Majortom
Wegverkenner
Ik moest even zoeken op de site....want ik ben niet zo'n poster....zeker niet in de reacties op artikelen hier waar het niveau vaak binnen 5 posts de gemiddelde kleuterschooldiscussie tussen voor- en tegenstanders niet ontloopt....nut smiley
Twee weken geleden bericht gekregen dat het weer tijd is voor een van de mooie bijkomstigheden bij de slavenarbeid voor mijn werkgever....winking smiley....het uitzoeken van een nieuwe auto.
Dit is deze keer wel een moeilijkere keuze.....omdat mijn werkgever (aanleg energieinfrastructuur) een voorkeur heeft dat wij elektrisch rijden (het is nog niet verplicht..), heb ik de keuze gemaakt om de overstap naar elektrisch te maken. Verre vakantiebestemmingen met de auto zijn geen issue, omdat ik de auto alleen zakelijk rijd. Voor vakanties en privé kilometers gebruiken we de auto van mijn vrouw.
Volvo XC 40 en C 40 vallen af, want die vind ik beiden niet bepaald aantrekkelijk en in de reviews komt het verbruik en daarmee de range ook niet echt goed naar voren. Dus een Volvo wordt het in mijn leasebudget niet, hoewel het voor mij gezien alle ervaringen (zakelijk 3 Volvo's en privé ook 3) zeker mijn favoriete merk geworden is.
Enkele weken geleden een uitgebreide rit gemaakt in een Tesla Model Y, maar die gaat het zeker niet worden. Ik geloof gelijk in de meer dan uitstekende elektrische eigenschappen van elke Tesla, maar het uiterlijk van de auto en het interieur (of beter gezegd het ontbreken daarvan) en de voor mij niet comfortabele stoelen betekenen voor mij dat het gewoon geen kandidaat is. Ook vond ik het rijcomfort voor een SUV niet fijn; het lijkt erop dat ze een SUV willen leveren die ook erg hard de bocht om kan. Dat lijkt me een contradictie die ik zeker niet zinvol vind. De leasetarieven vallen om wat voor reden ook niet bepaald mee ..... dus exit Tesla.
Na die proefrit vroeg ik me eigenlijk af of ik misschien toch wel een SUV/Crossover wilde, want de comfortabele instap en hoge zitpositie hebben op mijn leeftijd (met bijkomende gebreken) toch wel voordelen.
Aangezien elke VAG variant na mijn ervaringen met enkele Audi's in het verleden per definitie uitgesloten is, wordt de spoeling een stuk dunner.
De volgende auto's uit mijn leaselijst vielen ook af vanwege allerlei (zeer persoonlijke) redenen....(soms obv eigen waarneming; soms obv reviews/internet/youtube).
Ionic 5: Ik vind de auto niet echt mooi en het interieur vind ik behoorlijk "plastiekerig".
Ionic 6: Kan ik met de beste wil van de wereld niet mooi vinden.
Kia EV6: Was initieel een van mijn favorieten; een collega heeft er in, maar er zitten wat mij betreft bijzonder matige stoelen in (te kort en weinig steun) en de levertijd maakte het ook al geen ideale kandidaat. Voor iemand die er wel comfortabel in zit nochtans een aantrekkelijke kandidaat.
Mach E: hoog leasetarief en dus voor mij alleen met kleine batterij te leasen in redelijk basic uitvoering en het ontbreken van een warmtepomp is ook geen pluspunt.
Mercedes EQA en EQB: beiden visueel niet aantrekkelijk en imho krijg je weinig auto voor je geld.
Polestar 2: Vind ik an sich best een mooie auto, maar de elektrische eigenschappen zijn niet geweldig. Bovendien loop ik niet echt warm voor in China geproduceerde auto's.
Toyota/Subaru: Voor het plastic interieur zou Hyundai zich 20 jaar geleden geschaamd hebben en ook de elektrische eigenschappen overtuigen niet. Ik vind het visueel best mooie, stoere auto's, maar dat interieur vind ik in deze prijsklasse echt niet kunnen.
Na deze overwegingen heb ik besloten de keuze (en dat heeft ook te maken met leasetarieven) te laten gaan tussen de Nissan Ariya (87kW Evolve) en de BMW i40.
Totaal verschillende auto's die mij hopelijk helpen te kiezen tussen een conventionele elektrische auto (i4) of een elektrische crossover.
Enkele weken geleden bij de Nissan dealer gaan kijken naar de Ariya, omdat ik het in eerste instantie een van de weinige enigszins mooie crossovers vond. De elektrische eigenschappen zijn niet baanbrekend, maar in diverse testen op youtube gezien te hebben, blijkt hij in de praktijk sneller te laden dan sommige auto's met een op papier hogere laadsnelheid, omdat de laadcurve na 50% vulling van de batterij veel vlakker is. Dus die 130kW blijft ook langer daarbij in de buurt i.p.v. bij sommige concurrenten na de 50% heel snel omlaag gaan.
Doorslaggevend voor mij was echter de kwaliteit van het interieur. Ik ben waarschijnlijk de afgelopen 12 jaar verwend geweest door Volvo interieurs die kwalitatief bovengemiddeld waren en in mijn huidige V60 ook echt mooi zijn. Omdat ik de auto meestal van de binnenkant zie en er toch wel veel tijd in doorbreng is dat voor mij ronduit een van de belangrijkste aspecten.
Vandaag een proefrit gemaakt in een Ariya 63kW Advance (basistrim) bij van Mossel in Gorinchem. Uiterst vriendelijk geholpen en ook rustig de tijd gekregen om een uitgebreide proefrit te maken.
Zitcomfort was uitstekend; de auto zit totaal anders dan mijn V60 (met sportstoelen en verlaagd onderstel), maar wel uiterst comfortabel. Voor mij prima, zachte comfortabele stoelen met ruim voldoende lengte voor mijn bovenbenen (i.t.t. EV6). Kwaliteitsbeleving doet bij de eerste indruk niet onder voor Volvo en dat is voor een Nissan (komt ook in diverse reviews naar voren) best bijzonder. Zelfs in de basis versie achteruitrij camera en diverse gadgets.
Tijdens het rijden voel je de kilo's natuurlijk wel; de vering is soepel afgestemd, hetgeen wat mij betreft ook bij een crossover/SUV hoort. Dat betekent natuurlijk ook dat het geen bochtenridder is en hij is dus ook een stuk afstandelijker dan mijn huidige auto rijdt. Maar het betekent waarschijnlijk ook dat mijn neiging om (flink) harder te rijden dan 100 km/h gaat verminderen en dat is weer goed voor de range ....spinning smiley sticking its tongue out
Samengevat: de Nissan Ariya is uiterst goed bevallen en het feit dat hij in mijn leasevoorwaarden relatief goedkoop lijkt en ik hem dus met grote batterij (533km WLTP) in de Evolve versie kan kiezen. Morgen ga ik rijden met een BMW i4, maar die moet al heel bijzonder zijn, om niet voor de Ariya te gaan.
Ben ik nu echt een oude ..... geworden?grinning smiley
Twee weken geleden bericht gekregen dat het weer tijd is voor een van de mooie bijkomstigheden bij de slavenarbeid voor mijn werkgever....winking smiley....het uitzoeken van een nieuwe auto.
Dit is deze keer wel een moeilijkere keuze.....omdat mijn werkgever (aanleg energieinfrastructuur) een voorkeur heeft dat wij elektrisch rijden (het is nog niet verplicht..), heb ik de keuze gemaakt om de overstap naar elektrisch te maken. Verre vakantiebestemmingen met de auto zijn geen issue, omdat ik de auto alleen zakelijk rijd. Voor vakanties en privé kilometers gebruiken we de auto van mijn vrouw.
Volvo XC 40 en C 40 vallen af, want die vind ik beiden niet bepaald aantrekkelijk en in de reviews komt het verbruik en daarmee de range ook niet echt goed naar voren. Dus een Volvo wordt het in mijn leasebudget niet, hoewel het voor mij gezien alle ervaringen (zakelijk 3 Volvo's en privé ook 3) zeker mijn favoriete merk geworden is.
Enkele weken geleden een uitgebreide rit gemaakt in een Tesla Model Y, maar die gaat het zeker niet worden. Ik geloof gelijk in de meer dan uitstekende elektrische eigenschappen van elke Tesla, maar het uiterlijk van de auto en het interieur (of beter gezegd het ontbreken daarvan) en de voor mij niet comfortabele stoelen betekenen voor mij dat het gewoon geen kandidaat is. Ook vond ik het rijcomfort voor een SUV niet fijn; het lijkt erop dat ze een SUV willen leveren die ook erg hard de bocht om kan. Dat lijkt me een contradictie die ik zeker niet zinvol vind. De leasetarieven vallen om wat voor reden ook niet bepaald mee ..... dus exit Tesla.
Na die proefrit vroeg ik me eigenlijk af of ik misschien toch wel een SUV/Crossover wilde, want de comfortabele instap en hoge zitpositie hebben op mijn leeftijd (met bijkomende gebreken) toch wel voordelen.
Aangezien elke VAG variant na mijn ervaringen met enkele Audi's in het verleden per definitie uitgesloten is, wordt de spoeling een stuk dunner.
De volgende auto's uit mijn leaselijst vielen ook af vanwege allerlei (zeer persoonlijke) redenen....(soms obv eigen waarneming; soms obv reviews/internet/youtube).
Ionic 5: Ik vind de auto niet echt mooi en het interieur vind ik behoorlijk "plastiekerig".
Ionic 6: Kan ik met de beste wil van de wereld niet mooi vinden.
Kia EV6: Was initieel een van mijn favorieten; een collega heeft er in, maar er zitten wat mij betreft bijzonder matige stoelen in (te kort en weinig steun) en de levertijd maakte het ook al geen ideale kandidaat. Voor iemand die er wel comfortabel in zit nochtans een aantrekkelijke kandidaat.
Mach E: hoog leasetarief en dus voor mij alleen met kleine batterij te leasen in redelijk basic uitvoering en het ontbreken van een warmtepomp is ook geen pluspunt.
Mercedes EQA en EQB: beiden visueel niet aantrekkelijk en imho krijg je weinig auto voor je geld.
Polestar 2: Vind ik an sich best een mooie auto, maar de elektrische eigenschappen zijn niet geweldig. Bovendien loop ik niet echt warm voor in China geproduceerde auto's.
Toyota/Subaru: Voor het plastic interieur zou Hyundai zich 20 jaar geleden geschaamd hebben en ook de elektrische eigenschappen overtuigen niet. Ik vind het visueel best mooie, stoere auto's, maar dat interieur vind ik in deze prijsklasse echt niet kunnen.
Na deze overwegingen heb ik besloten de keuze (en dat heeft ook te maken met leasetarieven) te laten gaan tussen de Nissan Ariya (87kW Evolve) en de BMW i40.
Totaal verschillende auto's die mij hopelijk helpen te kiezen tussen een conventionele elektrische auto (i4) of een elektrische crossover.
Enkele weken geleden bij de Nissan dealer gaan kijken naar de Ariya, omdat ik het in eerste instantie een van de weinige enigszins mooie crossovers vond. De elektrische eigenschappen zijn niet baanbrekend, maar in diverse testen op youtube gezien te hebben, blijkt hij in de praktijk sneller te laden dan sommige auto's met een op papier hogere laadsnelheid, omdat de laadcurve na 50% vulling van de batterij veel vlakker is. Dus die 130kW blijft ook langer daarbij in de buurt i.p.v. bij sommige concurrenten na de 50% heel snel omlaag gaan.
Doorslaggevend voor mij was echter de kwaliteit van het interieur. Ik ben waarschijnlijk de afgelopen 12 jaar verwend geweest door Volvo interieurs die kwalitatief bovengemiddeld waren en in mijn huidige V60 ook echt mooi zijn. Omdat ik de auto meestal van de binnenkant zie en er toch wel veel tijd in doorbreng is dat voor mij ronduit een van de belangrijkste aspecten.
Vandaag een proefrit gemaakt in een Ariya 63kW Advance (basistrim) bij van Mossel in Gorinchem. Uiterst vriendelijk geholpen en ook rustig de tijd gekregen om een uitgebreide proefrit te maken.
Zitcomfort was uitstekend; de auto zit totaal anders dan mijn V60 (met sportstoelen en verlaagd onderstel), maar wel uiterst comfortabel. Voor mij prima, zachte comfortabele stoelen met ruim voldoende lengte voor mijn bovenbenen (i.t.t. EV6). Kwaliteitsbeleving doet bij de eerste indruk niet onder voor Volvo en dat is voor een Nissan (komt ook in diverse reviews naar voren) best bijzonder. Zelfs in de basis versie achteruitrij camera en diverse gadgets.
Tijdens het rijden voel je de kilo's natuurlijk wel; de vering is soepel afgestemd, hetgeen wat mij betreft ook bij een crossover/SUV hoort. Dat betekent natuurlijk ook dat het geen bochtenridder is en hij is dus ook een stuk afstandelijker dan mijn huidige auto rijdt. Maar het betekent waarschijnlijk ook dat mijn neiging om (flink) harder te rijden dan 100 km/h gaat verminderen en dat is weer goed voor de range ....spinning smiley sticking its tongue out
Samengevat: de Nissan Ariya is uiterst goed bevallen en het feit dat hij in mijn leasevoorwaarden relatief goedkoop lijkt en ik hem dus met grote batterij (533km WLTP) in de Evolve versie kan kiezen. Morgen ga ik rijden met een BMW i4, maar die moet al heel bijzonder zijn, om niet voor de Ariya te gaan.
Ben ik nu echt een oude ..... geworden?grinning smiley