Nieuwe auto, a-segment of b-segment? Max. €5000 - €7500

A

Anoniem

Guest
Hallo allen,
Ik zoek een nieuwe, betrouwbare auto waarbij ik het lastig vind in te schatten wat voor mijn budget en eisen het meest gunstig is:
- Budget liefst tot €5000, maar bij grotere auto max. €7.000, zo zuinig mogelijk en ik moet er zo lang mogelijk in door kunnen rijden
- Aantal km. per jaar: 25.000, voornamelijk snelweg naar werk
- Liefst vanaf bouwjaar 2013, kmteller zo laag mogelijk, airco, 5-deurs
- Voorkeur gaat uit naar iets meer en krachtigere auto, dus b-segment? vb Renault clio

Ik rij nu in een oud a-segment autootje, benzine uit 2007. Ik twijfel tussen a-segment citroën C1/Peugot/Aygo of b-segment Renault Clio (of andere opties die jullie mij aan kunnen raden?)
- a-segment C1 vanaf 2015 qua uiterlijk erg mooi, kost +/- €6000, km <60.000, ouder uiterlijk is goedkoper, +/- €4500, of minder met meer km.
- b-segment Renault clio 2015 qua uiterlijk zie link), +/- €7490, km 95.000
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-0-9-tce-dynamique-navi-pdc-cruisecntrl-climatnc-benzine-zwart-adfe2bc5-a9a5-48c5-97e8-253a97f88b27?cldtidx=7&cldtsrc=listPage

Hoe bepaal ik hoeveel km. een auto op de teller aan kan? Mijn gevoel zegt een a-segment max. 150.000 en een b-segment max. 300.000. Echter heeft een vriendin een oudere aygo die ze nu tot 3 ton af rijd… Kijk ik naar uiterlijk (ben een vrouw en let daar ook wat op) dan zou ik de nieuwere C1 of een Renault clio met mooie neus kiezen.

Over de Renault Clio lees ik veel sensor mankementen en dat verbruikscijfers niet betrouwbaar zijn, wat is jullie ervaring hiermee? Ik vind het met de Renault Clio lastig om de verschillende uitvoeringen te vinden vanaf 2013. En hoe bepaal ik welke motor het beste is? Ik weet dat aantal pk en koppeling belangrijk zijn maar waar let je verder op? Aantal cilinders?

Gelet op kosten en betrouwbaarheid, wat raden jullie mij aan, een a-segment of b-segment met > dan 100.000km? Welk type motor, aantal km. etc?

Aardig wat vragen, maar ik hoop dat jullie mij aan wat meer basiskennis kunnen helpen. Ook sta ik open voor tips over andere mogelijke geschikte automerken.

Ik zou ook in ieder geval voor het nieuwere model C1 (vanaf 2014/2015) gaan, deze is toch wat beter gebouwd.

https://www.autoweek.nl/auto/77253/citroen-c1-vti-68-feel/

De afgelopen jaren heb ik in veel auto's gereden. Voordeel van auto's uit het B segment vind ik dat ze over het algemeen beter en comfortabeler rijden dan auto's uit het A segment.

De kilometerstand zegt vaak weinig over de staat van de motor en de auto, belangrijker is hoe ermee om is gegaan. Veel kort stukjes zijn erg slecht voor de motor en mechaniek. Vaak herken je wegbreng auto's aan relatief veel krasjes op de drempels, en bij de stoelen.

Bij 25.000 km per jaar en veel snelweg zou ik een Renault Clio met 1.5D diesel kiezen, dit is een erg fijne en degelijke motor, en vind je onder de € 8.000 uit 2016 en 2017 ( door het negatieve dieselsentiment) dus van na de facelift.
De Clio kreeg bij de facelift mooiere en betere materialen en een betere afwerking.
Bij de benzine motoren is de 0,9 TCe het meest betrouwbaar. Staar je niet blind op de kilometerstand maar kies een nette en goed onderhouden auto, auto's met een kilometerstand boven de 100.000 km zijn vaak veel goedkoper dan hieronder omdat veel mensen zoeken op kilometerstand tot 100.000.

Ga ook gewoon proef rijden dan voel je de verschillen. Op de snelweg vind ik ik het zelf wel prettig om iets meer vermogen te hebben dan wat in het A segment gebruikelijk is.

25.000 km per jaar is best veel. Dan zou ik geen A-segmenter nemen. Dat zijn in aanleg stadsauto's. Een B- of C-segmenter ligt meer in de rede. Verder zou ik letten op de onderhoudshistorie, aangezien reparatiekosten er behoorlijk op kunnen inhakken. Als kosten en betrouwbaarheid belangrijk zijn en de rest niet, dan zou ik een auto nemen die niet populair is. Een die je niet vaak ziet en waarin je liever niet wordt gezien. Zo heb ik ooit een collega een Kia Cerato aangeraden die daarin nog steeds met veel plezier rondrijdt en waaraan hij totaal geen kosten heeft.

De clio die te koop staat, staat wel bij een adres waar de nemingen uiteen lopen, dus wees op je hoede

Ik heb een Mitsubishi colt gevonden , die bij een officiële dealer te koop staat, daar mag je van verwachten dat die betrouwbaar is.

colt 1.3

1.3 zijn langlopers, die staan genoeg te koop met meer dan 250.000 km op de te teller.

Wel voor een handbak gaan, automaten zijn bij deze colt het zwakke punt.

hier een occasion video van de colt.

colt video

0-903e8abe-538d-4c7f-b1bd-abe8a839ae6f.jpg

Bedankt voor jullie reacties! Qua C1 zou ik inderdaad het nieuwere model mee nemen. De reden dat ik toch ook een a-segment ook overweeg is omdat dit mij €2000 bespaart t.o.v. een b-segment.

@auto encyclopedie: de Colt is zeker een optie om ook te overwegen. Wat betreft de automaat met de Clio? Wat bedoel je met dat de nemingen uiteen lopen en hoe kan ik dat zien?

Qua onderhoud zal een b-segment ook wel duurder zijn denk? Of zal dat niet noemenswaardig zijn?

Marsmallow zei:
Bedankt voor jullie reacties! Qua C1 zou ik inderdaad het nieuwere model mee nemen. De reden dat ik toch ook een a-segment ook overweeg is omdat dit mij €2000 bespaart t.o.v. een b-segment.

@auto encyclopedie: de Colt is zeker een optie om ook te overwegen. Wat betreft de automaat met de Clio? Wat bedoel je met dat de nemingen uiteen lopen en hoe kan ik dat zien?

Qua onderhoud zal een b-segment ook wel duurder zijn denk? Of zal dat niet noemenswaardig zijn?

hier staan de reviews van de garage waar de clio staat https://www.google.com/search?q=bronkhorst+auto+beusichem&oq=bronkhorst+auto+&aqs=chrome.1.69i57j0l7.8681j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#lrd=0x47c661bd420f85f7:0x8e190848480fb564,1,,,
Positieve reviews waarvan de persoon maar 1 review heeft geschreven kan duiden op een fake review.

wat je met de zin "wat betreft de automaat met de clio" begrijp ik niet wat je daar mee bedoelt.

Onderhoud kun je voor wezen door nu een auto aan te schaffen bij een betrouwbaar adres. Of door in te lezen over bepaalde modellen hoe ze er voor staan qua betrouwbaarheid en tevredenheidstesten. Hier op het forum is ook veel kennis over welk model wel en welk model niet. je kan ook op autoscout kijken hoeveel er van te koop staan en hoeveel er van te koop staan in verhouding die meer dan 250.000 km hebben gereden.

De colt wel goed proefrijden of je de A-style niet hinderlijk vindt

De automaat was een autocorrectie foutje van mijn telefoon.. maar je hebt mijn vraag al beantwoord.

Qua weet ik dat ik naar betrouwbaarheid en onderhoudsboekjes moet kijken. Ik bedoelde meer of de standaard kosten voor Grote/kleine beurt ook hoger zijn bij een b-segment i.t.t. een a-segment

De standaard onderhoudskosten tussen een A of B segment auto verschillen niet veel.

Even als voorbeeld, de Renault dealer rekent voor zowel de Twingo (a segment) en Clio (b segment) voor de meest uitgebreide beurt incl APK € 275,00. De diesel varianten kosten € 320,00.

In het onderhousboekje kun je zien of de auto op tijd is onderhouden, en door welke garage.

A segment is met belasting, verbruik, vervangende onderdelen een heel stuk goedkoper. Wat tientjes hier en daar per maand telt wel op.

Ik moet zeggen dat de laatste generatie A-segementers een stuk 'volwassener' rijden. (laten we zeggen vanaf ~2013). Als formaat het probleem niet is, dan kan je dus ook een luxere A-segmenter nemen met een iets krachtigere motor als je dat prettiger vindt.

Ik heb de Peugeot 108 een keer te leen gehad. Zo'n ding rijdt echt veel minder fijn dan een Clio of andere B segment auto.
Bij 25.000 per jaar is een beetje meer comfort toch wel belangrijk.
108 en dus C1 zijn best traag, rumoerig en voelen veel goedkoper aan dan een Clio, 208 enz.

308HDI zei:
Ik heb de Peugeot 108 een keer te leen gehad. Zo'n ding rijdt echt veel minder fijn dan een Clio of andere B segment auto.
Bij 25.000 per jaar is een beetje meer comfort toch wel belangrijk.
108 en dus C1 zijn best traag, rumoerig en voelen veel goedkoper aan dan een Clio, 208 enz.

Je moet een Citybug ook niet vergelijken met een B-segmenter. Voordelen van een Citybug is:

- Goedkoper in gebruik
- Lagere maandlasten
- Zijn erg betrouwbaar
- Meer waardevast

Een 108 is trouwens niet traag te noemen, je moet ze alleen in toeren jagen voor ze echt gaan werken. Voor het stadsverkeer is het een prima auto,

Hij is wel traag, zelfs als je hem in zijn toeren jaagt is het gewoon geen snelle auto. Sterker nog....mijn 2001 1.2 8V Clio is sneller. En die weegt meer, heeft minder vermogen en ietsje meer koppel.
Het is ongunstig verdeeld en er zit een verkeerde versnellingsbak achter. De 2 is te lang, net als de 4 en dat maakt dat die buiten het bereik komt waar die vermogen heeft. Geloof me ik heb de Aygo van mijn vriendin regelmatig uitgewrongen...het zit er niet in!

Wat niet weg neemt dat het verder een super geinig wagentje is. Kosten lach je je kapot. Je red er met gemak 1 op 20 mee, hij is licht, stuurt leuk heeft een leuk uiterlijk.

Oke hij klinkt soms wat goedkoop, maar het is een top ding naar mijn mening.

B segment is gewoon veel meer auto. Clio is daarbij een heel betrouwbare auto zoals al jaren is gebleken. Die van mij heeft er nu 325.000 km op zitten. ;)

Nico GTR zei:
Hij is wel traag, zelfs als je hem in zijn toeren jaagt is het gewoon geen snelle auto. Sterker nog....mijn 2001 1.2 8V Clio is sneller. En die weegt meer, heeft minder vermogen en ietsje meer koppel.

die doet er van de 0-100 toch echt 0,8 seconden langer over. Maargoed, een snelheidswonder is het inderdaad niet, maar in de tijd dat ik nog een C1 had (2008) kon ik een Golf 90pk TDI toch echt bijpoten op de snelweg.

Anyways, je maakt een keuze of een A segmenter of een B segmenter. Ik ken zat mensen die heel gelukkig zijn met een Aygo.

ZE40 zei:
Nico GTR zei:

die doet er van de 0-100 toch echt 0,8 seconden langer over. Maargoed, een snelheidswonder is het inderdaad niet, maar in de tijd dat ik nog een C1 had (2008) kon ik een Golf 90pk TDI toch echt bijpoten op de snelweg.

Anyways, je maakt een keuze of een A segmenter of een B segmenter. Ik ken zat mensen die heel gelukkig zijn met een Aygo.

Oh ja, oke, op papier is de Aygo sneller. In praktijk dus niet bepaald. Geen idee welke stopwatch Renault heeft gebruikt maar hij red 0-100 in 12 seconden. En das niet vanaf het instrumentarium gemeten maar gewoon op de methode zoals het moet. En daarbij 0-100 zegt ook niet veel. Het gaat erom wat die in de tussensprint kan. Dan pas voelt een auto traag of snel. Daarin kent de Aygo gewoon de limieten van de versnellingsbak. En dat is met de 2020 nog erger geworden naar mijn bescheiden mening.

Ik weet het wij hebben er ook een. Top ding zoals gezegd vanuit kostenoogpunt en het stuurt prima maar hij is echt wel traag. Sowieso dat daar geen A-segmenter voor terugkomt over een jaar of 6 als die eruit gaat.

mijn C1 uit 2008 deed trouwens 13,7 seconden naar de 100 (volgens specs). En op topsnelheid kroop hij rustig naar de 190kmpu toe. Dus ze zullen inderdaad door de jaren heen wel steeds langere bakken hebben gebruikt.

ZE40 zei:
mijn C1 uit 2008 deed trouwens 13,7 seconden naar de 100 (volgens specs). En op topsnelheid kroop hij rustig naar de 190kmpu toe. Dus ze zullen inderdaad door de jaren heen wel steeds langere bakken hebben gebruikt.
190 met een C1 uit 2008? Dat is echt gel*l. De C1 had een teller tot 160 of 170 als ik me niet vergis. In z'n 4, op een vlakke weg, haalde ik 163km/u. In z'n 5 lag de top 10km/u lager.
Sowieso voelt zo'n auto niet traag aan: je kan 105 in z'n 2, en dan schreeuwt ie het uit. En het is echt niet zo dat al het verkeer bij je weg rijdt.
We rijden in NL gewoon veel te gehaast: als je in de USA of in Canada rijdt, valt op dat je met het optrekken op de Nederlandse manier echt alles en iedereen achter je laat. Veel te gehaast dus.

Dat is echt gel*l. De C1 had een teller tot 160 of 170 als ik me niet vergis. In z'n 4, op een vlakke weg, haalde ik 163km/u. In z'n 5 lag de top 10km/u lager.

ik heb er nog wel ergens bewijs van in de vorm van een foto, maar die staat thuis op 1 van m'n hardeschijven.

ZE40 zei:
Dat is echt gel*l. De C1 had een teller tot 160 of 170 als ik me niet vergis. In z'n 4, op een vlakke weg, haalde ik 163km/u. In z'n 5 lag de top 10km/u lager.

ik heb er nog wel ergens bewijs van in de vorm van een foto, maar die staat thuis op 1 van m'n hardeschijven.

Dan geloof ik nog eerder dat de teller kapot is dat dan zo'n gebakje 190 haalt.

Tja een B segment zoals de Clio is in wegenbelasting wel €22,- per maand duurder dan een a-segment kwam ik achter. En onderhoud is natuurlijk ook wel duurder. Dus dat is niet maar een paar tientjes op jaarbasis, wat hierboven gezegd werd.

Marsmallow zei:
Tja een B segment zoals de Clio is in wegenbelasting wel €22,- per maand duurder dan een a-segment kwam ik achter. En onderhoud is natuurlijk ook wel duurder. Dus dat is niet maar een paar tientjes op jaarbasis, wat hierboven gezegd werd.

Is dat niet per 3 maanden?

haarr zei:
Marsmallow zei:

Lijkt me wel. Peanuts dus.

Edit : Nog even gecheckt ( via autowereld.nl ) maar zo te zien lijkt de waarheid ergens in het midden te liggen. Dus geen idee waar die 22 Euro vandaan komt. Voor zover ik zie is het verschil iets van 14 Euro per maand.

Total Loss zei:
haarr zei:
Marsmallow zei:

Edit : Nog even gecheckt ( via autowereld.nl ) maar zo te zien lijkt de waarheid ergens in het midden te liggen. Dus geen idee waar die 22 Euro vandaan komt. Voor zover ik zie is het verschil iets van 14 Euro per maand.

Gewoon de goedkoopste provincie tegen over de duurste zetten plus het gewichttsverschil en dan kom je op 22 euro per maand o_O en zo vliegen de tientjes je om de oren.

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:
haarr zei:
Marsmallow zei:

Gewoon de goedkoopste provincie tegen over de duurste zetten plus het gewichttsverschil en dan kom je op 22 euro per maand o_O en zo vliegen de tientjes je om de oren.

Volgens autowereld kwam een C1 op +/- 230 Euro en een Clio op +/- 398 Euro per jaar uit. Dat is dus nooit 22 Euro verschil per maand. Geen idee welk gemiddelde ( of welke provincie ) autowereld pakt.

Als je een eigen parkeerplaats hebt/ kunt laden op je werk zou je ook de elektrische Renault Zoe nog kunnen overwegen. Je krijgt € 2000,00 aankoopsubsidie, betaald geen motorrijtuigenbelasting, de onderhoudskosten liggen veel lager dan van een benzine of diesel auto, en ze rijden erg lekker.

Nadelen zijn geringe reikwijdte, en de accu moet je huren.

Mijn tip is ga gewoon proefrijden, we hebben zelf 7 jaar lang een Aygo 1 gehad en vond de auto zeer lawaaiig en oncomfortabel, het is maar net hoe hoog je de lat legt, er zijn ook gewoon tevreden Aygo rijders.
Onze huidige auto's uit het B segment een C3 2 1.6 diesel uit 2011 en Clio 5 uit 2020 leggen de lat in comfort en wegligging vele malen hoger.

Nee klopt wel hoor, vul maar in voor een benzine a-segment tot 950 kg en voor een b-segment >1050kg. Komt het verschil in meerdere provincies per kwartaal uit tussen de €60-€68, dat is per maand rond de €22.

Ja ik moet gewoon gaan proefrijden en het verschil in comfort gaan beoordelen. De Zoe heb ik ook bekeken. Erg mooi maar kan voor mij helaas niet.

Marsmallow zei:
Nee klopt wel hoor, vul maar in voor een benzine a-segment tot 950 kg en voor een b-segment >1050kg. Komt het verschil in meerdere provincies per kwartaal uit tussen de €60-€68, dat is per maand rond de €22.

Nog even nagekeken en inderdaad klopt het toch. Apart dat dan op die manier verkeerd staat op Autowereld.

Marsmallow zei:
koop

De colt die ik tipte kost 78 euro in de 3 maand aan wegenbbelasting in Flevoland volgens de belasting dienst net zo duur als de hyundai i 10. de c1 oid kost 60 euro in de 3 maand. Dat komt neer op 6 euro verschil per maand. Dat is 72 euro verschil op jaarbasis. Dat noem ik tientjes werk.

Haha ja dan heb jij wat betreft de colt ook gelijk, dat scheelt niet veel

Marsmallow zei:
Haha ja dan heb jij wat betreft de colt ook gelijk, dat scheelt niet veel

Auto's in b-segment tot 950 kg zijn zeldzaam. De colt 5 deurs 1.5 valt er alweer buiten.

Verder heb je nog tot 950 kg de Smart forfour van de 1e generatie, maar deze zijn zeldzaam. De 1.3 en 1.5 staan meestal bij handelaren.

De sirion 1.3 is lekker stil en ook een langloper is geen ruimte wonder een kleine b-segmenter. De 1.5 handbak volgens mij ook nog binnen 950kg, maar dat blok ken ik niet. Loont bij een sirion om te kijken naar een sport uitvoering, de stoere mistlampen en eigen neus heb je minder een oude lullenbak

Mazda 2 valt er vaak ook onder, maar mazda kamt met roest problemen, weet niet of de 2 dat ook doet

Verder zijn er b-segmenter waarbij alleen de basis moter 3 deurs tot 950 kg is. Soms ook de 5 deurs.

Nico GTR zei:
Het is ongunstig verdeeld en er zit een verkeerde versnellingsbak achter. De 2 is te lang, net als de 4 en dat maakt dat die buiten het bereik komt waar die vermogen heeft. Geloof me ik heb de Aygo van mijn vriendin regelmatig uitgewrongen...het zit er niet in!

Wat niet weg neemt dat het verder een super geinig wagentje is. Kosten lach je je kapot. Je red er met gemak 1 op 20 mee, hij is licht, stuurt leuk heeft een leuk uiterlijk.

Oke hij klinkt soms wat goedkoop, maar het is een top ding naar mijn mening.

B segment is gewoon veel meer auto. Clio is daarbij een heel betrouwbare auto zoals al jaren is gebleken. Die van mij heeft er nu 325.000 km op zitten. ;)

Nadeel van zo'n C1/Aygo/108 is ook dat ze echt klein zijn. Vooral kofferruimte is heel beperkt. Terwijl je in een Clio o.i.d. nog wel aardig wat spul mee kan nemen.

Terug
Bovenaan