nieuwe auto niet zuiniger en ruimer dan 22 jaar geleden

Dakloos zei:
Maar is je C5 niet meer de opvolger van de BX/Xianta? En de opvolger van de CX/XM de C6 en wegens diens flop nu welicht de DS 7 Crossback?
Het gaat om afmetingen en vermogens t.o.v. binnenruimte en verbruik.
De C5I heeft trouwens zowel de Xantia als de XM vervangen en had quasi dezelfde afmetingen als de XM, behalve in de hoogte (+ 10 cm).
Zoals hoger al aangehaald is de vergelijking S40/XC40 een erg kromme wan t het gaat over verschillende voertuigen.
Een CX naast een DS7 zetten is dus ook nonsens om de stelling te onderzoeken.

“Daar heb je gelijk in, maar energielabels zijn niet zo ingericht. Energielabels van auto's zijn niet absoluut, maar relatief. Ze zijn bedoeld om klassegenoten te vergelijken. En die klassegenoten worden bepaald aan de hand van het oppervlak van de auto. Want een grote auto verbruikt nou eenmaal meer, maar is geen concurrent van een kleine auto dus is de vergelijking niet nuttig.

Klopt! Ik weet zo het model niet meer, volgens mij een BMW (?) maar er is een auto waar de bumpers van een bepaalde uitvoering een paar cm langer is. En deze auto dus in een gunstigere energieklasse label valt dan het exemplaar met normale bumpers. zelfde auto. Is al lang geleden. Misschien dat iemand het exacte verhaal weet.?

dan komt de vraag bij mij op waarom iedereen in zon hondehok model wil rijden in deze tijden dat zuinigheid juist wel belangrijk zou moeten zijn?

Als ik in mijn omgeving kijk, veel mensen leasen zakelijk. dan is het verbruik van minder geschikt belang want; tankpas. Uitstoot is alleen belangrijk als de bijtelling er door beïnvloed word. Natuurlijk bepaald dit ook het BPM bedag en dus leasebedrag ook iets maar dat is toch maar weinig. Het is inderdaad wel een gekke trend.

Niet voor niets dat veel autofabrikanten denken dat dat hele SUV gebeuren over 10 jaar heel stuk minder is naarmate er meer EV's komen. Want de range van accu's merken mensen wel. Als je met een gunstig model ineens een 80 km verder komt weegt het indeens veel meer mee bij de aanschaf.

(tot dat het punt bereikt word dat accu's zo goedkoop en krachtig en worden, maar dat duurt nog heel lang verwachten ze)

Onze oudste rijdt nu een jaar in een 20 jaar oude Honda Civic met de 1.5 VTEC motor met 114PK.
Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 1 op 17 en de 1 op 18,
Een vergelijkbare moderne auto qua grote en prestaties, doet dat in de praktijk niet veel beter.

Voor zover ik weet is het rendement van een motor ook nauwelijks verbeterd in de afgelopen 20 jaar.
Het is mooi dat tegenwoordig de remenergie kan worden gebruikt bij een hybride, maar of dat voldoende is om het extra gewicht (accu's, electromotoren, electra) en de extra energie voor het opladen van de accu's compenseert is maar zeer de vraag.
Ik rijd zelf weinig in een drukke stad en houdt voldoende afstand, dus ik gebruik de rem nauwelijks.
Het downsizen en de hybridetechniek zijn leuk voor de BPM door de theoretische besparing.
Ik zie zelf meer in een lichtgewicht auto met een goede stroomlijn, smalle banden en een lichte motor.
Niet voor niets scoort de Suzuki Celerio op dit gebied erg goed.

MX6 zei:
Onze oudste rijdt nu een jaar in een 20 jaar oude Honda Civic met de 1.5 VTEC motor met 114PK.
Een vergelijkbare moderne auto qua grote en prestaties, doet dat in de praktijk niet veel beter.

Vergelijkingsbasis? Heeft je kind dan ook al met een nieuwe Civic met vergelijkbaar vermogen gereden?
Aangezien je vertrekt van een specifieke gebruiker, met zijn specifieke rijstijl, kan je ook alleen die gebruiker als vergelijkingsbasis gebruiken. Je kan die cijfers niet zomaar extrapoleren.

MX6 zei:

Het is lastig vergelijken.

De appels zijn minder botsveilig, licht en klein van buiten, de peren zijn botsveilig, zwaar en klein van binnen.

Toch, een auto zoals de Messerschmitt is een model wat vandaag de dag relatief eenvoudig om te toveren is naar een 1 op 50 (of beter) auto. De Messerschmitt verbruikt met een dorstige, stinkende tweetakt 1 op 30 en een moderne viertakt motor kan met gemak twee keer de afstand afleggen op dezelfde druppels benzine.... 1 op 60.
Daarvoor is het monteren van een 200cc (viertakt) scooterblokje al voldoende. Als je dan ook nog een hybride scooterblokje monteert (bijvoorbeeld van de Piaggio MP3 Hybrid), is het voertuig nog veel zuiniger.

Maar, met een Messerschmitt wil je geen botsing krijgen (je hebt in ieder geval je doodskist al bij je) en bumperkleven bij een drammende Douwdi heeft nauwelijks effect.

messerschmitt-kr200-rijdend.jpg

Ooit ergens gelezen dat de gemiddelde snelheid in Londen (nee, vóór de corona crisis) ongeveer even hoog is als in 1880, met paard en wagen. Waarom dan steeds meer pk's in auto's bouwen? Moderne Messerschmitt's en Velorexen hebben nu wel een bestaansrecht.

ik heb de cijfertjes van het cbs er maar eens bijgepakt.https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83406NED/table?dl=28D1F
de benzine verkoop voor personenwagens is 10% gestegen van 2000 naar 2019. De diesel verkoop is met 5% afgenomen tov 19 jaar geleden. lgp is in procenten allemaal te verwaarlozen.
Ergo het personenwagenpark in nederland verbruikt meer brandstof dan 20 jaar geleden ondanks de elektrische autos dat is een feit.
Ook dat bewijst dat autos minder zuinig zijn in de praktijk in vergelijking met 20 jaar geleden.
of komt dat doordat we harder accelereren dan vroeger (omdat de auto dat kan) of dat we veel meer kilometers draaien dan 20 jaar geleden.

een suzuki alto heeft label f(rijdt 1 op 20) en een Porsche Cayenne hybrid heeft label A (rijdt 1 op 10). Dus als we meer zuinige labels op de weg krijgen wil zeker niet zeggen dat de autos zuiniger worden!

david 3870641 zei:
ik heb de cijfertjes van het cbs er maar eens bijgepakt.https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83406NED/table?dl=28D1F
de benzine verkoop voor personenwagens is 10% gestegen van 2000 naar 2019. De diesel verkoop is met 5% afgenomen tov 19 jaar geleden. lgp is in procenten allemaal te verwaarlozen.
Ergo het personenwagenpark in nederland verbruikt meer brandstof dan 20 jaar geleden ondanks de elektrische autos dat is een feit.
Ook dat bewijst dat autos minder zuinig zijn in de praktijk in vergelijking met 20 jaar geleden.
of komt dat doordat we harder accelereren dan vroeger (omdat de auto dat kan) of dat we veel meer kilometers draaien dan 20 jaar geleden.

een suzuki alto heeft label f(rijdt 1 op 20) en een Porsche Cayenne hybrid heeft label A (rijdt 1 op 10). Dus als we meer zuinige labels op de weg krijgen wil zeker niet zeggen dat de autos zuiniger worden!

De labeltjes zijn in mijn ogen klinkklare onzin. Dat een zuinige Alto een onzuinig labeltje heeft en een slurpende Cayenne een zuinig labeltje komt omdat iemand in zijn oneindige wijsheid besloten heeft de oppervlakte van de auto mee te nemen in het labeltje.
Als je in je eentje (van veel auto's wordt vooral de stoel linksvoor gebruikt) iedere 10 km een liter brandstof verstookt en veel vierkante meters in beslag neemt ben je "zuinig" en als je iedere 20 km een liter brandstof verstookt en neemt genoegen met de weinig oppervlakte, ben je onzuinig.

Misschien is het tijd voor een voetbalveld-grote Elvis Cadillac met een crisisdiesel in het vooronder.

We rijden (zeker sinds de 100 km/uur regel) niet sneller dan vroeger. Men houdt wel een veel grotere marge aan (vroeger reed men op 75% van wat de auto kan, tegenwoordig op 50%) maar we staan veel vaker en langer stil in de file (als corona zich even terugtrekt).

Ik vertrouw toch meer op sites als spritmonitor. Daar staat in begrijpbare cijfers vrij nauwkeurig (bij gangbare modellen) hoe veel brandstof je nodig hebt. Voor accubakken zal er wel iets vergelijkbaars zijn maar die sites ken ik niet.

david 3870641 zei:

En worden er nu meer appels gegeten en minder wijn gedronken?
Of met andere woorden: dit zegt natuurlijk niks.
Hoe is de verhouding afgelegde kilometers nu in vergelijking met 2000, wat met de gemiddelde grootte van de wagens?
Zonder die gegevens betreft het enkel een vaststelling dat er meer van een product verkocht is. Niks meer en niks minder.

Pietzoveel zei:
in 2000 5.1 mln auto's, nu 8.5 mln.....

Interessante gegevens als we de gegevens uit de link van davis38700641 erbij halen:
zo zou het aandeel diesel tegenover benzine 60/40 bedragen in 2019.
Als ik dan de toename/afname van de verkoop in rekening neem tegenover het jaar 2000 was toen de verhouding 54,54/42.
De gehele verkoop van brandstof zou dan 96,54% van die van 2019 bedragen hebben.
Maar...het voertuigenpark is met 67% toegenomen. Bij gelijkgebleven kilometeraantal betekent dat een spectaculaire daling van het verbruik, géén stijging.
Natuurlijk zijn er ondertussen ook een pak elektrische voertuigen bijgekomen. Aan de andere kant is LPG (afgenomen) en aardgas niet verwerkt.
Mijn vermoeden is echter dat ook het totale aantal afgelegde kilometers is gestegen.

Dus beweren dat voertuigen nauwelijks zuiniger zijn geworden, is op basis van deze cijfers, pertinent onjuist.

Ik rijd een Space Star 1.6 uit 2002 die met 90km/u 1:20 rijd en met 120km/u 1:16 na verschillende metingen zonder gebruik van airco natuurlijk, dit verbruik krijg ik wel door rustig te rijden en te anticiperen, maar toch is dit ene prima score waar een moderne auto soms nog een puntje aan kan zuigen.

iDS zei:
Dus beweren dat voertuigen nauwelijks zuiniger zijn geworden, is op basis van deze cijfers, pertinent onjuist.

Daar heb je gelijk in.

Wat TS eigenlijk bedoelt is dat de rendementsverhoging ten dele is opgesnoept door nog meer luxe, nog meer veiligheid en nog meer aanzien.
Ik vind het bedenkelijk om daar ons enige en zeer kostbare milieu voor op te geven.

Het is niet alleen de brandstof die door de motor spoelt, het is de vervuiling bij het bouwen van verse botsdozen en het is het nalaten van een langere levensduur om maar omzet te genereren.

En waarom?

rke zei:
iDS zei:

Daar heb je gelijk in.

Wat TS eigenlijk bedoelt is dat de rendementsverhoging ten dele is opgesnoept door nog meer luxe, nog meer veiligheid en nog meer aanzien.
Ik vind het bedenkelijk om daar ons enige en zeer kostbare milieu voor op te geven.

Het is niet alleen de brandstof die door de motor spoelt, het is de vervuiling bij het bouwen van verse botsdozen en het is het nalaten van een langere levensduur om maar omzet te genereren.

En waarom?

IMO worden er toch wel behoorlijk wat concessies, of innovaties, gedaan om de auto s zuiniger te maken.

haarr zei:
rke zei:
iDS zei:

Daar heb je gelijk in.

En waarom?

IMO worden er toch wel behoorlijk wat concessies, of innovaties, gedaan om de auto s zuiniger te maken.
Dus de 1 op 30 Lupo is nu een dorstige auto?

1 op 20 was 20 jaar geleden niet bijzonder en het is anno 2020 niet bijzonder. Maar als je naar de verbruiksbepalende factoren kijkt (buitenmaten, gewicht) kijkt, zie je nog steeds een duidelijke groei terwijl het algemeen bekend is dat we veel te veel vervuiling creëren .

Er is een uitspraak:
Wij zijn de eerste generatie die weet dat er iets aan het milieu gedaan moet worden en we zijn de laatste generatie die er iets aan kan doen.

Iets met naar de afgrond rennen.

Naar de afgrond rennen?
Natuurlijk moet er wat gebeuren, maar we kunnen beter degelijke maatregelen nemen dan het tegenwoordige paniekvoetbal.
Daarbij doen wij van alles om een paar tienden van procenten te verbeteren terwijl op andere plaatsen tientallen procenten te halen is.wat is wijsheid?

The Unknown zei:
Ik rijd een Space Star 1.6 uit 2002 die met 90km/u 1:20 rijd en met 120km/u 1:16 na verschillende metingen zonder gebruik van airco natuurlijk, dit verbruik krijg ik wel door rustig te rijden en te anticiperen, maar toch is dit ene prima score waar een moderne auto soms nog een puntje aan kan zuigen.

Mag ik me voorzichtig afvragen hoe je aan zulke verbruikscijfers komt? Wat houden die "verschillende metingen" in?
De enige manier om een werkelijk gemiddeld verbruik vast te stellen is toch meten over een langere tijd (graag tenminste éénmaal alle 4 seizoenen) en langere afstand (minimaal 10.000 km.).
Tot welk werkelijk gemiddeld verbruik komt jouw Space Star 1.6 (98 pk) dan? Zelfs zonder airco? De gemiddelde Space Star piloot komt (ja, soms mét airco...) tot een verbruik van 7,36 l/100 km.= 1: 13,6 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/283-Space_Star.html?fueltype=2&constyear_s=2002&constyear_e=2006&power_s=95&power_e=100&minkm=10000&powerunit=2

Dat ligt behoorlijk ver van 1:16 en érg ver van 1:20......

haarr zei:
De ontwikkeling van hybrides maakt de gemiddelde auto toch we iets zuiniger?

Ik kan alleen het verschil aangeven tussen onze vorige en huidige auto. Niet hetzelfde merk en model, maar verder wel zeer goed vergelijkbare auto(otje)s, namelijk een Honda Jazz 1.4 CVT en de huidige Yaris Hybrid. Gebruiksprofiel vergelijkbaar, zeg maar gewoon identiek.
Beide auto's vrijwel dezelfde afmetingen, verschil in gewicht 1% in het voordeel van de Jazz, prestaties ontlopen elkaar ook weinig. Beiden (E-)CVT automaat.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=68957&id2=91032

Werkelijk gemeten verbruik van de Jazz over ruim 40.000 km.: 6,66 l/100km. = precies 1:15 https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/587778.html
Werkelijk gemeten verbruik van de Yaris tot nu over ruim 25.000 km.: 4,98 l/100 km. = 1:20,1 https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/842930.html

Gemiddeld verstookte de (niet hybride) Jazz bij identiek gebruik dus zo'n 33% meer brandstof dan de hybride Yaris. Dan noem ik de hybride toch meer dan "iets" zuiniger..

Mijn Clio kan met 80 km/h door Noorwegen ook de 1 op 20 redden. Normaliter doe ik met mijn zware rechtervoet een 1 op 14 a 1 op 15.

Ben benieuwd wat de snelheidsverlaging betekent voor mijn verbruik....heb nog niks zinnigs kunnen meten want ik zit nog steeds op de eerste 100 km/h tijdperk tank. :/

Nico GTR zei:
Mijn Clio kan met 80 km/h door Noorwegen ook de 1 op 20 redden. Normaliter doe ik met mijn zware rechtervoet een 1 op 14 a 1 op 15.

Ben benieuwd wat de snelheidsverlaging betekent voor mijn verbruik....heb nog niks zinnigs kunnen meten want ik zit nog steeds op de eerste 100 km/h tijdperk tank. :/

Gek genoeg heb ik met mijn Clio (1 tankbeurt) nog geen verschil gemeten in overal 130 of overal 100. En ik rij de laatste tijd steeds met de snelheidsbegrenzer op 100 km/uur (op GPS gemeten).
Ik gok dat het een meetfout is, de enige andere reden die ik kan verzinnen is het weinige gebruik van de auto - lees vooral stukjes van 30 km.
De score is [size=x-small](te nauwkeurig opgeschreven)[/size] 1 op 13.75 versus 1 op 13.83.

Ik merk met mijn Toyota Corolla hybride tot nu toe ook nog weinig effect van de lagere snelheid. Dat komt misschien ook wel omdat het nu veel rustiger is en je continu 100 kan rijden. Ik heb gemerkt dat de Corolla juist bij veel file zuiniger wordt dan je zou verwachten maar dat deze bij lange afstanden eigenlijk iets meer gaat verbruiken. Al met al over de afgelopen 26000km wel een verbruik van ongeveer 1:20 weten te realiseren (via spritmonitor.de aangezien de verbruiksmeter heel creatief is bij Toyota).

Overigens is dit wel een leuk filmpje over waarom downsize motoren in de praktijk niet zuiniger zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=9aO2vC_iMTI

Terug
Bovenaan