Na grote beurt nog steeds piepende remmen

A

Anoniem

Guest
Ik heb een Honda uit 2005 vorig jaar in december aangeschaft.
In Januari heb ik een grote beurt laten doen bij een Honda dealer.
Enige bijzonderheid wat er uit kwam was dat de remblokjes achter vernieuwd moesten moesten worden.

Daarna had ik nog steeds piepende remmen, maar weet niet zo veel van auto's dus dacht 't zal wel. Misschien beetje vuil want auto had lang stil gestaan.

Nu 4 maanden later heb ik er nog steeds last van. Dus ik dacht, ik kijk even of ik de blokjes kan zien door de velg heen. Achter zie ik inderdaad netjes een blokje zitten met voldoende 'leven'.

Maar voor zie ik eigenlijk helemaal niks. Kijk ik misschien verkeerd?
Zouden ze zoiets als merk dealer over het hoofd kunnen zien?

Ik maak er een sport van om heel rustig en zuinig te rijden en heb sinds de beurt 8000km gereden. Volgende beurt zou pas weer in januari zijn.

Achter/wel:
fm2ttc.jpg

Voor/niet(?):
nlse2w.jpg

Voor zijn ze versleten. Maar hebben ze kopervet aangebracht?? Dat helpt tegen piepen.

Voor lijkt op te zijn, wel bijzonder dat de dealer je niet heeft geadviseerd om of deze ook mee te pakken of over 5000 na de beurt even terug te komen ter inspectie en eventuele tussentijdse vervanging. Zo ben ik het althans van mijn Honda-dealer gewend (Wesselink).

Laat het snel controleren anders zijn je schijven ook zo naar z’n grootje!

Daarnaast: die sport om zuinig te rijden is voor je verbruik misschien leuk, maar voor je motor en zeker ook je remblokken is dit vaak niet fijn: als je altijd ‘zachtjes’ remt verglazen je remblokken; ook dan kunnen ze gaan piepen en je remwerking kan er aanzienlijk minder van worden (dan heb je n probleem bij een noodstop). Gevolg is ook dat ik in de praktijk vaak zie dat remblokken die amper afgesleten zijn, vroegtijdig vervangen moeten worden... je brandstofbesparing verdwijnt dn als sneeuw voor de zon...

Rem eens wat steviger, dat neie rieje zorgt in diverse gevallen voor piepende remmen, matig werkende remmen, verglaasde remblokken, door te weinig temperatuur vastzittende blokken, slecht werkende remzuigers. Remmen is het advies.................

Jazzy Cool zei:
Daarnaast: die sport om zuinig te rijden is voor je verbruik misschien leuk, maar voor je motor en zeker ook je remblokken is dit vaak niet fijn: als je altijd ‘zachtjes’ remt verglazen je remblokken; ook dan kunnen ze gaan piepen en je remwerking kan er aanzienlijk minder van worden (dan heb je n probleem bij een noodstop). Gevolg is ook dat ik in de praktijk vaak zie dat remblokken die amper afgesleten zijn, vroegtijdig vervangen moeten worden... je brandstofbesparing verdwijnt dn als sneeuw voor de zon...

Dank voor de tip.
Heb in het begin af en toe flink geremd om te kijken of t wat vuil of lichte roest zou zijn.
Ik zal er rekening mee houden om niet altijd rustig uit te rollen maar ook af en toe flink remmen.

Wat betreft het zuinige rijden. Heb even gegoogled en zie inderdaad vaker tegenkomen dat als een bejaarde rijden niet perse goed is voor je motor.
Als de motor eenmaal warm is wat zijn dan een goed aantal toeren op de snelweg?

Rij voornamelijk snelweg (zo'n 70km per dag).

Voorheen rond de 2500 toeren, maar als het voor de motor beter is om wat harder te rijden dan doe ik dat uiteraard graag :)

Ik zou met je remmen even langs de garage gaan, ze lijken wat versleten.
En voor de motor is het fijn om af en toe met wat andere snelheden/toeren te draaien. Maar die variatie heb je in het dagelijkse verkeer wel.
Zuinig is met zo laag mogelijke toeren rijden en zo min mogelijk remmen (maar dat deed je al ;-)).

Honda-motortjes zijn zo goed als onverslijtbaar en kunnen met gemak hoge toerentallen aan zonder meteen je tank leeg te surpen.
Dus af en toe -bij warme motor- doortrekken tot max toerental is prima! Net zoals af en toe flink remmen.

EDIT: Storm in een glas water. Heb het wiel er af gehaald en kon het remblok toch ontdekken.

f9h4pc.jpg[img]

Enige reden waarom je remmen piepen is hoogswaarschijnlijk omdat de blokken zijn vervangen en de schijven niet. Blokken moeten dan inslijten op de schijven en dat is een hele tijd merkbaar (soms zelfs tot de blokken weer op zijn)
Daarnaast moet je (oude) blokken bij een servicebeurt of vervanging altijd ff wat afschuinen zodat dat gepiep niet ontstaat (denk aan het krijtje op een schoolbord effect)

Terug
Bovenaan