Nieuwe leaseauto

A

Anoniem

Guest
Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto uitkiezen. Het leasebedrag is ongeveer €800,- op basis van full operational lease (incl. brandstof), 48 maanden/35000 km/jaar.

Het liefst ga ik niet voor een volledig elektrische auto, omdat ik thuis niet kan laden. Een plug-in hybrid behoort wel tot de mogelijkheden en is wellicht interessant vanwege de lage brandstofkosten.

Het belangrijkste vind ik dat de auto leuk is om te rijden. Er zit vrijwel nooit iemand achterin, de auto hoeft niet praktisch te zijn. Keyless entry/starten vind ik wel belangrijk.

Ik heb erg veel auto’s overwogen, en ben natuurlijk ook afhankelijk van de levertijd. Momenteel heb ik deze auto’s op het oog:

Hyundai i30
Seat Leon
Honda Civic 2022
Astra/308 plug-in hybrid

Welke auto’s kan ik nog meer toevoegen aan het lijstje? Is een Plugin-hybrid aan te raden?

Een plug-in hybride zou ik alleen overwegen als je juist wel thuis kunt laden, deze moet je veel vaker laden dan een elektrische auto om een beetje voordeel te hebben. Als er wel mogelijkheden zijn om openbaar te laden kun je ook kijken naar een elektrische auto met een behoorlijke actieradius die je maar 2-3 keer per week hoeft te laden, b.v. een Renault Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER of Kia Niro EV. Een zuinige Toyota C-HR of Corolla hybride met 184 pk zou ook een optie kunnen zijn.

vergelijk: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/105550-105384-99487-99501/

Eens met volt, als je thuis of werk niet kan laden zou ik juist geen plug in nemen. Ik heb er een en ben de hele tijd aan het laden (wel de moeite helft vd prijs van benzine km).
Zou dan of hybrid nemen of toch ev. Ik lees best veel van de reviews op deze site en dan vallen de nadelen echt wel heel erg mee en tellen de voordelen toch wel op.

Als de leaseprijs incl brandstof is, dan is het brandstofverbruik toch geen belangrijk punt? Met rijstijl kun je ook een gunstig verbruik proberen te krijgen.
Kan dit een optie zijn?
https://www.financiallease.nl/peugeot-308-221592571

Vergeet niet dat die € 800 al snel € 250-300 aan benzine bevat. Dus een lease van ongeveer €500 blijft over (excl brandstof).

Toch kan een PHEV interessant zijn door de lage brandstofcomponent. Een PHEV die je niet oplaadt rijdt toch als een normale hybrid, dus met regenereren. Als je veel oplaadt rijdt een PHEV natuurlijk nog heel veel zuiniger, zeker als je veel elektrisch kan rijden.

Wat Bimmert zegt inderdaad. Je kan binnen het leasebudget waarschijnlijk een PHEV of HEV dikker aankleden omdat de theoretische brandstofverbruik lager is, en daarmee de leaseprijs waarbinnen je moet zoeken. Met 48 maanden 35.000 km/jaar houdt het niet enorm over, maar als ik het zo lees hoeft er geen gezin in.

Ik zou dan ook kijken voor een leuke hybride met dan wel zonder stekker. Of je hem straks in de praktijk oplaadt maakt weinig meer uit, tenzij je werkgever je wat gaat verplichten / iets gaat doen met het praktijk brandstofverbruik. Ik had een collega die een Golf GTE leasede vanwege de lage bijtelling. De laadkabel is nooit uit het plastic geweest o_O

speedtouch zei:
Als de leaseprijs incl brandstof is, dan is het brandstofverbruik toch geen belangrijk punt? Met rijstijl kun je ook een gunstig verbruik proberen te krijgen.
TS least inclusief brandstof, dus hoogstwaarschijnlijk is er sprake van een brandstofcomponent binnen het leasetarief, die afhankelijk is van het geschatte verbruik en kilometrage van de auto en die geïndexeerd wordt adhv actuele brandstofprijzen. Als mijn vermoeden klopt is het dus interessant of een auto (op papier) zuinig is.

Martijn 6432261 zei:
Hyundai i30
Seat Leon
Honda Civic 2022
Astra/308 plug-in hybrid

Welke auto’s kan ik nog meer toevoegen aan het lijstje? Is een Plugin-hybrid aan te raden?
Voor wat betreft de plug-in hybrids: Stelt de werkgever (je least van de zaak neem ik aan) hier nog specifieke voorwaarden aan, zoals een verplichting om zoveel mogelijk elektrisch te rijden en toetst zij je brandstofverbruik aan een normwaarde? Veel werkgevers doen dit. Als je verplicht bent zoveel mogelijk te laden is beschikbaarheid van laadinfra natuurlijk wel een dingetje, (en) bij mijn weten laadt een plug-in hybrid veel minder snel op dan een volledig elektrische auto.

Wat mij betreft staat de ideale kandidaat er al tussen: Honda Civic. Gunstig in brandstofkosten, schijnt erg goed te rijden, en -hoewel dat van jou niet hoeft- behoorlijk praktisch.

Voorbeeld Leaseplan (via hun website):
Astra 1.2 Sport Tourer obv 35.000 km = € 621 excl BTW en excl brandstof

Bimmert zei:
Toch kan een PHEV interessant zijn door de lage brandstofcomponent. Een PHEV die je niet oplaadt rijdt toch als een normale hybrid, dus met regenereren. Als je veel oplaadt rijdt een PHEV natuurlijk nog heel veel zuiniger, zeker als je veel elektrisch kan rijden.
Anderzijds is een PHEV gewoon duurder dan een benzine-uitvoering, dus hoger leasetarief en meer bijtelling. Ik heb in mijn meest recente keuzeproces de Astra als PHEV en als 1.2 benzine tegenover elkaar gezet en de PHEV was alles bij elkaar 34 euro/maand duurder. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik de benzine-uitvoering zonder automaat had geconfigureerd, maar ja ik vind automaten nu eenmaal niet interessant.

DeeTwee zei:
Bimmert zei:
Anderzijds is een PHEV gewoon duurder dan een benzine-uitvoering, dus hoger leasetarief en meer bijtelling. Ik heb in mijn meest recente keuzeproces de Astra als PHEV en als 1.2 benzine tegenover elkaar gezet en de PHEV was alles bij elkaar 34 euro/maand duurder. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik de benzine-uitvoering zonder automaat had geconfigureerd, maar ja ik vind automaten nu eenmaal niet interessant.

Dat hangt van merk/ model af. Een PHEV heeft een lager BPM bedrag en is vaak luxer uitgevoerd en presteert ook vaak vlotter. Als je opties gelijk trekt is een PHEV daarom vaak interessant. Komt bij dat fabrikanten graag PHEV's slijten in verband met ontlopen CO2 boetes waardoor ze in de lease vaak ook scherp zijn.

Bimmert zei:
Dat hangt van merk/ model af. Een PHEV heeft een lager BPM bedrag en is vaak luxer uitgevoerd en presteert ook vaak vlotter. Als je opties gelijk trekt is een PHEV daarom vaak interessant. Komt bij dat fabrikanten graag PHEV's slijten in verband met ontlopen CO2 boetes waardoor ze in de lease vaak ook scherp zijn.
De PHEV's die ik bekeken heb hadden meestal een niet-plugin broertje in het gamma met gelijke uitrusting voor een lagere prijs. Daarbij lever je dan meestal wel in qua prestaties, dat wel. Maar er zijn onderhand diverse modellen die niet meer met een conventionele aandrijflijn leverbaar zijn, daarvan is uiteraard lastig te bepalen of de klant de facto voordeel heeft.

Ik snap op zich dat de hogere prestaties van een PHEV aanspreken, maar wat mij betreft is het teveel een compromis. Meer gewicht, minder bagageruimte, meer complexiteit, de mogelijkheid tot puur elektrisch rijden is er maar verlangt wel stekkerdiscipline en geduld. Voor lange (vakantie)ritten lijkt mij een PHEV eigenlijk nooit in het voordeel. Mijn werkgever verplichtte mij tot de aanschaf van een thuislaadstation en zou ook nog periodiek mijn verbruik gaan controleren als ik voor een PHEV gekozen zou hebben, dus voor mijzelf was het heel simpel.

Leuk rijden doe je in een Fiesta of een andere B-segmenter.
Je houdt geld over aan bijtelling en leasebudget.
Qua luxe maakt het niet uit of je B of C segment rijdt. Qua kilo's en kosten wel.

spoiler alert zei:
Leuk rijden doe je in een Fiesta of een andere B-segmenter.
Je houdt geld over aan bijtelling en leasebudget.
Qua luxe maakt het niet uit of je B of C segment rijdt. Qua kilo's en kosten wel.
Oneens. Tenzij je een echt sportieve B-segmenter uitzoekt, als in Fiesta ST. Maar ik vermoed dat TS die toch niet kan selecteren. Anders rij je met een C-segmenter altijd in een veel volwassener auto. Qua wegligging, veercomfort, stoelen, geluidscomfort, opties, alles eigenlijk. Qua rijplezier hoef je niks in te leveren, want een goede C-segmenter rijdt nog steeds lichtvoetig (zie bijvoorbeeld Astra of Focus). En op bijvoorbeeld een Fiesta kun je lang niet alle luxe krijgen die je op een Focus wel hebt. Ik zou juist zeggen, kies eventueel een C-segmenter met wat minder luxe, ipv een B-segmenter.

@Deetee ik denk dat het persoonlijk is. We hebben hier de nieuwste focus en een oudere Fiesta staan. Zelf met een generatieverschil er tussen valt het verschil mee. Sommige in het huishouden hebben zelfs de voorkeur voor de Fiesta.
Proefritjes doen wonderen.

Martijn 6432261 zei:
Het liefst ga ik niet voor een volledig elektrische auto, omdat ik thuis niet kan laden. Een plug-in hybrid behoort wel tot de mogelijkheden en is wellicht interessant vanwege de lage brandstofkosten.
Het belangrijkste vind ik dat de auto leuk is om te rijden. Er zit vrijwel nooit iemand achterin, de auto hoeft niet praktisch te zijn. Keyless entry/starten vind ik wel belangrijk.
Hyundai i30
Seat Leon
Honda Civic 2022
Astra/308 plug-in hybrid

Voordeel van de Astra en 308 plug-in hybrid is de naar te verwachten lage leaseprijs, omdat dit net nieuwe en zuinige hybrides zijn. Je krijgt dus relatief veel auto.

Kijk ook eens naar een Renault Clio ( E-Tech Hybrid) met 1.6 hybride motor, de Clio is een erg leuke, snelle, en luxe auto om te rijden, heeft een prima comfort, en is heel betrouwbaar. ( zelf heb ik naar volle tevredenheid een Clio 130 TCe RS line)
En je betaalt minder bijtelling.

Ik vermoed dat je met dit normleasebedrag en de huidige benzine prijzen naar een B-segmenter moet gaan kijken.
Ik zat 2 maanden geleden in dezelfde situatie, de afschrijving van een C segment auto+brandstof is niet te betalen met dit leasetarief.
Je hele lijstje verwachte auto's zullen buiten je beschikbare opties vallen.

Een kale Vw polo zal doorgaands de maximum zijn binnen de gestelde voorwaarden. sorteren op nieuwwaarde van €25-26K max en een gewicht onder de 1100 kg.
Let wel op want geconfigureerde opties kosten ook snel meer!

Zelf ben ik voor een R Clio gegaan met alle beschikbare packs, met uitzondering van Winter. Deels omdat de clio IV estate ook zeer goed bevalt! Ik moet mij dus aansluiten bij het voorstel van@ak2.

Bedankt voor alle antwoorden. Ik weet niet precies hoe streng er gecontroleerd wordt op het brandstofverbruik. De 35000km per jaar haal ik in ieder geval niet, maar dat bepaald wel de leaseprijs. Als opladen niet verplicht is, is een plug-in hybrid wellicht interessant. Ik kijk dan naar:

- Peugeot 308 GT Hybrid 225 of 180 (of een vergelijkbare Astra)

Als vaak laden verplicht is wordt het een benzineauto, deze heb ik tot nu toe op mijn lijstje staan:

- Seat Ibiza 1.5 TSI Sport
- Seat Leon 1.5 TSI FR
- Honda Civic e:HEV Sport of Advance
- Ford Fiesta ST
- Hyundai i30 1.5 T-GDI N Line

Ik kan denk ik het beste gaan informeren naar levertijden en de totale kosten om vervolgens wat proefritten te gaan maken.

Wat ik zo snel even zag op directlease.nl denk ik dat Berryrulez hierboven wel eens gelijk zou kunnen hebben, denk niet dat C-segment binnen budget gaan vallen en dat je het eerder in het B-segment moet zoeken. De dikke plug-ins die je noemt kan je denk ik helemaal wel vergeten als ik het goed zag. Benieuwd waar je op uitkomt.

Een Kia Niro EV is ook nog minder dan 800 Euro incl. brandstof. De meeste andere zitten er al boven zelfs een Seat Ibiza 1.5, een zuinige Toyota Yaris of Corolla 1.8 hybride kan weer wel. De Renault Megane E-TECH EV60 130 pk Optimum Charge Evolution ER zit er net boven met 815 euro.

https://directlease.nl/leasen/kia/niro-ev/64-8kwh-comfortline-2/?so=11&yearlyKm=35000&duration=48&ownRisk=500&includeReplacementVehicle=N&winterTires=N&includeFuelCard=N&dealerChoice=DL&incomeTaxBracket=1&contribution=0&accessoryText1=&accessoryPrice1&accessoryText2=&accessoryPrice2&accessoryText3=&accessoryPrice3&accessoryText4=&accessoryPrice4&includeCo2Compensation=N

https://directlease.nl/leasen/renault/megane-e-tech/ev60-130-pk-optimum-charge-evolution-er/?so=11&yearlyKm=35000&duration=48&ownRisk=500&includeReplacementVehicle=N&winterTires=N&includeFuelCard=N&dealerChoice=DL&incomeTaxBracket=1&contribution=0&accessoryText1=&accessoryPrice1&accessoryText2=&accessoryPrice2&accessoryText3=&accessoryPrice3&accessoryText4=&accessoryPrice4&includeCo2Compensation=N

Het devies met leaseauto's uitzoeken: Reken je vooral niet rijk. Probeer er gewoon een open blik op te hebben tot je inzicht hebt in de prijzen die bij jouw werkgever van kracht zijn. Sites als Directlease zijn informatief maar wagenparkbeheerders hebben altijd eigen afspraken met leasemaatschappijen. Kun gunstig uitpakken (korting op bepaalde modellen of merken), maar ook ongustig.

Maar als je echt graag een bepaald model of motorisering wilt is het misschien verstandig ook te bepalen hoe ver je evt over je budget heen wilt en kunt gaan. En vergeet ook vooral de bijtelling niet.

Martijn 6432261 zei:
Als vaak laden verplicht is wordt het een benzineauto, deze heb ik tot nu toe op mijn lijstje staan:

- Seat Ibiza 1.5 TSI Sport
- Seat Leon 1.5 TSI FR
- Honda Civic e:HEV Sport of Advance
- Ford Fiesta ST
- Hyundai i30 1.5 T-GDI N Line

'Fiesta ST' als in: De Fiesta ST-3 met 200 pk? Die kun je het best snel weer vergeten denk ik. Een leuke ST-Line met 125 pk zou zeker moeten lukken, lijkt me.

De nieuwe Civic e:HEV had in de Elegance-uitvoering (de instapper dus) in juli bij mijn werkgever een leasetarief van €826 bij 35000km/48mnd. Daarvan €235 aan brandstofvoorschot. Benzineprijzen zijn nu lager dus zal voor jou inmiddels wat gunstiger uit moeten pakken lijkt me (tenzij je werkgever niet regelmatig indexeert natuurlijk). Maar de Sport- en zeker de Advance-uitvoering zullen dus nog een stukje verder boven je budget gaan verwacht ik.

Voor de Leon met 1.5 verwacht ik dat je ook snel boven budget zal gaan. Een octavia met diezelfde 1.5 en dsg ging bij mijn werkgever al ruim over de 1000 euro. Nu is de Leon iets goedkoper en wellicht kun je die wel nog met een handbak configureren?

Martijn 6432261 zei:
Ik kan denk ik het beste gaan informeren naar levertijden en de totale kosten om vervolgens wat proefritten te gaan maken.
Zijn de levertijden van belang voor je werkgever? Ik heb niet het idee dat er veel verschil zit tussen de verschillende merken eerlijk gezegd. Reken op 9 tot 12 maanden.

In 2013 ging ik voor het eerst leasen en daarbij was het budget 960,- incl. brandstof op basis van 30.000 km/jaar, 48 maanden. Ik ging zelfs over budget heen (mocht tot 20%) voor een Mégane III GTline 1.2 TCe130. Wel nagenoeg alle opties, maar een snellere uitvoering zat er niet in. 9 jaar geleden waren de prijzen van auto's ook nog eens fatsoenlijker. Ik meen een fiscale waarde van 31k.

Van de huidige Mégane IV GT205 weet ik het leasebedrag niet, maar die gaat ruimschoots over de 1000 lijkt me. Ik denk ook dat je in het B-segment moet gaan zoeken, of je komt bij een kale C-segmenter uit. Gezien je de ruimte niet nodig hebt red je je ook met een leuke Fiesta, Clio, 208, etc.

Van de Clio is er ook een hybride aandrijflijn.

Hoe pakt elektrisch uit met dit soort budgetten. Krijg je dan dezelfde soort auto of juist minder/ meer voor hetzelfde budget?
Ik heb nog nooit leaseauto gehad, vandaar.

beksie zei:
Hoe pakt elektrisch uit met dit soort budgetten. Krijg je dan dezelfde soort auto of juist minder/ meer voor hetzelfde budget?
Ik heb nog nooit leaseauto gehad, vandaar.
Het hangt uiteraard nogal af van wat je acceptabel vindt qua range en prestaties. Instappers zijn qua catalogusprijs in verhouding tot brandstofauto's nog wel te doen. En als je slechts uitgaat van fiscale bijtelling kun je natuurlijk gewoon een omslagpunt berekenen. Ik rij nu een dieselauto van net geen 40k, voor het bedrag aan bijtelling wat die kost zou ik -gebruikmakend van de regels van 2023- een EV van circa 47k kunnen rijden. Qua leasetarief: Een duurdere auto heeft door de bank genomen altijd een hoger leasetarief, maar door de gunstiger omstandigheden en vooruitzichten zijn de tarieven voor EV's wel lager dan voor brandstofauto's bij dezelfde catalogusprijs.

Dus ja, je krijgt wel meer voor je budget, maar je moet wel gewoon hoger instappen omdat EV's nu eenmaal duurder zijn. Tenzij je het prima vindt om voor modellen met een geringe accucapaciteit te gaan -en dat is prima te beargumenteren, dan kun je denk ik ook nog steeds wel echt voordelig EV rijden als leaser.

Terug
Bovenaan