Nieuwe lease auto (EV)

Ralf 4007489

Startmotor
Bij mijn werkgever ga ik in de komende +/- 2 maanden een nieuwe keuze moeten maken voor een opvolger van mijn huidige Audi Q3 tfsi S-line (2018) (was toen ong. 56kEUR).
De kans begint erg groot te worden dat dit een EV zal moeten worden (met misschien nog de mogelijkheid voor een plugin hybride).

Zelf vind ik de Nissan Ariya een prachtige auto (met dito specs en qua verbruik lijkt hij in de grote batterij uitvoering in de buurt te komen van 600km), maar ik kijk oa. ook met een schuin oog naar de Hyundai Ioniq 5 (en Enyaq Coupe) en wellicht wat rationelere keuzes als een e-niro of Superb hybride. de Kia EV-6 lijkt af te vallen ivm. levertijd en toch wat duurdere plaatje.
Hier wat facts+figures;
Leasebudget: 1085 euro incl. brandstof, ex btw.
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 4 jaar
Merkbeleid was er, maar nu onbekend ivm. EV en beschikbaarheid van bepaalde merken.
Specifieke wensen: Rijbereik, sportief uiterlijk met benodigde luxe (maar rijhulpsystemen ben ik niet groot fan van, word soms doodziek van het te vroeg ingrijpen van mijn Q3).

Streven is dat ik op het leasebedrag ook +50e p/m bespaar t.o.v. de Q3. Het leven is al duur genoeg, daarom ook dat ik rationelere opties bekijk.

Wat zouden jullie aanraden? En wat zijn dingen waari k zeker op moet letten?

Je verteld er niet bij hoeveel mensen er mee moeten in je auto? Ben je alleen of met 2 maakt de keuze ruimer dan met 3 of meer.
Persoonlijk zou ik ik voor een E-niro gaan, vlot prima bereik en niet te duur.

Ik zou beginnen met een uitgebreide proefrit met je gezin(?) om indrukken op te doen, het gevoel kan ook meespelen in dit verhaal. Kwalitatief heb je niets te vrezen denk ik.
Maak trouwens proefritten in vergelijkbare E auto's.

Zijn er vanuit werkgever nog bepaalde financiële stimulansen bij elektrisch rijden? Of andersom, krijg je bijvoorbeeld minder budget als je niet elektrisch kiest? Of moet je bijvoorbeeld verplicht investeren in een laadinstallatie aan huis? Dat laatste is wel iets wat voor werkgever veel uitmaakt in de variabele kosten.

Mijn advies is ook om bij het doorrekenen van je persoonlijke kosten uit te gaan van de fiscale bijtellingsregels van 2023. Die zijn tav elektrische auto's minder gunstig dan die van dit jaar, maar het is nu eenmaal niet heel reëel dat je de auto dit jaar nog geleverd krijgt. Of je moet ergens een voorraadauto kunnen scoren of importeren.

En als je die rekensom maakt, zul je waarschijnlijk zien dat het bijtellingsvoordeel van een EV zeer beperkt is geworden. Voordeel in jouw situatie is wel dat je nu al een vrij dure auto least. Om niet omhoog te gaan in bijtelling zou je een EV van maximaal €64.000 + een beetje aan fiscale waarde moeten kiezen. Dat is een flink bedrag, maar als je een groot accupakket wilt e.d. zit je er al best snel aan. Plus de prijzen van accu's/EV's zijn de laatste tijd erg onzeker, zie bijvoorbeeld KIA die quasi dagprijzen hanteert, en de EV6 recentelijk zo'n 4000 euro duurder heeft gemaakt.

Qua leaseprijs is een EV natuurlijk relatief gunstig tov een brandstofauto, lage brandstofcomponent en geen wegenbelasting. Krijg je het restant uitbetaald als je onder je budget least?

Je doet dus gemiddeld minder dan 500km/week. Ik zou me dan niet kapotstaren op een actieradius van 600km. Zeker als je zegt dat je financieel een aantrekkelijker plaatje zoekt.

der Magistrat zei:
Je doet dus gemiddeld minder dan 500km/week. Ik zou me dan niet kapotstaren op een actieradius van 600km. Zeker als je zegt dat je financieel een aantrekkelijker plaatje zoekt.
Dat gemiddelde zegt helemaal niks als we niet weten hoe het tot stand is gekomen. Misschien maakt TS bijvoorbeeld vaak lange vakantieritten met de auto, naar gebieden waar opladen nog niet zo makkelijk is. Voor mij is dat een reden om liever nog geen EV te willen (hoewel zeer serieus overwogen, maar die spontane prijsstijgingen verpestten het feestje), maar sowieso zou ik dan altijd gaan voor de binnen context grootst mogelijke accucapaciteit/actieradius.

Ralf 4007489 zei:
Wat zouden jullie aanraden? En wat zijn dingen waari k zeker op moet letten?

Het belangrijkste lijkt tegenwoordig de levertijd. Verder genoeg keuze van o.a. een voordelige Kia Niro EV tot een Toyota bZ4X.

De Nissan Ariya is een hele goede keus. Kijk dan ook naar de Renault Megane E tech Electric die heel veel techniek deelt. Is kleiner, goedkoper, lichter, maar hierdoor zeer efficiënt. De auto heeft een prachtig en zeer hoogwaardige afgewerkt interieur, rijdt erg goed, en een erg fijn met Google ontwikkeld multimediasysteem.

De Kia E Niro en Hyundai Ioniq 5 zijn ook hele goede opties. Let ook op de levertijden.

Ga ook gewoon proefritten maken.

Ralf 4007489 zei:
(...)maar ik kijk oa. ook met een schuin oog naar de Hyundai Ioniq 5 (en Enyaq Coupe) en wellicht wat rationelere keuzes als een e-niro of Superb hybride. de Kia EV-6 lijkt af te vallen ivm. levertijd en toch wat duurdere plaatje.(...)
Grappig, toen ik een paar maanden geleden mocht kiezen viel de Ioniq5 juist af omdat-ie duurder was dan de Kia.

De EV6 en Ioniq 5 zijn als resp. 77,4 KwH Plus en 77.4KwH Connect+ nagenoeg even duur. De Hyundai kun je wel in een iets goedkopere uitvoering krijgen maar volgens mij mis je dan tov de Kia bijvoorbeeld de warmtepomp, en die is als je kritisch bent op actieradius wel zo handig.

De Hyundai is wel praktischer dan de Kia met oa een verschuifbare achterbank. De Kia zou ik zeker zonder panoramadak nemen want je zit achterin al gauw met je hoofd tegen het plafond. Wel een gave auto die EV6, al heb ik moeite met hoe Kia de bediening opzet. Nogal overweldigend en dat niet in positieve zin.

Het is op dit moment nog voor ons 2 en een hond. Maar daar komt op hele korte termijn verandering in!
De reden van de range is enerzijds de verwachting dat we vaker met de auto op vakantie gaan en ik ook woon-werk 60km rij en ook nog een ruime 200km (heen terug Amsterdam) wil kunnen rijden zonder tussendoor te laden.

De megane E electric heb ik inderdaad ook gezien, maar vind ik toch wat te klein.

Er is niet direct een financieel component om EV te kiezen, een plugin hybride is ook nog toegestaan.

Kan je thuis op eigen terrein laden?
Straks met baby is het laatste dat je wil dat je 's avonds nog naar een paal moet zoeken of je auto juist weg moet halen.

Jonge kinderen en lange wachttijden tijdens autovakanties lijkt me ook geen ideale combinatie.

Met 500km in de week gaat dat best hard, je gaat immers niet lekker met nog 50km range het weekend in. Ook al gebruik je de auto heel het weekend niet.

Inmiddels mag ik de nieuwe auto daadwerkelijk uitzoeken. De plugin hybrides vervallen omdat hier de eigen bijdrage oploopt en die bij EVs er niet op zit.
Op basis daarvan en ook vanwege merkenbeleid (en daar gek genoeg vaak ook een gunstigere lease) is de lijst met mogelijkheden inmiddels door mij teruggebracht en daardoor heb ik ook de range niet als hoogste prioriteit gesteld.

- Mercedes EQB 250 AMG line: Waar sommige dit een 'busje' vinden, vind ik het een prachtige auto (zeker als AMG line). Auto is relatief ruim en heeft een voldoende rijbereik.
- BMW iX1: Net als de Mercedes vind ik het een prachtige auto geworden. Range is wel wat beperkter.
- Volvo C40 recharge: Mooie auto, bereik wat beperkt maar lees hier en daar wat uitdagingen met het besturingssysteem (al was dat meer de XC40)?
- VW ID5 GTX: Grote auto en vind hem ook mooi, maar ben niet zo'n VW adept en vind het interieur het minste. Wel een flink bereik.

Mogelijke alternatieven die ik wel nog even ga bekijken, Hyundai Ioniq 5 (en wellicht de 6), Toyota bZ4x en de nissan Ariya (al staat die laatste niet officieel op de lijst).

Ik ben niet zo thuis in de mogelijkheden qua laden etc. maar zijn er mensen die tips/adviezen hebben n.a.v. bovenstaande?

Zou gewoon zelf een rijden. De ID5 zou ik persoonlijk laten staan omdat ik die van binnen echt vreselijk vind qua design en materiaalgebruik (en de ID4's hier op het werk hebben de garage iets te vaak gezien)

Rest is allemaal prima, ik zou voor de EQB gaan, maar puur op gevoel van eigen smaak. Maar hoorde dat je blij mag zijn als je Q3 2023 mag rijden , ga dus maar uit van een jaar levertijd.

Is de eNiro uit de lijst verdwenen? Want die zou mijn voorkeur hebben.
C40 lijkt me ook een fijn ding maar is aanzienlijk minder zuinig.

Ralf 4007489 zei:
- Volvo C40 recharge: Mooie auto, bereik wat beperkt maar lees hier en daar wat uitdagingen met het besturingssysteem (al was dat meer de XC40)?
C40 en XC40 zijn verregaand dezelfde auto's. Wat ik me ervan herinner is dat ze allebei een Android infotainmentsysteem hebben, wat op zich positief is, maar dat de icoontjes op het scherm nogal klein uitvallen. Lijkt me iets om zelf te ontdekken.

Mijn 'favoriet' uit de lijst is de iX1. Volgens mij is dat net als zijn voorganger en ondanks de premiumblabla gewoon een ruime en praktische auto, en hij ziet er goed uit.

Range wat beperkter van de iX1? 28km reuze meevallen en zal je in de praktijk weinig van merken, wat je wel merkt is dat je 123pk extra hebt en 8000 minder kwijt bent.
De ruimte in een C40 is niet heel overdadig en zeker met een kindje en een hond zou het niet mijn keuze zijn, De ID5 vind ik van buiten aardig van binnen vreselijk, oogt erg goedkoop. De GLB erg duur voor wat je krijgt.
Nee persoonlijk zou ik voor de BMW gaan, veel vermogen ruim bereik en je kan hem volgens mij aardig volhangen met opties.

Bedankt voor de goede reacties.
de BMW staat hoog op het lijstje naast de EQB overigens, maar ik vind het interieur van de EQB erg gaaf, al ziet die van de iX1 er ook chique uit.

Is er misschien een site waar ik bijv. laadsnelheden etc. kan vergelijken? Ik ben benieuwd wat maximale laadsnelheid etc. is van de iX1 t.o.v. de EQB.

Ralf 4007489 zei:
Bedankt voor de goede reacties.
de BMW staat hoog op het lijstje naast de EQB overigens, maar ik vind het interieur van de EQB erg gaaf, al ziet die van de iX1 er ook chique uit.

Is er misschien een site waar ik bijv. laadsnelheden etc. kan vergelijken? Ik ben benieuwd wat maximale laadsnelheid etc. is van de iX1 t.o.v. de EQB.

Zoek eens naar Björn Nyland op YouTube. Laadsnelheid zegt niet zoveel. Laadcurve des te meer.
De Mercedes is enorm vlak met laden waardoor de piek weliswaar niet hoog lijkt maar over 20 minuten snelladen bereik je hetzelfde.

Ralf 4007489 zei:

Zeker, en met google had ie al bovenaan kunnen/moeten staan: https://ev-database.nl/

Hier ook een vergelijking van de specificaties van vier modellen volgens AW (is niet altijd up to date):

https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/105458-105702-106426-105435/

Vorq zei:
Kan je thuis op eigen terrein laden?
Straks met baby is het laatste dat je wil dat je 's avonds nog naar een paal moet zoeken of je auto juist weg moet halen.

Jonge kinderen en lange wachttijden tijdens autovakanties lijkt me ook geen ideale combinatie.

Met 500km in de week gaat dat best hard, je gaat immers niet lekker met nog 50km range het weekend in. Ook al gebruik je de auto heel het weekend niet.
Thuis op eigen terrein laden is lang niet overal een hot item. In mijn straat kan ik eigelijk altijd wel opladen en het is aan de openbare laadpaal niet duurder.

Snel laden zou ik belangrijker vinden dan de range. Voor dagelijks gebruik is een range van 300 km altijd wel genoeg. Die paar keer per jaar wil je vooral met 20-30 minuten weer verder kunnen.

Na een bezoek aan verschillende dealers is de lijst gereduceerd.
Daarbij zijn de C40 recharge, ioniq 5, bz4x en ariya sowieso afgevallen.
De lijst bestaat nu nog uit de EQB 250 amg line, iX1, ID5 gtx en Enyaq coupe.
Hierbij kijk ik onder andere ook naar praktische ruimte nu we ook een kinderwagen hebben. Bij allen lijkt dit geen probleem overigens, waarbij de opmerking gemaakt moet worden dat je bijv bij een vakantie meer nuttige ruimte achter de achterbank hebt bij de iX1 en EQB.
De Enyaq coupe is ook een indrukwekkende auto, gek genoeg wel duurder dan de ID5 (al vind ik die wel weer minder mooi).
Al vind ik ruim 62k voor een Enyaq coupe sportline wel erg fors als je voor dat geld ook een iX1 of EQB (iets duurder) hebt.
Qua rijden zullen ze vast alle vier bevallen, dus ik ga nu de leasemaatschappij in ieder geval de bijtellingsberekeningen laten maken (als ik het goed zie zit er een prijsverschil tussen de 4 opties van ongeveer 50 euro waarbij de EQB de duurste is en de VW de goedkoopste).

Ralf 4007489 zei:
De Enyaq coupe is ook een indrukwekkende auto, gek genoeg wel duurder dan de ID5 (al vind ik die wel weer minder mooi).
Al vind ik ruim 62k voor een Enyaq coupe sportline wel erg fors als je voor dat geld ook een iX1 of EQB (iets duurder) hebt.
Maar dan vergelijk je een luxe Enyaq met een instap-EQB. Niet helemaal fair. zo heeft de Skoda bijvoorbeeld duidelijk meer actieradius dan een EQB 250 maar ook een EQB 250+. En qua uitrusting zal je Mercedes toch flink bij moeten plussen om op hetzelfde niveau te komen, neem ik aan?

Overigens, waarom niet een normale Enyaq? Net iets voordeliger en net iets praktischer dan de Coupe. En en profil meer busjesachtig, net als de EQB.

DeeTwee zei:
Ralf 4007489 zei:
Maar dan vergelijk je een luxe Enyaq met een instap-EQB. Niet helemaal fair. zo heeft de Skoda bijvoorbeeld duidelijk meer actieradius dan een EQB 250 maar ook een EQB 250+. En qua uitrusting zal je Mercedes toch flink bij moeten plussen om op hetzelfde niveau te komen, neem ik aan?

Overigens, waarom niet een normale Enyaq? Net iets voordeliger en net iets praktischer dan de Coupe. En en profil meer busjesachtig, net als de EQB.

Ik vind de Enyaq coupe wel een stuk mooier dan de gewone enyaq.
Reden dat ik al gauw wat duurder kom bij de enyaq is omdat ik wel graag de sportline wil (met name qua looks).
Overigens, rijhulpsystemen zijn geen must voor me, word er vooral zenuwachtig van namelijk.

Kan overigens ook niet echt zeggen dat de AMG line of M sport slecht bedeeld zijn qua opties (muv wellicht een aantal hulpsystemen)

Is er overigens een reden dat een enyaq coupe sportline 80 duurder is dan een id5 gtx? Normaliter is sloda toch gunstiger geprijst, of is dat een ouderwets gedachtengoed?

Ralf 4007489 zei:
Is er overigens een reden dat een enyaq coupe sportline 80 duurder is dan een id5 gtx? Normaliter is Skoda toch gunstiger geprijsd, of is dat een ouderwets gedachtegoed?
Kan van alles achter zitten. Deels kan het te maken hebben met de stijgende prijzen van accu's in algemeen. De Enyaq is meen ik kortgeleden over de hele range zo'n 18% duurder geworden, bij Kia werken ze met een soort van dagprijzen (de EV6 werd ook ineens 4000 euro duurder in de periode dat ik moest kiezen)...Misschien dat de ID5 binnenkort ook wel een dergelijke prijsverhoging krijgt. Het zou me ook niet verbazen als er vanaf het begin al meer vraag naar de Enyaq is geweest dan naar de ID5, en dat Skoda dit dus gewoon kan 'flikken'.

Bij moderne Skoda's is sowieso haast niet meer te zien waar tov een VW op bezuinigd is, als dat al het geval is. Ik weet niet wat de strategie erachter is, maar veel Skoda's doen tegenwoordig haast chiquer aan dan hun VW broertjes. Aan een ID5 zie ik zelf iig niet waarom die duurder zou moeten zijn dan een Enyaq. En in de Enyaq profiteer je van het feit dat ze op een aantal plekken nog gewoon 'ouderwetse' knoppen gebruiken, waar VW in haar vernieuwingsdrift gemeend heeft dingen te moeten vernieuwen die geen vernieuwing nodig hadden (zie bijvoorbeeld de raambediening).

Ralf 4007489 zei:
Thuis laden word overigens geen probleem!

Check wel even hoe dat gaat met het prijsplafond en welk tarief je in de portal in mag voeren voor de teruggave. Dat wisselt per werkgever las ik laatst op het tweakers-forum.
Als je zonnepanelen hebt is, zolang salderen er is, er weinig aan de hand. Al heb je natuurlijk het liefst dat je je actuele prijstarief (die wellicht boven het prijsplafond ligt) kan declareren bij de baas voor alle thuis opgeladen kWh'en.

Misschien is de Subaru Solterra nog een optie, deze is vanaf begin november beschikbaar voor proefritten. De Solterra heeft standaard 4-wielaandrijving, prijs vanaf 56.395 euro.

https://www.autozine.nl/subaru/solterra/nieuws/subaru-solterra-nu-bij-de-dealer

Inmiddels is het lijstje gereduceerd tot de EQB 250 AMG Line en de iX1 M-sport.

Het frapante hierin is dan weer wel (Arval) dat de EQB 250 AMG line 4000 euro duurder is in fiscale waarde, maar omdat deze als AMG line in de markt staat (dus niet als optie) krijg ik hier geen eigen bijdrage op.
Bij de iX1 moet ik de M-sport line en wat aanvullende opties als optie selecteren waardoor ik 25 euro eigen bijdrage per maand krijg.

Daardoor is het fiscale verschil nog maar 17 euro per maand...

Die eigen bijdrage is sowieso peanuts. Hier is die standaard 145,- in de maand, nog los van eventueel over budget gaan.
Dat shopt wel lekker zonder eigen bijdrage lijkt me :)

Heb je de EQB en de iX1 al naast elkaar gezet in Carbase? De looks zijn best verschillend, maar het formaat en uitrusting spelen wellicht ook mee.

adinsx zei:
Die eigen bijdrage is sowieso peanuts. Hier is die standaard 145,- in de maand, nog los van eventueel over budget gaan.
Dat shopt wel lekker zonder eigen bijdrage lijkt me :)

Heb je de EQB en de iX1 al naast elkaar gezet in Carbase? De looks zijn best verschillend, maar het formaat en uitrusting spelen wellicht ook mee.

Yes, qua uitvoering en dergelijke heb ik ze vrij gelijkwaardig.
de BMW heeft als voordeel 4wielaandrijving en 313pk t.o.v. de EQB maar de EQB is dan weer ongeveer 20cm groter/langer.

Beide in het vergelijk: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/105435-106426/

Maar inderdaad, lastig. De EQB is een klap groter, maar de iX1 weer een flinke klap sneller. Dat is ook wel lekker hoor :)
Heb je de ruimte nodig?

In allebei uitgebreide proefritten maken en voor jezelf bepalen is ruimte belangrijker dan snelheid! En met welke van de 2 heb je de beste klik.

Het word de BMW iX1 met name looks en vermogen/4-wiel aandrijving geven de doorslag.

Twijfel nog even over de kleur. Portimao blau was voor de baas in huis een brug te ver maar ik heb nu mijn oog op het nieuwe spacesilber metallic. Dit is een beetje een gok omdat ik nog nergens foto's kan vinden van die kleur.

Is er iemand die toevallig een concreet voorbeeld heeft van het spacesilber metallic?

Een occasion/nieuw bij ViaBovag: https://www.viabovag.nl/auto/bmw-ix1-xdrive30-m-sport-19-adapt-led-head-up-comf-acc-park-ass-plus-spacesilber-metallic-m-adaptief-onderstel-uw3lw07

Edit: Oh, niet wakker. Dit is geen échte foto. Ik zoek nog even ;-)

adinsx zei:
Een occasion/nieuw bij ViaBovag: https://www.viabovag.nl/auto/bmw-ix1-xdrive30-m-sport-19-adapt-led-head-up-comf-acc-park-ass-plus-spacesilber-metallic-m-adaptief-onderstel-uw3lw07

Edit: Oh, niet wakker. Dit is geen échte foto. Ik zoek nog even ;-)

Nou, beste optie die ik vond was een i7 die in die kleur gevonden word als je specifiek zoekt/googlet op spacesilber metallic BMW. Maar dan staat het weer niet specifiek vermeld.
Zelfs bij de BMW dealer hadden ze er nog geen duidelijke foto's van (behalve het kleurstaaltje, maar dat is maar klein).

Inmiddels de bestelling doorgegeven aan de leasemaatschappij.
iX1 M-sport
Storm bay grey
19" LMV
Shadow line (zwarte accenten)
en nog wat kleine accessoires.

Nu geduldig wachten, zal pas Mei worden.

Gefeliciteerd, leuk vooruitzicht. Mei vind ik nog best snel hoor, gezien de huidige tijden. Jammer dat er geen kleurtje op mocht van de baas, (ik was als alternatief voor cape york grün gegaan, al is mij dat nog steeds te grijs) maar het is desalniettemin helemaal geen lelijke auto ;)

Terug
Bovenaan