Nieuw in de auto (lease) wereld d

Rik J

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik hoop dat mensen hier mijn kennis wat kunnen verbreden.
Ik ben bijna klaar met mij studie en ga de bouw wereld in.
Aangezien ik auto’s helemaal geweldig vind vroeg ik mij af of ik mij alvast kon inlezen over lease budgets in de aannemerij. Ik heb vrij weinig kunnen vinden op internet wat voor auto’s er in de bouw geleased mogen worden en wat voor lease budget daarbij hoort.
Mocht iemand eigen ervaringen hebben of linkjes voor mij hebben alvast bedankt.

Mvg
Rik

Heb je een salarisindicatie? Welk niveau, hbo?

Ik denk dat je als starter op de arbeidsmarkt doorsnee heel blij mag zijn met een B segmenter als een simpele Polo. Daarnaast moet je je afvragen of je €200 per maand bijtelling wil betalen voor een Golf van 30k als een Polo ook helemaal prima van A naar B brengt voor €150 bijtelling per maand.

Laat je vooral niet gek maken door vrienden en collega's. Als je goed verdient zou ik liever in een eigen huis investeren dan in de wielen en R stickers van de auto van de zaak.

En let op met je eigen auto op bouwterreinen. Schade doordat er machines tegenaan rijden, schade door gebruik op slecht wegdek, etcetera. Ligt natuurlijk erg aan de projecten waar je zit, maar soms is een leaseauto dan wel 'makkelijk'.

Het is ook wel handig te weten bij welke werkgever je wilt werken. Er zijn zelfs in 2020 nog werkgevers die niet aan leaseauto's doen!

Starter... in de bouw.
Ik denk dat je prioriteiten niet helemaal juist zijn.

De vraag is of je überhaupt een leaseauto zal krijgen.
Maar dan moet je eerst dikke mazzel hebben om voor een eerste gesprek langs te mogen gaan.

Ik moet gelijk aan zo'n crisis-clio denken

foto%204_0.JPG

Ruim 25 jaar geleden mocht mijn toenmalige schoonbroer, pas afgestudeerd als bouwkundig ingenieur, meteen als werfleider beginnen bij een grote bouwfirma.
Kreeg weliswaar een dikke Mercedes E diesel voor de schone schijn,
maar de verdere loon- en arbeidsvoorwaarden waren om bij te huilen.
Uiteindelijk is hij zjjn eigen bedrijfje begonnen!

Carfanatic zei:
Ik moet gelijk aan zo'n crisis-clio denken

foto%204_0.JPG

Ja ik heb gehoord dat bij dat ene bedrijf je idd eerste in zo’n auto mag gaan rijden, daar zit ik zelf niet echt op te wachten

SSander zei:
Starter... in de bouw.
Ik denk dat je prioriteiten niet helemaal juist zijn.

De vraag is of je überhaupt een leaseauto zal krijgen.
Maar dan moet je eerst dikke mazzel hebben om voor een eerste gesprek langs te mogen gaan.

Ik bedacht me na het typen van het eerste bericht dat de bouw miss een te groot begrip is. Mijn voorkeur gaat uit naar de aannemers in de infra sector. En uit mijn stages en eerdere telefoontjes blijkt dat een gesprek snel geregeld is😉

V0RQ zei:

Ik denk dat je als starter op de arbeidsmarkt doorsnee heel blij mag zijn met een B segmenter als een simpele Polo. Daarnaast moet je je afvragen of je €200 per maand bijtelling wil betalen voor een Golf van 30k als een Polo ook helemaal prima van A naar B brengt voor €150 bijtelling per maand.

Laat je vooral niet gek maken door vrienden en collega's. Als je goed verdient zou ik liever in een eigen huis investeren dan in de wielen en R stickers van de auto van de zaak.

Salaris doen ze helaas heel geheimzinnig over omdat ik nog niet direct inzetbaar ben. Maar de salaris indicatie zegt tussen de 2500 en 3500 op basis van ervaring dus ik ga uit van 2500. HBO civiele techniek met als richting de infrastructuur. Maar zelfs bij mijn stages zag ik veel verschillende auto’s rondrijden en ook veel van beginnende functies. Daarom vroeg ik mij af of mensen hier meer over wisten.

Ach, zo'n Clio is ook niet verkeerd hoor. Ik begon met een C1 en zelfs dat vond ik als starter al luxe!

Als je al een auto krijgt dan denk ik idd in de clio/polo klasse. Salaris indicatie zou ik denk ik ook nog wat naar beneden stellen. Ga gewoon werken waar je je het beste aan jezelf kan werken, doe ervaring op, en die leuke auto komt vanzelf wel.

British Racing Green zei:
Ruim 25 jaar geleden mocht mijn toenmalige schoonbroer, pas afgestudeerd als bouwkundig ingenieur, meteen als werfleider beginnen bij een grote bouwfirma.
Kreeg weliswaar een dikke Mercedes E diesel voor de schone schijn,
maar de verdere loon- en arbeidsvoorwaarden waren om bij te huilen.
Uiteindelijk is hij zjjn eigen bedrijfje begonnen!

Ik weet niet hoe toen de bijtelling was?
Ik mag graag een 'dikke bak' rijden. Door verschillende banen, voorlopers en een autodiefstal heb ik het één en ander gereden. Met die wijsheid zou ik nu als starter op zoek gaan naar een koopje, voorraadauto, overtallig ding of uitloopmodel. Tegenwoordig zou ik zelfs een budget EV overwegen!!
Die dikke bak komt vanzelf en eerlijk gezegd: een kale A3 of 3-serie is echt niet zoveel spannender als een Astra of Golf.

Ik zou me niet generen met een Clio als eerste lease auto. dit onderwerp moet je eigenlijk vooral bespreken met je toekomstige baas, dan weet je meteen hoe ver je kan gaan in de lease!

tot 150 euro heb je ook veel keuze als je voor een Dacia Duster gaat. Tot 150 euro heb je bij andere merken alleen het basismodel in het suv segment.
Op Bouwplaatsen is een auto die wat hoger op de poten staat wel handig denk ik.

alle suv modellen tot 150 euro bijtelling

als je op lpg gaat rijden, betaal je nog minder bijtelling, en voordeel is als je prive naar buitenland rijdt en je tankpas is daar niet geldig kom je verder op twee tanken. Maar dat weet ik dus niet of je ook in het buitenland mag tanken op de kosten van de baas.

Verder voordeel van de Duster is dat de 130 pk motor ook nog tot 150 beschikbaar is , dat is een fijne 4 cilinder blok, die ook in modellen van Mercedes, Renault , Nissan zit.

Verder zijn de Logan en de Sandero er ook in stepway modellen , dan staan ze wat hoger op hun wielen.

alle dacia modellen tot 150 euro

Nadeel van de Dacia modellen is dat alleen de Duster redelijk vers is, de andere Dacia modellen lopen al een tijdje mee, de Logan en de Sandero zijn facelift modellen dus stammen alweer uit 2012/2013

Rik7203251 zei:
V0RQ zei:

Salaris doen ze helaas heel geheimzinnig over omdat ik nog niet direct inzetbaar ben. Maar de salaris indicatie zegt tussen de 2500 en 3500 op basis van ervaring dus ik ga uit van 2500. HBO civiele techniek met als richting de infrastructuur. Maar zelfs bij mijn stages zag ik veel verschillende auto’s rondrijden en ook veel van beginnende functies. Daarom vroeg ik mij af of mensen hier meer over wisten.

Startsalaris HBO civiel kun je rekening houden met 2300-2500, afhankelijk van het werk (ingenieursbureau betaald minder maar betere arbeidsvoorwaarden)
Áls je al een leaseauto krijgt, zal het een Clio of Polo zijn. En als dat je al te min is...
Baankansen zijn (om het netjes te zeggen) goed. In de spoorsector waar ik werk zoekt haast ieder bedrijf doorlopend werknemers. Ze zijn simpelweg niet te krijgen.

V0RQ zei:
een kale A3 of 3-serie is echt niet zoveel spannender als een Astra of Golf.

Een kale A3 of 3-serie rijdt wel beter dan een Astra of Golf. Dus als je dat belangrijker vindt dan feature is het serieze optie. Het is vaak alleen de vraag of die kale versies wel geleverd worden door de leasemaatschappij. Een collega van me heeft het geprobeerd met diverse merken en geen enkele was leverbaar. Alleen maar de wat meer aangeklede versies (logisch want die zijn na 4 jaar meer waard).

Volgens mij is er weinig verschil tussen een A3 en een Golf . De 3 serie is toch weer heel wat anders. Een 1 serie is leuk , maar dat is een focus of een Mazda 3 ook.

Goedendag zei:
Rik7203251 zei:
V0RQ zei:

Startsalaris HBO civiel kun je rekening houden met 2300-2500, afhankelijk van het werk (ingenieursbureau betaald minder maar betere arbeidsvoorwaarden)
Áls je al een leaseauto krijgt, zal het een Clio of Polo zijn. En als dat je al te min is...
Baankansen zijn (om het netjes te zeggen) goed. In de spoorsector waar ik werk zoekt haast ieder bedrijf doorlopend werknemers. Ze zijn simpelweg niet te krijgen.

Top dit soort antwoorden zocht ik eigenlijk. Ik ga me nu meer oriënteren op een polo of Clio of iets in die richting. En dat is mij zeker niet te min, al snap ik niet waarom iedereen dat meteen denkt (er zijn meerdere hier die dat lijken te denken)

In ieder geval bedankt

Rik7203251 zei:
Ik bedacht me na het typen van het eerste bericht dat de bouw miss een te groot begrip is. Mijn voorkeur gaat uit naar de aannemers in de infra sector. En uit mijn stages en eerdere telefoontjes blijkt dat een gesprek snel geregeld is😉
Mijn vader werkte in die hoek. Eerst reed hij een eigen auto, daarna moest ie een leaseauto en weer later liet het bedrijf dat weer los. Check dus wat de mogelijkheden zijn. Het ligt ook aan je verwachte jaarkilometrage (waar zijn de projecten, moet je daar heen of zit je op kantoor).

Snap dat je graag een auto van de zaak wilt alleen is dit in deze tijd compleet anders geworden en vooral in de bouwwereld.
Hoe langer hoe meer bedrijven gaan werken met de CO2 prestatieladder en daar worden drastische beslissingen genomen over lease auto's

Wat ik nu ook zie bij mijn huidige werkgever is dat ze nu pedel bikes aanbieden (ook in lease constructie) om naar de zaak te komen.
Vanuit daar staan dan een x aantal standaard auto's om naar de klus te komen.

Mocht je toch nog een starters auto ontvangen zal dit ten alle tijden een voorrij auto zijn.
Pas na minimaal 6 tot 12 maanden in dienst zal je de eerste auto zelf kunnen uitzoeken
Denk dat bijvoorbeeld aan een Seat Ibiza, VW Polo of Mazda 2 (lease budget incl. brandstof moet je denken aan € 600,- bij 30.000 p/j 48 of 60 maanden)

Startsalaris zal zoals reeds hierboven vermeld zo rond de € 2.300,-

Terug
Bovenaan