Alexdb1988

Startmotor
Goedemiddag Allemaal.

Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe lease auto. Ik ben altijd alleen geweest koos daardoor meestal voor een Hatchback omdat ik de ruimte toch niet gebruik. In de afgelopen 4 jaar is mijn situatie echter gewijzigd met kind en partner dus ik heb meer ruimte nodig.

Ik heb al wat auto's bekeken, maar door de hogere prijzen en rare leaseberekeningen wordt ik er niet echt wijs van.

Momenteel rijd ik in een BMW 118i M-Sport uit 2021, maar het moet dus iets groters gaan worden.

De lease eisen:
- Tot 1050 euro in de maand exclusief brandstof.
- Benzine/Diesel of Hybride maar geen elektrisch.
- 4 jaar en 40.000km per jaar contract.

Wat zoek ik.
- Groter en praktischer dan een 1 serie.
- Luxe uitgevoerd met opties als Panodak en ACC
- Station, Sedan hebben de voorkeur. SUV is een maybe.
- Beetje sportief.
- Voldoende vermogen.
- Geen Koreanen en geen Citroen (hou ik gewoon niet van)
- Niet al te lang. (Ik heb een oprit waar mijn 1 serie perfect op past, maar ik wil het liefste niet 2 meter op de stoep staan met mijn neus.)

Waar heb ik al naar gekeken en mee gereden.
- BMW 330E (Duur en hoge bijtelling met weinig opties)
- Mercedes C300 (Weinig ruimte en hoge bijtelling.
- Skoda Superb (Mooie auto en fijne motor, maar erg groot)
- Skoda Octavia (Doorsnee vertegenwoordiger auto, weinig spannends)
- Ford Kuga (Wel mooi, maar vond de hybride niet fijn rijden.
- Honda Civic (Wat anders, sportief, maar klein in verhouding.
- Cupra Leon (Niet mijn ding kwa styling.
- Golf 8 Estate (saai)

Iemand nog leuke voorstellen die mij positief zouden kunnen verassen?

Benzine/Diesel of Hybride maar geen elektrisch.
Te vaak ritten naar Zuid-Frankrijk? Je hebt een eigen oprit én je hebt geen zin in een hoge bijtelling, dan lijkt mij elektrisch mij toch een optie?

ACC is overigens niet echt een luxe optie, zelfs basis B segmenters hebben dat al.

Kodiaq?
Bukt ruimte en in Sportline met 40.000 km per jaar prima zetels.
De 204pk versie is ook nog wel redelijk vlot. Qua lengte tussen de Octavia en Superb in dus mogelijk een optie.

Maar voor die prijzen zou ik eigenlijk altijd een Model Y kiezen. Saai van buiten, maar klapt in 5 seconden naar de 100, heeft zat range (zou wel even de update afwachten) en een hoop ruimte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Peugeot 308 met de nieuwe Hybrid 136 motor, of een plug in Hybrid 180, een Opel Astra met de zelfde aandrijflijnen, of een DS4 Hybrid 136, of plug in hybrid 225.

Een Peugeot 308 met de nieuwe Hybrid 136 motor, of een plug in Hybrid 180, een Opel Astra met de zelfde aandrijflijnen, of een DS4 Hybrid 136, of plug in hybrid 225.
De 136 pk versie is niet echt vlot, dus altijd de PHEV kiezen.

De 136 pk versie is niet echt vlot, dus altijd de PHEV kiezen.
Het vermogen, koppel en prestaties van de 308, Astra en DS4 Hybrid 136 zijn vrijwel gelijk aan de BMW 118 die de TS nu heeft.
Lijkt mij meer dan genoeg, maar dat kan de TS het beste zelf bepalen.

Het vermogen, koppel en prestaties van de 308, Astra en DS4 Hybrid 136 zijn vrijwel gelijk aan de BMW 118 die de TS nu heeft.
Lijkt mij meer dan genoeg, maar dat kan de TS het beste zelf bepalen.
OP zoekt nu een beetje sportieve auto, de 308 met de 136PK motor gaat in 10s naar de 100. Dat noem ik niet sportief, maar gewoon lekker burgerlijk. De 118i zit volgens mij ergens rond de 8,5s, dat is beduidend sneller maar ook al niet wereldschokkend. Vermoed niet dat hij erop achteruit wil gaan. In zijn budget zitten ook auto's die tussen de 5 en 8 seconden op de 100 zitten, dat lijkt mij dan toch een stuk leuker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Te vaak ritten naar Zuid-Frankrijk? Je hebt een eigen oprit én je hebt geen zin in een hoge bijtelling, dan lijkt mij elektrisch mij toch een optie?

ACC is overigens niet echt een luxe optie, zelfs basis B segmenters hebben dat al.

Ik rijd 90% van de kilometers naar zuid of oost duitsland en richting oostenrijk.
Werkgever wil er daarom niet aan beginnen.

OP zoekt nu een beetje sportieve auto, de 308 met de 136PK motor gaat in 10s naar de 100. Dat noem ik niet sportief, maar gewoon lekker burgerlijk. De 118i zit volgens mij ergens rond de 8,5s, dat is beduidend sneller maar ook al niet wereldschokkend. Vermoed niet dat hij erop achteruit wil gaan. In zijn budget zitten ook auto's die tussen de 5 en 8 seconden op de 100 zitten, dat lijkt mij dan toch een stuk leuker.

Acceleratie vind ik nog niet zo heel boeiend, als het maar een beetje leuk stuurt en smoelt. Ik hou niet van auto's met slappe vering en een deinend gevoel tijdens het rijden.

Acceleratie vind ik nog niet zo heel boeiend, als het maar een beetje leuk stuurt en smoelt. Ik hou niet van auto's met slappe vering en een deinend gevoel tijdens het rijden.
Dan kom je toch snel uit bij een BMW, Mercedes of Audi. Audi A3? Misschien wat kleiner, maar wel flink goedkoper (zeker als je 30 TFSI modellen pakt). Anders een 2 serie?

Of toch gewoon die Octavia, het is niet voor niets dat er zoveel rondrijden.

Als je 'slappe vering en een deinend gevoel' wilt is dat veruit de beste keuze, ik denk niet dat TS er gelukkig van wordt.

Ik zou eens gaan rijden met de Peugeot 308 SW GT (plug-in) HYbrid 180 of, als het geen station hoeft te zijn, de Peugeot 408 GT HYbrid 225 met zo goed als dezelfde aandrijflijn (klik voor vergelijk). Dankzij de wat langere wielbasis en grote achterklep is die ook behoorlijk praktisch, ook zou ie iets sportiever moeten rijden. De 308 voelt in mijn beleving vooral als een Golf. Niet heel uitgesproken, wel gewoon goed.

Als je 'slappe vering en een deinend gevoel' wilt is dat veruit de beste keuze, ik denk niet dat TS er gelukkig van wordt.

Ik zou eens gaan rijden met de Peugeot 308 SW GT (plug-in) HYbrid 180 of, als het geen station hoeft te zijn, de Peugeot 408 GT HYbrid 225 met zo goed als dezelfde aandrijflijn (klik voor vergelijk). Dankzij de wat langere wielbasis en grote achterklep is die ook behoorlijk praktisch, ook zou ie iets sportiever moeten rijden. De 308 voelt in mijn beleving vooral als een Golf. Niet heel uitgesproken, wel gewoon goed.
Hoe is de automaat in die auto's? Ik heb alleen ervaring met de 136PK 208 en de automaat in die auto werd ik niet blij van.

• Leuk
Waarderingen: Elco
Klopt, in combinatie met de driecilinder is -ie wat nukkig. De perfecte transmissie zal het niet worden, maar in de plug-in hybride modellen (altijd vierpitters) komt hij aanzienlijk beter uit de verf.

Of een Tiguan PHEV het sportiever ogende broertje van de Kodiaq. Naar mijn mening een veel mooiere auto hoewel deze technisch hetzelfde is. Hij is niet zo groot als de kodiaq maar toch ruim genoeg voor een gezin. Deze is leverbaar met 204 en 272 pk wat beide prima is om mee te komen met het verkeer.

Dan kom je toch snel uit bij een BMW, Mercedes of Audi. Audi A3? Misschien wat kleiner, maar wel flink goedkoper (zeker als je 30 TFSI modellen pakt). Anders een 2 serie?

Ik heb nu een 1 serie en die i kwa achterbank groter dan de A-Klasse, CLA of A3. issue is dat ik voor vakanties en activiteiten gewoon ruimte tekort kom. Dat zou bij deze auto's niet wijzigen.

Of een Tiguan PHEV het sportiever ogende broertje van de Kodiaq. Naar mijn mening een veel mooiere auto hoewel deze technisch hetzelfde is. Hij is niet zo groot als de kodiaq maar toch ruim genoeg voor een gezin. Deze is leverbaar met 204 en 272 pk wat beide prima is om mee te komen met het verkeer.
Vond de oude tiguan in R-line altijd wel een mooie auto.
De nieuwe heeft het voor mij helaas totaal niet, weet niet waar VAG mee bezig is, maar de nieuwe tiguan en kodaiq zijn er niet mooier op geworden.

Update:
- Ik heb tijdelijk een 308 (oude model met THP blok) als voorloop auto gehad. Ben zelf 1,93 en werd destijds van de korte zittingen, het rijgedrag en het infotainment niet heel vrolijk. Weet niet of de nieuwe 308 nog van deze issues heeft.
- Tiguan en Kodaiq vind ik gewoon niet mooi, oude model wel maar de nieuwe niet.
- Octavia heb ik mee gereden, maar dat voelt t.o.v van het rij/stuurgedrag van mijn huidige auto als een enorme achteruitgang.
- Superb daarentegen was kwam een stuk beter uit de verf in sportline uitvoering. Alleen een enorm grote sloep.
- De 330E vind ik veruit het mooiste, maar ik vind het bijtellingsbedrag wel extreem hoog.. catalogus waarde zou op 63K uitkomen.
- Richting voor wat ik acceptabele bijtelling vind is rond de 400 (iets meer iets minder mag).
- Elektrisch valt gewoon af, dit mag vanuit mijn werkgever gewoon niet.

Wat heb ik aan het lijstje toegevoegd.
- Volvo V60.
- Mazda CX-60.
- 408 GT
- Renault Rafale.

Ik heb geen enkele ervaring met deze auto's dus aandachtpunten zijn welkom.

Richting voor wat ik acceptabele bijtelling vind is rond de 400
Dat is 800-850 euro bruto. Kom je op een auto met een fiscale waarde van maximaal zo'n € 46.500. Gezien je wensen en het gemak waarmee je suggesties afwijst (saai, niet mooi, hou ik gewoon niet van) zou het wel eens een lastig verhaal kunnen worden.

Wellicht verstandig om het ietsje rationeler aan te vliegen. En heb je niet meer specifieke wensen? Hoe groot is dat kind bijvoorbeeld, zit die gewoon op de bank of in een maxicosi? Past dat lekker in je huidige 118i? In mijn ervaring is dan beenruimte achterin belangrijk, anders moeten de voorstoelen ver naar voren en zit jij of je passagier opgevouwen. Zomaar een aandachtspuntje.

En wellicht heb je een idee waar de bagageruimte aan moet voldoen? Is er bepaalde uitrusting die je verder nog graag zou willen, afgezien van genoemde ACC en panodak (is leuk maar duur en kost vaak hoofdruimte, overigens)?

Wat heb ik aan het lijstje toegevoegd.
- Volvo V60.
- Mazda CX-60.
- 408 GT
- Renault Rafale.
Leuke modellen, maar gezien je bijtellingswens: Renault Austral? Mazda CX-5? Peugeot 3008?

Ik heb nu een 1 serie en die i kwa achterbank groter dan de A-Klasse, CLA of A3. issue is dat ik voor vakanties en activiteiten gewoon ruimte tekort kom. Dat zou bij deze auto's niet wijzigen.
Je wil ruimte, maar tevens een auto die niet te lang is? Dat gaat erg lastig worden als je ook nog eens een SUV wilt. Combineer dat met je hele lijst van eisen en ik heb echt geen idee hoe je ooit een auto gaat vinden.

V60 B4 Essential? De rest gaat te duur worden qua bijtelling.

Je wil ruimte, maar tevens een auto die niet te lang is? Dat gaat erg lastig worden als je ook nog eens een SUV wilt. Combineer dat met je hele lijst van eisen en ik heb echt geen idee hoe je ooit een auto gaat vinden.

V60 B4 Essential? De rest gaat te duur worden qua bijtelling.
Een T6 met opties zit ook rond de 420 euro bijtelling dus dat valt nog wel mee.
De BMW en Mercedes zaten aan de 63.000 startwaarde zonder opties en gemiddeld 70.000.

Dat is mij gewoon te gortig.

Een T6 met opties zit ook rond de 420 euro bijtelling dus dat valt nog wel mee.
De BMW en Mercedes zaten aan de 63.000 startwaarde zonder opties en gemiddeld 70.000.

Dat is mij gewoon te gortig.
Excuses, ik zat verkeerd te filteren waardoor de PHEVs afvielen. V60 lijkt mij dan een goede optie.

Mazda 3 sedan (mild hybride 186 pk), hele fijne auto om mee te rijden. Veel oppervlak in je kofferbak.
Als je veel ruimte wilt, de Superb hatchback of combi.

De V60 moet je ding zijn - dat was het voor mij, "wafting along in all comfort" maar het is gewoon een wat lomp / log rijdende auto. Ik had daarvoor 5 jaar een 3 Touring in de lease, was dag / nacht verschil maar in de eindeloze files naar / van Antwerpen heb je daar niks aan.
Dan wel de comfortstoelen met zitverlenging nemen gezien je lengte! Op zich niet duur maar was toen ik configureerde een vervelende en dus dure combinatie-optie met leer etc.

Mazda 3 / CX-30 is een goede suggestie maar ik vermoed Japans dus relatief duur in lease? En de Skyactiv X zuipt stevig als je wat doorrijdt. 3 Touring Diesel handbak < 5L, V60 Diesel automaat ca. 6L, CX-30 Skyactiv X benzine automaat 7L/100 km. Zelfde chauffeur, zelfde traject.

Persoonlijk vind ik dat begeerlijk of saai erg van de uitvoering afhangt. Je kunt imo een Skoda Octavia heel erg begeerlijk maken door de juiste opties te kiezen.
Een Volvo V60 vind ik vrijwel altijd mooi, maar is niet erg ruim vind ik.

Een vriend van mij rijdt een Peugeot 408 GT waarover hij erg tevreden is, maar ik weet niet of je die red voor de gewenste bijtelling.

De V60 moet je ding zijn - dat was het voor mij, "wafting along in all comfort" maar het is gewoon een wat lomp / log rijdende auto. Ik had daarvoor 5 jaar een 3 Touring in de lease, was dag / nacht verschil maar in de eindeloze files naar / van Antwerpen heb je daar niks aan.
Dan wel de comfortstoelen met zitverlenging nemen gezien je lengte! Op zich niet duur maar was toen ik configureerde een vervelende en dus dure combinatie-optie met leer etc.

Mazda 3 / CX-30 is een goede suggestie maar ik vermoed Japans dus relatief duur in lease? En de Skyactiv X zuipt stevig als je wat doorrijdt. 3 Touring Diesel handbak < 5L, V60 Diesel automaat ca. 6L, CX-30 Skyactiv X benzine automaat 7L/100 km. Zelfde chauffeur, zelfde traject.

Mooi vergelijk, maar dat zijn appels en peren vergelijken.
Een Mazda 3 is geen CX-30. Sedan vs SUV
Een diesel is geen benzine, dus verbruik vergelijken is ook niet netjes.

Met de huidige maximale snelheid van 100 kmh rijd je tussen 5 en 5.5 liter per 100 km met een Mazda 3 SkyActive X handgeschakeld. Dat is afhankelijk van de drukte en winter/zomer. In de avond uren ga je richting 6 liter.

Lijkt mij dat OP's baas de brandstof betaalt, dus heel erg spannend is het verbruik niet.

Dat is 800-850 euro bruto. Kom je op een auto met een fiscale waarde van maximaal zo'n € 46.500. Gezien je wensen en het gemak waarmee je suggesties afwijst (saai, niet mooi, hou ik gewoon niet van) zou het wel eens een lastig verhaal kunnen worden.

Wellicht verstandig om het ietsje rationeler aan te vliegen. En heb je niet meer specifieke wensen? Hoe groot is dat kind bijvoorbeeld, zit die gewoon op de bank of in een maxicosi? Past dat lekker in je huidige 118i? In mijn ervaring is dan beenruimte achterin belangrijk, anders moeten de voorstoelen ver naar voren en zit jij of je passagier opgevouwen. Zomaar een aandachtspuntje.

En wellicht heb je een idee waar de bagageruimte aan moet voldoen? Is er bepaalde uitrusting die je verder nog graag zou willen, afgezien van genoemde ACC en panodak (is leuk maar duur en kost vaak hoofdruimte, overigens)?

Leuke modellen, maar gezien je bijtellingswens: Renault Austral? Mazda CX-5? Peugeot 3008?
Het gaat om een stiefdochter van 10 en die zit prima in de 1 serie. Enkel de bagage is een probleem bij vakanties etc.

Conclusie voor mij is dat het budget gewoon iets breder zal moeten richting de 500 euro per maand.

Opties die ik belangrijk vind:
- ACC.
- Pano dak (al kan deze evt vervallen)
- Goede stoelen.
- Fijn infotainment.
- Mooi interieur.
- Standaard zaken als ecc, navi, carplay etc.

Ik ben vooral gewoon fan van een mooi ontwerp en heb altijd al een beetje een aversie voor SUV's gehad. Hou gewoon niet van de hoge zit.

Om een beeld te geven van wat voor auto's ik al gehad heb waar ik echt gek op was.
- Honda Del Sol.
- Mazda 323F Creon.
- Ford Fiesta ST 2006.
- Ford Fiesta Sport 2011.
- Alfa 147
- Alfa 159
- BMW 120i 2016

Auto's die ik gehad heb waar ik niet vrolijk van werd.
- Ford Focus Estate 2015 (reed fijn, maar het infotainment was een nachtmerrie, 1 liter ecoboost hield ook niet over)
- Peugeot 308 SW 2017 (Geen fijne versnellingsbak, geen fijne stoelen, horror infotainment systeem, klein stuur)
- Renault Megane (2007 (Onbetrouwbaar, slechte afwerking)

Wellicht dat dit een beetje een idee geeft van mijn smaak voorkeur.

Ik ken de Volvo niet. heb ooit eens een D4D V40 overwogen, maar omdat de bijtelling toen veranderde toch wat anders gekozen. voor de rest enkel ooit in een 850 2.0 gereden, maar dat zal niet vergelijkbaar zijn.

Het hoeft geen sportauto te zijn, maar ik ben gewoon geen fan van het afstandelijke sturen van bijv een kia ceed oid.

Persoonlijk vind ik dat begeerlijk of saai erg van de uitvoering afhangt. Je kunt imo een Skoda Octavia heel erg begeerlijk maken door de juiste opties te kiezen.
Een Volvo V60 vind ik vrijwel altijd mooi, maar is niet erg ruim vind ik.

Een vriend van mij rijdt een Peugeot 408 GT waarover hij erg tevreden is, maar ik weet niet of je die red voor de gewenste bijtelling.
Zoals gezegd kan ik met de bijtelling nog wat spelen. het budget van de werkgever is iig groot genoeg gezien er collega's kodiaq's, tarraco's en een A4 met opties voor konden krijgen.

Mezelf kennende zal ik het bijtellingsbudget wel oprekken als ik anders in een hok moet rijden, ik weet gewoon niet zo goed wat een verstandige middenweg is en welke auto's daarin te krijgen.

Te duur in bijtelling:
- BMW 330E
- Mercedes C300

Acceptabel:
- Superb
- 408 GT
- CLA

Dus dat is een beetje de prijsklasse waarin in wil kijken. zeg rond de 55.000 euro

Zoals vermeld is het budget 1050 euro EX brandstof.

Of dat dan met een Diesel, Benzine, of Hybrid is maakt niet uit. enkel geen electrisch.
Maar je hebt wel een tankpas van de zaak? Of betaal je de brandstof uit eigen zak?

Auto's die ik gehad heb waar ik niet vrolijk van werd.
- Ford Focus Estate 2015 (reed fijn, maar het infotainment was een nachtmerrie, 1 liter ecoboost hield ook niet over)
- Peugeot 308 SW 2017 (Geen fijne versnellingsbak, geen fijne stoelen, horror infotainment systeem, klein stuur)
- Renault Megane (2007 (Onbetrouwbaar, slechte afwerking)
Je begrijpt hopelijk wel dat de huidige versies van deze modellen totaal andere auto's zijn en dat je die dus niet op basis van deze ervaringen meteen kunt afserveren?

De aversie van SUV's en crossovers kan ik me goed voorstellen. Helaas zijn normale sedans en stationwagons nogal uit de gratie geraakt.

Als je tot zo'n 55.000 fiscale waarde shopt en geen hoog model wilt zijn volgens mij de volgende modellen interessant:
- Peugeot 408 GT (hybrid 180 of hybrid 225)
- BMW 2-serie Gran Coupe (al vermoed ik dat die net zo krap is als de 1-serie, maar je zou t kunnen checken?)
- Honda Civic (zelfde segment als de 1-serie maar duidelijk een slag groter, ook qua kofferbak)
- Mercedes C180 Star edition (al betwijfel ik of je icm gewenste uitrusting uit gaat komen)
- Mercedes CLA Shooting Brake
- Opel Astra Sports Tourer (Hybrid)
- Peugeot 508 Hybrid (liftback of SW)
- Skoda Superb (liftback of combi)
- Volkswagen Passat (altijd combi)
- Volvo V60 (B4 of T6)

Sja, alles is al langsgekomen en afgeschoten denk ik zo.
Ik gooi er nog twee in:
Ford Focus wagon (vorige model vond je niks, de huidige is anders)
Kia Ceed/Proceed (beetje makkelijk om 'm af te schuiven omdat het merk Koreaans is. Ga 'm gewoon eens bekijken en rijden)

De Kia Proceed vind ik een heel goede suggestie! De ruimte van een stationwagon met net wat sportievere looks.
kia-proceed-kia-proceed-gt-line-premium-vert_9107976262.jpg

De Ford Focus wagon wordt volgens mij na dit jaar niet meer geleverd, maar is ook een heel goede suggestie. Vooral als ST-Line.

Was een Cupra danwel Seat Leon als Sportstourer (estate) al als optie genoemd?
Toch het sportievere broertje van de Golf 8 Variant en de Octavia Combi.
Zelfde techniek, ander uiterlijk, ander interieur.

Dit is de duurste en meest extreme die ikzelf vond (Cupra):

https://www.seat.nl/occasions#/occa...rekhaak-wegklapbaar--sennheiser-geluidssyteem

image1.jpg

Iets minder extreem in een wat opvallender kleurtje (SEAT):

https://www.valleiautogroep.nl/auto...rer-15-tsi-ehybrid-dsg-phev-fr-first-40121316

1-677e97468cf57.jpg

Maar als je nieuw mag gaan samenstellen, dan is er natuurlijk veel nog mogelijk qua zelf kiezen van kleur en opties. En het prijskaartje wat er bij hoort (volgens mij stap je al in in een basismodel rond de 35k)

Laatst bewerkt:
De Kia Proceed vind ik een heel goede suggestie! De ruimte van een stationwagon met net wat sportievere looks.
kia-proceed-kia-proceed-gt-line-premium-vert_9107976262.jpg

De Ford Focus wagon wordt volgens mij na dit jaar niet meer geleverd, maar is ook een heel goede suggestie. Vooral als ST-Line.
OP wil geen Koreaan.

Misschien dat een crossover je niet siert, maar had je al nagedacht over een Alfa Romeo Tonale? Rond dat bedrag heb je de versie met 280pk en gezien je eerder ook Alfa hebt gereden kan het interessant zijn. Het is ook een auto die je niet overal ziet.
6vwyussbxx5k_800.jpg

Misschien dat een crossover je niet siert, maar had je al nagedacht over een Alfa Romeo Tonale? Rond dat bedrag heb je de versie met 280pk en gezien je eerder ook Alfa hebt gereden kan het interessant zijn. Het is ook een auto die je niet overal ziet.
6vwyussbxx5k_800.jpg
Leuke optie, die ga ik ook eens bekijken.

In zijn algemeenheid snap ik dat ik best kieskeurig ben. Dat is ook de reden achter deze post, vind het zelf ook vrij moeilijk om iets te vinden wat alle boxen aftikt.

Terug
Bovenaan