Nieuwe baan....nieuwe leaseauto

ArjanB

Net ingestapt
HaiHai...

Per 1 september heb ik een nieuwe baan waarbij ik ook de beschikking krijg over een leaseauto, ik ga deze ook privé rijden.
Mijn huidige auto is een Octavia HB 1.5TDi DSG Ambition Businessn (bouwjaar 2015). Gezinssamenstelling: 2 volwassenen en 2 boys (5 en 7 jaar).

Mijn leasebudget is max. €850 (op basis ban 48 maanden, 35.000km p/j, inclusief opties, eventuele laadpaal, winterbanden, etc.).

Wat ik zoek is minimaal hetzelfde wat ik nu rij (mag uiteraard ook iets groter c.q. ruimer).
Zelf had ik al gekeken naar de Kodiaq, SuperB, Talisman, 508SW.

Maar mijn grootste vraag is eigenlijk, wat ik kan leasen voor een bedrag van €850.
Elektrisch is eventueel een optie, echter ik zit een beetje met de radius in mijn maag.....ik wil er wel mee op vakantie kunnen naar het buitenland.
De afgelopen weken een beetje rondgekeken in Frankrijk, maar de opties om te laden zijn zeer beperkt.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips qua mogelijkheden.

Je hebt toch al een prima auto? Kun je geen km vergoeding krijgen en de rest van het leasebedrag+brandstof(ca 3500€ per jaar) bruto uitbetalen?
Scheelt je ook weer bijtelling.

Zo niet: electrisch en vakantie is inderdaad een ding. Tesla heeft wel een goed netwerk en de laadkosten zijn laag. Echter de andere merken is het inderdaad zoeken en moet je rekenen op 79cent/kWh en elke 2 á 2,5 uur reizen aan de snellader (je rijdt steeds van 80% naar 20%).

PHEV leidt tot een hogere aanschafprijs, dus hoger leasetarief en bijtelling.
En zoals Total loss als zegt: directlease.nl

Ben al lekker druk met kijken op Directlease.nl :p Goede tip (y)

De huidige auto is ook top. Ex-lease auto, welke door de dealer altijd in onderhoud is geweest en nu ook. Tot nu toe (knock on wood) nergens geen last van gehad. Inmiddels al dik 235k op de teller.

Houden van de huidige auto is helaas geen optie, had het ook voorgesteld maar was niet bespreekbaar.

Iemand nog andere leuke modellen/merken dan ik eerder al op schreef?

Gefeliciteerd met je nieuwe job!

Naast de genoemde auto’s ook bijvoorbeeld de Kia Proceed (echt leuke auto, ook ruimer dan je denkt) of Ceed SW, nieuwe Octavia, Citroën C4 Spacetourer of Golf Variant.

Hou rekening met enorme levertijden. Het chip probleem is echt groot en heeft veel effect.
Ik heb net een Talisman mogen bestellen en die is binnen 4 maanden leverbaar. Dat kan je bijvoorbeeld van een nieuwe Golf of een Audi niet zeggen. Ook zijn sommige opties lastig leverbaar zoals een open dak en bepaalde types audio installaties.

Directlease geeft je een indicatie maar in de praktijk merk ik dat je bij de bekende maatschappijen zoals Leaseplan en J&T echt meer gaat betalen. Vaak leasen de grotere bedrijven niet bij Directlease....het is maar een tip! Dat je jezelf niet gaat rijk rekenen;)

Hyundai IONIQ 5 73kWh Style auto

https://directlease.nl/leasen/hyundai/ioniq-5/73kwh-style-auto/?yearlyKm=35000&duration=48&ownRisk=500&includeReplacementVehicle=N&winterTires=N&dealerChoice=DL&incomeTaxBracket=1&contribution=0&accessoryText1=&accessoryPrice1&accessoryText2=&accessoryPrice2&accessoryText3=&accessoryPrice3&accessoryText4=&accessoryPrice4

Heb je ook eisen/ beperkingen m.b.t. brandstof, CO2 uitstoot of elektrisch/ hybride? Dit kan van grote invloed op de mogelijkheden zijn.
Kijk anders eerst eens in de Carbase op deze site.

Ik heb vooralsnog geen beperkingen.
Ben van huis uit altijd een diesel rijder.
Nieuw diesel rijden wordt lastig denk ik.

Elektrisch zit ik wel te overwegen, maar vooral de radius houdt mij tegen zolang deze onder de 'echte' 500km liggen en niet de door de leverancier opgegeven 500km.

Voldoende ruimte (meer of gelijkwaardig dan mijn huidige) en automaat.

Ik heb totale vrijheid (mits geen sportwagen, cabrio).

Als je de actieradius van de Ioniq 5 te klein vindt kun je ook voor een top hybride gaan b.v. de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Trek met 184 pk of Toyota RAV4 2.5 Hybrid

https://directlease.nl/leasen/toyota/corolla-touring-sports/2-0-hybrid-trek/?so=10&yearlyKm=35000&duration=48&ownRisk=500&includeReplacementVehicle=N&winterTires=N&dealerChoice=DL&incomeTaxBracket=1&contribution=0&accessoryText1=&accessoryPrice1&accessoryText2=&accessoryPrice2&accessoryText3=&accessoryPrice3&accessoryText4=&accessoryPrice4

https://directlease.nl/leasen/toyota/rav4/2-5-hybrid-2wd-active-automaat/?so=12&yearlyKm=35000&duration=48&ownRisk=500&includeReplacementVehicle=N&winterTires=N&dealerChoice=DL&incomeTaxBracket=1&contribution=0&accessoryText1=&accessoryPrice1&accessoryText2=&accessoryPrice2&accessoryText3=&accessoryPrice3&accessoryText4=&accessoryPrice4

Voor €850 ex btw incl brandstof kun geen 508/superb/ Talisman en zeker geen Kodiaq leasen opbv 35.000km/48mnd.

Een Octavia/Corolla/Golf/leon/308/Mégane heb je dit bedrag al snel voor nodig, en dan heb je een doorsnee uitvoering.

GT86 zei:
Voor €850 ex btw incl brandstof kun geen 508/superb/ Talisman en zeker geen Kodiaq leasen opbv 35.000km/48mnd.

Een Octavia/Corolla/Golf/leon/308/Mégane heb je dit bedrag al snel voor nodig, en dan heb je een doorsnee uitvoering.

Topicstarter heeft ook nergens gezegd dat dit bedrag incl. de brandstof moest zijn, is ook niet echt heel gebruikelijk dus we gaan er nog maar gewoon vanuit dat topicstarter een beetje weet waar hij het over heeft ;)

Leasebedrag is idd excl. brandstof.

Mag eventueel het budget overschrijden met maximaal €150, maar dat komt dan 1-op-1 op de bijtelling.
Daarnaast eigen bijdrage van €45 voor privégebruik.

Als je je budget wil overschrijden komen er leuke opties in beeld. Een knappe 3-touring hybrid of een 5-serie sedan:T

Jammer dat ze die €150,- op die manier wegschrijven. Daar zijn charmantere oplossingen voor te bedenken!

Total Loss zei:
GT86 zei:

Topicstarter heeft ook nergens gezegd dat dit bedrag incl. de brandstof moest zijn, is ook niet echt heel gebruikelijk dus we gaan er nog maar gewoon vanuit dat topicstarter een beetje weet waar hij het over heeft ;)
topicstarter noemde vanalles en nog wat inclusief bij dat bedrag, vandaar mijn aanname. Net zo vaak is nl. een leasebedrag incl. brandstofvoorschot obv jaarkilometrage icm normverbruik x dus zo vreemd is de aanname niet, maar blijkt idd zonder dus dat is mooi voor de ts en biedt mogelijkheden.

Op moment van jouw reactie wist jij ook niet met of zonder overigens, dus een iets minder belerend schoolmeesterstoontje zou een stuk aangenamer zijn.

ENTE zei:
[...] of Ceed SW[...]

Ik heb nu een week in een gehuurde Ceed SW gereden en dat beviel echt prima. Rijdt goed, ruimte is prima in orde en alles werkt zoals je zou verwachten.
Goede tip!

@GT86 Grapjas. Eerst zelf met een pienter bedoeld verhaal komen, waarmee je alle voorgaande posts inclusief die van topicstarter buiten spel wil zetten om daarna mij te beschuldigen van een belerend toontje? Met verkeerde been uit bed gestapt? Favoriete voetbalclub verloren? Ik zet er notabene nog een vrolijke smiley bij ook, als ik echt zo belerend had willen zijn dan had je dat echt wel gemerkt. Nergens voor nodig die opmerking!

Ik heb onlangs in een proceed gezeten met alle toeters en bellen erop en eraan....mooie bak.
Echter als ik mijn stoel in een voor mij goede en lekkere positie zet, kan er vrijwel niemand achter mij zitten.:cool:

Ikzelf ben 195cm en m'n vrouw meet ongeveer 185cm....dus onze twee boys zijn niet de kleinsten....beetje beenruimte vóór én achter is wel wenselijk.

De Ioniq 5 heeft mega veel binnenruimte met een wielbasis van maar liefst 3 meter. Als de actieradius alleen voor de vakantie aan de korte kant is kun je daar misschien een mouw aanpassen. De laadinfrastructuur wordt ook elk jaar beter, bovendien laadt de Ioniq 5 razendsnel.

6zrys6pb2su3.jpg

ArjanB zei:
Ikzelf ben 195cm en m'n vrouw meet ongeveer 185cm....dus onze twee boys zijn niet de kleinsten....beetje beenruimte vóór én achter is wel wenselijk.

In dat geval:
Insignia; ook een aanrader en in de lease qua bedrag ook aantrekkelijk.
Buiten dat ook een fraaie auto om te zien (en dat zeg ik als notoire niet Opel man)

Ach, Skoda is ook niet heel erg sexy toch? ;)

KIA Optima is ook een aanrader als je ruimte zoekt (edit: zie dat deze niet meer leverbaar is...)

Mazda 6 en V60 van Volvo zijn ook fijn.
De Mazda in het bijzonder. Vooral de sedan, die is achterin ruimer dan de station versie.

Wil je een duidelijk grotere elektrische actieradius dan kun je nog naar de Ford Mustang Mach-E 98kWh Extended Range RWD kijken deze heeft maar liefst 610 km WLTP. Wel iets boven budget.

https://directlease.nl/leasen/ford/mustang-mach-e/98kwh-extended-range-rwd-auto/?yearlyKm=35000&duration=48&ownRisk=500&includeReplacementVehicle=N&winterTires=N&dealerChoice=DL&incomeTaxBracket=1&contribution=0&accessoryText1=&accessoryPrice1&accessoryText2=&accessoryPrice2&accessoryText3=&accessoryPrice3&accessoryText4=&accessoryPrice4

Waar heb je een actieradius van 500km voor nodig? Rij je echt 4,5 uur zonder stoppen door?

Praktijkervaring van elektrische auto's is dat ze of thuis, op kantoor of op plek van afspraak worden opgeladen. Een tankstation/snellader wordt een plek waar je nog maar zelden komt. Op vakantie naar Z-Europa heb je op een reistijd heen & terug van 24 uur, daar komt met het bijladen 4 uur extra reistijd bij en dat een of twee keer per jaar. Om daar nou je autokeuze door te laten inperken?

Hogerland zei:
Waar heb je een actieradius van 500km voor nodig? Rij je echt 4,5 uur zonder stoppen door?

Praktijkervaring van elektrische auto's is dat ze of thuis, op kantoor of op plek van afspraak worden opgeladen. Een tankstation/snellader wordt een plek waar je nog maar zelden komt. Op vakantie naar Z-Europa heb je op een reistijd heen & terug van 24 uur, daar komt met het bijladen 4 uur extra reistijd bij en dat een of twee keer per jaar. Om daar nou je autokeuze door te laten inperken?

Terechte opmerking, echter is de waarheid net iets anders: ik heb een vakantiehuis in Z-Frankrijk waar ik meerdere keren per jaar na toe ga.
Als het inderdaad maar voor eenmalig een zomervakantie was dan was het vrijwel geen issue.

Kijk ook eens naar een Hyundai Tucson, veel auto, als HEV met 230pk lekker vlot en een (wat mij betreft) gaaf front!

ArjanB zei:
Hogerland zei:

Terechte opmerking, echter is de waarheid net iets anders: ik heb een vakantiehuis in Z-Frankrijk waar ik meerdere keren per jaar na toe ga.
Als het inderdaad maar voor eenmalig een zomervakantie was dan was het vrijwel geen issue.

Dan zou ik het ook niet doen. Die zuid-frankrijk verhalen zijn net verslagen van puzzeltochten. Onlangs was hier nog een topic met iemand die bij familie in Limburg ging slapen en de snelweg moest verlaten voor supermarktladers die dan niet werken, ja dat vergt wel wat inspanning en flexibiliteit waar sommige mensen geen zin in hebben.

Eigen bijdrage gaat weer van je bijtelling af.

Na veel wikken en wegen en heeeel veel communiceren met de wagenparkbeheerder en leasemaatschappij is uiteindelijk de keuze gevallen op:

Skoda Octavia 1.4TSi DGS iVRS, een 'gebruikte' auto met slechts 500km op de teller, full opties en (bijna) alles er op en eraan.....mis alleen een trekhaak.

Haha, de derde auto die ik noemde als kanshebber ;)

Die hybrid RS is een topper.(y)
Welke kleur?

Die trekhaak is volgens mij ook niet mogelijk op een ivrs, als ik het goed heb begrepen. Daar is geen typegoedkeuring voor... Dus achteraf monteren is ook geen optie...

Reageert...
Is het verboden om op een reactie van 12 dagen oud te reageren??

Jeffrey 2688110 zei:
Reageert...
Is het verboden om op een reactie van 12 dagen oud te reageren??

Nee dat niet. Maar doordat je blijkbaar alleen de OP en misschien ook de laatste reactie hebt gelezen komt het nogal stupide over.

Terug
Bovenaan