Netto kosten zakelijke leaseauto met mobilteitsbudget

Goedendag!

Via mijn werkgever krijg ik een mobiliteitsbudget. Ik heb de keuze gemaakt om via mijn werkgever zakelijk te leasen vanwege de voordelen die daarmee gepaard gaan.
Echter, ik begrijp even niet zo goed welk sommetje ik moet maken om te bepalen hoeveel ik uiteindelijk netto kwijt ben aan een auto (leasebedrag + bijtelling). Heeft iemand hier tips voor?

De bijtelling wordt berekend door het bijtellingspercentage (ik ga uit van geen EV) van 22% te vermenigvuldigen met de fiscale waarde van de auto. Dus stel de auto heeft een waarde van 25.000,-, dan is de bijtelling op jaarbasis 5.500,-. Dat wordt bij je loon opgesteld en betaal je loonbelasting over. Per maand dus:
5500/12 = 458,- bruto. Afhankelijk van je salaris is dat netto: 170,- of 224,- in de hoogste schaal.

Het leasebudget, dus wat de auto kost, betaal je uit het mobiliteitsbudget. Als je nog wat overhoudt kun je dat naar netto laten uitkeren denk ik.
Daar heb ik geen ervaring mee.

Bijtelling = 22% over cataloguswaarde.

{((bijtelling/12)-eigen bijdrage)*belastingschaal%} + eigen bijdrage = € netto per maand

The government now voted a new law1 to create a second alternative to the company car, the Mobility Budget. The aim is not to move away from a company car, but rather to go for a ‘greener’ and ‘cheaper’ car (or no car) and use the saving for alternative modes of transportation (or cash).

Allen 4259015 zei:
The government now voted a new law1 to create a second alternative to the company car, the Mobility Budget. The aim is not to move away from a company car, but rather to go for a ‘greener’ and ‘cheaper’ car (or no car) and use the saving for alternative modes of transportation (or cash).

Mooi man.

Leasecalculators geven vaak een indicatie van de netto kosten, toch in praktijk zijn er nog allerlei bijkomende omstandigheden (in de opbouw van jouw loon) waardoor dat bedrag in jouw situatie niet precies zal kloppen.

Wat ik meestal doe -bij de auto in de uitvoering die ik wil bestellen- is op berekenhet mijn netto-inkomen narekenen obv mijn huidige loonstrookje, en daarnaast de berekening met daarin de leaseauto verwerkt. En ook rekening houdend met evt eigen bijdrage: Als je bij moet betalen mag je dit opgeven als 'eigen bijdrage voor privé gebruik van de auto', en dat wordt ingehouden op je bruto bijtelling en je netto salaris. Als je resterend leasebudget uitgekeerd krijgt neem je dit mee als belaste vergoeding.

Het verschil onderaan de streep tussen de berekening-huidig en toekomstig is uiteraard wat de auto je werkelijk gaat kosten.

Berekenhet is een bekende inderdaad, maar ik weet nooit zo goed of die website lekker betrouwbaar is qua ingevoerde gegevens. Ik gebruik veelal deze proforma-tool van Visma-Raet waarin vaak ook de pensioenafdracht van verschillende sectoren al is meegenomen:

VismaRaet - Bruto-Netto salaris berekenen

adinsx zei:
Berekenhet is een bekende inderdaad, maar ik weet nooit zo goed of die website lekker betrouwbaar is qua ingevoerde gegevens. Ik gebruik veelal deze proforma-tool van Visma-Raet waarin vaak ook de pensioenafdracht van verschillende sectoren al is meegenomen:

VismaRaet - Bruto-Netto salaris berekenen
Dat is een goeie tip, dank! Ik zie in de gauwigheid ook deze tool itt berekenhet wel aparte bijtellingscategorieën bevat, bijvoorbeeld voor een EV in 2023-2024. Dat scheelt weer!

Terug
Bovenaan