Nieuwe gezinsauto voor ca. €40k

Quarkster

Net ingestapt
Hi allemaal,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe gezinsauto en zouden wel wat extra meningen en standpunten kunnen gebruiken om de zoektocht wat objectiever te maken.

Huidige situatie:
Wij rijden momenteel een Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive uit 2017 en deze bevalt eigenlijk voor onze gezinssituatie (2 volwassenen + peuter) op de meeste vlakken heel erg goed. Het was onze eerste ervaring met het Toyota huis en zijn erg te spreken over de hybride aandrijving en het verbruik hiervan (we rijden gemiddeld 1 op 22), het voorspelbare onderhoudsplan met vaste kosten en het rijcomfort. We hebben er afgelopen jaren met veel plezier in gereden, maar hebben ook een gezinsuitbreiding op komst en zouden op een paar punten een stap vooruit willen gaan.

De auto wordt niet/nauwelijks voor werk gebruikt en we verwachten circa 10.000-15.000 kilometer per jaar te gaan rijden. Wij zijn vooral op zoek naar comfort, veiligheid en lage + voorspelbare verbruiks- en onderhoudskosten.

Onze Executive versie is van vrij veel opties voorzien, maar de enige opties die er voor ons toe doen zijn eigenlijk airconditioning, automaat, achteruitrijcamera, parkeersensoren, keyless entry, dakrails, trekhaak en Bluetooth connectiviteit.

De opties / upgrades die we graag extra zouden willen hebben zijn:
- Een hogere instap en zit
- Meer (been)ruimte op de achterbank
- Meer opbergruimte in de kofferbak
- Een hoger trekgewicht (we willen misschien een caravan)
- Apple CarPlay zou leuk zijn

Ons budget is circa €40k (inclusief inruil van de Auris) en dit is wat flexibel naar boven toe, maar hoeft ook niet per se opgemaakt te worden als dat niet nodig is. We zijn van plan de auto 10+ jaar te rijden en als dat haalbaar is mogelijk zelfs tot de kinderen uitvliegen. Dus voorkeur gaat uit naar een jonge occassion.

In ons eigen onderzoek zijn we uitgekomen op de Toyota RAV4, Honda CRV, Mazda CX5, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage en Ford Kuga. Wat eigenlijk uit de meeste multitests en reviews naar voren lijkt te komen is dat de Honda, Mazda en Volkswagen geen waardige concurrentie vormen sinds Toyota de RAV4 in 2019 een upgrade heeft gegeven. De Ford Kuga is er niet in automaat en de nieuwe Kia Sportage lijkt wel een alternatief te zijn maar daar moeten we nog wat dieper induiken.

Op dit moment gaat onze voorkeur sterk uit naar de RAV4, maar we zijn benieuwd of we ons niet blindstaren op dit model en andere goede opties over het hoofd zien.

Alvast bedankt!

P.S. ik ben gedurende de jaren een redelijk actieve lezer geweest op dit forum, maar kan gek genoeg mijn account niet meer achterhalen. Daarom heb ik een nieuwe aan gemaakt.

Toch even beter zoeken, de Kuga is er wel degelijk met automaat, zowel de 1 5 als de Phev zojn er met automaat.
De Kia Sportage valt amper in je budget, maar wel de nieuwste auto, kijk ook naar Hyundai Tuscon.

De Toyota RAV4 lijkt mij een prima keus.

Ik zou ook zeker kijken naar de (nieuwe) Nissan Qashqai die veel auto voor het geld biedt, en goed caravans kan trekken. Het model is bijzonder recent op de markt gekomen.

De Kia Sportage is ook een goede optie, maar zit op het randje van het budget.

Frits79 zei:
Toch even beter zoeken, de Kuga is er wel degelijk met automaat, zowel de 1 5 als de Phev zojn er met automaat.
De Kia Sportage valt amper in je budget, maar wel de nieuwste auto, kijk ook naar Hyundai Tuscon.

Mmmh ik ben heel de configurator van de Ford Kuga nog eens doorgelopen, maar kan de optie voor een automatische versnellingsbak niet vinden voor de non-PHEV versie. Ook in het Autoweek Specificaties overzicht zie ik de 'A' optie niet staan in de modellijst. Ik zal het wel helemaal over het hoofd zien, maar zou je kunnen vertellen waar jij het wel gevonden hebt?

Het budget is eventueel wel op te rekken als een nieuwe Sportage voor €44k bijvoorbeeld wenselijker is dan een RAV4 occassion van 3 jaar oud. We gaan ook even naar de Tucson kijken trouwens, thanks!

ak2 zei:
De Toyota RAV4 lijkt mij een prima keus.

Ik zou ook zeker kijken naar de (nieuwe) Nissan Qashqai die veel auto voor het geld biedt, en goed caravans kan trekken. Het model is bijzonder recent op de markt gekomen.

De Kia Sportage is ook een goede optie, maar zit op het randje van het budget.

Bedankt voor de feedback, we gaan ook de Qashqai eens erbij pakken.

We merken wel dat we het heel lastig vinden om dit soort nieuwe auto's en modellen met elkaar te vergelijken op de punten die wij belangrijk vinden zoals betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Hoe kan ik dat een beetje inzichtelijk krijgen?

De Kuga als automaat is alleen bij de PHEV te krijgen. Deze kan 1500 kilo trekken, dus waarom geen PHEV?
De eerder gemelde KIA Sportage kan ook, de Hybrid kost net onder de 40000 en kan 1.650 kg trekken. Je kunt ook de plug-in nemen, maar trekgewicht is onbekend, minder kofferbak en het is maar de vraag of je ooit die meerprijs terugverdient.
CX5 is van binnen en buiten veruit de mooiste, maar minder zuinig in de automaat. Voor die 10-15000 km per jaar zou ik niet zoveel naar het verbruik kijken.
Allemaal heel verschillende auto's om te rijden, dus lekker proefritjes maken!

Ik ging bij nieuwe auto er vanuit dat je een tweedehands zocht, vandaar dat ik met automaat vond, hele nieuwe zou ik niet weten, zou zelf nu niet nieuw kopen duurt heel lang voor je hem hebt.

Wil je de grootste kans hebben op 10-15 jaar zorgeloos rijden, zou ik zeker voor de RAV4 gaan. 10 jaar garantie, bewezen en beproefde techniek, zuinig en prettuge dealerorganisatie.

De toyota rav4 is er ook als minder bekende suzuki, deze was in nl er eerder als plug-inn, weet trouwens niet hoe flexibel hrt budget na boven toe is

https://youtu.be/zfVOUEm_mbI

Een spiksplinternieuwe suzuki s-cross zou je ook kunnen overwegen, die is ivm zijn gunstige gewicht goedkoop in de wegenbelasting

https://youtu.be/1ef6oIiySGo

Ik geloof niet dat ik op dit moment een auto zou gaan kopen waar ik 10-15jr mee vooruit wil, er verandert een beetje teveel op autogebied in deze periode.

Zowel Toyota, Nissan, Hyundai als Kia hebben een goede reputatie op betrouwbaarheid. Ik denk dat ze in de praktijk niet veel voor elkaar onder doen. Ik zou gewoon de auto kiezen die het meest plezierig rijdt, en het meeste auto voor het geld biedt.

En met elk merk/ model kun je gewoon pech hebben, onze in 2007 nieuw gekochte Toyota was een zeer matige auto, waar we veel defecten en reparaties aan een hebben gehad.
Veel eigenaren hebben echter goede ervaringen, en het merk scoort in alle onderzoeken goed op betrouwbaarheid.

De Qashqai is meer evolutie dan revolutie, wat gunstig is voor de betrouwbaarheid. Ford heeft ook best een goede reputatie op betrouwbaarheid, maar de Kuga kende wel wat vervelende kinderziektes.
Hoe goed de auto nu is weet ik niet.

Ik zou de Honda CR-V nog steeds serieus overwegen, naast de Rav4, die is qua binnenruimte duidelijk forser dan een Mazda Cx-5 of Ford Kuga. En ook spreekwoordelijke betrouwbaarheid. Echter gaan Hybride en flink trekvermogen vaak niet samen.

Collega van mij heeft een '21 Mitsubishi Eclipse Cross, dat is altijd een PHEV dacht ik. Hij heeft twee kleine kinderen en is er erg over te spreken. Mag ook 1.500kg trekken.

Nieuwe Hyundai Tucson lijkt me ook een mooie optie. Zo'n Mitsubishi is best betrouwbaar maar op de meeste vlakken toch een stukje minder verfijnd en modern.
De RAV4 2-liter is net als de CX-5 een turboloze motor. Als caravantrekker is een turbomotor wel veel fijner kan ik uit ervaring melden.
Toch is de CX-5 voor de rest wel een hele fijne auto.

Kristian2 zei:
Nieuwe Hyundai Tucson lijkt me ook een mooie optie. Zo'n Mitsubishi is best betrouwbaar maar op de meeste vlakken toch een stukje minder verfijnd en modern.
De RAV4 2-liter is net als de CX-5 een turboloze motor. Als caravantrekker is een turbomotor wel veel fijner kan ik uit ervaring melden.
Toch is de CX-5 voor de rest wel een hele fijne auto.

Yep, Tucson vind ik ook mooi. Maar kleine binnenruimte, wat is anders het voordeel tegenover een Auris station die 1 op 20 doet? Niks mis met die Mitsubishi Eclipse cross (behalve het uiterlijk, en dat je hem moet inpluggen, dan is de Outlander een stuk ruimer). Overigens niks mis met een CX-5 met atmosferische motor, blijft een zuinige en betrouwbare auto met gewoon even in een lagere versnelling terugschakelen voor meer kracht, is tevens gezond voor de motor. Maar die binnenruimte waar TS het over had..

Wij rijden tegenwoordig met zo'n Qashqai, ik moest er daarom ook al meteen aan denken. Inderdaad met Carplay (draadloos!) en nog een hele zwik andere opties. Niet heel spannend, maar dat zoeken jullie ook duidelijk niet. :)
En of het echt iets heel anders is dan een Tucson, RAV4, ... Qua aandrijvingen wel, maar verder zit het verschil denk ik eerder in details? Proefrijden dus. :D

Bedankt voor alle reacties! Ik ga even alle voorstellen en ideeën af zonder elke poster specifiek te quoten om het overzicht een beetje te bewaren. De strekking van het verhaal lijkt in ieder geval (heel logisch ook) te zijn dat we gewoon moeten gaan proefrijden en de verschillende opties moeten ervaren, dat gaan we dus ook zeker doen!

We hebben een PHEV eigenlijk nooit als realistische optie overwogen, maar moet bekennen dat dit eigenlijk nergens op gebaseerd is. Toen we er 5+ jaar geleden naar keken, leek dit vooral voor zakelijke rijders te zijn weggelegd vanwege alle fiscale voordelen en subsidies. Maar als ik heel objectief ga kijken, dan zullen wij 99% van onze ritten kunnen dekken met een range van 300+ km. Ik weet alleen nog niet of met onze wensen en het budget een PHEV ook daadwerkelijk binnen bereik ligt. Een dingetje dat wel direct naar boven komt is dat ik een PHEV wel graag op eigen terrein met laadpaal kwijt wil kunnen en dat is bij onze huidige woning helaas niet mogelijk. Gevoelsmatig lijkt het me ook veel interessanter wanneer we zelf veel elektriciteit (kunnen) opwekken en dat is helaas ook nog niet mogelijk. Ik verwacht wel dat dit op een termijn van 2-5 jaar allemaal veranderd omdat we dan groter gaan wonen.

R W xxx zei:
Ik geloof niet dat ik op dit moment een auto zou gaan kopen waar ik 10-15jr mee vooruit wil, er verandert een beetje teveel op autogebied in deze periode.

Zou je dit standpunt eens verder kunnen toelichten? Wanneer onze wenslijst vervuld wordt, zien verwachten we vanuit onze persoonlijke situatie voor 10-15 jaar geen andere auto nodig te hebben. En door nu voor een zuinige hybride te kiezen, gingen we er vanuit dat we voor diezelfde periode ook aan de goede kant van de wet- en regelgeving zouden zitten.

Kristian2 zei:

We moeten het zelf nog ervaren, maar volgens de reviews zou de RAV4 2.5 Hybrid AWD met 222pk prima moeten kunnen trekken. Maar zoals gezegd, wij hebben nog geen ervaring met het caravanleven dus ik neem jouw opmerking zeker mee.

Joe Blackk zei:
Yep, Tucson vind ik ook mooi. Maar kleine binnenruimte, wat is anders het voordeel tegenover een Auris station die 1 op 20 doet?... .
... Overigens niks mis met een CX-5 met atmosferische motor, blijft een zuinige en betrouwbare auto met gewoon even in een lagere versnelling terugschakelen voor meer kracht, is tevens gezond voor de motor. Maar die binnenruimte waar TS het over had..

Dit is zeker wel een heel goed argument, we willen er qua binnenruimte (achterbank + kofferbak) namelijk wel echt op vooruit gaan. Het voelt niet goed om €25k+ bij te leggen voor een nieuwe auto en vervolgens alsnog heel erg te moeten puzzelen om alle spullen mee te nemen. Als ik de kofferbak ruimte van de verschillende modellen die in dit topic genoemd zijn met onze Auris TS vergelijk, dan is het zeker niet zo vanzelfsprekend dat we er veel op vooruit zullen gaan.

Ik zou eens kijken of een Lynk&Co 01 iets is. De faceliftversie is onderweg. Pas mee mogen rijden van een bekende die er 1 heeft, ik vond het een openbaring. Hij is 1 van de weinigen die er 1 heeft gekocht. Voor 43k incl trekhaak en alle opties vind ik hem goed geprijsd. De technische identieke XC40 van Volvo kost dik 10k meer.

Wat vind je van deze Hybrid?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-3008-allure-hybrid4-300pk-automaat-navigatie-adapti-elektro-benzine-blauw-20aa6306-2edf-482a-95d6-cc889b739a7f?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=44&position=44&search_id=227ycv9hy59&source=listpage_search-results

Als ik de reacties op het andere deel van deze site lees moet je eigenlijk een sedan met minimaal een V6 motor kopen en zeker geen SUV :)

R Wolters zei:
Als ik de reacties op het andere deel van deze site lees moet je eigenlijk een sedan met minimaal een V6 motor kopen en zeker geen SUV :)

Wat bedoel je met het andere deel van deze site?

Wat is er op tegen om nog een jaar of 2 door te rijden met je huidige Auris? Dat is nog een jonge auto en heeft nog weinig gelopen = weinig risico.
Over een jaar of 2 ziet jullie situatie qua huisvesting er anders uit, begreep ik uit je reactie waardoor een eigen laadpaal wel tot de mogelijkheden kan behoren.

En over 2 jaar zijn er veel meer modellen die mogelijk aan je eisen voldoen.

Overwegingen:

Ook met een Auris kun je meer dan prima overweg met een peuter en een pas geboren baby. Lijkt wat onhandig met stoeltjes (maxi-cosi ed), maar die gebruik je maar korte(re) tijd. Ik ken genoeg mensen die met een Corsa/Polo/Clio en twee jonge kinderen prima uit te voeten konden (incl. gedoe met kinderwagen/buggy/stoeltjes). Grotere auto is waarschijnlijk pas over een paar jaar echt nodig/handig. Laat je niet beinvloeden door de gedachte dat er bij een tweede kindje per se een grotere auto nodig is.

De huidige autoprijzen voor nieuwe auto's zullen - gezien de wensen - waarschijnlijk boven je budget uitgaan. Tweedehands is ook ontzettend aan de prijs momenteel.

Er van uitgaan dat je 10+ jaar met een nieuwe auto gaat doen is erg optimistisch gezien de ontwikkleingen binnen het gezin (moet je nu al een auto aanschaffen die geschikt is voor tieners ?) en de algemene ontwikkelingen m.b.t. de autoindustrie (welke aandrijving hebben we over 5-10 jaar), welke idiote regelingen komen dan weer uit de koker van de regering, hoe ziet de woon/werksituatie er dan uit etc.

Je verwacht dat je woonsituatie over een 2-5 jaar gaat wijzigen. Eventueel laden thuis is dan mogelijk.

Conclusie: gewoon nog een tijdje in je Auris blijven rondrijden. Voldoet goed, lage kosten, betrouwbaar, goede dealer etc. Even de drempel over dat je best wel met twee kinderen in deze auto kan rijden en voila...
Je kunt dan over een paar jaar (als de situatie zich gesettled heeft) alsnog naar iets anders omkijken.

R J G Ruiters zei:
Wat is er op tegen om nog een jaar of 2 door te rijden met je huidige Auris? Dat is nog een jonge auto en heeft nog weinig gelopen = weinig risico.
Over een jaar of 2 ziet jullie situatie qua huisvesting er anders uit, begreep ik uit je reactie waardoor een eigen laadpaal wel tot de mogelijkheden kan behoren.

En over 2 jaar zijn er veel meer modellen die mogelijk aan je eisen voldoen.

InsideOutomotive zei:
Conclusie: gewoon nog een tijdje in je Auris blijven rondrijden. Voldoet goed, lage kosten, betrouwbaar, goede dealer etc. Even de drempel over dat je best wel met twee kinderen in deze auto kan rijden en voila...
Je kunt dan over een paar jaar (als de situatie zich gesettled heeft) alsnog naar iets anders omkijken.

Deze reacties zijn wel even de reality check die we nodig hadden, want we kunnen het momenteel eigenlijk niet 'rechtvaardigen' om zoveel geld bij te leggen en er zo minimaal op vooruit te gaan qua wensen/eisen. En wanneer de baby straks geboren is, zullen we sowieso weer in een wervelwind terecht komen waarbij het eerste jaar voorbij vliegt zonder dat we het doorhebben. Dus als er daarna meer duidelijkheid is betreft de verhuizing etc dan is het logischer om op basis daarvan ons wagenpark weer even onder de loep te nemen.

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!

Lijkt me een heel goed plan! Bedankt voor de terugkoppeling en wellicht tot later wanneer het weer gaat kriebelen voor een andere auto ;)

Terug
Bovenaan