Negatieve carter ventilatie

  • Onderwerp starter Rob 9984805
  • Startdatum
R

Rob 9984805

Guest
Hoi, ik ben in een artikel op internet de naam Negatieve Carter Ventilatie tegengekomen. Mijn vraag is, bestaat dat wel, want ik zie op zowel nederlandse als engelse websites alleen maar positieve carter ventilatie (PCV). Is Negatieve Carter Ventilatie iets specifiek nederlands en waarom word het zo genoemd. Bij voorbaat dank
 
Ik had er nog nooit van negatieve carterventilatie gehoord. (van positieve carterventilatie ook niet trouwens)
Maar ut het verhaaltje hierboven blijkt dus dat het gewoon open lucht carterventilatie is i.p.v. het inlaat traject versmeren met oliedampen.
Dan heb ik dus 2 auto's met een negatieve carterventilatie en 2 met een positieve carterventilatie.:)
 
In het Engels staat het bekend als een draft tube. Sinds 1963 verboden in de USA vanwege veiligheid en milieu eisen maar daarbuiten nog best lang toegepast.
Is een kanjer in het sneller laten verouderen van de motorolie. Alle motoren waar dit van verdween gingen zonder verdere constructie veranderingen langer mee. Zoveel langer dat de olie verversings intervallen verder uit elkaar gelegd konden worden.
 
Doe mij maar openlucht carter ventilatie, geen viezigheid en warme dampen m`n blok in we willen schone en koele lucht.
Oil catch can daar sluit ik de zooi op aan, en deze maak ik zelf heel simpel. Of dat scheelt kunt u hier lezen.
carter filter
 
Er is een puntje van aandacht bij negatieve carterventilatie:

Je kan gewoon de slang van de carterventilatie weghalen/losgooien. Dat geeft een oliemist die door blowby uit de ventilatieopening geblazen wordt. Heerlijke, vette troep waar geen enkele monteur in wil roeren.
.
Je kan de carterventilatie van een filtertje voorzien. Dat geeft overdruk in het blok waardoor het blok meer zal zweten, afhankelijk van de hoeveelheid drab in het filtertje.

Je kan een catchcan toepassen die de olieresten alleen opvangt. Dan zal je regelmatig dit tankje moeten leeggooien, hoe vaak is sterk afhankelijk van het blok en van de conditie van het blok.

Je kan een catchcan nemen waarvan de olie terugloopt het blok in. Dat wordt eigenlijk alleen toegepast bij heftig getunede motoren die ook nog eens regelmatig vol gas gebruikt worden. Wedstrijd machines waarvan de olie na iedere wedstrijd toch vervangen wordt.



De hoeveelheid smerige damp die uit het blok komt is afhankelijk van de hoeveelheid verbrandingsgas die langs de zuigers gaat (blowby). Deze hoeveelheid is weer afhankelijk van de passing van de zuiger (zijn de zuigers / zuigerveren versleten ? ) en de mate van cilindervulling. Ga je deze vulling verhogen door tuning, zal de blowby toenemen en zal er meer oliedamp uit het blok geblazen worden.

Dat negatieve carterventilatie ook veroudering van de olie teweegbrengt wist ik slechts deels. Bij de laatstgenoemde oplossing waarbij de viezigheid terugloopt het blok in, is het niet moeilijk te begrijpen waarom. Bij de andere oplossingen zal je echt per geval moeten kijken (meten) welke oplossing voldoet. Ik heb recent nog ontdekt dat een bekende fabrikant zijn "catchcan" zo klein ontwerpt dat je hem regelmatig moet vervangen.


Er is echter nog een puntje van aandacht wat het makkelijkst te begrijpen is bij een eencilinder. De zuiger drukt de lucht in de verbrandingskamer samen maar tegelijkertijd zuigt hij de lucht onder de zuiger aan. Een open carterventilatie zal dus de lucht er pulserend in en uit gooien en of je dat met een olie-water-zand mengsel doet of met lucht uit de schone kant van het luchtfilter maakt toch wel wat verschil.
 
rke zei:
Er is een puntje van aandacht bij negatieve carterventilatie:

Je kan gewoon de slang van de carterventilatie weghalen/losgooien. Dat geeft een oliemist die door blowby uit de ventilatieopening geblazen wordt. Heerlijke, vette troep waar geen enkele monteur in wil roeren.
.
Je kan de carterventilatie van een filtertje voorzien. Dat geeft overdruk in het blok waardoor het blok meer zal zweten, afhankelijk van de hoeveelheid drab in het filtertje.

Je kan een catchcan toepassen die de olieresten alleen opvangt. Dan zal je regelmatig dit tankje moeten leeggooien, hoe vaak is sterk afhankelijk van het blok en van de conditie van het blok.

Je kan een catchcan nemen waarvan de olie terugloopt het blok in. Dat wordt eigenlijk alleen toegepast bij heftig getunede motoren die ook nog eens regelmatig vol gas gebruikt worden. Wedstrijd machines waarvan de olie na iedere wedstrijd toch vervangen wordt.



De hoeveelheid smerige damp die uit het blok komt is afhankelijk van de hoeveelheid verbrandingsgas die langs de zuigers gaat (blowby). Deze hoeveelheid is weer afhankelijk van de passing van de zuiger (zijn de zuigers / zuigerveren versleten ? ) en de mate van cilindervulling. Ga je deze vulling verhogen door tuning, zal de blowby toenemen en zal er meer oliedamp uit het blok geblazen worden.

Dat negatieve carterventilatie ook veroudering van de olie teweegbrengt wist ik slechts deels. Bij de laatstgenoemde oplossing waarbij de viezigheid terugloopt het blok in, is het niet moeilijk te begrijpen waarom. Bij de andere oplossingen zal je echt per geval moeten kijken (meten) welke oplossing voldoet. Ik heb recent nog ontdekt dat een bekende fabrikant zijn "catchcan" zo klein ontwerpt dat je hem regelmatig moet vervangen.


Er is echter nog een puntje van aandacht wat het makkelijkst te begrijpen is bij een eencilinder. De zuiger drukt de lucht in de verbrandingskamer samen maar tegelijkertijd zuigt hij de lucht onder de zuiger aan. Een open carterventilatie zal dus de lucht er pulserend in en uit gooien en of je dat met een olie-water-zand mengsel doet of met lucht uit de schone kant van het luchtfilter maakt toch wel wat verschil.
Heerlijke, vette troep waar geen enkele monteur in wil roeren Maar wel de luchtinlaat zeker, behalve dat het vette troep is zijn de dampen ook nog eens warm. Het spruitstuk wordt gewoon een vergaarbak van vette troep, mijn patrol is toch een veredelde trekker dus er gaat gewoon een pijp recht naar beneden zoals bij trekkers nog steeds gebeurt.
 
Terug
Bovenaan