Nieuwe auto inrijden

A

Anoniem

Guest
Hallo!

Ik heb een splinternieuwe Mercerdes CLA 180 Coupé gekocht en die wordt geleverd begin juli. Wij gaan eind augustus met onze nieuwe auto naar Italië en ik ben benieuwd of je de auto nog steeds moet inrijden?

Ik snap dat je, je auto altijd met respect moet behandelen en niet met een koude motor vol doortrekken in zijn toeren. Gewoon dagelijks gebruik woon-werkverkeer, stadsverkeer, afstanden op de snelweg is toch voldoende om de auto lekker divers te gebruiken en dus in te rijden? Of moet je nog met andere zaken rekening houden? Volgens mij het is niet meer van deze tijd zoals je vroeger een auto moest inrijden.

Ik hoor graag jullie meningen!

Zoals je zelf al zegt: fatsoenlijk warmrijden de eerste 20 km elke rit. Verder is inrijden niet echt nodig, maar zelf zou ik de eerste paar honderd kilometer wel rustig aan doen en dan het maximaal toerental steeds iets verder ophogen. Maar zoals gezegd: het belangrijkste is gewoon rustig warm rijden elke rit en ook af en toe flink doortrekken en gasgeven als de boel goed warm is.

Niets toe te voegen aan het prima advies van Springbok.

Buon viaggio e piacevole vacanza ! :cool:

Belangrijk is ook om de remmen in te remmen. Eerste 100 km paar keer goed remmen.

Inrijden zoals vroeger is er inderdaad niet meer bij.

Vaak staat er iets over inrijden in het instructieboekje, bijvoorbeeld de eerste x-1.000 km. rustig rijden en niet boven een bepaald toerental.

Dankjewel voor het advies!

De eerste paar honderd KM gaan we sowieso rustig rijden en niet vol het gas erop. Als de motor warm is af en toe wat meer toeren maken, maar zeker niet te veel. Tegen de tijd dat wij naar Italië gaan, zal de eerste 1000km er wel op zitten en kunnen we in Duitsland iets meer toeren gaan maken.

Je hoort ook vaak dat je niet te rustig moet rijden met te lage toerental, omdat de auto dan lui wordt. Wat daar waar van is weet ik niet..

Hier worden inderdaad soms magische taferelen over uitgewijd.

Wat ik nog wel weet: voorkom erg lang continu hetzelfde lage toerental. Of het waar is weet ik niet, maar het kan geen kwaad. De redenatie zou zijn dat een zuiger bij een laag toerental minder ver doorschiet (op micrometerniveau) dan bij een hoog toerental. De eerste duizenden kilometers onder een laag toerental blijven zou zo een drempeltje op kunnen werpen als je uiteindelijk hogere toerentallen wil draaien.

Remmen alleen maar voorzichtig beroeren kan inderdaad verglazing geven.

Ik zou dus vooral niet te voorzichtig doen, als 10% van de auto's problemen zou geven de eerste maanden door verkeerd gebruik dan hadden ze er vast een softwaretruukje of melding voor gebouwd.

Ik zou parkeren in een drukke straat in grote steden vermijden. Je nieuwe bumpers kunnen dan gaan lijden onder bump-and-move-park.

Te lage toeren zijn niet goed voor een motor, ook al geeft de schakelindicator aan van wel maar als generieke regel rijd ik eigenlijk niet onder de 2000 tpm (met soms 1800 als ergste uitschieter naar onderen)
Op constante snelheden in 6 draaien de meeste auto's tegenwoordig tussen de 2000 en 2500 tpm, das prima. Maar als je snel wilt versnellen schakel dan even terug en laat de motor gewoon zijn toeren maken.

Het belangrijkste is en blijft dat je de motor goed warm rijd. Op zijn donder geven met een koelwatermeter die nog niet boven aan zijn meetbereik zit is killing. Op het moment dat de meter die stand bereikt is de olie nog niet warm, maar warm genoeg om een goede viscositeit te garanderen om tempo te maken de snelweg op.

Daarentegen is hard rijden en het vermogen van de motor goed aanspreken geen probleem op bedrijfstemperatuur en als ik heel eerlijk ben denk ik dat het zelfs beter is voor je blok. Intern houd het alles schoner (spruitstuk, kleppen, EGR, oliegalerijen, etc.) en daarmee leeft een motor over het algemeen gewoon langer.

Nico GTR zei:
Te lage toeren zijn niet goed voor een motor, ook al geeft de schakelindicator aan van wel maar als generieke regel rijd ik eigenlijk niet onder de 2000 tpm (met soms 1800 als ergste uitschieter naar onderen)

Dat probeer ik ook te doen inderdaad. Qua constante snelheid dan iig. Soms zak ik zelfs wel terug naar 1.500 als alles iets vertraagd, maar op constante snelheid zit ik ook altijd minimaal rond de 2.000. In tegenstelling tot de indicator aangeeft ;)

Wat vooral goed is voor je auto: veel wisselende toerentallen/snelheden gedurende de 1e 1.500 km. Dus niet (heel cru gezegd) 1.000km 100 rijden op een snelweg maar de eerste 1.500 km vooral binnendoor weggetjes nemen, stadsverkeer etc.
Werd mij al aangeraden bij mijn 1e nieuwe auto, toen ik na 1.500 km terug kwam bij de garage voor de zgn. nul-beurt (de auto moest uitgelijnd worden, was niet goed vanaf 1e dag) ging de chef-monteur even een stukje rijden om dat uitlijnen te kunnen accorderen, toen ie terug kwam was het eerste wat ie zei: " wat is ie goed ingereden! " .
Heb ik bij mijn huidige auto (ook nieuw gekocht) ook weer gedaan: vaak gewoon lokaal een stukje gaan rijden, lokale wegen dus.

Gewoon dagelijks gebruik dus! korte en lange afstanden maken met wisselend gebruik. Sportstand en comfort gebruiken. Wel opletten met hoge toeren, maar niet te voorzichtig zijn. Remmen af en toe hard gebruiken en heel divers rijden.

Wat mij 1x bij een nieuwe auto (Nissan) is overkomen is een fors olieverbruik de 1e 1.000 km.... Onder op de pijlstok nog net zichtbaar (ver onder het minimum). Bijgevuld tot max en daarna, tot inruil bij 150.000 km, geen olieverbruik meer. Controleer in het begin iets vaker. Het kan zijn dat de zuigerveren nog wat in moeten slijten en tijdelijk voor een hoger olieverbruik zorgen.

CLA180 zei:
Dankjewel voor het advies!

De eerste paar honderd KM gaan we sowieso rustig rijden en niet vol het gas erop. Als de motor warm is af en toe wat meer toeren maken, maar zeker niet te veel. Tegen de tijd dat wij naar Italië gaan, zal de eerste 1000km er wel op zitten en kunnen we in Duitsland iets meer toeren gaan maken.

Je hoort ook vaak dat je niet te rustig moet rijden met te lage toerental, omdat de auto dan lui wordt. Wat daar waar van is weet ik niet..

Die vermeende luiheid komt van het adaptief vermogen van de moderne software : rij je altijd lui, dan gaat de software de parameters w.o brandstofinspuiting en mengsel , daarop bijstellen. Rij je weer een tijdje pittig, dan gebeurd het tegenovergestelde.
Natuurlijk binnen acceptabele grenzen, maar vaak wel merkbaar als berijder.

Het is dus vooral een bepaald type rijgedrag over een langere periode van maanden , maar niet als gevolg van dagelijkse basis gevarieerd rijgedrag.

Helemaal mee eens. Probeer op een rustige weg eens vier keer goed te remmen. Liefst met 2 volwassen op de achterbank en 1 passagier zodat ervoldoende kracht op achterremmen komt. Ga er vanuit dat je achter ook schijfremmen hebt. Rem van 100km per uur naar nul door rempedaal geleidelijk en langzaam dieper in te drukken. Geleidelijker indrukken , in blijven drukken naar bodem tot stilstand. Direct weer 2 km rijden om schijven af te laten koelen. Dit herhalen en klaar. Wel op een schone weg zonder modder of met regen. Los hiervan altijd motor pas als die warm is zwaar belasten. Koelwater temperatuur voor de koeler is prima indicatie. Liever gebruik maken van de standkachel, maar heeft niet iedereen. Bij inrijden, de eerste 500km is het advies veel wisselende belastingen te rijden, maar dat gaat bijna vanzelf in NL. Ik haal na 15.000km de motorolie en oliefilter eruit.

Springbok zei:
Zoals je zelf al zegt: fatsoenlijk warmrijden de eerste 20 km elke rit.
De eerste 20 km? De motor is al warm nog voor die 20 km bereikt zijn hoor...ik weet niet.

Jaap Andersom zei:
Springbok zei:
De eerste 20 km? De motor is al warm nog voor die 20 km bereikt zijn hoor...ik weet niet.

Nee hoor. Je koelwater gaat wel snel maar je hele blok plus olie duurt wel 15-20km voordat het boven de 70° komt. Echt op temperatuur (100gr) is pas na 25km/30minuten. Met zuinige diesels nog langer.

Ik geef zelf wel eens flink gas na 10km. Ik bedoel het is geen Ferrari GTO van 30 jaar oud.

Jaap Andersom zei:
Springbok zei:
Nee je weet het inderdaad niet, 20kilometer bij een benzine en een diesel kan zelfs 30 kilometer nodig hebben om warm te draaien.

tja, heb je toch een 'probleem' als je vertrek en reisdoel direct aan de snelweg gelegen is.. heb je weinig tijd om écht warm te rijden.

Kortom.. eerst ff een half minuutje stationair draaien zodat de olie goed bovenin het blok zit.
Dan rustig wegrijden, half gas geven maar je kan (moet soms) best wel snelheid maken. Niet te laag in toeren gaan zitten, dat belast de lagers / veren alleen maar onnodig.

Wat een overdreven gelul, gewoon wegrijden, daar zijn ze voor gemaakt. Hoe denk je dat die cilinderuitschakeling er rekening mee houdt?

Ik rij zelf altijd maximaal weg, scheelt dat ik een EV heb :p

Omdat we afgelopen zaterdag onze nieuwe auto hebben opgehaald was ik aan het googelen of het inrijden nog hetzelfde zal zijn als een aantal jaren geleden. Een van de meest recente topics was deze. Vandaar mijn reactie in dit topic.

Ik neem aan dat hieraan aandacht wordt gegeven in het instructieboek wat je bij de auto krijgt.

In het instructieboekje van onze nieuw gekochte auto welke we afgelopen zaterdag hebben opgehaald staat:

INRIJPROCEDURE
U kunt door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin beïnvloeden.
• Laat de motor niet met te veel toeren draaien.
• Houd tijdens het rijden het motortoerental tussen de 2.000 - 4.000 omw/min.
• Rijd niet gedurende langere tijd met een constante snelheid, zowel snel als langzaam. Om de motor goed in te rijden, moet het motortoerental worden gevarieerd.
• Vermijd plotseling afremmen, behalve in noodgevallen, om de onderdelen van het remsysteem de gelegenheid te geven op elkaar in te lopen.

Opvallend dat in tegenstelling tot bepaalde uitspraken op dit forum hierin expliciet wordt geschreven om de eerste 1000 km juist NIET te hard te remmen.
De overige uitspraken komen relatief gezien aardig overeen.

Het belangrijkste zal zijn om de auto niet gelijk met een koude motor op zijn "donder te geven".

Terug
Bovenaan