Nieuwe accu geplaatst, amper resultaat

A

Anoniem

Guest
Afgelopen week wilde mijn Lancia Ypsilon 2004 (1.2) niet starten. Bij elke poging hoorde ik de startmotor minder hard draaien, dus vermoede dat de accu wel aan z'n einde zou zijn. Zojuist heb ik een nieuwe accu geplaatst. Na wat kuchen en stoten draaide de motor eigenlijk al weer vrij snel. Maar nog geen 3 seconde later viel hij weer uit. Na hem nogmaals proberen te starten lukt het niet meer de motor draaiend te krijgen.

Ik merk dat de accu nog genoeg pit heeft, want de startmotor draait prima. Alleen ik durf niet door te blijven gaan, want ik zou het jammer vinden mijn nieuwe accu daarmee om zeep te helpen, of op de een of andere manier schade te veroorzaken. Ergens las ik iets over plankgas geven, om zo lucht bij de brandstof te laten komen. Dit heb ik toen hij bij de oude accu niet wilde starten al eens gedaan. Ik vermoed daarom dat ik wellicht de motor heb verzopen?

Wat zou een logische volgende stap zijn om te proberen? Het viel me trouwens ook op dat mijn radio (origineel) helemaal dood lijkt (was niet met de oude accu). In las in het boekje dat de diefstalbeveiliging van de radio alleen wordt geactiveerd als de code in de auto en radio verschillend zijn, dus dat het bij een accu wissel geen probleem moet zijn.

Mijn Lancia is trouwens eigenlijk technisch gewoon een Fiat Panda MK2 maar dan met ander jasje. ;)

Dynamo is waarschijnlijk kaduuk, dus de nieuwe accu laadt niet op en ook de elektrische systemen van de auto en motor krijgen dus niet genoeg stroom.

Meten is weten. Accu moet 12V doen en een draaiende motor moet er wel even op voort kunnen. Als de motor draait moet je een spanning van ongeveer 13 a 14 voor meten. Met lagere waarden is de dynamo kapot. Is de accu lager dan 12v dan is deze mogelijk niet helemaal geladen. In combinatie met een defecte dynamo kan het zijn dat de motor het niet trekt.

Plankgas starten werkt niet met injectie. Verzopen motor komt niet voor met injectie. Alle auto's vd afgelopen zeg 25jr hebben injectie.
Een nieuwe accu sloop je niet zomaar, bovendien heb je garantie.

Niet/slecht starten en uitvallen lijkt gezien het winterweer op een brandstof/mengsel probleem.

Heb je de nodige acties in acht genomen om de accu te vervangen???
Eerst ALLES uit zetten, sleutel uit contact verwijderen,
Accu vervangen,
Dan contact aan, lichten op dachbord gaan branden, 60seconden wachten, en dan sleutel door draaien, dus de startmotor activeren,
Niet de sleutel eerst terug draaien, want dan ben je weer terug bij af,
Die seconden zijn nodig om het electriesesysteem opnieuw te laten opstarten, daarom sloeg ie waarschijnlijk ook af, na een paar sec,
Als de accu nog genoeg AMPere heeft blijft ie nog wel even lopen, tot de accu leeg is,
We gaan er wel van uit dat de auto voorheen nog wel gewoon goed reed, en niet al nuke had, van slecht starten of weet ik veel wat,

beremans zei:
Accu vervangen,
Dan contact aan, lichten op dachbord gaan branden, 60seconden wachten, en dan sleutel door draaien, dus de startmotor activeren,
Die seconden zijn nodig om het electriesesysteem opnieuw te laten opstarten, daarom sloeg ie waarschijnlijk ook af, na een paar sec,
Als de accu nog genoeg AMPere heeft blijft ie nog wel even lopen, tot de accu leeg is,
We gaan er wel van uit dat de auto voorheen nog wel gewoon goed reed, en niet al nuke had, van slecht starten of weet ik veel wat,
Wat zet jij bij een hoop topics een hoop onzin neer zeg...

Dynamo kapot, of de nieuwe accu is gewoon leeg. Maar inderdaad, meten is weten. De enige manier om er achter te komen.

beremans zei:
Accu vervangen,

Als je niet weet waar t over gaat blijf dan weg.

Ik denk dat de auto een ander probleem heeft waardoor deze niet start. Zeker als je een kleine 10 seconden kan doorstarten (dus startmotor draait maar motor slaat niet aan) is het logisch dat er iets anders mis is met de auto.

Meet om te beginnen de spanning van je accu even, ook een nieuwe kan leeg zijn, deze moet boven de 12V zitten om ervoor te zorgen dat de motor start (iets lager lukt meestal ook wel maar even als beginpunt)

Daarna controleren of er uberhaupt een vonk is. (als er geen vonk is heb je het probleem in principe al gevonden)

Is er wel een vonk? Spuiten de injectoren wel in? Krijgen deze wel brandstof toegevoerd?

Thanks voor de reacties allemaal. Ik heb, vlak voordat ik naar de winkel zou gaan om een multimeter te kopen, nog een laatste poging gedaan. Ditmaal met het gas ingetrapt tot de vloer en starten. En voila, hij ging aan. Wel eerst flinke haper, dus maar wat gas bij gegeven. Langzaam werd het haperen minder en draaide de motor weer normaal. Achter de uitlaat lag een plasje, vermoedelijk brandstof.

Blijkbaar toch een soort van verzopen dus. Info heb ik uit dit filmpje gehaald: https://www.youtube.com/watch?v=uWfEcs77mTg

Owja en de radio, ha ha! Hij was blijkbaar door de accu wissel echt uit gegaan. Een stand die ik nog niet eerder had gevonden. Interessant ook is dat hij niet op deze stand schiet als je hem loskoppelt van de auto. Naja, gelijk dus geleerd dat mijn radio echt helemaal uitgezet kan worden.

Nogmaals dank voor alle input iig, dat waardeer ik enorm! :)

Nico GTR zei:
Ja klopt! Want ook een injectiemotor kan gewoon verzuipen. ;) Mooi dat die het weer doet!

Hoe verzuip je een injectiemotor? Deze spuit enkel in adhv gemeten luchtmassa en zeker niet meer totdat vernomen is dat de motor loopt dunkt mij.

boyofwax zei:
Nico GTR zei:
Ja klopt! Want ook een injectiemotor kan gewoon verzuipen. ;) Mooi dat die het weer doet!

Hoe verzuip je een injectiemotor? Deze spuit enkel in adhv gemeten luchtmassa en zeker niet meer totdat vernomen is dat de motor loopt dunkt mij.

Tijdens het starten, dus de startcyclus zelf spuit je uiteraard in, zonder brandstof loopt een motor niet. Aangezien de motor op dit moment ziet dat het best wel koud is en het metaal daarop reageert door ook erg koud te zijn spuit deze meer in dan normaal gesproken.

Voor een direct ingespoten benzine is het iets minder, maar de benzine slaat vrijwel direct neer op de zuigerwanden en doordat daarop moet worden geanticipeerd word er wel behoorlijk wat benzine ingespoten, het mengsel dat benodigd is om aan te slaan moet immers wel in nevelvorm aanwezig zijn in de motor. Dat merk je doordat de motor best wel een behoorlijke toerenpiek kent net na de koude start, dan word al die neergeslagen brandstof verbrand.
Althans das bij mij zo, jouw Audi zal dat ook wel moeten hebben lijkt mij. Zal ook wel een simpele MPi zijn.

Op een gegeven moment is het mengsel in de motor zo rijk dat die niet meer zal starten met de reguliere stationair stand van de smoorklep. Op dat punt is de motor voor mij verzopen. Blijf je dan doorstarten voeg je meer en meer brandstof toe waarmee je het effect alleen erger maakt. Ook kan een injector lekken, met de sleutel op contact blijft het systeem immers op druk staan en zal er brandstof de cilinder in druppelen.

Uiteraard is het erg lastig om een motor te vullen met brandstof zoals wel kon met een carburateur, maar ook bij de carburateur ken je hetzelfde principe alleen slaat de brandstof hier al neer in het inlaatspruitstuk, derhalve maakt het de zaak nog moeilijker om de motor aan de gang te krijgen.

Mooi dat het probleem voor je opgelost is (y) en dat je je autoradio weer wat beter hebt leren kennen.

Dat starten met plankgas, is een bijna onnatuurlijke beweging bij een verzopen motor, maar wordt goed en eenvoudig uitgelegd in het filmpje.

boyofwax zei:
Nico GTR zei:

Moet jij eens opletten! Dat gaat zeker.
Een koude motor draait altijd open loop. Dus op basis van voorgeschreven waarden, dus niet op basis van lambda terugkoppeling.

Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel injectiemotoren ik verzopen heb. Vooral een paar korte startjes achter elkaar werkt heel goed.

ReB87 zei:
Thanks voor de reacties allemaal. Ik heb, vlak voordat ik naar de winkel zou gaan om een multimeter te kopen, nog een laatste poging gedaan. Ditmaal met het gas ingetrapt tot de vloer en starten. En voila, hij ging aan. Wel eerst flinke haper, dus maar wat gas bij gegeven. Langzaam werd het haperen minder en draaide de motor weer normaal. Achter de uitlaat lag een plasje, vermoedelijk brandstof.

Blijkbaar toch een soort van verzopen dus. Info heb ik uit dit filmpje gehaald: https://www.youtube.com/watch?v=uWfEcs77mTg

Owja en de radio, ha ha! Hij was blijkbaar door de accu wissel echt uit gegaan. Een stand die ik nog niet eerder had gevonden. Interessant ook is dat hij niet op deze stand schiet als je hem loskoppelt van de auto. Naja, gelijk dus geleerd dat mijn radio echt helemaal uitgezet kan worden.

Nogmaals dank voor alle input iig, dat waardeer ik enorm! :)

Ik denk dat jij naast je accu nog een ander probleem had: water in je uitlaat, wat bevroren was. Dat ws die plas die jij zag achter je uitlaat. Ik heb dit geintje eens meegemaakt met een Fiat Multipla. Starten, afslaan en niet meer willen starten. Volgende dag starten en weer lopen. Het verschil was vorst versus geen vorst.

Terug
Bovenaan