 meter) niet meer kofferruimte biedt dan een middenmoot C-segmenter (375 liter meen ik). De Mercedes biedt 50 liter meer maar ook dat is een lachertje voor een dergelijk formaat auto. Ik dacht dat elektrische auto's juist veel meer ruimte zouden bieden door hun slimmere packaging? Worden ze soms opzettelijk zo ontworpen, omdat ze niet te praktisch mogen worden ofzo?

Tja, er zit een elektromotor bij de achteras en die is iets groter dan een pak melk.
Dus? Dat heeft een Model S ook (Plaid heeft er 2 op de achteras meen ik?), toch biedt die bijna 800 liter bagageruimte. Zoveel hoeft niet per se, maar 364 liter is echt een lachertje.

En waarom geen frunk?
 
Wouter82 zei:
DeeTwee zei:
(..) Ik dacht dat elektrische auto's juist veel meer ruimte zouden bieden door hun slimmere packaging? Worden ze soms opzettelijk zo ontworpen, omdat ze niet te praktisch mogen worden ofzo?

Tja, er zit een elektromotor bij de achteras en die is iets groter dan een pak melk.

Men had ook voor naafmotoren kunnen kiezen, inchmaat is er groot genoeg voor. ;)
 
Terug
Bovenaan