406c
Kilometervreter
Het contract van mijn huidige leasauto (Mazda 3 skyactiv-X) loopt februari 2024 pas af maar gezien alle levertijd perikelen ben ik mij alvast aan het oriënteren op een opvolger. Vanuit de werkgever is er, vooralsnog, geen eis dat de opvolgende auto een EV moet worden maar de wens is er zeker vanwege het vergroeningsbeleid.
Met dien verstanden heb ik vandaag een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq6. Dit leek mij een goede kanshebber omdat dit een EV is zonder een SUV te zijn, wat bijna alle EV's lijken te zijn. Hoewel de EV aandrijflijn mij ansich wel beviel (hoewel het geheel voor de beloofde 220+ pk erg traag aanvoelde) was het grootste struikelblok alle "veiligheid"hulpsystemen. Op een aantal na konden ze wel uitgeschakeld worden maar niet allemaal en degenen die uitgeschakeld konden worden moesten bij elke start opnieuw gedeactiveerd worden via menus op het touchscreen. Dit gaat dan om piepjes als de snelheidslimiet volgens de auto overschreden wordt, ondanks dat deze lang niet altijd correct geïdentificeerd is, een enorm bemoeizuchtige lane assist, piepjes voor het niet dragen van de gordel zelfs voordat de startknop was ingedrukt en allerhande geluidstonen waarvan ik niet eens wist waarvoor ze waren. De verkoper van de lokale Hyundai dealer kon mijn weerzin beamen, dit is ontzettend irritant en levert veel klachten op en naaar verluid zou Hyundai aan een oplossing werken.
Nu wil ik de komende paar maanden wat andere auto's proberen om te kijken of ze aan mijn beperkte eisenpakket voldoen. Maar voordat ik weer een paar uur vrij neem voor een proefrit, welke auto's hebben bij jullie weten een mogelijkheid om dergelijke assistentiesystemen voor de eeuwigheid de nek om te draaien of bij voorkeur niet aanwezig zijn.
-Aandrijflijn hoeft geen EV te zijn maar heeft enigszins voorkeur.
-Formaat is niet belanrijk voor praktisch gebruiksgemak, auto zal enkel zakelijk gebruikt worden.
-Actieradius is niet belangrijk zolang de uithoeken van het land bereikt kunnen worden.
-Auto moet ongeveer C-segment of daarboven zijn ivm comfort.
-Goede stoelen met 4weg lendesteun verstelling.
-Geen 3 cilinder, dit vind ik echt niet fijn rijden.
-Hulpsystemen zoals laneassist, verkeersbordenherkenning en BLIS afwezig of permanent uitschakelbaar.
-Geen SUV, dat concept gaat tegen al mijn principes in.
Prijs vind ik lastig te duiden. Gesprekken over leasebedrag zijn nog gaande (want al 5 jaar niet geïndexeerd) en de cataloguswaarde lijkt tegenwoordig geen enkele relatie meer te hebben met het leasebedrag. Op basis van wat ik tot nu heb gezien denk ik dat 55k voor een EV en 40k voor benzine als maximum een redelijke indicatie is.
Met dien verstanden heb ik vandaag een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq6. Dit leek mij een goede kanshebber omdat dit een EV is zonder een SUV te zijn, wat bijna alle EV's lijken te zijn. Hoewel de EV aandrijflijn mij ansich wel beviel (hoewel het geheel voor de beloofde 220+ pk erg traag aanvoelde) was het grootste struikelblok alle "veiligheid"hulpsystemen. Op een aantal na konden ze wel uitgeschakeld worden maar niet allemaal en degenen die uitgeschakeld konden worden moesten bij elke start opnieuw gedeactiveerd worden via menus op het touchscreen. Dit gaat dan om piepjes als de snelheidslimiet volgens de auto overschreden wordt, ondanks dat deze lang niet altijd correct geïdentificeerd is, een enorm bemoeizuchtige lane assist, piepjes voor het niet dragen van de gordel zelfs voordat de startknop was ingedrukt en allerhande geluidstonen waarvan ik niet eens wist waarvoor ze waren. De verkoper van de lokale Hyundai dealer kon mijn weerzin beamen, dit is ontzettend irritant en levert veel klachten op en naaar verluid zou Hyundai aan een oplossing werken.
Nu wil ik de komende paar maanden wat andere auto's proberen om te kijken of ze aan mijn beperkte eisenpakket voldoen. Maar voordat ik weer een paar uur vrij neem voor een proefrit, welke auto's hebben bij jullie weten een mogelijkheid om dergelijke assistentiesystemen voor de eeuwigheid de nek om te draaien of bij voorkeur niet aanwezig zijn.
-Aandrijflijn hoeft geen EV te zijn maar heeft enigszins voorkeur.
-Formaat is niet belanrijk voor praktisch gebruiksgemak, auto zal enkel zakelijk gebruikt worden.
-Actieradius is niet belangrijk zolang de uithoeken van het land bereikt kunnen worden.
-Auto moet ongeveer C-segment of daarboven zijn ivm comfort.
-Goede stoelen met 4weg lendesteun verstelling.
-Geen 3 cilinder, dit vind ik echt niet fijn rijden.
-Hulpsystemen zoals laneassist, verkeersbordenherkenning en BLIS afwezig of permanent uitschakelbaar.
-Geen SUV, dat concept gaat tegen al mijn principes in.
Prijs vind ik lastig te duiden. Gesprekken over leasebedrag zijn nog gaande (want al 5 jaar niet geïndexeerd) en de cataloguswaarde lijkt tegenwoordig geen enkele relatie meer te hebben met het leasebedrag. Op basis van wat ik tot nu heb gezien denk ik dat 55k voor een EV en 40k voor benzine als maximum een redelijke indicatie is.