Nieuwe diesel auto advies

Vzz

Net ingestapt
Hi,
Ik wil een auto aanschaffen die op Diesel rijd, want ik moet binnenkort 500 tot 900 km per week op en neer rijden voor school. Ik ben een fan van redelijk oude snelle auto's, vooral de BMW 3 series, maar ook nieuwere duurdere auto's zouden kunnen.
Mijn budget is -+ 10000 en ik wil minimaal bluetooth kunnen. Schakel of automaat maakt me ook niet uit.
Het liefst een luxe, sportief rijdende auto.
Ik ga me vooral op de snelwegen bevinden.

Iemand suggesties?
Op dit moment rijd ik een Opel Astra Ecoflex Benzine, heel zuinig maar is van mijn moeder en gaat niet zo snel als ik zou willen.

Gr

Ff doorsparen

opel-astra-gtc-2-0-cdti-biturbo-all-in-prijs-lederen-int-navigatie-20-inch-lm-xenon-195-pk.jpg

En anders zoiets.

320d

bmw-3-serie-320d-efficient-dynamics-edition-luxury-line-xenon-navigatie-sportstoelen.jpg

Ik heb er niet zoveel verstand van hoeveel ik zou betalen, ik weet dat wegenbelasting natuurlijk met diesel wat duurder is, maar de maand uitgaven maakt niet echt uit, 200 euro per maand max? 300 a 400 per kwartaal voor wegenbelasting?

Volvo V40 D4, betrouwbaar, zuinig, snel en veel aanbod.
Alfa Eomeo Giulietta: exclusief https://occasions.alfaromeo.nl/vooraad/Alfa%20Romeo/Giulietta/130585

Vin cent zei:
Volvo V40 D4, betrouwbaar, zuinig, snel en veel aanbod.
Alfa Eomeo Giulietta: exclusief https://occasions.alfaromeo.nl/vooraad/Alfa%20Romeo/Giulietta/130585

V40 is inderdaad ook een goeie, besefte niet dat die al binnen dit budget zouden passen.

Uitgaande van gemiddeld 700 km per week over 40 weken + 10.000 overige km zit je op 38.000 km per jaar.

Bij 38.000 km zit je op 210 euro per maand brandstof bij 1 op 22.
1 op 20, 230 euro
1 op 18, 255 euro
1 op 16, 285 euro

MRB:
1051-1150 kg, 90 euro per maand
1151-1250 kg, 105 euro per maand
1251-1350 kg, 120 euro per maand

Het verschil tussen een lichte auto en een zware auto zit dus exclusief onderhoud en verzekering (wat ook hoger is) al op 85 euro per maand. Het verzekeren van snelle zware diesel kan zomaar 2-3x hoger zijn dan een lichtere auto met minder vermogen. Aangezien we je leeftijd en schadevrije jaren niet weten kunnen de kosten niet worden berekend. Dat zal tussen de 50 en 150 per maand gaan liggen.

Voor afschrijving en onderhoud zou ik 400 euro per maand rekenen.

Je zit dan op ongeveer 850-900 euro per maand aan kosten, uitgaande van een zware diesel met veel vermogen.

Nou ik moet eerlijk zijn, ik ben 19 jaar oud en heb geen schadevrije jaren. Want dit wordt mijn eerste auto alhoewel ik de auto wel op mijn ouders hun naam zou kunnen zetten. In ieder geval weet ik dat het toch veel gaat kosten. Liefst wil ik een 5 of 7 series maar daar kan ik op dit moment alleen van dromen.

Ik denk dat je inderdaad een snelle auto nodig hebt voor ritjes naar en van school op de 100 km/h snelwegen....

vicky 3595453 zei:
Nou ik moet eerlijk zijn, ik ben 19 jaar oud en heb geen schadevrije jaren. Want dit wordt mijn eerste auto alhoewel ik de auto wel op mijn ouders hun naam zou kunnen zetten. In ieder geval weet ik dat het toch veel gaat kosten. Liefst wil ik een 5 of 7 series maar daar kan ik op dit moment alleen van dromen.

Zou ik niet doen. Maar goed....adviezen in die richting worden al snel genegeerd.

Als ik jou was zou ik lekker het geld op je spaarrekening zetten, een mooi klein betrouwbaar wagentje kopen dat lekker licht is en rond de 90 a 100 pk heeft.
Dat is meer dan snel zat, vaak ook ontzettend zuinig en dan kun je mooi schadevrije jaren op gaan bouwen.

Dan heb je over 4 jaar schadevrije jaren, je bent dan 23 (en valt dan bij sommige verzekeraars al in de minder risicogroep) en dan kun je lekker kijken naar een BMW 5 serie.

Nooit gezeik als je een ongeluk maakt en als je ouders zo begaan zijn met je autokosten kun je altijd vragen of ze de helft meebetalen, daar win je meer mee dan op naam van je ouders.

Nog leukere tip, ga op kamers waar je studeert en geniet van het studentenleven en alle activiteiten die daarbij horen en koop nog helemaal geen auto. (overigens, kun je dan ook gewoon het oude benzinebarrel voor 500 euro kopen, heb ik ook gedaan)

vicky 3595453 zei:
Ik wil er wel minimaal 4 jaar mee doen. Wat bedoel je met afschrijven?
Met afschrijven wordt bedoeld dat op het moment dat je bij de garage weg rijdt, je niet meer hetzelfde geld terug krijgt als wat je er voor betaalt hebt. Hoe verder je van de garage weg rijdt hoe groter het verschil tussen wat je terug krijgt en er ooit voor betaalt hebt.
Aschrijving gaat meestal in het begin heel hard gaat. Een nieuwe auto schrijft harder af dan eentje die 20 jaar oud is.

Die gesuggereerde 320d kost je WA circa 120 per maand, WA beperkt casco 150 en allrisk 240 per maand.

Ik heb voor het vergelijk ook een B segment diesel ingevuld en dan zit je op 110, 120 en 170 per maand. Dat valt me dan weer tegen.

Gezien de relatief hoge kosten zou ik dan geen oude BMW 3 serie diesel aanraden.

Betere opties lijken mij dan in het B segment De Citroen DS3 1.6 HDI, Renault Clio 4 1.5 DCI, Alfa Mito 1.3 JTD.

En in het C segment: Alfa Giulietta 1.6 of 1.9 JTD, Lancia Delta diesel, Peugeot 308 ( vanaf 2014) 1.6 HDI, Volvo V40 D2 of D4, Renault Megane 1.5 DCI, die ook geleverd is als leuke coupe, maar ook met de 1.6 16V motor die het erg goed doet op lpg.

Ik lees hier altijd in de adviezen dat het niet over geld gaat toch? Dus laat Vicky lekker genieten! Met zoveel kilometers wil je iets dat zweeft over de weg en natuurlijk vlot is met invoegen, dat is gewoon hard nodig!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1553378034-young-timer-bmw-7-serie-3-9-740d-aut-2002-grijs.html

Die zweeft over de weg schrijven ze en je kunt er vast ook lekker vlot mee rijden, en hij schrijft ook dat het pure degelijkheid is en dat voor die auto 500.000km geen eens een probleem is! Deze zit nog een eindje onder je budget, dus kun je de eerste beurt ook nog makkelijk betalen!

Ga je toch niet in een saaie Renault of 12-in-een dozijn V40 rijden, en natuurlijk al helemaal niet in een verstandige, heerlijk rijdende hybride uit de Toyota/Lexus stal, dan houd je veel te veel geld over.

Je leeft maar een keer!

Dreamer zei:
Ik lees hier altijd in de adviezen dat het niet over geld gaat toch? Dus laat Vicky lekker genieten! Met zoveel kilometers wil je iets dat zweeft over de weg en natuurlijk vlot is met invoegen, dat is gewoon hard nodig!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1553378034-young-timer-bmw-7-serie-3-9-740d-aut-2002-grijs.html

Die zweeft over de weg schrijven ze en je kunt er vast ook lekker vlot mee rijden, en hij schrijft ook dat het pure degelijkheid is en dat voor die auto 500.000km geen eens een probleem is! Deze zit nog een eindje onder je budget, dus kun je de eerste beurt ook nog makkelijk betalen!

Ga je toch niet in een saaie Renault of 12-in-een dozijn V40 rijden, en natuurlijk al helemaal niet in een verstandige, heerlijk rijdende hybride uit de Toyota/Lexus stal, dan houd je veel te veel geld over.

Je leeft maar een keer!
:p

Dreamer zei:

Je leeft maar een keer!

a015.gif
a046.gif
c040.gif

Dreamer zei:

Je leeft maar een keer!
Maar waarom dan maar een V8 diesel en niet gewoon een heerlijke V12?

Je zit dus 7-12 uur per week in die auto voor je studie.
In de auto kun je geen fluit doen, behalve Spotify luisteren.
Na 20x dezelfde route is de lol er echt wel af, zelfs in een 7-serie.
Ik zou echt de trein willen aanraden of een Airbnb zoeken.
In de trein kun je aan de slag, laptop+ internet via de telefoon, boek op schoot.

Mazda RX8 zei:
Maar waarom dan maar een V8 diesel en niet gewoon een heerlijke V12?

Je hebt helemaal gelijk, hoe kan ik nu een V8 diesel aanraden, kom op je wilt toch een beetje met het verkeer mee kunnen komen!

Mooi om te zien dat op een platform welke autoweek heet alleen maar naar alternatieven als trein, hotel, airbnb wordt gekeken. To wil graag een snelle diesel dus laten we er gewoon een paar voorschotelen. Het leven draait niet alleen maar om rationele en slimme beslissingen. Durf te leven en durf tegen de lamp te lopen en te beseffen dat een bepaalde keuze inderdaad niet zo goed was.
Zoek een golf gtd, astra biturbo, of een giulietta met 160 pk diesel. snel zat voor een 19 jarige.

Een BMW 320d uit de E46 serie (1998-2004) is een prima keuze, de betrouwbare M47 motor is snel en zuinig. Een 118d of 120d kan ook prima, maar na 2007 kwam de facelift en de N47 motor die een stuk minder betrouwbaar is.
De E90 320d is ook goed maar alleen uit de eerste bouwjaren (2005-2007) want daarna kreeg deze ook de N47.

Let er wel op dat deze auto's een gevoelig onderstel hebben, het zijn rijdersauto's en ook alweer een dagje ouder dus niet ongewoon dat je vrij regelmatig draagarmen, stuurkogels, stabilsatorstangen en zulks moet vervangen.

mike 1834566 zei:
Mooi om te zien dat op een platform welke autoweek heet alleen maar naar alternatieven als trein, hotel, airbnb wordt gekeken. To wil graag een snelle diesel dus laten we er gewoon een paar voorschotelen. Het leven draait niet alleen maar om rationele en slimme beslissingen. Durf te leven en durf tegen de lamp te lopen en te beseffen dat een bepaalde keuze inderdaad niet zo goed was.
Zoek een golf gtd, astra biturbo, of een giulietta met 160 pk diesel. snel zat voor een 19 jarige.
Maar je moet wel het geld hebben om zo'n auto ook op de weg te kunnen houden en je moet ze ook nog kunnen verzekeren.

vicky 3595453 zei:
Op dit moment rijd ik een Opel Astra Ecoflex Benzine, heel zuinig maar is van mijn moeder en gaat niet zo snel als ik zou willen.
Ik vermoed dat hierbij vergeleken een wat lichtere diesel ook al een stuk vlotter aanvoelt en aan je wensen voldoet. Dus de 1.5 of 1.6 dieselmotoren, zeg maar. Ze hebben meestal zo rond de 115-120 pk vermogen. Lijkt niet veel, maar doordat dit soort motoren bovengemiddeld veel trekkracht heeft en dit er ook duidelijk voelbaar inkomt voelen ze gewoon lekker vlot aan en leuk om te rijden. Voldoende voor wat vlotte inhaalacties enzo.

Auto's als de Peugeot 308, Ford Focus, Renault Mégane, Volvo V40, etc., zijn allemaal met dit soort motoren te vinden (ook vaak wel met 2.0 diesels overigens). Zonder al te moralistisch over te willen komen (dan was ik wel over het OV en airbnb begonnen o_O ), dat zijn zeker voor een 19-jarige heel erg nette auto's! Als je per se voor een BMW of meer vermogen wilt gaan loop je het risico met jouw budget dat je een auto met een veel hogere kilometerstand moet kiezen, met alle onderhoudsgerelateerde gedoe van dien. Plus waarschijnlijk weer wat hogere wegenbelasting (die is sowieso al hoog voor diesels), verzekering en verbruik.

Maar ik zou zeker ook even de rekensom maken voor een vergelijkbare auto met benzinemotor, die zijn aanzienlijk goedkoper in de wegenbelasting (een diesel in de categorie Focus/308/Golf/1-serie kost al ruim 100 euro/mnd), schrijven waarschijnlijk minder af en kunnen ook best zuinig rijden. Zelf vind ik een diesel ook leuker rijden dus ik snap dat de voorkeur daar ligt, maar de toekomstige marktwaarde ervan is lastig, er leeft toch een anti-dieselsentiment.

Een lichte auto heeft veel minder vermogen nodig om heel vlot vooruit te gaan.

Even als voorbeeld een Clio 1.5 DCI met 90 pk en een Citroën DS 3 1.6 e HDI met 93 pk.

Ik rij zelf in een grote D segment auto met 140 pk, als 2e auto hebben we een Citroen C3 1.6 e HDI met 93 pk. Als ik met de C3 rijdt verbaas ik me er altijd over hoe snel en vlot de auto aanvoelt. Dat komt door het hoge koppel bij lage toeren, en het lage gewicht.

Mijn advies is dus om niet alleen naar het vermogen te kijken maar ook naar het gewicht, en ook gewoon auto's uit te proberen.

Al aan een onverwoestbaar 1.6 VAG-TDI-tje gedacht?
In bv een Audi A3 van het 8P-model (op Golf 5/6-basis, nog ouderwets degelijk) gaat dat het prima en de Audi stoelen zitten ook erg goed, die 1.6. kosten een stuk minder dan de 2-liters.
En inderdaad, door de anti-dieselsfeer van het moment zijn de prijzen gedaald.

Niet laten ontsjoemelen en is dat wel gebeurd, bij een tuner er weer goede software in laten zetten.

Verbruik is ca. 1:17 a 1:18 en als je je best doet kan het zuiniger.

In 2021 is bij de APK de roetdeeltjes test verplicht, als je een diesel vanaf 2011 koopt zorg dat die dus volledig orgineel en volgens de fabrikant de juiste updates heeft. Koop dus geen diesel waar later software matig aanpassingen zijn gedaan zoals de egr klep die is uitgeschakeld, of het roetfilter dat is verwijderd.

Bij VAG auto's is het dus erg oppassen, (er is veel mee gerommeld) als de auto teveel roetdeeltjes uitstoot komt die gewoon niet door de APK.

Bij een goed werkend roetfilter heeft de auto een mooie schone uitlaat, en roet niet.

Gewoon een knappe BMW 120d of 320d van voor 2007 halen voor pak m beet €6500. Hebben beide 170 pk, chippie van €400 erin en je zit op 200pk met 450nm koppel. Alsnog een prima verbruik, redelijk betrouwbaar en je houdt toch zat geld achter de hand voor het nodige onderhoud. Daarnaast valt de verzekering nog me, want een auto van minimaal 13 jaar oud.

Er zullen hier nu vast mensen op reageren dat dit een o zo onverstandige keuze is, maar dat valt allemaal reuze mee. Laat je niet in een klein koekblikje lullen terwijl je eigenlijk gewoon een knappe auto wilt. Je hebt er het budget voor, dus waarom niet.

B Hoogland zei:
Gewoon een knappe BMW 120d of 320d van voor 2007 halen voor pak m beet €6500. Hebben beide 170 pk, chippie van €400 erin en je zit op 200pk met 450nm koppel. Alsnog een prima verbruik, redelijk betrouwbaar en je houdt toch zat geld achter de hand voor het nodige onderhoud. Daarnaast valt de verzekering nog me, want een auto van minimaal 13 jaar oud.

Er zullen hier nu vast mensen op reageren dat dit een o zo onverstandige keuze is, maar dat valt allemaal reuze mee. Laat je niet in een klein koekblikje lullen terwijl je eigenlijk gewoon een knappe auto wilt. Je hebt er het budget voor, dus waarom niet.
Alleen valt het niet mee om nog een knappe 3 serie te vinden, die van Total Loss ziet er goed uit. Maar het is altijd makkelijk praten als het voor een ander is.

ak2 zei:
In 2021 is bij de APK de roetdeeltjes test verplicht, als je een diesel vanaf 2011 koopt zorg dat die dus volledig orgineel en volgens de fabrikant de juiste updates heeft. Koop dus geen diesel waar later software matig aanpassingen zijn gedaan zoals de egr klep die is uitgeschakeld, of het roetfilter dat is verwijderd.

Bij VAG auto's is het dus erg oppassen, (er is veel mee gerommeld) als de auto teveel roetdeeltjes uitstoot komt die gewoon niet door de APK.

Bij een goed werkend roetfilter heeft de auto een mooie schone uitlaat, en roet niet.

Roetfilter blijft zitten en gewoon werken bij tunen (stage 1, wat de meesten doen), de auto rijdt na licht tunen alleen veel beter, vooral een beter koppel.
Na ontsjoemelen is even bij een tuner langsgaan wel aan te raden, gewoon om weer een fijn rijdende auto te krijgen, dat kan dus ook met behoud van roetfilter en EGR.

Die VAG software-aanpassing is in Nederland overigens niet verplicht, consumentenbescherming.

Ik denk dat de Volvo V40 D4 wel een slim plan is voor mij, bedankt voor de suggesties!
Al houd ik zo erg van BMW, heb ik liever een nieuwere auto waar men normaal mee is omgegaan, en een BMW 320D met een chippie behaalt 200pk, een V40 met chippie kan 260pk en 545nm halen! Leuk voor later.
Wegenbelasting zal ongeveer 135 per maand zijn, en hij rijdt 1 op 26, super fijn. Dat is dan de V40 uit 2014+
Hoeveel moet ik denken jullie qua verzekering per maand betalen als ik hem haal? En zal ik All Risk of WA+?

Hoeveel moet ik denken jullie qua verzekering per maand betalen als ik hem haal koop ? En zal ik All Risk of WA+?

All-Risk of WA+ hangt er vanaf of je nog een keer 10k hebt liggen om zo weer even af te tikken voor een andere auto.

Edit :
Heb voor de gein even snel een Volvo V40 D4 op independer ingevuld en uitgerekend voor iemand van 20 jaar oud met 1 schadevrij jaar, bij 12-15k kilometers per jaar.

WA+ = vanaf +/- 180 per maand
All-Risk = vanaf +/- 280 per maand

Edit 2 :
Lees nu correcte leeftijd ( 19 ) en 0 schadevrije jaren, tevens zal aantal kilometers per jaar veel meer worden. ( meer dan 30k )

WA+ = vanaf +/- 220 per maand
All-Risk = vanaf +/- 330 per maand

Dus zonder ook maar een meter te rijden kom je al uit tussen de 355 en 465 per maand.
Ik zou er nog maar even een nachtje over slapen als ik jou was.

vicky 3595453 zei:
Ik denk dat de Volvo V40 D4 wel een slim plan is voor mij, bedankt voor de suggesties!
Al houd ik zo erg van BMW, heb ik liever een nieuwere auto waar men normaal mee is omgegaan, en een BMW 320D met een chippie behaalt 200pk, een V40 met chippie kan 260pk en 545nm halen! Leuk voor later.
Wegenbelasting zal ongeveer 135 per maand zijn, en hij rijdt 1 op 26, super fijn. Dat is dan de V40 uit 2014+
Hoeveel moet ik denken jullie qua verzekering per maand betalen als ik hem haal? En zal ik All Risk of WA+?

Kijk bij Volvo wel uit met het roetfilter, ik ken een aantal mensen bij wie hun Volvo het filter bij ca. 200.000 km moest worden vervangen, een prijzige ingreep.

Ouwediesel zei:
vicky 3595453 zei:

Kijk bij Volvo wel uit met het roetfilter, ik ken een aantal mensen bij wie hun Volvo het filter bij ca. 200.000 km moest worden vervangen, een prijzige ingreep.
Dat heb ik ook gehoord over een BMW diesel, bij 180.000 gaf de auto aan dat het filter vernieuwd moest worden, koste een paar duizend euro...

Bij een auto als een Citroen C3/ DS3 1.6 HDI kost een roetfilter maar € 300 tot € 400, ik heb het net opgezocht.

Tussen verschillende merken en modellen kunnen enorme verschillen in onderdelen prijzen. Vaak zijn de onderdelen prijzen bij premium merken hoger. Op internet kun je eenvoudig prijzen van onderdelen vergelijken.

De levensduur van een roetfilter hangt sterk af van het gebruik, het kan dus best zijn dat je dit niet krijgt, reinigen is vaak ook nog een optie.

Bij oudere auto's moet je erg oppassen met chippen. Bij meer koppel en vermogen hebben veel onderdelen het zwaarder zoals de koppeling en versnellingsbak, en gaan dus eerder kapot. Belangrijk is ook dat de auto ook binnen de marges van uitstoot blijft.

Bij het verzekeren hanteren verzekeraars bij jonge bestuurders verschillende grenzen, bijvoorbeeld tot 150 pk, of op naar 9 seconden naar de 100, kijk ook altijd voor aankoop of je een auto makkelijk kunt verzekeren, en tegen welke prijs.

1 op 26 rijden met een D4 moet je uit je hoofd zetten. Als je je braaf aan de 100 kmh limiet houdt zit 1 op 19 gemiddeld er misschien wel in.

Zo'n Audi A3 kan dus met dat budget, mooi het nieuwere model. Met 105 pk ook nog te verzekeren voor een jonger persoon. (of ze moeten er moeilijk over doen dat het een S-line is, gewoon wat uiterlijk vertoon)

$_86.JPG

En de binnenkant:

$_86.JPG

De VAG 1.6tdi ex-sjoemels staan erom bekend dat ze snel EGR problemen krijgen na de 'update' van de importeur.
In principe een prima auto maar wel iets om rekening mee te houden.

Even langs bij een tuner de er weer goede software inzet.
En bij een occasion in deze prijsklasse zit over het algemeen ook garantie, als de EGR niet goed is (dat merk je direct, motorstoring) dan zal de verkoper er een nieuwe in moeten zetten.

En als de vorige eigenaar al veel kilometers heeft gemaakt met de nieuwe software en jij rijdt er vrolijk 6 maanden probleemloos mee rond maar na het verstrijken van de garantieperiode gaat de EGR alsnog stuk?

Nogmaals: het is iets om rekening mee te houden. Niet elke 1.6tdi van VAG zal dit probleem hebben maar ook niet elke THP of DSG gaat kapot.

Vervangen van de EGR kost ca. €700,- en kun je incalculeren.

Verder is zo’n A3 technisch gelijk aan een Golf, het onderhoud is verder niet ‘premium’.
Het ziet er wat beter uit en de koets en interieur zijn wat degelijker.

Ouwediesel zei:

Verder is zo’n A3 technisch gelijk aan een Golf, het onderhoud is verder niet ‘premium’.

Indien de auto netjes door de dealer is onderhouden zit er ook nog wel een coulance regeling in.

Ouwediesel zei:

Was het probleem niet dat de EGR eigenlijk niet op zijn taak berekend is, en dat hij na vervangen zomaar weer stuk kan gaan omdat het ontwerp gewoon niet deugd?

Na die VAG-update krijgt die klep het nogal te verduren. In diesel-uitlaatgas zit roet en andere vieze troep wat dan veel meer dan eerst via die klep het blok weer ingaat.
Bij alle merken zit de EGR-klep vroeg of laat een keer dichtgekoekt maar die update versnelt dat proces behoorlijk. Eigenlijk is zo'n EGR een onding, het brengt uitlaatgas opnieuw in het blok.

Beste Vicky!

Mijn advies zou zijn, stop!
Koop alsjeblief gewoon een goedkope auto, denk aan een Punto sporting, HGT is of een HGT op benzine..

Ik heb zelf ook als eerste auto een fiat Punto sporting gehad! De 80 Pk versie is al redelijk vlot. De 131 Pk nog vlotter..

Een leuke HGT vind je al voor 2000 of minder. Deze kan je op je naam zetten! Het gevaar is als jij straks in de 4 jaar dat hij op je ouders hun naam staat en jij misschien 3/4x betrokken bent bij een ongeluk je de pineut kan zijn.. overigens lach jij je dood voor een onderhoud van een Punto... ieder zijn keus, maar ik zou liever me eigen auto op
Mijn eigen naam willen hebben, maargoed ieder zijn keus. Als je een Punto in de prak rijd lig je er niet wakker van.. een auto van 10k wel:)

Terug
Bovenaan