Nieuwe auto van de zaak

406c

Kilometervreter
Het contract van mijn huidige leasauto (Mazda 3 skyactiv-X) loopt februari 2024 pas af maar gezien alle levertijd perikelen ben ik mij alvast aan het oriënteren op een opvolger. Vanuit de werkgever is er, vooralsnog, geen eis dat de opvolgende auto een EV moet worden maar de wens is er zeker vanwege het vergroeningsbeleid.

Met dien verstanden heb ik vandaag een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq6. Dit leek mij een goede kanshebber omdat dit een EV is zonder een SUV te zijn, wat bijna alle EV's lijken te zijn. Hoewel de EV aandrijflijn mij ansich wel beviel (hoewel het geheel voor de beloofde 220+ pk erg traag aanvoelde) was het grootste struikelblok alle "veiligheid"hulpsystemen. Op een aantal na konden ze wel uitgeschakeld worden maar niet allemaal en degenen die uitgeschakeld konden worden moesten bij elke start opnieuw gedeactiveerd worden via menus op het touchscreen. Dit gaat dan om piepjes als de snelheidslimiet volgens de auto overschreden wordt, ondanks dat deze lang niet altijd correct geïdentificeerd is, een enorm bemoeizuchtige lane assist, piepjes voor het niet dragen van de gordel zelfs voordat de startknop was ingedrukt en allerhande geluidstonen waarvan ik niet eens wist waarvoor ze waren. De verkoper van de lokale Hyundai dealer kon mijn weerzin beamen, dit is ontzettend irritant en levert veel klachten op en naaar verluid zou Hyundai aan een oplossing werken.

Nu wil ik de komende paar maanden wat andere auto's proberen om te kijken of ze aan mijn beperkte eisenpakket voldoen. Maar voordat ik weer een paar uur vrij neem voor een proefrit, welke auto's hebben bij jullie weten een mogelijkheid om dergelijke assistentiesystemen voor de eeuwigheid de nek om te draaien of bij voorkeur niet aanwezig zijn.

-Aandrijflijn hoeft geen EV te zijn maar heeft enigszins voorkeur.
-Formaat is niet belanrijk voor praktisch gebruiksgemak, auto zal enkel zakelijk gebruikt worden.
-Actieradius is niet belangrijk zolang de uithoeken van het land bereikt kunnen worden.
-Auto moet ongeveer C-segment of daarboven zijn ivm comfort.
-Goede stoelen met 4weg lendesteun verstelling.
-Geen 3 cilinder, dit vind ik echt niet fijn rijden.
-Hulpsystemen zoals laneassist, verkeersbordenherkenning en BLIS afwezig of permanent uitschakelbaar.
-Geen SUV, dat concept gaat tegen al mijn principes in.

Prijs vind ik lastig te duiden. Gesprekken over leasebedrag zijn nog gaande (want al 5 jaar niet geïndexeerd) en de cataloguswaarde lijkt tegenwoordig geen enkele relatie meer te hebben met het leasebedrag. Op basis van wat ik tot nu heb gezien denk ik dat 55k voor een EV en 40k voor benzine als maximum een redelijke indicatie is.

Die hulpsystemen kunnen inderdaad mensen tot weerzin drijven, sommige willen hun pasgekochte auto zelfs weer inleveren zoveel problemen levert het op bepaalde wegen op (geen Hyundai overigens). Volgens mij verplicht bij nieuwe auto's die in 2020 of later op de markt gekomen zijn. Een standaard Mazda 2 kun je nog zonder krijgen.

Ik kan de hulpsystemen uitschakelen in de Focus (blij mee ook) en dan hoeft het niet elke rit opnieuw. Maar als je geen milde hybride met 3 cilinder wil, valt die al af. Sowieso valt het doek natuurlijk, weet niet of je de Mach-e al te hoog vindt, vermoed het wel... De Megane E-tech misschien? Of e-308 tzt, bij de reguliere (308) van mijn zusje kan je bijvoorbeeld lane assist uitschakelen, blijft dan ook uit.

Dan heb ik slecht nieuws voor je... die zaken waar jij je aan irriteert en het feit dat ze niet permanent uit te zetten zijn is een wettelijke verplichting. Elke auto die recent op de markt geïntroduceerd is zal dat dus hebben. Er zijn wel kleine verschillen in de implementatie van de ene fabrikant op de andere maar dat zit echt in minimale nuances.

Overigens was het eerst wel toegestaan voor sommige systemen om permanent uitgeschakeld te worden maar de wetgeving is daar toen op aangepast. Elke "start"zijn de systemen weer actief.
Bij mijn Ioniq5 (en denk ook de 6) is het uitschakelen van bv lane assist gewoon mogelijk met een knop op het stuur ipv een half verborgen menu. Is dus best mee om te leven.

Hyundai doet dat puur omdat dit moet om goede scores te halen bij de NCAP. En daar hebben vrijwel alle merken last van.

zaken als verkeersbordherkenning of blind spot warming kan ik mij niet voorstellen dat dit als irritant word gezien. Lane departure warning vind ik als een van de weinig systemen wel heel erg irritant. In mijn auto is gelukkig veel zaken nog achter normale knopjes ipv menuutjes dus kan ik het vrij eenvoudig uitzetten.

Ik weet wel dat bij bijvoorbeeld BMW en VW veel zaken achteraf aan de computer aangepast dan wel niet uitgeschakeld kunnen worden. Dit is uiteraard wettelijk niet toegestaan en ik denk dat de leasemaatschappij daar ook niet blij van word.

Je maakt het jezelf niet heel makkelijk door geen SUV te willen, ik snap hem helemaal maar het beperkt je keuze enorm.
Voor elektrisch kan je dan voor een Cupra Born gaan vind ik persoonlijk een erg leuke auto of de Renault Megane electric.

Ik denk dat de Tesla Model 3 je prima past omdat de hulpsystemen naar mijn mening daarbij meer helpen dan je dwars zitten.
Bij een ID3 moet je ook drie keer ergens klikken (wv 2x op het scherm) om de lane assist uit te krijgen.

Nou al die piepjes zijn verplicht per dit jaar op een nieuwe gehomologeerde auto. Vandaar dat een Ioniq 6 ze heeft. Maar een Megane E-tech bijvoorbeeld niet.

Ik snap je overigens goed, een Ioniq6 lijkt me een geweldige auto maar al die waarschuwingssystemen zijn in ons land heel erg vervelend en lijken niet overal te werken omdat de kaarten waarop ze zijn gebaseerd niet helemaal up-to date blijven met ons huidig beleidsstelsel.

Het zal vast uit kunnen, maar hoe....en daar wil je je als leaserijder niet druk over maken.

Als de systemen en de bediening in de Hyundai je tegenstaan kun je Kia alvast ook wel overslaan. Ik had een soortgelijke ervaring met de Kia Ceed jaren geleden. Eerst kreeg ik de lane centering assist met veel moeite uitgeschakeld, toen bleek de auto nog steeds zelf bij te sturen omdat ik ook nog de lane keeping assist moest uitzetten. Qua interface is de auto bovendien onoverzichtelijk en omslachtig. De Kia EV6 vond ik ook nog steeds niet heel gebruiksvriendelijk, veel knoppen maar ze lijken overal en nergens te zitten. Groot scherm maar alle icoontjes zien er ongeveer hetzelfde uit, je ziet niet snel waar je moet klikken. En 3 keer in een uur onbedoeld de stoelverwarming aanzetten met je pols helpt ook niet.

In mijn Focus uit 2019 kan ik de lane assist permanent uitschakelen. Dus hij staat ook niet opnieuw aan als ik de auto opnieuw start. Ook kan ik desgewenst de ACC omschakelen naar een gewone CC. Noch hoeft de ACC rekening te houden met verkeersborden als ik dat niet wil. Is gewoon af-fabriek zo.

Ik heb geen idee of de Focus van na de facelift die settings nog steeds zo heeft, maar wel dat die lane keeping assist ge(de)activeerd wordt middels de knop aan het uiteinde van de linker stuurstengel. Dan hoef je dus in ieder geval niet door een menustructuur te navigeren oid. Dat scheelt al een slok op een borrel.

Gezien de -begrijpelijke- irritaties, zou ik dus een Focus adviseren, omdat dat in mijn ervaring gewoon een heel prettig en logisch te bedienen auto is. Let wel, ik rij een pre-facelift model. En hij wordt volgens mij alleen nog maar met driecilinders geleverd...

Iets heel anders: Levertijden. 12 Maanden en langer is inmiddels niets bijzonders meer. Als je geen zin hebt om anderhalf jaar op je nieuwe auto te wachten, dan kan dat je selectieproces aanmerkelijk inkorten. Volgens mij kom je dan gewoon bij Tesla uit. Lijkt mij helemaal geen verkeerde keuze, zeker gezien de recente prijsverlagingen.

Of toch een auto zoeken waar die functies niet storend zijn? Mijn Fiësta heeft ook lane-assist maar die is vrij subtiel en daarmee wat mij betreft ook een prima toevoeging op die manier.

In mijn wagen ook uit te zetten, en blijven dan uit. BLIS, cta en waarschuwingen voor objecten voor of achter vind ik wel prettig. Lane assist niet.
Misschien eens kijken naar een S60?

Weer een 3 nemen. Van Mazda als het op benzine mag, van Tesla als het toch liever elektrisch moet.

In mijn wagen ook uit te zetten, en blijven dan uit. BLIS, cta en waarschuwingen voor objecten voor of achter vind ik wel prettig. Lane assist niet.
Misschien eens kijken naar een S60?
Een S60 zou ik maar wat graag willen maar valt helaas echt ver buiten budget.
Weer een 3 nemen. Van Mazda als het op benzine mag, van Tesla als het toch liever elektrisch moet.
Bij de huidige 3 zijn deze features inderdaad permanent uitgeschakeld echter bevalt de rest van de auto mij niet echt. Veel storingsmeldingen waardoor de cruisecontrol meestal niet werkt bijvoorbeeld. Tesla zie ik niet echt zitten gezien de ervaringen om mij heen, eigenaren zijn lyrisch maar ondertussen zijn de auto's vaak stuk.
Nou al die piepjes zijn verplicht per dit jaar op een nieuwe gehomologeerde auto. Vandaar dat een Ioniq 6 ze heeft. Maar een Megane E-tech bijvoorbeeld niet.
Dat is een partij nuttige info, thanks!
De Megane E-tech en Mini Electric (want leverbaar in groen met bruin leer) ga ik als volgende bekijken.

Overigens is een benzine auto zeker niet uitgesloten maar vanuit meerde hoeken wordt dit wel gestimuleerd. En omdat de prijsverschillen in leasebedrag relatief klein zijn neig ik er wel naar.

Vandaag de Megane E-tech en Mini electric bekeken. Hoewel echt heel verschillende auto's bevielen ze allebei wel.

Grote voordeel van de Mini is de zitpositie en de configuratiemogelijkheden. Nadeel is dat het schofterig veel geld is voor wat je krijgt en, hoewel met huidige klus niet van belang, een zeer beperkte actieradius. Daar komt bij dat vanwege de kleine verticale voorruit het dak heel ver voor je uitloopt en verkeerslichten onzichtbaar zijn. Demo auto had een panoramadak en dat blijkt dan een verplichte optie te zijn als je langer bent dan 1.50m. Niet als losse optie te krijgen maar enkel in premium plus pakket van €5500, oeps.
Megane is iets duurder, offerte kwam op €46.5k voor evolution en €49k voor Techno, maar is een volwassener auto om mee te rijden en een dubbel zo grote accu. Bedieningsgemak is ook beter. Maar de zithouding in die auto is echt vreemd vanwege de bizar hoge vloer.
De elektrische Renault Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER is misschien een goede optie. Deze uitvoering heeft 470 km WLTP actieradius.
Die was volgens de dealer niet meer leverbaar. Daarnaast vraag ik me ook sterk af of 130 elektro-pk voldoende is.

Hele rare vraag misschien, waarom is een panoramadak verplicht als je langer bent dan 1.50m?

"Maar de zithouding in die auto is echt vreemd vanwege de bizar hoge vloer."

De Renault heeft dan nog een dun accupakket ook. Meer bereik dan de Mini en geen hoge vloer dan heb je ook nog de nieuwe Jeep Avenger. Met een hoogte van 1.528 mm niet al te hoog, kan nog net doorgaan voor een crossover. ;)
De Peugeot e-208 GT EV 51kWh 156 met dezelfde aandrijflijn heb je ook nog, wel B-segment net als de Mini maar 400 km WLTP actieradius. Opel Astra Electric verschijnt binnenkort.

Laatst bewerkt:
Hele rare vraag misschien, waarom is een panoramadak verplicht als je langer bent dan 1.50m?
Omdat het dak ver doorloopt en de voorruit laag en steil is. Als je van Nederlands formaat bent (ik ben zelf 1.88m) dan zit zit de hemelbekleding in een groot deel van je gezichtsveld. In een simpele fotoshop gevisualiseerd:
52785736136_4c1b488f8f_b.jpg

Dat is dan vanuit zittende positie maar ik kon een aantal verkeerslichten niet eens zien door voorover te buigen. In de Megane waarin ik hetzelfde rondje reed ging dit gebogen wel (gelukkig, want die had geen panoramadak).

Laatst bewerkt:
Een Xpeng p7 zou qua budget in euros moeten kunnen? Prachtige wagen. Leaseprijzen zullen echter wel stevig zijn vermoedelijk..

Koreaanse auto's , maar ook Japanse, zijn nogal Amerikaans afgesteld. Piepjes voor alles!
Europese auto's hebben dat minder.
Je zou eens naar een Ford Kuga kunnen kijken. 4 cilinder.
Lane assist geef standaard een trilling in het stuur.
Of stuurt automatisch bij.
Maar zelf heb ik er nooit last van, omdat ik wél richting aangeeft als ik van rijstrook wissel.
Alles is uit te zetten, overigens. Lane Assist zelfs met 1 knop aan het stuur aan/uit te zetten. Standaard alles uit, is volgens mij verboden. Dus 1 stuurknoppie het het beste alternatief.

Dus mijn tip is om Europese automerken te proberen en je goed te laten informeren door de dealer.

Levertijd scheelt overigens enorm per merk per model. Ook daar is het beter gesteld met Europese merken.

Koreaanse auto's , maar ook Japanse, zijn nogal Amerikaans afgesteld. Piepjes voor alles!
Europese auto's hebben dat minder.
Je zou eens naar een Ford Kuga kunnen kijken. 4 cilinder.
Lane assist geef standaard een trilling in het stuur.
Of stuurt automatisch bij.
Maar zelf heb ik er nooit last van, omdat ik wél richting aangeeft als ik van rijstrook wissel.
Alles is uit te zetten, overigens. Lane Assist zelfs met 1 knop aan het stuur aan/uit te zetten. Standaard alles uit, is volgens mij verboden. Dus 1 stuurknoppie het het beste alternatief.

Dus mijn tip is om Europese automerken te proberen en je goed te laten informeren door de dealer.

Levertijd scheelt overigens enorm per merk per model. Ook daar is het beter gesteld met Europese merken.
Kuga wordt het niet met de SUV allergie van TS

Op de snelweg heb ik er ook zelden last van, enkel bij wegwerkzaamheden. Probleem zit vooral in 60 wegen met een fietssuggestiestrook, als er een tegenligger komt en je moet over dat lijntje heen om elkaar te kunnen passeren is het laatste wat ik wil een lane assist die mij actief tegenwerkt om over dat lijntje te gaan.
Maar inderdaad, een Kuga wordt het niet.
Een Xpeng p7 zou qua budget in euros moeten kunnen? Prachtige wagen. Leaseprijzen zullen echter wel stevig zijn vermoedelijk..
Kan er nog niets over vinden, kan mij wel indenken dat leasemaatschappijen er niet om zitten te springen.
Maar binnenkort de e-308, zou dat nog wat zijn? Komt dit jaar nog bij de dealer toch?
In alle opzichten zie ik dat wel zitten, is zeker de moeite waard om te bekijken. Kunnen de assistentiesystemen daarin makkelijk de kop worden ingedrukt? Met een paar fysieke knoppen om het uit te schakelen zou ik wel kunnen leven.

In alle opzichten zie ik dat wel zitten, is zeker de moeite waard om te bekijken. Kunnen de assistentiesystemen daarin makkelijk de kop worden ingedrukt? Met een paar fysieke knoppen om het uit te schakelen zou ik wel kunnen leven.
De e-308 wordt nog niet geleverd, dus op die vraag is strikt genomen geen antwoord te geven. Maar aangezien het in wezen een 308 maar dan met elektromotor is, verwacht ik dat bediening van rij-assistentie gelijk zal zijn aan die in de normale 308. Peugeot kennende zal dat geen feest der gebruiksvriendelijkheid zijn. Sowieso gaat bij de auto vrijwel alle bediening via een aanraakscherm. Wat mij bijstaat van de Autoweekvideo's is dat het infotainment op zich een flinke verbetering is tov de vorige generatie, maar nog steeds niet heel snel. Daarnaast zijn er shortcuts in te stellen op het aanraakscherm, wat heel handig is, maar dat kan niet voor alle functies. Zoals het in- en uitschakelen van de rijhulpjes.

Hier een videootje van het uitschakelen van de lane assist:

Reken erop dat je dat bij de 308 bij iedere rit opnieuw moet doen.

Overigens, 2 alternatieven die ik zeker zou overwegen:
- Honda Civic: er schijnt wegens levertijden een bestelstop op te zitten, maar wellicht valt er wat te regelen? Wat mij betreft 1 van de beste aanbiedingen in het C-segment. Mooie hybridetechniek, ruime achterbak, goede functionaliteit en bediening, en het schijnt fantastisch te sturen.
- Toyota Corolla: Moet bekennen dat ik me er zelf nooit echt in verdiept heb, maar volgens mij is dat ook een auto die nog redelijk van de oude stempel is qua bediening. En wordt vaak best mooi gevonden.

Kijk eens naar een Renault Arkana.
Groot comfort en de hulpsystemen zijn goed doordacht.
Ruimte ook geen probleem, ik ben 1.96 mtr.
Stil en zuinig (hybride). Rijd altijd elektrisch weg, maar geen laadstress.

Kijk eens naar een Renault Arkana.
Groot comfort en de hulpsystemen zijn goed doordacht.
Ruimte ook geen probleem, ik ben 1.96 mtr.
Stil en zuinig (hybride). Rijd altijd elektrisch weg, maar geen laadstress.
Maar wel een crossover/suv, dus waarschijnlijk niet de voorkeur van de TS.

Arkana heeft zeker geen voorkeur omdat het een SUV/crossover is. Moet wel gezegd dat het ding erg gunstig geprijsd is.

Probleem zit vooral in 60 wegen met een fietssuggestiestrook, als er een tegenligger komt en je moet over dat lijntje heen om elkaar te kunnen passeren is het laatste wat ik wil een lane assist die mij actief tegenwerkt om over dat lijntje te gaan.
Hier kan je beter 59 km/u gaan rijden op de CC. Het lane keeping systeem gaat pas aan vanaf de 60 km/u.

Lees ook onderstaande artikel:
https://www.autoweek.nl/verkeer/wat-doet-intelligent-speed-assistant-in-nieuwe-autos/
Nieuwe modellen moeten een zwarte doos & snelheidsbegrenzer krijgen vanaf juli 2024.

Terug
Bovenaan