Nieuwe accu keuzehulp

A

Anoniem

Guest
Eén van mijn auto's (25 jaar oud) rijdt niet veel km's meer op jaarbasis (hooguit 1.500 - 2.000 km. Reden dat ik hem nog heb is puur uit liefhebberij. De ritjes zijn vaak kort (< 20 km) en een aantal lange ritten (200 + km) tussendoor. De huidige accu van 50aH en 480 EN/CCA is bijna 9 jaar oud.

Een aantal weken geleden merkte ik dat de auto moeizaam aansloeg. De startmotor had hoorbaar moeite. De auto had toen 2,5 week stilgestaan in de garage. Tijdens die rit een paar boodschappen gedaan en de motor sloeg bij het starten iedere keer gelijk aan en de startmotor klonk weer als vanouds. Gisteren had de auto weer 2 weken stilgestaan in de garage en wilde ik hem starten, maar ik zag bij het instappen al aan de binnenverlichting dat de accu te ver leeg was. Hij wilde ook niet meer starten (geen eens meer een klik van de startmotor).

Jaren geleden was na 4 weken vakantie de accu ook leeg. Ik vermoed dus dat lekstroom er voor zorgt dat de accu bij niet gebruik langzaam leegloopt. Destijds reed ik namelijk nog veel km’s en ook veel meer lange ritten met de auto, waardoor ik weet dat de accu volledig geladen was aan het begin van de vakantie.

Ik heb voor nu een klein acculadertje gekocht en de accu staat nu (gedemonteerd) onder lading. Hiermee moet hij weer voldoende geladen worden om de auto weer te kunnen starten.

Gezien de leeftijd van de accu en het feit dat hij te ver leeg was om mee te kunnen starten, is het wellicht raadzaam om er een nieuwe accu in te zetten.

Mijn vraag is: is het verstandig om er een zwaardere accu in te zetten, omdat er weinig km’s mee gereden worden en omdat er ergens lekstroom aanwezig is? Meer capaciteit betekent dat hij langer ontladen kan worden door lekstroom en dat na 2-3 weken stilstand nog gestart kan worden. Of betekent een grotere accu ook dat de oplaadtijd langer is en dat de korte ritjes die ik nog met de auto maak daar onvoldoende voor zijn en dat dus de huidige accucapaciteit een betere keuze is?

Je accu is gewoon op. Ik zou geen grotere plaatsen.
Je kunt even kijken naar een calcium/calcium accu, deze hebben een lagere lekstroom waardoor je minder vaak hoeft te laden.

Idd tijd voor een nieuwe accu. Groter zou ik ook niet doen, het heeft alleen met de startcapaciteit te maken, niet met de levensduur.
En starten kan zo’n 50aH prima.

Zet een massaschakelaar op de minpool. Gebruik je de auto niet zet je die schakelaar om.
Of je doet simpel, en haalt gewoon elke keer de accupool los.

Dan heeft een accu enkel last van zn zelfontlading en die is beduidend lager dan wanneer er op een of andere maneir stroom kan lopen vanwege aanwezigheid van bijvoorbeeld klokjes o.i.d. in het systeem. Eventuele lekstroom heb je dan dus ook geen last van, omdat er geen stroom kan lopen.

Nieuwe accu zou met deze leeftijd mogelijk kunnen zijn. Maar laat hem eerst eens goed vollopen (als je een druppellader hebt kan dat wel een hele tijd duren, dan heb ik het over dagen-weken) en laat hem dan eens testen. Eventueel de zelfontlading even testen door hem weer een week te laten staan zonder dat er iets aangesloten zit (liefst in een koud schuurtje of in de auto) Dat is deels af te lezen aan het voltage.

Mocht een nieuwe accu nodig zijn, zou ik geen grotere pakken. Je auto zal er meer moeite mee hebben om hem vol te krijgen en daarmee zal de levensduur ook korter worden (omdat ie nooit 100% goed vol wordt)

btw ik heb zelf ook een 2e auto waar ik weinig mee rijdt. Accupool loshouden heeft ervoor gezorgd dat ik vorig jaar een reserve accu beschikbaar had toen die van mijn daily ver leeg bleek te zijn (door een lekstroom)

Een AGM accu is duurder maar wat robuuster. Leeglopen doen accu's zelfs "los" met makkelijk een paar procent per week. Druppelladen dus. Eigenlijk altijd of in ieder geval maandelijks.

Ik zou in dat geval ook gaan voor een AGM accu: ontladen minder snel, laden sneller bij en gaan langer mee.
Heb zelf goede ervaringen met de Exide maxxima DC, heb er nu 7 in gebruik en de oudste van 8 jaar werkt nog steeds prima.
Let echter wel even op met het gebruik van acculaders, niet elke lader is er geschikt voor.

Ik heb gisteren snel via een webshop een simpele acculader / druppellader gekocht: de Dunlop Z10.

Vanmiddag de accu aan de lader gezet en het lampje van "Charging" ging branden. Vanavond was het vakje "Full" opgelicht. Het lijkt er dus op dat de accu weer geladen is. Morgen zal ik hem proberen.

PS: waarom mag je een (druppel)lader niet direct op een aangesloten accu monteren? Ik heb namelijk bij de lader 2 kabels gekregen: 1 met klemmen en 1 met oogjes. Die laatste zou bijvoorbeeld ideaal zijn om tussen de geschroefde accuklemmen te monteren. Dan hoef ik alleen de lader maar met een klikstekkertje aan de kabel te bevestigen als de motorkap open is.

BertPleizier zei:
...
PS: waarom mag je een (druppel)lader niet direct op een aangesloten accu monteren? ..

Mag wel hoor..

Het lampje 'full' wil niet zeggen dat je accu helemaal in topconditie is.

BertPleizier zei:
PS: waarom mag je een (druppel)lader niet direct op een aangesloten accu monteren? Ik heb namelijk bij de lader 2 kabels gekregen: 1 met klemmen en 1 met oogjes. Die laatste zou bijvoorbeeld ideaal zijn om tussen de geschroefde accuklemmen te monteren. Dan hoef ik alleen de lader maar met een klikstekkertje aan de kabel te bevestigen als de motorkap open is.

Jaren op deze manier gedaan met de motorfiets, stekkertje aan een framebuis vastgezet. Ging altijd perfect.

Ok, als de druppelladerkabel permanent gemonteerd mag worden omdat dat geen kwaad kan zou dat wel makkelijk zijn. Het feit dat de pinnetjes in het mannelijke deel van het koppelstekkertje dicht bij elkaar zitten maakt niet uit? Er kan bijvoorbeeld geen vonk overslaan als de + en - zo dicht bij elkaar zitten (vraag van een leek)?

Ik laat de accu morgen even testen en dan haal ik gelijk een nieuwe op. Gezien de winter en de leeftijd wil ik niet lopen kloten. De lader geeft nu full aan en morgen een ritje naar de winkel van 30 minuten zou de accu weer voldoende lading moeten geven voor de test.

Optima accu, die hebben een veel lagere zelfontlading dan normale lood-zuur accu's en veel andere AGM accu's.

Ik had wel een lader van Optimate. Die hield de accu de hele tijd in beweging. Laden, leeglopen, laden, etc.

Pinnetjes dicht bij elkaar? Nooit naar gekeken. Stekker past als het goed is maar op 1 manier.

BertPleizier zei:
.... Het feit dat de pinnetjes in het mannelijke deel van het koppelstekkertje dicht bij elkaar zitten maakt niet uit? Er kan bijvoorbeeld geen vonk overslaan als de + en - zo dicht bij elkaar zitten ....

Je moet één milimeter per 1000V aanhouden voor een vonk.

Wel een goed punt van je: 2 pinnetjes die van de accu komen waar ijs/vocht/rits/tas/gereedschap/slot in de buurt kunnen komen kan je beter met een dop afschermen. Een zekering dichtbij de accu is ook een goed idee.

V0RQ zei:
BertPleizier zei:
...
PS: waarom mag je een (druppel)lader niet direct op een aangesloten accu monteren? ..

Mag wel hoor..

Het lampje 'full' wil niet zeggen dat je accu helemaal in topconditie is.

Niet bij een auto die daardoor last kan krijgen van storingen in de electronica. Echter kun je dan vaak ook niet eens de accu er uit halen zonder dat alles opnieuw moet worden ingeleerd :rolleyes:

V0RQ zei:
BertPleizier zei:
.... Het feit dat de pinnetjes in het mannelijke deel van het koppelstekkertje dicht bij elkaar zitten maakt niet uit? Er kan bijvoorbeeld geen vonk overslaan als de + en - zo dicht bij elkaar zitten ....

Je moet één milimeter per 1000V aanhouden voor een vonk.

Wel een goed punt van je: 2 pinnetjes die van de accu komen waar ijs/vocht/rits/tas/gereedschap/slot in de buurt kunnen komen kan je beter met een dop afschermen. Een zekering dichtbij de accu is ook een goed idee.

Ja voor een vonk ja... in de zuivere open lucht, tussen schone elektroden. Maar wil je alle risico vermijden op "elektronenmigratie" die op kan treden bij slecht geleidende enigszins verontreinigde oppervlakken, dan moet je toch een afstand van min. 5 mm aanhouden bij 12V.

Die migratie van stroom via vieze oppervlakken leidt uiteindelijk ook tot een soort doorslag, waarbij lektroom ontstaat.

Oja, bij bougies die vervuild zijn willen ook wel lekstromen optreden tussen de beide elektroden, waardoor de vonk uitblijft maar er wel degelijk een stroom wegvloeit.

Mijn advies: vervang die accu gewoon door een soorgelijk type en investeer in een druppellader. Een loodaccu heeft simpelweg een flinke zelfontalding. Na 3-4 maanden is ie leeg, zelfs als je geen lekstroom zou hebben. Je kan ook een minpoolschakelaar aanbrengen, maar dat lost het probleem van zelfontladen niet op.

Pobresh zei:
...
Niet bij een auto die daardoor last kan krijgen van storingen in de electronica. Echter kun je dan vaak ook niet eens de accu er uit halen zonder dat alles opnieuw moet worden ingeleerd :rolleyes:

Ja dus wat rest ons nog? ;)

Alle auto's die ik ken kan je gewoon opladen of zelfs starten met hulpaccu of kabels. Zelfs in moderne BMWs waar de elektronica naar je zwaait als je de kap open doet zijn hier voorin speciale punten voor gemaakt (accu zit achterin).

Autoelektronica is best robuust. Bij een nieuwe accu plaatsen of het starten is er ook wel eens een vonkje, dipje of piekje..

V0RQ zei:
Bij een nieuwe accu plaatsen of het starten is er ook wel eens een vonkje, dipje of piekje..

Daarom zijn er dus auto's die aangekoppeld moeten blijven bij het vervangen van de accu. ;) Zo gevoelig kan auto-electronica zijn.
Als het zo robuust was, waren er niet zoveel problemen mee :)

@pobresh: wat een angstzaaierij.

Deze beste man heeft al een paar keer een lege accu gehad en er is van storingen in elektronica totaal geen sprake gebleken.
Een acculader laadt met een vergelijkbare spanning als waarmee de dynamo laadt Onzinnig om te denken dat auto elektronica daardoor de geest zou geven.

Het enige wat soms een risico kan zijn is, wanneer je een hypergevoelig alarm systeem hebt of Battery monitoring systeem (BMS) dat rare conclusies gaat trekken als gevolg van "onvoorspelbaar" gedrag van een druppellader. Sommige van die druppellader hebeen soort ontlaad cyclus en dat kan zo'n BMS maar raar vinden. Soms kan een alarmsysteem gaan mekkeren als de batterij spanning verdwijnt omdat zoiets als "tampering" gezien kan worden.

Bij een 25 jaar oude auto is dat overigens niet zo heel waarschijnlijk.

Ik wordt best wel moe van al dit soort angtzaaiende klok en klepel adviezen. Een druppellader is waarschijnlijk de simpelste oplossing.

turbod12 zei:
@pobresh: wat een angstzaaierij.
...
Ik wordt best wel moe van al dit soort angtzaaiende klok en klepel adviezen. Een druppellader is waarschijnlijk de simpelste oplossing.

Ik wordt best moe van mensen die niet snappen dat de gemaakte opmerkingen slechts een bijzaak is en niet direct van toepassing op de topicstarter. Als dat zo was, had ik het wel in mn uitgebreide post neergezet.

Terug
Bovenaan