Nieuwe auto voor 12.500

newz

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Twee weken terug had ik een topic geopend voor een zuinige diesel voor 8.000. Later ben ik wat na gaan denken en besloot ik om mijn zoektocht te verleggen qua budget, maar ook qua zoekcriteria. Ik ging kijken voor een Lexus CT200h en een Toyota Auris. Uiteindelijk heb ik wat leuke modellen gezien, maar toen ging ik nog eens nadenken...

Een aantal van jullie hadden reageerd op m'n vorige topic dat het misschien slimmer is om een diesel te nemen, omdat deze nu scherp geprijsd zijn en dergelijke. Maar wat is nou verstandig?

Ik rijd 40.000 km per jaar en betaal nu aardig wat voor mijn slurpende benzine Fiat Punto. Vandaar dat ik ging kijken voor een andere auto. Wat zeggen jullie? En wat zijn leuke modellen om voor te kijken? Zelf kwam ik wat Renault Laguna Coupé's tegen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven!

Lexus CT200h en Toyota Auris hybride zijn prima betrouwbare zuinige auto's geschikt voor veel kilometers en lage onderhoudskosten.

Koop gewoon een auto waar je blij van wordt, en die je lekker vind rijden. Immers je rijdt er 40.000 km per jaar in. De Laguna 3 is inderdaad een hele fijne en goede auto. Je kunt ook kijken naar de Peugeot 308 (2), binnen het budget kwam ik ze ze
Zelf uit 2016 en 2017 tegen. Ook erg leuk vind ik de Alfa Giulietta en Lancia Delta.

Ik weet niet wat je verder belangrijk vind, zelf ben ik geen 3 Deurs fan ivm grote deuren op Nederlandse parkeerplaatsen. Maar wil je coupé, station, hatchback/ liftback, station, cabrio? En vind je gewicht belangrijk ivm wegenbelasting (wat mag de auto maximaal wegen) trekgewicht? Wil je 2 liter?koppel? vermogen? Automaat? Bouwjaar?

De Laguna Coupe is nog steeds een schitterende auto, alleen is het aanbod gigantisch beperkt hier in Nederland.
Je zou er 1 uit Duitsland kunnen halen
Laguna Coupe 180pk
640x480.jpg

Laguna Coupe 150pk
640x480.jpg

Als je heel gek wilt doen.
Laguna Coupe V6 235pk
640x480.jpg

Voor de rest ben ik het wel met hooivork eens, wat meer info over het soort auto wat je zoekt maakt het wel makkelijker.

Wij hebben in het huishouden een hybride (Prius 3) én een diesel (BMW 118d), zoals je kunt inbeelden twee totaal verschillende auto's. De Prius is een stuk goedkoper in de maandelijkse lasten en afschrijving maar de BMW rijdt natuurlijk weer veel fijner/sportiever. Wat ik wil zeggen is dat je niet alleen naar de centen moet kijken, maak flink wat proefritten, maak een overweging van wat je echt wilt/nodig hebt in een auto en ga voor de auto waarbij jij denkt: "hier kan ik met gemak 3 uur per dag in doorbrengen". Je kunt wel 5 tientjes per maand besparen, maar als die auto nu net rijdt als een natte krant wordt je daar ook niet vrolijk van natuurlijk. Daarnaast, wat ik prettig vind, vindt jij misschien compleet waardeloos of andersom. Dus zet de cijfertjes even op de 2e plaats en ga gewoon ervaren wat de mogelijkheden te bieden hebben (y)

Er staan op dit moment twee zeldzame mazda's 2 skyactive diesels te koop , dan heb je een krachtige b-segmenter en is voor een diesel goedkoop in de wegenbelasting omdat die gunstig is in zijn gewicht. 105 pk en 220 nm koppel. Goedkoper leuk dieselen gaat niemand het voor jou vinden hier.

Met 40000 km zou ik zonder twijfel voor diesel gaan.

Je koopt hele jonge auto's voor 't geld wat jij wil besteden.
Met datzelfde bedrag kom je in CT200h's of Aurissen van soms al 8 jaar oud of anderhalve ton op de klok.

Daarnaast lopen de meeste diesels 1:20, net als de bovengenoemde hybrides.
Maar met een dieselprijs die altijd nog ruim 30 cent lager ligt dan die van benzine ben je met diesel gewoon goedkoper uit.

Maar wat Zadelsnuiver aanhaalt is ook heel belangrijk. Bij zoveel kilometers per jaar is comfort misschien nog wel het belangrijkste punt.
Een automaat is natuurlijk wel lekker (zeker als je veel in file's gaat rijden), maar schakelen is met een diesel ook weer niet zo'n punt omdat ze lekker schakellui zijn.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

hooivork 31 zei:
Ik weet niet wat je verder belangrijk vind, zelf ben ik geen 3 Deurs fan ivm grote deuren op Nederlandse parkeerplaatsen. Maar wil je coupé, station, hatchback/ liftback, station, cabrio? En vind je gewicht belangrijk ivm wegenbelasting (wat mag de auto maximaal wegen) trekgewicht? Wil je 2 liter?koppel? vermogen? Automaat? Bouwjaar?

Zelf heb niet perse een voorkeur qua carrosserie, maar maandlasten het liefst zo laag mogelijk. Daarnaast ben ik het ook eens dat het wel een comfortabele en fijne auto moet zijn, en dat dat iets belangrijker is dan de centen. Een automaat draagt erg veel bij aan comfort, omdat ik dagelijks in de file sta. Wat ik ook erg belangrijk vind is degelijkheid en betrouwbaarheid, omdat ik me niet kapot wil schrikken van de onderhoudskosten elk jaar.

Iets te duur, maar je kunt er weer een tijdje tegenaan:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/308/43438087

Denk er wel dat er veel diesels zijn tot 1150 kg die een semie automaat hebben, en dat zijn geen fijne bakken. Een 308 hatchback diesel automaat zit qua wegenbelasting gunstiger dan de stationwagon. Maar nogmaals de Mazda 2 is goedkoper in de wegenbelasting dan de concurrentie in het b-segment.

Carfanatic zei:
Zwen1111 zei:
Wat vinden jullie van deze BMW?

En hoe rijm je dat met maar maandlasten het liefst zo laag mogelijk.? Beetje lastig om iemand te adviseren die na 2 topics nog niet weet wat hij wil.

Als ik voor iets hogere maandelijkse lasten een fijnere, luxere en mooiere auto voor terugkrijg dan wil ik dat liever. Dat is wat ik bedoelde met Daarnaast ben ik het ook eens dat het wel een comfortabele en fijne auto moet zijn, en dat dat iets belangrijker is dan de centen.

Deze BMW 3 staat bekend als fijne en comfortabele auto's, het is wel import dus doe goed onderzoek naar de historie en kilometerstand. Ze zijn erg populair, dus gebruikt zeker geen koopje. Realiseer je dat onderdelen van premium merken wel wat duurder kunnen zijn.

Mijn advies om bij een grote occasiondealer ook gewoon wat auto's te vergelijken, en dan een kort lijstje te maken met kanshebbers. En met kanshebbers dan te gaan rijden.

Total Loss zei:
Denk dat je ook voor jezelf moet bepalen hoe groot de auto nu eigenlijk moet zijn maar zeker ook hoe lang je er mee wilt doen. In principe zeg ik bij dit soort kilometers per jaar zeker een diesel maar dan niet na 1 of 2 jaar weer in willen ruilen.

2 voorbeelden voor jouw budget.

Opel Insignia 2.0 CDTI Business - 2014 - 99.822 km

Of een heel stuk nieuwer en minder zwaar maar wel wat meer kilometers.

Opel Astra 1.6 CDTI Edition - 2017 - 143.296 km

Ze zien er leuk uit, bedankt voor de tip!

Ik weet het, iets boven m'n budget en geen automaat, maar wel een hele mooie auto en uit 2015: BMW
Wat vinden jullie?

Verder ga ik nog eens kijken naar de Opel Astra

Zwen1111 zei:
Ik weet het, iets boven m'n budget en geen automaat, maar wel een hele mooie auto en uit 2015: BMW
Wat vinden jullie?

Ziet er op de foto's erg netjes uit, mooie luxe uitvoering. Maar hou er wel rekening mee dat het maar een 316D is met 116pk. Dan zou ik hem wel laten tunen.

Zwen1111 zei:
Wat vinden jullie?

Ziet er goed uit, en best luxe. De auto heeft wel de instapmotor.

Wat is er 'luxe' aan?
Pre LCI
Instap motor
Instap navi scherm
Geen noemenswaardige opties
Standaard leder
Xenon zou je 'luxe' kunnen noemen maar elke auto heeft tegenwoordig zowat LED koplampen.

Dus als je perse voor het logo wilt gaan..

Kleine edit: Dit is nog het terug getuned 2.0 blok niet de B37 1.5 eco diesel. Dus met chippen zit je dan wel aan rond de 190 pk :)

https://www.br-performance.nl/nl-nl/chiptuning/1-wagens/5-bmw/525-serie-3/3859-f3x-12-2011-2015/4024-316d/

KadettRT zei:
Wat is er 'luxe' aan?
Pre LCI
Instap motor
Instap navi scherm
Geen noemenswaardige opties
Standaard leder
Xenon zou je 'luxe' kunnen noemen maar elke auto heeft tegenwoordig zowat LED koplampen.

Dus als je perse voor het logo wilt gaan..

Kleine edit: Dit is nog het terug getuned 2.0 blok niet de B37 1.5 eco diesel. Dus met chippen zit je dan wel aan rond de 190 pk :)

https://www.br-performance.nl/nl-nl/chiptuning/1-wagens/5-bmw/525-serie-3/3859-f3x-12-2011-2015/4024-316d/
Sportstoelen en sportonderstel zijn niet standaard, Pre LCI is een voordeel geen nadeel. Er zit ook een elektrische achterklep op. Wat auto's tegenwoordig is niet van belang het is tenslotte een auto uit 2015.
Maar goed wat wij vinden is niet belangrijk, TS moet er mee rijden.

https://www.autowereld.nl/renault/megane-coupe/1-5-dci-110pk-bose-slechts-71-000km-navi-bose-camera-pdc-clima-glazen-dak-30720932/details.html

3 deurs megane zijn er wel genoeg.

Zwen1111 zei:
Wat vinden jullie van deze Laguna? Is wel een import auto...

Mijn advies is om de auto te kopen bij een een betrouwbare aanbieder, volgens google staat dit bedrijf niet goed aangeschreven.

Bij verschillende Renault dealers of een betrouwbaar bedrijf wat aangesloten is bij de Bovag koop je voor de zelfde prijs een keurige Laguna van 2012, 2013 of 2014. De getoonde Laguna heeft ook wel een erg lage kilometerstand, ik heb er zelf liever een die elk jaar minstens 20.000 km heeft gereden. Veel korte stukjes is slecht voor de techniek.

Zoek anders eens op www.gaspedaal.nl

Terug
Bovenaan