Nieuwe wagen , automaat en goede stoelen verplicht

Jungleland

Startmotor
Hallo,

Ik ben mij rustig aan aan het oriënteren voor een nieuwe wagen in het "kleinere" SUV segment , automaat verplicht en goede stoelen zijn zeer welkom . prijs rond de €30.000 eventueel private lease zo ook een optie kunnen zijn.

Automaat moet goed en soepel schakelen , qua stoelen heb ik geen idee of er merken zijn die er uit springen , heb vorig jaar mn Citroen DS uit 73 verkocht en dat zat natuurlijk als een fauteuil , dit gaan we denk ik niet weer vinden ...

Ik rij rond de 10.000km per jaar", we zitten er voor 95% met zn tweeën in dus achter hoeft het geen ruimte wonder te zijn .

Alvast bedankt

Ik heb de Opel Crossland X wel eens mee gekregen als demo voor 2 dagen.

Met AGR stoelen zit je daar heel goed in, en de automaat in die auto is heel goed bij de les. Schakelt heel snel zonder schokken.
Alleen geen flauw idee of die nog binnen jouw budget valt.

https://www.autotrack.nl/a/opel-crossland-x-49462975

Dit is de enige die onder de 30k te krijgen is.

edit: mag 't ook een 2e hands zijn?

https://www.havikauto.nl/crossland-x/opel/ultimate-12t-110pk-aut-led-panorama-agr-navi-climate/occ14845491

heb vorig jaar mn Citroen DS uit 73 verkocht en dat zat natuurlijk als een fauteuil , dit gaan we denk ik niet weer vinden

Nee, dat denk ik ook niet. Want dan hou je waarschijnlijk van heel zachte stoelen en die worden volgens mij niet echt meer gemaakt.
Ga verder uitgebreid proefzitten / rijden. Stoelen zijn vaak heel persoonlijk: Wat de ene heerlijk vindt, past helemaal niet bij een ander.

Bobslee zei:
Ik heb de Opel Crossland X wel eens mee gekregen als demo voor 2 dagen.

Met AGR stoelen zit je daar heel goed in, en de automaat in die auto is heel goed bij de les. Schakelt heel snel zonder schokken.
Alleen geen flauw idee of die nog binnen jouw budget valt.

https://www.autotrack.nl/a/opel-crossland-x-49462975

Dit is de enige die onder de 30k te krijgen is.

edit: mag 't ook een 2e hands zijn?

https://www.havikauto.nl/crossland-x/opel/ultimate-12t-110pk-aut-led-panorama-agr-navi-climate/occ14845491
Ja die kan je binnen het budget vinden en er is nu ook een actie dat je 1000 euro terug krijgt en wie weet wat je nog meer kan verdienen als je hem nu koopt.

De Schaduw zei:
heb vorig jaar mn Citroen DS uit 73 verkocht en dat zat natuurlijk als een fauteuil , dit gaan we denk ik niet weer vinden

Nee, dat denk ik ook niet. Want dan hou je waarschijnlijk van heel zachte stoelen en die worden volgens mij niet echt meer gemaakt.
Ga verder uitgebreid proefzitten / rijden. Stoelen zijn vaak heel persoonlijk: Wat de ene heerlijk vindt, past helemaal niet bij een ander.

Citroën maakt nog steeds auto's met zachte stoelen. Of ze lekker zitten is een 2e...

https://www.emerpark.nl/voorraad/11344980-used-citroen-c4-cactus-business-1-2-pt-automaat/

https://www.autotrack.nl/a/citroen-c4-cactus-48216835

Deze EAT6 automaten worden over het algemeen ook als goed beoordeeld.

Wat je ook kiest, ga eerst uitgebreid proefrijden met de wagen van je keuze. Want de ene automaat is de andere niet, zeker als je bedenkt, dat er meerder soorten automaat zijn. Na alle soorten automaat te hebben uitgeprobeerd, blijft de CVT van Toyota toch mijn favoriet. Sterker nog, eigenlijk is de CVT geen automaat, want er schakelt niets. Een CVT, accelereert als een EV. Lineair en schokvrij trek je op naar de gewenste snelheid. Ik weet echter niet of er een compacte SUV met CVT is.

Thx zo ver .

Natuurlijk ga ik zeker een proefrit maken maar aangezien er een enorme hoeveelheid aan keuze is wilde ik eerst op adviezen afgaan , zeker tav automaat en goede stoelen .

Een goede 2e hands mag ook ja hoor .

Ga ik zeker bekijken , de DS3 Crossback vindt ik qua uiterlijk wel mooi , nieuw met automaat net boven mn budget , ook geen idee hoe die stoelen zijn .Qua uiterlijk vindt ik de nieuwe Juke ook nog wel wat hebben .

Jong gebruikte Toyota C-HR wellicht een optie? Hybride met e-CVT automaat (traploos dus zonder versnellingen). Een voorbeeld (ruim onder je budget, maar goed voor vele jaren rijplezier):

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1538482390-toyota-c-hr-1-8-hybrid-premium-nl-auto-leder-navi-full.html

De Cactus heeft inderdaad erg zachte stoelen, maar de TS vraagt om goede stoelen. Zelf heb ik nog nooit zo snel last van mijn rug gekregen als in die Cactus. Proefzitten is geboden. En wat voor automaat zit er tegenwoordig in? Is dat nog steeds die gerobotiseerde handbak? Zoja, dan voldoet die zeker niet aan de eisen.

Nee, zoals ik al schreef zitten er tegenwoordig EAT6 bakken in en dat zijn gewoon hele goede 6-traps conventionele automaten.

En ja de stoelen in de C4 cactus zijn zacht maar de een zit er voortreffelijk in en de ander komt er na een half uur met rugpijn uit.

Maar moet het perse een kleine SUV zijn? Want als je 30k uitgeeft heb je ook al de nieuwe Mercedes B-klasse of je kan kijken naar een 2 Active Tourer en dan met sportstoelen. In beide heb je zeer goede automaten.

Nou een kleine SUV was eigenlijk meer vanwege de wat hogere instap en zitpositie maar als er goede alternatieven zijn sta ik daar zeker voor open . De Volvo CX 40 ook niets mis mee neigt ook wel weer naar (te) groot .

Deze zit ook prima, al is dat natuurlijk wel persoonlijk!
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-2008-benzine-2020-49482488

Jungleland zei:
Nou een kleine SUV was eigenlijk meer vanwege de wat hogere instap en zitpositie maar als er goede alternatieven zijn sta ik daar zeker voor open . De Volvo CX 40 ook niets mis mee neigt ook wel weer naar (te) groot .

Anders kun je nog naar een Kia Niro kijken. Viel me ook niet tegen. Renault Captur is ook een auto met een fijne zitpositie en goede stoel.

Skoda Kamiq kan ook bijvoorbeeld ook een erg fijne auto naar mijn mening.

Mijn vader heeft de XC40, best een forse auto stiekem inderdaad en echt wel groter dan zijn "directe" concurrenten in de vorm van de Renault Captur. Maar ja...niks haalt het bij het zitcomfort van een Volvo. En we hebben met een behoorlijk aantal concurrenten gereden in aanloop naar de keuze voor de Volvo.
Bij Volkswagen moet je echt wel een R-line interieur hebben voor je naar mijn mening een prettige stoel hebt. Waar dit bij Seat en Skoda heel anders is.

Standaard stoel bij Skoda is een heel prettige stoel. Geen overdreven zijdelingse steun maar voldoende en je kunt hem goed afstellen wat ook belangrijk is.

De vader van mijn vriendin heeft een Toyota Verso-S, hij zweert erbij en zegt in veel auto's pijn zijn rug te krijgen en in de Toyota niet.
Ik heb er een paar keer een beste rit mee gereden, maar ik krijg daar echt rugpijn bij die auto. Veel te rechte leuning.

En dan rijd ik zelf, ter indicatie, een verlaagde en dus hard geveerde Clio 2 en daar kan ik dezelfde rit mee doen zonder vermoeid uit te stappen.

Ga in ieder geval even goed proefzitten en bedenk dat iedereen een andere wens heeft.

Het adviseren van een autostoel aan een ander is totaal zinloos.
Wat voor mij uitstekend zit kan voor Jungleland of welk ander persoon een ruggenbreker zijn of andersom.
De enige manier om uit te vinden welke autostoel goed zit is een lange proefrit. Een dealer heeft vast wel een demo staan die je zaterdagmiddag op kunt halen en maandagmorgen (afgetankt
midi.gif
) weer terug mag brengen.
Zo was het bij onze dealer tenminste wel...

Het is dus niet zo waar ik op gehoopt had dat er 1 automerk in mijn prijsklasse uitspringt qua zitcomfort .

Zal voor de zit, eens bij de Volvo gaan kijken en zo,n Countryman blijf ik qua looks ook wel leuk vinden zal ook deze eens gaan bezitten :D

Jungleland zei:
Het is dus niet zo waar ik op gehoopt had dat er 1 automerk in mijn prijsklasse uitspringt qua zitcomfort .

Zal voor de zit, eens bij de Volvo gaan kijken en zo,n Countryman blijf ik qua looks ook wel leuk vinden zal ook deze eens gaan bezitten :D

Zoals Jazzik al zegt zijn stoelen heel persoonlijk.
Over het algemeen worden de AGR stoelen van Opel door heel veel mensen geprezen. Ook Volvo's worden door velen goed beoordeeld. Een prijsklasse hoger, de S-line stoelen van Audi doen het ook goed.

Gemiddeld genomen worden Japanners (of eigenlijk bijna alle Aziatische merken) dan weer minder goed beoordeeld op zitcomfort.

Dan weet je een beetje in welke hoek je kan gaan zoeken. Maar nogmaals, het blijft persoonlijk natuurlijk.

Ik zou ook kijken naar de nieuwe Renault Captur, ik zat er heel goed in.
Zitcomfort is gewoon heel persoonlijk en een kwestie van proberen. Of kijk eens naar een jong gebruikte Peugeot 3008.

Jazzik zei:
Het adviseren van een autostoel aan een ander is totaal zinloos.
Wat voor mij uitstekend zit kan voor Jungleland of welk ander persoon een ruggenbreker zijn of andersom.
De enige manier om uit te vinden welke autostoel goed zit is een lange proefrit. Een dealer heeft vast wel een demo staan die je zaterdagmiddag op kunt halen en maandagmorgen (afgetankt
midi.gif
) weer terug mag brengen.
Zo was het bij onze dealer tenminste wel...
Totaal zinloos is het zeker niet. Het ligt eraan of je vanwege rugklachten of bovengemiddelde lengte speciale eisen aan je stoelen stelt. In dat geval volstaat het denk ik om op zoek te gaan naar een merk dat meerdere varianten van stoelen aanbiedt, wellicht ook met AGR-keurmerk, en daar zijn er niet heel veel van. Met daarbij speciale vermelding voor Volvo en Opel, die er (inmiddels) bekend om staan en terecht.

Heb je niet om gezondheidsredenen een specifiek soort stoel nodig, wordt het lastiger. Er zit natuurlijk wel degelijk verschil tussen de verschillende merken. Om te testen of een stoel jou goed past lijkt mij een lange proefrit zeker aan te bevelen, maar let er dan ook op dat je een flink stuk gewoon rechtuit over de snelweg gaat en je niet teveel laat afleiden door alle toeters en bellen. Als je alleen maar binnenwegen pakt ben je teveel bezig met rijden om het zitcomfort echt te kunnen beoordelen.

Maar dit allemaal gezegd hebbende: De stoelen in mijn Volvo V40 zaten echt zalig, met mijn volslagen gemiddelde postuurtje (1m80, ~75kg) zonder rugklachten. Ik zie dat de V40 nog steeds geleverd wordt maar de CC helaas niet meer, die zou wellicht goed in het plaatje van TS passen doordat 'ie iets verhoogd is.

EDIT: Maar als tweedehands ook goed is: https://www.autoscout24.nl/lst/volvo/v40-cross-country?sort=standard&desc=0&gear=A&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&atype=C&

Ik heb geen rugklachten of zo hoor , ben 1.92 en het viel mij op bij sommige wagens dat het zitgedeelte erg kort is wat ik niet als prettig ervaar .
En inderdaad een tweedehands kan ook een optie zijn maar dan wel iets compacter .

30k aan een nieuwe is wat mij betreft zonde als particulier,

mercedes-benz-c-klasse-200-prestige-9-traps-cruise-navi-10-185-km.jpg

Dat is een comfortabele auto https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/c-klasse/200-prestige-9-traps-cruise-navi-15-185-km-31676842/foto.html

Gullwing zei:

mercedes-benz-c-klasse-200-prestige-9-traps-cruise-navi-10-185-km.jpg

Dat is een comfortabele auto https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/c-klasse/200-prestige-9-traps-cruise-navi-15-185-km-31676842/foto.html
Wat moet een mens nou met zo'n opmerking? Als iemand 30k wilt uitgeven aan een auto moeten ze dat lekker zelf weten, die zitten echt niet te wachten op opmerkingen dat het wat iemand betreft zonde is.
De voorgestelde C is import.

Import, 18.000 km (of 15.000 of 10.000?) voor een auto van dik 2,5 jaar is erg weinig, half jaar in particulier bezit, fiscale waarde die ver onder de werkelijke waarde ligt. Allemaal alarmbellen wat mij betreft.

Gullwing zei:
Jij neemt je geld mee in je kist?

Ik snap je wel, maar tegenwoordig zijn tweehandjes erg duur, vind ik.
Bovendien kun je nieuwe voorraadautos vaak met 15-20% korting kopen en dan valt de afschrijving wel mee. voorbeeldje

Ik heb het geld er voor ik hoef niet de rijkste man van het kerkhof te zijn straks ...

Ik heb wel door dat die 30k net te weinig is voor de modellen die ik leuk vindt , nieuw prijs dan hè , een beetje Country Man , DS3 crossback , Audi A1 city carver zit je daar toch al weer boven .

Jungleland zei:
Ik heb het geld er voor ik hoef niet de rijkste man van het kerkhof te zijn straks ...

Ik heb wel door dat die 30k net te weinig is voor de modellen die ik leuk vindt , nieuw prijs dan hè , een beetje Country Man , DS3 crossback , Audi A1 city carver zit je daar toch al weer boven .
Dat zijn ook de zogenaamde premium merken en die zijn duur. Maar je kan er ook een kopen met net de kop eraf en dat scheelt je al een koop afschrijving.

Jungleland zei:

Meestal is dat bij elk budget zo, je ziet dan overal auto's die boven het budget zitten

spoiler alert zei:
Jij neemt je geld mee in je kist?

Ik snap je wel, maar tegenwoordig zijn tweehandjes erg duur, vind ik.
Bovendien kun je nieuwe voorraadautos vaak met 15-20% korting kopen en dan valt de afschrijving wel mee. voorbeeldje

30k aan een auto als een focus vind ik toch wat zonde, voor hetzelfde geld heb je een auto zoals een c klasse van een jaar of 3 oud. Dan heb ik die liever, dat is toch echt meer auto dan een focus.

Jungleland zei:

Nieuw gaat niet lukken, maar wel bijna nieuwe demomodel: DS3 crossback automaat
Nog even €4000 Coronakorting eraf kletsen, BOVAG garantie eraf (fabrieksgarantie is prima).

Mooie wagen van buiten over de binnenkant blijf ik toch wat twijfelen , ziet er wat geforceerd doorgevoerd uit die diamant lijnen , zal denk ik geen deal breker zijn als alles verder goed bevalt .

Terug
Bovenaan