Nieuwe auto voor de vrouw

A

Anoniem

Guest
Voor mijn vrouw zijn we opzoek naar een nieuwe auto. Op dit moment rijdt ze namelijk nog een A6 uit 2013(destijds nieuw gekocht).

Natuurlijk is dit meer dan prima, maar ze heeft toch al enige tijd de wens voor een nieuwe auto. Ook is de huidige A6 nog een diesel en dat tikt met de kosten ook allemaal lekker aan.

Hele specifieke eisen heeft ze eigenlijk niet, maar wel een paar puntjes die in deze auto eigenlijk wel wilt.

1. Het moet een SUV zijn
2. Het liefst een plugin hybride of volledig elektrische
3. Het liefst een Audi, BMW, Mercedes of Volvo.

Op dit moment zijn we al naar verschillende modellen wezen kijken. Zo hebben we gekeken voor een BMW IX3, BMW X5 plugin, Mercedes GLC Coupe, de Audi Etron coupe en de Volvo XC60.

Na het lezen van deze Audi etron review vond ze de Etron toch wel erg interessant, maar persoonlijk heb ik daar een beetje mijn twijfels bij. Het is uiteraard een super goeie auto, maar hij is al enige tijd op de markt en heeft ook echt wel een stukje minder actieradius dan de andere auto's in het lijstje.

De auto hoeft niet nieuw te zijn, maar mag best 1-3 jaartjes oud zijn.

Ik vroeg mij af of jullie tips en/of ervaringen hebben over bovenstaande auto's.

Hoor het graag.

Je vermeldt niet de prijsklasse.
Ik heb een maand geleden proefgereden in een Volvo XC40 en was er heel enthousiast over. Stil, snel, wendbaar.
Voorbeeld (7 mnd oud):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-xc40-recharge-core-leverbaar-q1-2023-incl-gratis-laad-elektrisch-zwart-c8843d50-a767-4be3-88e2-6d31ee5a1334?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=1&position=1&search_id=1f5y2rm39zn&source_otp=t10&source=listpage_search-results

Autoradius is natuurlijk belangrijk, maar de rijstijl speelt ook een rol (net als met auto's met andere aandrijvingen).

Maar zonder wat meer informatie wordt het lastig advies geven.
Hoeveel rijd je vrouw per jaar?
Heeft ze echt zo'n grote auto nodig als een A6 of heeft ze die omdat hij lekker rijdt?
Wat mag het kosten?
Kan je een beetje fatsoenlijk laden in de buurt of kan je thuis laden?
Hoeveel mensen moeten er mee kunnen of is het alleen je vrouw die er in zit?

Sorry, hierbij verdere informatie:

- Maximaal 90.000 euro
Dit verschilt erg per model viel mij trouwens op. De XC60 T8 bijvoorbeeld is voor 65-70.000 goed te krijgen.

- Laadmogelijkheden
Op het werk van mijn vrouw beschikken ze over meerdere laadpalen. Ook thuis hebben we een laadtijd, die eigen was bedoeld voor mijn hybride.

- Formaat auto
M'n vrouw vind grote auto's het meest interessant en dan inderdaad het liefst SUV. Lekker hoog en veilig op de weg.

- Actieradius
Dit is zeker belangrijk zoals je in jouw comment al aangeeft. 350km op een accu moet echt wel mogelijk zijn. Daarbij is de rijstel ook aardig sportief en zal de norm van
het merk zelf dus waarschijnlijk ook niet gehaald worden.

Verder is de auto voor het woon werk verkeer, kinderen op school afzetten, boodschappen etc. Op het gebied van ruimte zal een kleinere auto prima kunnen, maar het is meer het gevoel en de beleving.

Ik zou zeker de Tesla Model Y overwegen, er is geen betere electrische EV. Ik heb er inmiddels meer dan 100.000km opzitten in de M3P, en moest lachen toen ik hoorde dat mijn pa voor een softwareupdate naar de dealer moest.

Accu voorverwarmen, Tesla's Supercharge netwerk icm de slimme navigatie, ik heb echt 0.0 range anxiety.
Als RWD ook nog eens zéér aantrekkelijk geprijst, zeker als je ook nog eens gaat vergelijk wat er allemaal standaard opzit.

En als veiligheid belangrijk is, dit is de veiligste, zowel proactief als reactief.

(En qua restwaarde, kijk maar eens wat een Model 3 nog doet na een jaar of 3 en vergelijk dat met de concurrerentie.)

Zo'n model Y is dan wel iets om op de shortlist te zetten.

Ik vind het een bijzonder onaatrekkelijke auto, van buiten helemaal. Van binnen is het een beetje uitvoeringsafhankelijk maar mij iets te minimalistisch/goedkoop. Maar als EV is het wel een van de betere voor het geld vanuit technisch oogpunt

De vrouw van TS zoekt een hoge auto, vindt jij die Polestar 2 hoog? Overigens een prima auto hoor, lijkt mij, zou hem zo kopen.

McShine zei:
Ik zou zeker de Tesla Model Y overwegen, er is geen betere electrische EV. Ik heb er inmiddels meer dan 100.000km opzitten in de M3P, en moest lachen toen ik hoorde dat mijn pa voor een softwareupdate naar de dealer moest.

Accu voorverwarmen, Tesla's Supercharge netwerk icm de slimme navigatie, ik heb echt 0.0 range anxiety.
Als RWD ook nog eens zéér aantrekkelijk geprijst, zeker als je ook nog eens gaat vergelijk wat er allemaal standaard opzit.

En als veiligheid belangrijk is, dit is de veiligste, zowel proactief als reactief.

(En qua restwaarde, kijk maar eens wat een Model 3 nog doet na een jaar of 3 en vergelijk dat met de concurrerentie.)

Onder de elektrische auto's is de Tesla zeker een merk dat het op techniek goed doet. Persoonlijk vindt ik ze in vergelijking met bijvoorbeeld een duitser toch wel onder doen op het gebied van afwerking, comfort en uitstraling. Voor de rest niks tegen Tesla, maar Tesla straalt echt uit dat het elektrisch is. Daar is niks mis mee, maar m'n vrouw en ik hebben dan liever een BMW, Audi of Mercedes die toevallig elektrisch is.

Auto encyclopedie zei:
Als je toch jn de volvohoek zoekt https://www.autoweek.nl/auto/106043/polestar-2-78kwh-dual-motor-performance/

De polestar 2 vind ik persoonlijk ook niet zo'n hele mooie auto. Een rare hoekige lijn en een kaarsrechte achterkant. Daarbij is het model inderdaad ook geen SUV. Een XC60 daarentegen vind mijn vrouw wel erg mooi en is ook een stukje goedkoper dan de andere uit het lijstje. Als het aan mij ligt moet het die dus worden haha

Als het qua kilometers goed te doen ik zou ik persoonlijk voor een volledig elektrische auto gaan, die zijn altijd even zuinig een plug-in hybride is dat weer niet, wel zwaar niet bepaald zuinig. Een BMW IX3 is erg zuinig, een Tesla ook maar wat je zelf ook zegt weinig uitstraling.

Dan zou ik eens kijken voor een Range Rover, m.i. een stijlvolle SUV (Alhoewel daar ook inmiddels veel bedenkelijk volk in rond stuurt), een Jeep of Lexus?
(Dient je vrouw haar uitstraling aan een auto te ontlenen? of woon je in een Audi/BMW/MB buurt?)

De EV ontwikkelingen gaan snel en ik zou ook voor een nieuw model ontwikkeld als EV gaan zeker bij koop. Van een "voordelige" Hyundai Ioniq 5 tot een Mercedes-Benz EQE SUV. Verder komen er nog de Lexus RZ 450e, Audi Q6 e-tron en Porsche Macan EV op het nieuwe PPE platform, Genesis GV60.

Reinhart66 zei:
Auto encyclopedie zei:
Als je toch jn de volvohoek zoekt https://www.autoweek.nl/auto/106043/polestar-2-78kwh-dual-motor-performance/

De polestar 2 vind ik persoonlijk ook niet zo'n hele mooie auto. Een rare hoekige lijn en een kaarsrechte achterkant. Daarbij is het model inderdaad ook geen SUV. Een XC60 daarentegen vind mijn vrouw wel erg mooi en is ook een stukje goedkoper dan de andere uit het lijstje. Als het aan mij ligt moet het die dus worden haha

Niks mis met een XC60, zou ik zeggen. Wij hebben zelf eerder dit jaar voor een X3 30e gekozen als gezinsauto. Volledig elektrisch durfde mijn vrouw nog niet aan en met haar kilometers door de week redt ze het tot nu toe prima met de accu van de hybride. Qua formaat is de X3 nog goed te gebruiken, terwijl de binnenruimte royaal genoeg is voor ons.

Pietzoveel zei:
Dan zou ik eens kijken voor een Range Rover, m.i. een stijlvolle SUV (Alhoewel daar ook inmiddels veel bedenkelijk volk in rond stuurt), een Jeep of Lexus?
(Dient je vrouw haar uitstraling aan een auto te ontlenen? of woon je in een Audi/BMW/MB buurt?)

Range Rovers vind ik inderdaad ook hele mooie auto's. Zowel van binnen als buiten, maar het zijn wel engelse auto's en je hoort regelmatig dat die problemen hebben. Wel eens interessant om bij een dealer langs te gaan.

funf zei:
Reinhart66 zei:
Auto encyclopedie zei:

Niks mis met een XC60, zou ik zeggen. Wij hebben zelf eerder dit jaar voor een X3 30e gekozen als gezinsauto. Volledig elektrisch durfde mijn vrouw nog niet aan en met haar kilometers door de week redt ze het tot nu toe prima met de accu van de hybride. Qua formaat is de X3 nog goed te gebruiken, terwijl de binnenruimte royaal genoeg is voor ons.

Ja, precies! De XC60 is wat dat betreft een goede keuze en voldoet verder aan alle eisen. Afgelopen weekend hebben we hier even een proefrit in gereden en ik vond hem top. Mijn vrouw lijkt alleen toch een obsessie te hebben voor de bmw, audi en mercedes. Nog maar even afwachten.

Een nieuwe Mercedes-Benz GLC 400E - 130 km elektrisch. AMG-line + AMG Premium Plus voor €90.000,- . Bomvol qua opties, nieuwste model en prettige range als hybride.

Alternatief is de GLC300E

Terug
Bovenaan