nieuwe occasion, diesel of ...?

beretta

Net ingestapt
Beste forumleden,

Tot een paar jaar terug was het eenvoudig. Als je zo'n 25.000 / jaar rijdt, kies je voor een diesel. Ongeveer na elke 2,5 jaar, een circa 4 jaar oude auto uit de lease of een uit het buitenland. Misschien blind voor alternatieven, heb ik de laatste 5 auto's zo gekozen. En eigenlijk probleemloos gereden, de laatste 3 auto's voorzien van een 2.0d van BMW (150, 177 en 184 pk).

Gelet op de commotie rondom dieselrijden, zoals vandaag weer rondom Porsche, twijfel ik voor de volgende auto. Toch maar een benzine, of is elektrisch al een alternatief? Alleen de kosten voor elektrisch rijden is voor mij niet duidelijk, is daarvoor een

situatie:
- ca. 25.000 km / jaar;
- woon-werk is 45 km enkele reis, 90% snelweg met weinig files;
- we hebben nog een prima (oudere) gezinsauto;
- (nog) geen last van milieuzones;

Wensen:
- hatchback, 5 deuren;
- vlotte auto, 0-100 < 8s;
- budget auto ca. € 22.000;
- door goede ervaringen met BMW, eigenlijk de keuze voor weer een BMW.

De twijfel: een BMW 120d, of dan toch een 120i of 125i. Of een BMW i3Rex..?
Als ik de autokosten doorreken, is een diesel voordeliger.

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom? En voor elektrisch rijden, wie kan een reële berekening maken van de kosten?

Ik zou in jou geval gewoon weer voor een diesel gaan, je rijd 90km per dag en dan word een diesel goed warm en je hebt geen last van milieuzones maar met jou budget hoeft dat ook geen probleem te zijn, het enige wat roet in het eten kan gooien is de verhoging van de mrb.

Het aanbod van elektrische auto's stijgt snel, als je in de buurt van het werk en thuis kunt laden dan is het al een heel goed alternatief. En kost veel minder tijd dan tanken. Het meeste aanbod vind je bij Renault, Nissan, Smart en VW. Ik moet zeggen dat een elektrische auto fijn rijdt..

Je kunt ook gewoon nog verder rijden met de huidige auto en rustig rond kijken.

Als je een andere diesel koopt zorg dat je er niet teveel voor betaald, ze zullen waarschijnlijk sneller afschrijven. Dat heeft te maken met de afnemende vraag.

Graag een eigen topic aanmaken.

Terence
Autoweek moderator

Het zal van veel meer factoren afhangen die je nu noemt.

Als het honderd procent over kosten gaat dan kan een EV een optie zijn. 90km per dag is over het algemeen goed te doen. Je kijkt natuurlijk in een segment van auto's die nieuw 150~200km haalden en nu een jaar of 4 oud zijn, als dat zonder garantie met koud weer onder de 100km zakt moet je dus thuis en op je werk __altijd laden__ één keertje vergeten omdat er een collega of familiebezoek al bij de laadpaal stond of je kwam met je handen vol thuis of erg laat op het werk en je dacht 'komt later wel' is dan meteen een ding.

Wat je uitspaart is dan mrb en brandstof (letop elektra is ook niet gratis), dit goed verrekenen met de vaak hogere verzekering (i3 bevat dure onderdelen), je verliest veel op gemak (altijd overal en snel kunnen tanken, heel europa door zonder oponthoud etc..)
Je kan op onderhoud veel winnen (geen olie, bougies, pompjes, distributie, uitlaten, remmen slijten minder, etc) maar de grote vraag is natuurlijk "hoe gaat het accupakket? " Als dat nog 5 jaar meekan en tegen die tijd voor €5000 kan worden vervangen dan wordt het een interessant verhaal. Is de vervanging over 2 jaar voor €8000 dan wordt een prijzig wagentje in onderhoud.

Ik denk dat het in jouw geval iets te vroeg is. Een duurzaamheidacademicus zal beweren dat hij het zonder belastingvoordeel van een eigen zaak zo al jaren doet, maar die woont alleen bij zijn moeder en als je zelf 's avonds en in het weekend nog een hobby, competitie of familie op afstand hebt dan heb je waarschijnlijk geen zin in eindeloos uitrekenen bij welke windkracht je wel of niet de volgende laadpaal haalt.

Stel je zou bijvoorbeeld een wat oudere LEAF kopen:
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/rechter-tikt-nissan-op-vingers-na-misleidende-verkoop-van-elektrische-auto
(en toen was hij nieuw!)

@AK2 : ik weet niet of laden minder tijd kost. Je moet toch elke dag vier maal wat handelingen uitvoeren, misschien 30 seconden werk maar keer 10 dagen (1 keer diesel tanken) is dat toch 20 minuten versus 6 minuten tanken.

zombies zei:
Ik zou in jou geval gewoon weer voor een diesel gaan, je rijd 90km per dag en dan word een diesel goed warm en je hebt geen last van milieuzones maar met jou budget hoeft dat ook geen probleem te zijn, het enige wat roet in het eten kan gooien is de verhoging van de mrb.

Dat laatste houdt mij dus bezig. Is dat concreet?

speedtouch zei:
Al nagedacht over door blijven rijden met de huidige auto?

Ja, dat blijf ik eerst nog doen. Ik heb geen haast, alleen het verlangen naar de lol van nieuwe auto neemt sneller toe...

beretta zei:
zombies zei:

Dat laatste houdt mij dus bezig. Is dat concreet?

speedtouch zei:
Al nagedacht over door blijven rijden met de huidige auto?

Ja, dat blijf ik eerst nog doen. Ik heb geen haast, alleen het verlangen naar de lol van nieuwe auto neemt sneller toe...
Nog niet, alleen voor auto's zonder roetfilter gaat hij vanaf volgend jaar met 155 omhoog, maar met die mafklappers in Den Haag weet je het nooit.

Hier al eens naar gekeken TS?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1320223088-volvo-v40-2-0-d4-ocean-race-business-r-design-bj-2015.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Rickkkk zei:
Hier al eens naar gekeken TS?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1320223088-volvo-v40-2-0-d4-ocean-race-business-r-design-bj-2015.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Even naar de specs gekeken, valt niet tegen. Voordeel is het grote aanbod.

Vanwege de onzekere toekomst van diesel moet je je ook afvragen wat je er over 2,5 jaar nog voor krijgt. Dat geldt ook voor elektrisch. De ontwikkelingen gaan net zo snel als computers, wie wil straks nog een elektrocar van 7 jaar met een actieradius van krap 200 km als je volop 500 km actieradius kunt kopen? Dan kom je op een zuinige benzine uit.

ja, dat denk ik ook. Autorijden kost geld, dan wil ik wel zo leuk mogelijk.
Ik diesel nog even door en kijk langzaam om me heen. Er is voldoende keuze.

Update: wegens omstandigheden heeft het project nieuwe auto even stil gelegen. Maar er is een 'nieuwe' bmw: linkje

(foto's volgen nog).

Bedankt nog voor de update, wel heel wat anders dan wat je zocht.

beretta zei:
Update: wegens omstandigheden heeft het project nieuwe auto even stil gelegen. Maar er is een 'nieuwe' bmw: linkje

(foto's volgen nog).

Blijkbaar kan niet iedereen daar goed tegen dat het wat later komt, maar beter wat later dan helemaal niet. We hebben allemaal onze drukke momenten en andere omstandigheden. Mooie keuze. (y)

Auto encyclopedie zei:
beretta zei:

(foto's volgen nog).

Nou bedankt voor de terug koppeling naar 1 1/2 jaar.
hij heeft de auto een half jaar geleden gekocht, dus niet zo zuur doen.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
beretta zei:

(foto's volgen nog).

Sinds wanneer ben jij voorvechter van oude topics omhoog plaatsen? Ik heb je er wel eens anders over gehoord.

Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
beretta zei:

(foto's volgen nog).

Sinds wanneer ben jij voorvechter van oude topics omhoog plaatsen? Ik heb je er wel eens anders over gehoord.
Je kan dom reageren en dan heb je dit soort opmerkingen, hij plaatst geen oudtopic omhoog hij laat gewoon netjes weten dat wat hij uiteindelijk gekocht heeft dat het wat langer geduurt heeft dat is dan pech, maar het is en blijft zijn topic en geen wildvreemde die hem omhoog plaatst.

beretta zei:

(foto's volgen nog).

94ah klinkt heel hoog, maar het is maar een relatie kleine 33kwh pakket. Ik kan met mijn 42kwh Zoe in de winter ongeveer 200km rijden.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
beretta zei:

(foto's volgen nog).

Je kan dom reageren en dan heb je dit soort opmerkingen, hij plaatst geen oudtopic omhoog hij laat gewoon netjes weten dat wat hij uiteindelijk gekocht heeft dat het wat langer geduurt heeft dat is dan pech, maar het is en blijft zijn topic en geen wildvreemde die hem omhoog plaatst.

Ik lees veel op dit forum, maar plaats niet zo vaak berichten. Maar ik heb wel een hekel aan TS die vervolgens niet meer reageren. Ik vond dit wel een gepaste afsluiting. Verder vind ik de i3 een bijzondere auto. Ik denk dat de waardering van de i3 later gaat komen, net als bijvoorbeeld bij de Audi a2. Het is qua uiterlijk niet mooi als in elegant, maar wel mooi in de zin van onderscheidend. Beter zo dan een nietszeggend ontwerp. Met een mooi interieur en mooie techniek.

Gideon zei:
beretta zei:

(foto's volgen nog).

94ah klinkt heel hoog, maar het is maar een relatie kleine 33kwh pakket. Ik kan met mijn 42kwh Zoe in de winter ongeveer 200km rijden.

De verschillende benamingen is inderdaad even zoeken, BMW heeft het over 60, 94 en 120ah. Meer gangbaar is de aanduiding met kwh.
Voor mij is 94ah meer dan voldoende voor woon- werkverkeer. Ook in de winter. De 60 ah durfde ik niet aan, maar dat was net voor de tijd van het besluit dat we maximaal 100 km/u mogen rijden. In het verbruik maakt het een groot verschil of je 100 of 130 rijdt. Niet voor niks kan de auto maximaal 150 km/u. Het verbruik is dan hoog, hoewel de auto dan verder prima rijdt.

beretta zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
beretta zei:

(foto's volgen nog).

Ik lees veel op dit forum, maar plaats niet zo vaak berichten. Maar ik heb wel een hekel aan TS die vervolgens niet meer reageren. Ik vond dit wel een gepaste afsluiting. Verder vind ik de i3 een bijzondere auto. Ik denk dat de waardering van de i3 later gaat komen, net als bijvoorbeeld bij de Audi a2. Het is qua uiterlijk niet mooi als in elegant, maar wel mooi in de zin van onderscheidend. Beter zo dan een nietszeggend ontwerp. Met een mooi interieur en mooie techniek.
Ik kan de I3 wel waarderen, altijd een bijzondere auto gevonden, maar voor mij nog te duur. De A2 heb ik nooit wat gevonden en dat is niet veranderd.

De A2 is inderdaad wel gaaf, De i3 is vooral bijzonder (y) kan de keuze wel begrijpen hoor. Ik zag ergens dat je hem 2 jaar geleden ook al aan tipte, maar die is het dus ook geworden. Veel plezier er mee en het is inderdaad leuk dat je even hebt laten weten wat het (uiteindelijk) is geworden (y)

Terug
Bovenaan