Jazzik
Net ingestapt
Muddy Bandit zei:het verbruik scheelt ongeveer een halve liter diesel op 10 km.
Je bedoelt toch hoop ik een halve liter op 100 km.?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Muddy Bandit zei:het verbruik scheelt ongeveer een halve liter diesel op 10 km.
Het gaat om afmetingen en vermogens t.o.v. binnenruimte en verbruik.Dakloos zei:Maar is je C5 niet meer de opvolger van de BX/Xianta? En de opvolger van de CX/XM de C6 en wegens diens flop nu welicht de DS 7 Crossback?
“Daar heb je gelijk in, maar energielabels zijn niet zo ingericht. Energielabels van auto's zijn niet absoluut, maar relatief. Ze zijn bedoeld om klassegenoten te vergelijken. En die klassegenoten worden bepaald aan de hand van het oppervlak van de auto. Want een grote auto verbruikt nou eenmaal meer, maar is geen concurrent van een kleine auto dus is de vergelijking niet nuttig.
dan komt de vraag bij mij op waarom iedereen in zon hondehok model wil rijden in deze tijden dat zuinigheid juist wel belangrijk zou moeten zijn?
MX6 zei:Onze oudste rijdt nu een jaar in een 20 jaar oude Honda Civic met de 1.5 VTEC motor met 114PK.
Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 1 op 17 en de 1 op 18,
Een vergelijkbare moderne auto qua grote en prestaties, doet dat in de praktijk niet veel beter.
Jep, dat nulletje extra is blijkbaar niet over gekomen.Jazzik zei:Muddy Bandit zei:het verbruik scheelt ongeveer een halve liter diesel op 10 km.
Je bedoelt toch hoop ik een halve liter op 100 km.?
MX6 zei:Onze oudste rijdt nu een jaar in een 20 jaar oude Honda Civic met de 1.5 VTEC motor met 114PK.
Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 1 op 17 en de 1 op 18,
Een vergelijkbare moderne auto qua grote en prestaties, doet dat in de praktijk niet veel beter.
david 3870641 zei:ik heb de cijfertjes van het cbs er maar eens bijgepakt.https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83406NED/table?dl=28D1F
de benzine verkoop voor personenwagens is 10% gestegen van 2000 naar 2019. De diesel verkoop is met 5% afgenomen tov 19 jaar geleden. lgp is in procenten allemaal te verwaarlozen.
Ergo het personenwagenpark in nederland verbruikt meer brandstof dan 20 jaar geleden ondanks de elektrische autos dat is een feit.
Ook dat bewijst dat autos minder zuinig zijn in de praktijk in vergelijking met 20 jaar geleden.
of komt dat doordat we harder accelereren dan vroeger (omdat de auto dat kan) of dat we veel meer kilometers draaien dan 20 jaar geleden.
een suzuki alto heeft label f(rijdt 1 op 20) en een Porsche Cayenne hybrid heeft label A (rijdt 1 op 10). Dus als we meer zuinige labels op de weg krijgen wil zeker niet zeggen dat de autos zuiniger worden!
david 3870641 zei:ik heb de cijfertjes van het cbs er maar eens bijgepakt.https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83406NED/table?dl=28D1F
de benzine verkoop voor personenwagens is 10% gestegen van 2000 naar 2019. De diesel verkoop is met 5% afgenomen tov 19 jaar geleden. lgp is in procenten allemaal te verwaarlozen.
Ergo het personenwagenpark in nederland verbruikt meer brandstof dan 20 jaar geleden ondanks de elektrische autos dat is een feit.
Ook dat bewijst dat autos minder zuinig zijn in de praktijk in vergelijking met 20 jaar geleden.
of komt dat doordat we harder accelereren dan vroeger (omdat de auto dat kan) of dat we veel meer kilometers draaien dan 20 jaar geleden.
een suzuki alto heeft label f(rijdt 1 op 20) en een Porsche Cayenne hybrid heeft label A (rijdt 1 op 10). Dus als we meer zuinige labels op de weg krijgen wil zeker niet zeggen dat de autos zuiniger worden!
Pietzoveel zei:in 2000 5.1 mln auto's, nu 8.5 mln.....
iDS zei:Dus beweren dat voertuigen nauwelijks zuiniger zijn geworden, is op basis van deze cijfers, pertinent onjuist.
rke zei:iDS zei:Dus beweren dat voertuigen nauwelijks zuiniger zijn geworden, is op basis van deze cijfers, pertinent onjuist.
Daar heb je gelijk in.
Wat TS eigenlijk bedoelt is dat de rendementsverhoging ten dele is opgesnoept door nog meer luxe, nog meer veiligheid en nog meer aanzien.
Ik vind het bedenkelijk om daar ons enige en zeer kostbare milieu voor op te geven.
Het is niet alleen de brandstof die door de motor spoelt, het is de vervuiling bij het bouwen van verse botsdozen en het is het nalaten van een langere levensduur om maar omzet te genereren.
En waarom?
Dus de 1 op 30 Lupo is nu een dorstige auto?haarr zei:rke zei:iDS zei:Dus beweren dat voertuigen nauwelijks zuiniger zijn geworden, is op basis van deze cijfers, pertinent onjuist.
Daar heb je gelijk in.
Wat TS eigenlijk bedoelt is dat de rendementsverhoging ten dele is opgesnoept door nog meer luxe, nog meer veiligheid en nog meer aanzien.
Ik vind het bedenkelijk om daar ons enige en zeer kostbare milieu voor op te geven.
Het is niet alleen de brandstof die door de motor spoelt, het is de vervuiling bij het bouwen van verse botsdozen en het is het nalaten van een langere levensduur om maar omzet te genereren.
En waarom?
IMO worden er toch wel behoorlijk wat concessies, of innovaties, gedaan om de auto s zuiniger te maken.
The Unknown zei:Ik rijd een Space Star 1.6 uit 2002 die met 90km/u 1:20 rijd en met 120km/u 1:16 na verschillende metingen zonder gebruik van airco natuurlijk, dit verbruik krijg ik wel door rustig te rijden en te anticiperen, maar toch is dit ene prima score waar een moderne auto soms nog een puntje aan kan zuigen.
haarr zei:De ontwikkeling van hybrides maakt de gemiddelde auto toch we iets zuiniger?
Nico GTR zei:Mijn Clio kan met 80 km/h door Noorwegen ook de 1 op 20 redden. Normaliter doe ik met mijn zware rechtervoet een 1 op 14 a 1 op 15.
Ben benieuwd wat de snelheidsverlaging betekent voor mijn verbruik....heb nog niks zinnigs kunnen meten want ik zit nog steeds op de eerste 100 km/h tijdperk tank. :/