Dank jullie! Wat betere plaatjes van hoe we het aantroffen bij de bezichtiging:
Na het handschudden weer op de terugweg. Zegt de vriend die mee was: Nu we er toch zijn, zullen we langs Boekel rijden, kijken of Jo de Bie thuis is? Dat is een oud-Skodadealer die nog een flinke lading spul voor échte Skoda’s heeft. Ik was er nog nooit geweest, het zal in de toekomst vast handig blijken om hem te kennen. Dus daar aangebeld, rondgekeken en nog een achterlicht meegenomen die ik sowieso nodig had, om hem niet voor niets te laten lopen. Ook had hij nog een onderdelenboek voor dit model dubbel, en ik mocht er wel eentje kopen. Precies van het juiste jaar! Ideaal, a.d.h.v. die onderdeelnummers kan je heel veel vinden.
Toen begon het echte regelen. Eerst dat ding hier zien te krijgen. Ik heb geen BE-rijbewijs, dus het vinden van een aanhanger met lage toegestane maximum massa waar de Skoda op kon was niet eenvoudig. De meeste autotransporters zijn tenslotte geschikt voor moderne, zwaardere auto's. Uiteindelijk vond ik in Zutphen een adres (JMS) waar een teruggekeurde autotransporter gehuurd kon worden, met een TMM van 1400kg en laadvermogen van ruim 1000kg. Dat kan mooi achter de Saab die 1600kg mag trekken. Ervaring met het rijden met aanhangers had ik eigenlijk ook niet, maar hoe moeilijk kan het zijn? Ik ben wel gewend aan veel auto's wisselen, en ben me bewust van wat er om me heen zit. Gewoon doen dan maar.
Het idee was om wat andere Skoda's ter decoratie mee te laten rijden, maar ziekte zorgde ervoor dat dat beperkt bleef tot één exemplaar. Toch leuk om er op zo'n manier echt een dagje uit van te maken. Mijn vriendin wilde ook wel mee, en besloot om een filmcompilatie te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=ARV9Uis0xSs

Afijn, rijden met de aanhanger ging helemaal prima (toch maar eens BE gaan halen, wel makkelijker) en het ding stond thuis. Het van de aanhanger af krijgen was nog het meeste gedoe, want hoewel we hadden vastgesteld dat alle wielen wel konden draaien, de totale weerstand was toch behoorlijk hoog...
Zoals Barri terecht opmerkt, het kenteken activeren was toen taak 1. Tenslotte heb je niets aan een gerestaureerde auto als je die daarna niet op kenteken krijgt. Die horrorverhalen zijn wel bekend.
Ik had de RDW al gebeld over dit geval, en volgens de dame aan de telefoon was het heel simpel. Gewoon langskomen met de auto en hij zou worden geactiveerd en op naam worden gesteld. Dat vond ik erg vreemd, aangezien ik geen enkel bewijs had dat ik legaal aan deze auto ben gekomen. Daarom heb ik toch geprobeerd om het verhaal zo netjes mogelijk te onderbouwen. Van de verkoper kreeg ik een contractje mee met de handtekening van zijn oom erop, die de auto als laatste in bezit had gehad. En zelf tikte ik een verhaal met uitleg en foto's van de locatie van de vondst.
Een Skodavriend had nog twee gebruikte banden in de juiste maat liggen, die mocht ik gebruiken om de twee platte banden te vervangen. De andere 2 originele banden waren namelijk gewoon nog op te pompen! Op 4 opgeblazen banden zal het wel een stukje beter rollen.
7/12 had ik de afspraak bij de RDW. Dag vrij genomen, kar weer opgehaald in Zutphen (dat is een eind om, maar ik had weinig keuze) en erop lieren maar weer. Dat lukt allemaal. Voor de zekerheid bij de RDW even nagevraagd of hij voor deze keuring echt van de kar af moet, want er hoeft niets onder de auto te gebeuren. Helaas, ze konden geen uitzondering maken omdat anderen mee kunnen kijken. Skoda van de kar af lukte ook nog, maar toen stond ik 50m bij de deur vandaan waar ik zijn moest. Geen beweging in te krijgen… Die wielen zitten echt goed vast. Ik had geen zin om hem voor dat stukje weer de kar op te krijgen, dus met een spanband achter de bumper heb ik hem aan de trekhaak van de Saab het terrein over gesleept, af en toe uitstappend om bij te sturen.
De keurmeester keek naar de matching numbers (de koppeling tussen kenteken en chassisnummer blijft wél bewaard bij een slapend/geëxporteerd kenteken), mat de wielbasis op en begon toen druk te tikken. Allerlei gegevens moesten opnieuw worden ingevoerd, en blijkbaar kunnen ze dan niet zomaar de modelgegevens uit een database trekken zoals ik dacht. Dus dingen als exacte motorinhoud en vermogen hebben we bij elkaar geGoogled. Ergens stond nog een bouwjaar 1966 in het systeem. Dat kan niet, want toen bestond de S110 nog niet. Elders stond wel een datum 1971 die matcht met het chassisnummer volgens mijn boek. Gelukkig wist een andere enthousiaste keurmeester ‘mijn’ keurmeester te overtuigen dat die andere datum wel moest kloppen.
Volgens keurmeester én baliemedewerker moest ik een paar dagen wachten tot ik het kenteken in huis had om verder te kunnen gaan. Maar eenmaal thuis ben ik direct ingelogd bij de RDW en stond het kenteken al op mijn naam, klaar om direct te schorsen. Digitaal werken kennen ze niet bij RDW Almelo blijkbaar… Anyway, horde 1 is genomen en nu kan ik echt beginnen. Verwacht geen sneltreinvaart, ik ben veel te goed in lummelen en doe alleen wat wanneer ik er echt zin in heb. Het wordt een meerjarenplan. Maar in elk geval heb ik nu een eigen doel bij de Tsjechië-tripjes, in plaats van alleen fotograaf spelen.