• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Nieuwe leaseauto

Ralf 4007489

Startmotor
Ook ik mag weer, na welgeteld 4 maanden in de iX1 xdrive30 gereden te hebben ben ik van werkgever veranderd en moet ik nu, lees begin januari, (heb nog even een voorloopauto) een nieuwe gaan uitzoeken.

Leasebudget: 1065 - 1075 incl. brandstof
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: heb een dochtertje en merk dat als we een weekend weg zijn met kinderwagen etc. de iX1 al aardig vol zat (en de dakkoffer ook).

Ik twijfel vooralsnog ontzettend tussen EV en benzine. Met name het gemak van benzine in het buitenland is toch ook wel prettig. De reden dat ik dit benoem is dat we met de iX1 in de ardennen zijn geweest en dat had niet perse een goed effect op de relatie (lees: vrouwlief in de stress omdat er geen laders te vinden waren of ze werkte niet/half).

Mogelijke opties op de lijst in ieder geval die ik volgens mij net binnen budget ga passen:

EV:
Nissan Ariya 87kW Advance
Peugeot E-3008 GT
VW ID4

Benzine:
Kia Sportage GT line (of 1 van zijn naasten, Qashqai, Tucson, maar ik vind de Sportage de mooiste van die 3).
Renaul Austral.
Peugeot 3008.
Andere opties?

Overigens kijk ik met een schuin oog ook nog naar de Fisker Ocean, Renault Scenic en Ford Explorer maar vraag me af wanneer daar een prijs bekend wordt.

Ik zie door de bomen het bos niet meer dus sta open voor mooie suggesties.

Kia Sportage GT line (of 1 van zijn naasten, Qashqai, Tucson, maar ik vind de Sportage de mooiste van die 3).

De Qasqai heeft 0,0 gemeen met een Tucson of Sportage, is juist technisch gelijk aan de Renault Austral... Kia/Hyundai delen geen techniek met Renault-Nissan.

Tesla Y/3 al bekeken?

Kan je niet nog de nodige info halen uit je oude topic?

Dus de iX1 was eigenlijk te krap maar desondanks kijk je nu naar even grote SUV's/Crossovers? Niet helemaal logisch lijkt mij. Je dochtertje kan nog niet in een buggy, gok ik, dus moet je nog zo'n ruimteverslindende kinderwagen mee? Ik zou voor een een flinke stationwagon kijken, veel geschikter als pakezel. Zelf heb ik een zoontje van 11 maanden, en geen station maar een grote hatchback (600l bagageruimte), alle zooi kan tot dusver gewoon mee.

Maar als t per se zo'n hoog ding moet zijn, kijk dan voor een slag groter dan je had. Een Skoda Kodiaq bijvoorbeeld, daar is recent een nieuwe van uitgekomen. En laat dat elektrisch maar ff zitten, je hebt met zo'n kleintje al genoeg aan je hoofd onderweg.

De Qasqai heeft 0,0 gemeen met een Tucson of Sportage, is juist technisch gelijk aan de Renault Austral... Kia/Hyundai delen geen techniek met Renault-Nissan.

Tesla Y/3 al bekeken?
De Tesla's krijg ik niet als LR binnen het budget (bij Athlon), gek genoeg.

Ik vind de hogere zit van een SUV overigens wel erg prettig. Met name met het stoeltje op de achterbank is het erg fijn en het overzicht in het verkeer vind ik ook prettiger, vandaar de SUVs.
De nieuwe Kodiaq staat zeer zeker op het lijstje maar daar is nog niks qua prijzen van bekent helaas.

Kan je niet nog de nodige info halen uit je oude topic?
Niet echt, ruim een jaar verder, prijzen zijn anders geworden, andere auto's in de markt, niet alleen EV keuze, en een ander leasebedrag (al scheelt dat niet bijster veel).

De Tesla's krijg ik niet als LR binnen het budget (bij Athlon), gek genoeg.

Ik vind de hogere zit van een SUV overigens wel erg prettig. Met name met het stoeltje op de achterbank is het erg fijn en het overzicht in het verkeer vind ik ook prettiger, vandaar de SUVs.
De nieuwe Kodiaq staat zeer zeker op het lijstje maar daar is nog niks qua prijzen van bekent helaas.

Ik heb onlangs ook een nieuwe leaseauto besteld, en gedurende de tijd dat ik aan het zoeken en vergelijken was waren de leaseprijzen bij sommige modellen bijna dagprijzen (dus een kwestie van op het juiste moment op de knop drukken). De ene dag viel een Model Y buiten het budget, de dag er op kon het weer binnen het budget vallen. Het is wat dat betreft een behoorlijke schimmige business, dat auto leasen. Nu veranderen de kostenparameters natuurlijk ook geregeld, zeker als brandstof/elektriciteit in de berekening zit. Ze zullen ongetwijfeld goede algoritmes hebben om dat zo goed mogelijk te calculeren voor de leaseperiode. En dan specifiek voor Tesla heb je nog de onzeker prijsstelling. Ze gooien er zo duizenden euro's af of bij, wat direct invloed heeft op de restwaarde.

Inmiddels is het systeem van Athlon open gesteld voor me, de volgende opties zijn in ieder geval mogelijk:
Nissan Ariya 87kw advance met 20”
Kia sportage gt line phev (of hev)
Mercedes EQB business line athlon edition
Peugeot E-3008
Peugeot 3008 GT hybrid
Polestar long range
Seat tarraco e-hybrid FR phev business
ID4 77kw pro business advantage
Tiguan ehybrid R-line business (ik vermoed het uitlopende model, al zegt het plaatje op de athlonsite het nieuwe model)
Renault austral techno esprit alpine
Kia ev6 plus business athlon edition
Kuga graphite tech phev.

Al met al een behoorlijke keuzemogelijkheid. Eerst nu te horen krijgen of de vrouw in huis verplicht EV moet gaan rijden, afhankelijk daarvan zal ik voor benzine/hybrid of elektrisch kiezen en daarna maar eens een rondje dealers doen.

Belangrijke items waar ik op ga letten:
- is het bedieningssysteem snel. Stoorde me er in de iX1 aan dat het systeem altijd even een paar seconden bedenktijd nodig had als ik de navigatie aantikte bijv.
- zitten de stoelen goed (de m-sport stoelen in de iX1 waren net te smal).
- ruimte.
- opties. Rijhulpsystemen ben ik niet perse fan van dus daar laat ik niet direct de keuze van afhangen overigens.
- daarna een select groepje eens mee rijden en dan daarna de keuze.

Terug
Bovenaan