A
Anoniem
Guest
Eén van mijn auto's (25 jaar oud) rijdt niet veel km's meer op jaarbasis (hooguit 1.500 - 2.000 km. Reden dat ik hem nog heb is puur uit liefhebberij. De ritjes zijn vaak kort (< 20 km) en een aantal lange ritten (200 + km) tussendoor. De huidige accu van 50aH en 480 EN/CCA is bijna 9 jaar oud.
Een aantal weken geleden merkte ik dat de auto moeizaam aansloeg. De startmotor had hoorbaar moeite. De auto had toen 2,5 week stilgestaan in de garage. Tijdens die rit een paar boodschappen gedaan en de motor sloeg bij het starten iedere keer gelijk aan en de startmotor klonk weer als vanouds. Gisteren had de auto weer 2 weken stilgestaan in de garage en wilde ik hem starten, maar ik zag bij het instappen al aan de binnenverlichting dat de accu te ver leeg was. Hij wilde ook niet meer starten (geen eens meer een klik van de startmotor).
Jaren geleden was na 4 weken vakantie de accu ook leeg. Ik vermoed dus dat lekstroom er voor zorgt dat de accu bij niet gebruik langzaam leegloopt. Destijds reed ik namelijk nog veel km’s en ook veel meer lange ritten met de auto, waardoor ik weet dat de accu volledig geladen was aan het begin van de vakantie.
Ik heb voor nu een klein acculadertje gekocht en de accu staat nu (gedemonteerd) onder lading. Hiermee moet hij weer voldoende geladen worden om de auto weer te kunnen starten.
Gezien de leeftijd van de accu en het feit dat hij te ver leeg was om mee te kunnen starten, is het wellicht raadzaam om er een nieuwe accu in te zetten.
Mijn vraag is: is het verstandig om er een zwaardere accu in te zetten, omdat er weinig km’s mee gereden worden en omdat er ergens lekstroom aanwezig is? Meer capaciteit betekent dat hij langer ontladen kan worden door lekstroom en dat na 2-3 weken stilstand nog gestart kan worden. Of betekent een grotere accu ook dat de oplaadtijd langer is en dat de korte ritjes die ik nog met de auto maak daar onvoldoende voor zijn en dat dus de huidige accucapaciteit een betere keuze is?
Een aantal weken geleden merkte ik dat de auto moeizaam aansloeg. De startmotor had hoorbaar moeite. De auto had toen 2,5 week stilgestaan in de garage. Tijdens die rit een paar boodschappen gedaan en de motor sloeg bij het starten iedere keer gelijk aan en de startmotor klonk weer als vanouds. Gisteren had de auto weer 2 weken stilgestaan in de garage en wilde ik hem starten, maar ik zag bij het instappen al aan de binnenverlichting dat de accu te ver leeg was. Hij wilde ook niet meer starten (geen eens meer een klik van de startmotor).
Jaren geleden was na 4 weken vakantie de accu ook leeg. Ik vermoed dus dat lekstroom er voor zorgt dat de accu bij niet gebruik langzaam leegloopt. Destijds reed ik namelijk nog veel km’s en ook veel meer lange ritten met de auto, waardoor ik weet dat de accu volledig geladen was aan het begin van de vakantie.
Ik heb voor nu een klein acculadertje gekocht en de accu staat nu (gedemonteerd) onder lading. Hiermee moet hij weer voldoende geladen worden om de auto weer te kunnen starten.
Gezien de leeftijd van de accu en het feit dat hij te ver leeg was om mee te kunnen starten, is het wellicht raadzaam om er een nieuwe accu in te zetten.
Mijn vraag is: is het verstandig om er een zwaardere accu in te zetten, omdat er weinig km’s mee gereden worden en omdat er ergens lekstroom aanwezig is? Meer capaciteit betekent dat hij langer ontladen kan worden door lekstroom en dat na 2-3 weken stilstand nog gestart kan worden. Of betekent een grotere accu ook dat de oplaadtijd langer is en dat de korte ritjes die ik nog met de auto maak daar onvoldoende voor zijn en dat dus de huidige accucapaciteit een betere keuze is?