Nieuwe gezinswagen

THOMAS 3951703

Net ingestapt
Hallo iedereen,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe gezinswagen aangezien we nu een kindje hebben wordt de 2de auto te klein, een 2de kindje is normaal niet de bedoeling, dus groter hoeft niet echt.

We hebben een focus van 2019 st-line full option ( 46.000km ) ( 1.0 125pk handbak ) en een fiesta titanium met weinig opties ( 30.000km ) ( 1.1 86pk handbak ) van 2019, we zouden de fiesta wegdoen en de focus doorschuiven als 2de wagen.

Onze mogelijke opties zijn volgende:

Nieuwe focus erbij, ik denk dan aan de 1.0 155pk automaat st-line full option ( dan hebben we 2 keer dezelfde op facelift na ).
Volvo V60 hier twijfel ik dan tussen een B4 benzine en een T6 benzine.
Bmw 3 serie touring twijfel tussen een 330i en 330e.

We werken op hetzelfde werk en ons woon werk verkeer is 11km enkele rit, we carpoolen 3 op 5 dagen, enkel de andere 2 dagen zal de 2de auto gebruikt worden.

KM per jaar die we afleggen; Focus 12.500km, Fiesta 2.500km per jaar.

Aan de ene kant zou ik graag meer premium gaan rijden, maar aan de andere weet ik niet of het zinvol is met de KM die we rijden, woon werk is trouwens allemaal 50-70km/h wegen, autostrade zien we eens per maand.

Een goed jaar geleden nog een topic gehad voor een 100pk focus, uiteindelijk toch nog afgezegd omdat mijn vrouw een andere job kreeg op hetzelfde werk als mij waardoor we zelfde uren kregen en veel kunnen carpoolen. Dus resultaat was dat we op het werk wisselen van auto naargelang wie die 2 afzonderlijke dagen de kleine gaat afhalen.

Wie kan mij hierbij helpen?

M.v.g. Thomas

Het allerbelangrijkste laat je achterwegen, het wat mag het kosten oftewel wat is je budget en woon je in België?

Aan de ene kant zou ik graag meer premium gaan rijden, maar aan de andere weet ik niet of het zinvol is met de KM die we rijden, woon werk is trouwens allemaal 50-70km/h wegen, autostrade zien we eens per maand.

Ik denk dat je het antwoord wel weet. :)

Financieel gezien slaat het natuurlijk nergens op om 30k uit te geven om de Fiesta te kunnen lozen.

Tenzij je echt heel graag van je geld af wil zou ik gewoon met die Fiesta blijven rijden voor die schamele 2500 kilometer per jaar.

Ik zou ook de Fiesta lekker aanhouden. Zo klein is ie niet. Zelfs al zou er een tweede kind komen, ook dan moet een Fiesta wel voldoen, want ernaast is er nog een ruimere auto.

Fiesta te klein voor één kind als tweede auto??

Even aangenomen dat de vakantietrip met de eerste wagen gaat. Wat moet je dan meenemen dat niet in de fiesta past? Zo'n klassieke kinderwagen die niet kan inklappen moet rechtop achterin?

Over 4 maanden gaat die kleine in een piepkleine buggy en dan nog een half jaar en hij/zij springt met de stuntstep over de auto.

Ik woon in België en mijn vrouw vind sommige zaken spijtig aan onze fiesta, zoals geen zetel en stuurverwarming zoals op de focus, ik mis vooral een iets vlottere auto met turbo en de led verlichting.

Dat zijn de redenen dat ik overweeg deze weg te doen.

Ook de rust aan boord van de focus is zoveel beter dan de fiesta.

Ook wil ik mss wel een 2de focus omdat ik het zo lekker vind rijden en het oh zo spijtig vind dat hij verdwijnt in 2025.

Nog een reden is omdat ik nu 2 wagens heb die vanaf januari 2023 naar de keuring moeten, als ik elke 4 jaar een nieuwe koop dan moeten we telkens maar met 1 naar de keuring.

THOMAS 3951703 zei:
We werken op hetzelfde werk en ons woon werk verkeer is 11km enkele rit, we carpoolen 3 op 5 dagen, enkel de andere 2 dagen zal de 2de auto gebruikt worden.

KM per jaar die we afleggen; Focus 12.500km, Fiesta 2.500km per jaar.

Met deze afstanden en het totale aantal kilometers dat de wagen doet, vind ik het onbegrijpelijk dat je geld aan een 2e grotere wagen besteedt.
Zeker met slechts een kind volstaat een Fiesta ruimschoots.

Maja, we leven in een vrij land, iedereen verspilt zijn geld zoals hij/zij zelf wilt ;)

Je wilt gewoon geen spartaanse Fiesta meer, mag je ook zeggen hoor :D

Ik zou voor de Volvo gaan, T6, dan heb je echt wat fraais. Of een bomvolle B4, net wat je belangrijk vindt.

Bedankt iedereen, ik heb er nog eens goed over zitten nadenken en jullie hebben inderdaad gelijk, de auto’s zijn nog goed genoeg en voor de km die wij maken, ik wil gewoon dat beide auto degelijk en veilig zijn, dat is het allerbelangrijkste, dat in geval van een ongeval mijn gezin zo veel mogelijk kans heeft om er heel uit te komen.

Vermoedelijk is de fiesta wel zo veilig als de focus ondanks hij geen noodstopsysteem heeft.

Bedankt voor de eyeopener.

Terug
Bovenaan