MWH: BX.TA.110.IQ.93 - 90 jaar Traction evenementverslag

Na wat uitstel i.v.m. de reparaties en toen nog eens niet beschikbare banden was het vandaag zover. De velgen konden opgehaald worden met nieuwe banden erom. Die erop gezet, even buiten de radiateur schoongeborsteld (wat een vet en vuil zat daarin!) en toen konden we naar de apk die mijn vader door goede contacten nog even snel kon regelen. Tenminste, we probeerden het. Mijn vader manoeuvreerde de BX de garage uit en ineens sloeg hij af. 'Oh, mijn vader doet te voorzichtig', was de eerste gedachte. Maar de BX sloeg ook niet meer snel aan. Grrr... De auto ruw lopend gehouden, het zou wel wat vocht zijn o.i.d., even laten lopen. Slaat weer af... Start weer moeilijk... Slaat weer af... Start weer moeilijk... Toch maar eens rustig stationair luisteren wat er gebeurt. Mijn vader: 'Ah, nu loopt hij op drie potten. Nu op twee.' En toen sloeg hij weer af. Voor hij de garage in ging liep hij perfect en we hadden aan de techniek niets gedaan, dus wat kon er zijn?

Gelukkig heeft mijn vader meer ervaring met dit soort zaken, hij ging linea recta op de verdelerkap af. Losgehaald en inderdaad, twee compleet verdwenen contactpunten! :eek: De binnenkant van de kap was gewoon glad, helemaal afgebroken of weggeschuurd. Bizar. De andere twee punten waren nog perfect. Goed, hier was zo snel niets aan te doen en mijn vader had beloofd snel te komen voor de apk, dus contacten schoongemaakt en op weg. De auto liep weer prima. Bij de startpogingen viel mijn vader nog wel op dat het oliepeilcontrolemetertje niet werkte. Hij lichtte wel op bij het starten, maar het wijzertje bewoog niet. Later naar kijken, niet van belang voor de apk. Het gaat wel lukken zo.

Verkeerd gedacht, de auto had echt geen zin in de keuring. Rijdend probeerde ik even de ruiten te sproeien, want ik wist dat die soms even op gang geholpen moet worden. Voor de apk wilde ik die dus even op gang hebben. Nee. Niet dus. Geen gang in te krijgen, de ruit bleef droog. Sh*t. Afkeurpunt... Nou ja, misschien zien we het zo bij de garage wel heel snel voor de keuring. Toen viel me ineens op dat de snelheidsmeter niet werkte. o_O Hoe kan dat nou ineens!? Nog een afkeurpunt, dit gaat hem niet worden... Voor de garage zei ik dat ook tegen mijn vader. 'We gaan wel even binnen kijken hoe het ervoor staat' was zijn antwoord.

We liepen direct door naar de werkplaats, mijn vader is er i.v.m. zijn werkverleden goed bekend. De enige aanwezige monteur was bezig iets uit een benzinetank te trekken. Mijn vader hielp gelijk en het lukte. Goed, even die klant afhandelen dan komt hij eraan. Als hij weg is geeft mijn vader de opmerking: 'Als we hier blijven hebben we kans dat hij het even snel doet, als we de auto hier laten gaat hij uitgebreid kijken.' Oeh, tactisch... De monteur vraagt om de sleutels om de auto naar binnen te rijden. 'Nu is het gebeurd', denk ik bij mezelf. 'Hij ziet zo dat de snelheidsmeter niet werkt'. De auto komt binnen, de deur gaat open... Geen opmerking. Dat scheelt, afkeurpunt 2 is niet opgevallen. De lichten gaan aan, mijn vader zegt 'dat doet het allemaal wel'. Oké, verlichting klaar. Vervolgens duwt meneer de monteur op het stuur, en nog eens, en harder. 'Waar zit die toeter?!' Ja, die zit onder op de rechter dashboardkolom. Niet handig of logisch, maar daar is het een Citroën voor. 'Help, nu gaat hij vast de ruitensproeier proberen.' Niet dus. Hij ramt een paar keer op het rempedaal. Voelt vreemd en doet weinig, daar komt het op neer. Mijn vader: 'Dan moet je ook wel de motor laten lopen, zo heeft hij geen remdruk.' :rolleyes: 'Oh, als jij het zegt' is het antwoord.

'Wat stond er eigenlijk op dat lijstje dat we je de vorige keer hadden gegeven?' Handig, dat is blijkbaar niet geregistreerd. Nou, het subframe dus. De bruggen staan vol en het lijkt me een hele puzzel om de BX daarop te krijgen, ik ben benieuwd hoe hij dit gaat oplossen.
Mijn vader: 'Ja, dat heb ik gelast. Kijk, ik heb de mal van de vorm die ik erop heb gemaakt bij me.'
Monteur: 'En heb je dat goed afgelast?'
Vader: 'Ja, afgelast, afgewerkt, ijzerzooi erover, geschilderd, alles.'
Monteur: 'Oké, prima. En heb je de rest van het lijstje ook gedaan?'
Vader: 'Ja, alles. Kijk, nieuwe banden.' Had de monteur nog geen oog op geworpen.
Monteur: 'Dan ga ik het even afmaken.' En hij loopt weg. Even later krijg ik het apk-goedkeurformulier in mijn handen gedrukt.
Vader: 'Had je de vorige keer betaald?'
Ik: 'Ja.'
Monteur tegen vader: 'Dat verrekenen we een volgende keer wel.' En we lopen weg zonder te betalen.

De monteur is geen vriend van mijn vader, gewoon iemand met wie hij af en toe te maken had via zijn werk. Mijn vader laat zijn auto's ook bij deze garage keuren, dus ze zijn misschien van hem gewend dat het wel goed zit, maar hoe dit is gelopen vond ik wel heel bizar. Dat niet de hele keuring opnieuw wordt gedaan kan ik nog enigszins begrijpen, ze hadden de BX al uitgebreid bekeken. Dat er dan toevallig twee gebreken waren opgetreden is onfortuinlijk, maar goed, hij was goed van vertrouwen zullen we maar zeggen. Maar dat ook de afkeurpunten van de vorige keer totaal niet gecheckt worden is wel heel vreemd.

Hoe dan ook, de BX heeft apk. Nu die gebreken nog 'even' zien te maken. Helaas heeft mijn vader een hekel aan 'elektriek', dus dit kan iets lastiger worden... Ik ga op het CiFo wel vragen wat het kan zijn. Hoe de BX de komende tijd doorbrengt weet ik nog niet. Zondag ga ik weer naar Enschede voor hertentamens, het is misschien handiger de BX hier te laten. Als hij genoeg in de weg staat maakt mijn vader misschien nog de defecten zonder mijn bijzijn, net zoals hij de afgelopen dagen driftig aan het poetsen is geweest omdat de auto op blokken stond in de garage, hij kon dus toch niets doen aan andere auto's en ik moest studeren. :D

Fotootje om de pagina op te fleuren:

Fotos-0004-4.jpg

MWH zei:
....... twee compleet verdwenen contactpunten!

gevalletje koperdiefstal???:)
Gefeliciteerd dat de auto, hoe dan ook, nu een apk heeft. Nu hopen dat de problemen snel opgelost kunnen worden.

@Harm: Ik las het op CiFo. Vreemd eigenlijk. Gaat men er vanuit dat je tegenwoordig altijd een navigatiesysteem in de auto hebt om het af te kunnen lezen? Of verwacht men dat de mens nu zover geëvolueerd is dat je de snelheid zelf goed in kan schatten? o_O

Leuk voor je dat de BX APK heeft maar als garages en APKstations er zo mee om zouden gaan direct bevoegdheid innemen. Tjonge wat een amateuristisch zooitje. Natuurlijk weet ik best dat sommige regeltjes wat overtrokken zijn maar hij had tenminste goed moeten kijken en hem even op de brug zetten. Dit is natuurlijk lekkere cafépraat. Ik ga ervanuit dat je pa het allemaal goed gemaakt heeft en goed bedoelt zo.
Iig rijden met die BX !

Of verwacht men dat de mens nu zover geëvolueerd is dat je de snelheid zelf goed in kan schatten?

Of dat je er vooral jezelf mee hebt als ie niet werkt, omdat je dan vaak te hard rijdt en boetes krijgt.

Vanavond was mijn vaders verjaardagsfeestje, ik had de BX lekker in het zicht (of eigenlijk in de weg :p ) gezet. Heb heel wat mensen 'rond moeten leiden' en vaak het verhaal van het halen af moeten steken. Leuk hoor. :)

De sproeiermotor draait, maar minder hard dan wanneer we hem op een starthulp zetten. Leidingen zijn verder vrij. Pompen doet hij niet in de auto, aan de starthulp met 12,7 Volt wel. Zou de 11,4 Volt die hij in de auto krijgt te weinig zijn?
Teller kan weinig anders zijn dan een vuil contact of een gebroken kabel. Kabel zoeken dus. Ik hoorde dat die van alle BX'en gelijk zijn, dat zal niet moeilijk worden.

@simca: Mijn vader heeft jarenlang zelf in garages gewerkt en de monteur weet dat, hij ging er gewoon vanuit dat mijn vader wel wist hoe het moest en het goed gedaan had. Zal ook komen door eerdere ervaringen met auto's van mijn vader.

@Harm: Dat is ook weer waar.

@BMW Bolle: Bedankt en uiteraard. :)

@flop: Daar mag ik me inderdaad heel gelukkig mee rekenen. Als ik niet zo'n technische en hulpvaardige vader gehad zou hebben, had ik zeker nog een paar jaar gewacht met een auto.

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe APK! Eindelijk touren.
Al sta ik wel te kijken hoe deze garage laks is omgesprongen met de APK regelgeving. En een monteur die de remdruk controleert met alleen pompen? Daar heb je een remmentestbank voor. Maargoed...
Als advies wil ik je wel meegeven om je vader zoveel mogelijk te helpen met sleutelen, daar steek je als leek heel veel van op!

Teller kan weinig anders zijn dan een vuil contact of een gebroken kabel.

Maak daar maar een gebroken kabel van, er is niks elektrisch in de teller van een BX. Meestal werkt het weer als je de bovenkabel vervangt, da's prima te doen.

Daar heb je een remmentestbank voor

Een remmentestbank is niet verplicht, als je die als garage niet hebt kun je de remmen beoordelen op het gevoel.

Harm78 zei:
Teller kan weinig anders zijn dan een vuil contact of een gebroken kabel.

Maak daar maar een gebroken kabel van, er is niks elektrisch in de teller van een BX. Meestal werkt het weer als je de bovenkabel vervangt, da's prima te doen.

*kuch* Dat dus. :)

@Fulvia: Bedankt! Je moet wel bedenken dat ze twee weken eerder al de hele auto goed ge-apk-t hadden, nu kwamen we alleen terug met enkele gerepareerde punten. De remmen bijv. zullen dus wel goed zijn, daar hebben we niets aan gedaan.
Inderdaad is het heel handig om te helpen, dat had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen. Nu heb ik een eigen auto, dus heb ik iig een stok achter de deur. Daar ga ik mijn vader niet in zijn eentje aan laten werken. :)

De snelheidsmeter deed het vanochtend weer! Voor 10 minuten, de paar uur erna niet meer... Daarom maar de navi meegenomen, toch wel handig dat mijn ouders net zo'n ding hebben aangeschaft. Met een vriend even een rondje regio gereden, omdat het kan. Stuiter-stuiter, het rijdt toch niet echt lekker zo. Komende week laat ik hem hier staan, volgend weekend zie ik wel verder. Misschien dat ik zaterdag langs Chyparse kan....

@ MWH ; dat zal en je vader zal het goed met je voorhebben. Alleen de monteur in kwestie handelde niet slim. mocht er onverhoopt iets geweest zijn tijdens een steekproef kan het een persoonlijke aantekening zijn en een opmerking t.o.v. de garage zelf.
Hoedanook rijden met die BX !

Een remmentestbank is niet verplicht, als je die als garage niet hebt kun je de remmen beoordelen op het gevoel.

Harm wat een onzin praat je.... :(

Harm wat een onzin praat je....

Oh? Zijn de regels veranderd? Volgens mij hoeft er alleen een remmentestbank gebruikt te worden als die aanwezig is. Zo niet, dan worden de remmen beoordeeld tijdens een proefrit. Een paar jaar geleden is mijn BX nog wel eens gekeurd bij een garage zonder testbank, met steekproef en al.

Harm78 zei:
Harm wat een onzin praat je....

Oh? Zijn de regels veranderd? Volgens mij hoeft er alleen een remmentestbank gebruikt te worden als die aanwezig is. Zo niet, dan worden de remmen beoordeeld tijdens een proefrit. Een paar jaar geleden is mijn BX nog wel eens gekeurd bij een garage zonder testbank, met steekproef en al.
Ik keur mijn auto's ook altijd bij een keuringsstation zonder remmenbank.

Nee, omdat ie alleen maar gare barrels heeft. Maar dat doet er niet toe, er kan dus best gekeurd worden zonder remmentestbank!

Inderdaad, het mag zonder bank. De keurmeester moet dan tijdens een proefrit de remmen beoordelen.

Remmentestbank verplicht bij APK
--------------------------------------------------------------------------------
Het gebruik van een remmentestbank wordt verplicht. Op dit moment is het bij APK 2-keuringen nog toegestaan de controle van de remwerking uit te voeren met een remvertragingsmeter. Met ingang van 1 mei 2014 moet de erkenninghouder echter verplicht beschikken over een remmentestbank. Dat mag een rollenremtestbank zijn of een platenremtestbank (2- of 4-plaats).

Genoemde datum van 1 mei 2014 geldt overigens voor bestaande erkenningen. Bij de aanvraag van nieuwe APK 2-erkenning is de remmentestbank al verplicht met ingang van 1 mei 2010.

Vanaf de datum dat een remmentestbank verplicht is, mogen voertuigen die niet op de remmentestbank gemeten kunnen worden (bijvoorbeeld bepaalde vierwielaangedreven auto's) nog met de remvertragingsmeter gecontroleerd worden. Die mag men 'lenen' van een collegabedrijf of leverancier, maar moet bij de APK-keuring en een eventuele steekproef aanwezig zijn. Tevens moet aangetoond kunnen worden dat de remvertragingsmeter geijkt is en de termijn niet verlopen.

Meer informatie? Neem dan contact met ons op.
----------------------------------------------------------------------------------

En deze link:
klik

Nu dus nog niet, komt dus wel.

mooi dat er ook nog met de remvertragingsmeter getest mag worden, want oude DAF-jes hebben geen differentieel en worden anders op de achteras altijd afgekeurd op ongelijk remmen.

Voor de rest is het natuurlijk geldklopperij, want waarom zou een remvertragingsmeter niet gewoon voldoen...

Mooi dat je apk hebt, dat hij er zo door komt is mazzel, maar spreekt niet voor de garage vind ik. Ook wel eens een auto door de apk weten te loodsen met remlichten die het niet eens deden.

ik ben dan ook al jaren voorstander van onafhankelijke keuringstations, zoals de TUV of de Controle Tecnique. Wil nog niet zeggen dat het beter gaat, maar de ene garage keurt gewoon anders dan een andere garage en er gaan teveel barrels zo weer de weg op.

Ben benieuwd wanneer ik hem in Enschede kan bewonderen!

Stupide van de garage om de auto op deze manier een formulier mee te geven. Er had alleen maar "RDW check" in beeld hoeven staan en ze hadden een fors probleem gehad.

ginkelvanmichiel zei:
Voor de rest is het natuurlijk geldklopperij, want waarom zou een remvertragingsmeter niet gewoon voldoen...

Omdat het niets zegt over de remwerking van ieder wiel afzonderlijk. Een vastzittende klauw merk je er niet mee op, een lekkende remcilinder in een trommel ook niet.

s velthuis zei:
Stupide van de garage om de auto op deze manier een formulier mee te geven. Er had alleen maar "RDW check" in beeld hoeven staan en ze hadden een fors probleem gehad.

Nou ja, ze konden natuurlijk niet weten dat de ruitensproeier ineens kapot was gegaan... o_O

MWH zei:
s velthuis zei:

Nou ja, ze konden natuurlijk niet weten dat de ruitensproeier ineens kapot was gegaan... o_O

Daarom moeten ze die ook checken. De keurmeester van de RDW doet dat namelijk wel. En als de melding van herkeuring komt, kun en mag je er werkelijk niets meer aan doen. Nog geen lampje wisselen. "Mijn" APK straat is een maand gesloten geweest vanwege RDW troubles.

Ik snap dat het niet hoort, niet mag, niet verstandig is enz. Maar het was twee weken na een uitgebreide apk en we hadden niets gedaan aan de sproeier, hoe groot is de kans dat die ophoudt? Ze hadden wel even de ex-apk-afkeurpunten mogen nakijken, dat vind ik absoluut ook vreemd.

Ja, die sproeier is wel pech en dat ze binnen twee weken niet alles opnieuw doen, snap ik op zich ook. Maar dat een gelast frame niet gecheckt wordt, vind ik echt bizar. Zelf doe ik het onderhoud aan onze auto's zelf, maar juist daarom wil ik dat de APK echt grondig gedaan wordt. Ik kom er liever op de remmenbank achter dat ik iets over het hoofd gezien heb dan elders. En er blijft overeind dat de monteur een flink risico nam.

MWH zei:
Pff, kwartier aan de lijn geweest, ze konden de stukken maar niet vinden... En niet eens een wachtmuziekje! ;) Maar uiteindelijk is het toch goed gekomen en hij is verzekerd.

Dit bericht was van 28-7, nog steeds staat de auto bij de rdw niet als verzekerd geregistreerd, de waarschuwingsbrief heb ik al binnen. Nu bel ik weer naar de verzekering, 'ja, we zullen kijken of we de papieren nu wel kunnen vinden'. Die hadden jullie toen toch gevonden?! :( Vermoeiend zeg...

edit: Papieren weer gevonden, ze gaat die nu direct naar de invoermensen brengen zodat het z.s.m. in orde gemaakt wordt. :rolleyes:

Je hebt er een boordcomputer in toch? Doet ie het? Ik heb nog een werkend setje liggen namelijk, gisteren getest :)

Ja, er zit zo'n onwijs gave boordcomputer in! :D Ik moet hem nog eens helemaal uitpluizen, de handleiding heb ik er gelukkig ook bij. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat alle functies die te maken hebben met het verbruik het niet doen. De rest voor zover ik begrijp wel. Dat zou dus iets simpels kunnen zijn als een contactje/sensor, maar met dat duivelse elektriek kan het alle kanten op. ;)

Nee hoor, het ding zit wonderlijk simpel in elkaar... ik heb gisteren het elektrische schema uitgepluisd namelijk :) Bestaat eigenlijk uit de flowmeter (bij het motorkapslot, die wel eens gaan lekken waardoor de auto uitbrandt), de snelheidssensor (tussen de 2 delen van de tellerkabel) en verder wat voedingen en een massa. Verder wordt al het rekenwerk in het toetsenbordje gedaan. Ik denk dat je zelfs gewoon de uitgangsspanning op die sensoren (of ingang op de computer) moet kunnen meten om te zien waar het probleem zit.

Maar je km-teller was ook stuk, toch? Dan denk ik dat dat het probleem is :)

s velthuis zei:
ginkelvanmichiel zei:

Omdat het niets zegt over de remwerking van ieder wiel afzonderlijk. Een vastzittende klauw merk je er niet mee op, een lekkende remcilinder in een trommel ook niet.

nee, maar een behoorlijke keurmeester controleert de wielen afzonderlijk ook nog, je voelt dan meteen of de klauw al dan niet aanloopt...

Eh pff. Gezien mijn popnageltang-perikelen snap je dat ik er weer niks van volg? ;) Waar zou ik nou het draadje voor de verbruiksmeter (hoe meet hij dat nou eigenlijk?) kunnen vinden? Computer lostrekken en alle draadjes meten?

De verbruiksfuncties op de boordcomputer deden het trouwens al niet toen de km-teller het nog wel deed.

Je kunt op de stekker van de computer meten, ik heb een elektrisch schema waarop je dat kunt zien. Zal ik vanavond wel eens hier neerzetten, als je weet waar je moet kijken is het simpel :)

Bij je motorkapvanger zit een soort metalen dinges met 2 benzineslangen erop. Daarin zit een soort schoepenradje ofzo dat meet hoeveel benzine er doorheen stroomt. Op basis daarvan stuurt ie waarschijnlijk een bepaald voltage naar de computer, die daaruit een waarde haalt.

Dat klinkt als een fantastisch systeem... o_O Lijkt me trouwens ook niet echt veilig, die benzineleidingen helemaal vooraan de auto.

Hier staan de elektrische schema's:
https://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/bx_schema_5_19GT_1.html

De boordcomputer is nummer 76 in de 4e tekening (ongeveer in het midden):
43.gif

De 7 lijntjes zijn de 7 draden die in de stekker zitten. De nummers zijn jammer genoeg niet zo goed leesbaar, maar worden altijd weergegeven als [12Mx]: 12 is het totaal aantal posities in de stekker (zijn ook genummerd op de stekker), de x staat voor de positie van de draad in de stekker. Ook hebben de draden kleurcodes. Van linksboven met de klok mee de kleuren en/of de nummers:

- N (Noir), pos. niet leesbaar (3 of 7?), voeding?
- Mv (Mauve? paars), pos. 6, voeding?
- R (Rouge), pos. 5, verlichting?
- Fve (geen idee), pos. 10, snelheidssensor
- Fmr (geen idee), pos. onleesbaar (3, 9 of 7?), massa
- Bl (Bleu), pos. onleesbaar (9 of 7?), flowmeter
- Bc (Blanc), pos. 8?, flowmeter

De snelheidssensor is nummer 32, iets rechtsboven van de computer. De flowmeter is nummer 7. Door de stekker goed te bekijken is het schema met onleesbare en onbekende dingen wel aan te vullen. En anders kijk ik wel een keer mee :)

Eh, juist, ehm...

smileyhuh.png

Zo'n computer heeft geen haast, ik vind de laatste optie een heel interessante! :T

Het kan in elk geval geen kwaad om die flowmeter even te bekijken, als ie lekt is dat niet best... ik heb m'n setje te koop gezet, maar eigenlijk zit 't zo simpel in elkaar dat ik 't best in m'n BX kan bouwen :)

Tuurlijk isla, gaan we volgende week gewoon even samen doen hè. :)

@Harm: Naar de flowmeter zal ik iig kijken als ik volgende week bij de BX ben. Bedankt voor de wijze raad weer. (y) :D

Zijn jullie nou echte kerels? een beetje vent kan toch zeker een elektrisch schema lezen :p

Eigenlijk moet je het hele schema vergeten en naar onderdeel 76 kijken, en daar de lijntjes vandaan volgen... ;)

Ik heb in 2VWO geloof ik geleerd hoe ik een lampje teken in een elektrisch schema, maar daar blijk ik nu niet ver mee te komen. :T

Ik kan nog zo mooi de lijntjes volgen, maar het zegt me niets. Waar zit alles in de auto enzo? Een 3D-model waar je onderdeel voor onderdeel, draadje voor draadje alles uit zou kunnen lichten. Dát zou handig zijn! :p

Ik kan nog zo mooi de lijntjes volgen, maar het zegt me niets. Waar zit alles in de auto enzo?

Als je weet wat de blokjes zijn, is het niet moeilijk :) nummer 76 is de boordcomputer, dus het ding voor je pook. De flowmeter zit in de motorruimte en de snelheidssensor in de tellerkabel. Al die andere dingen in het schema kun je vergeten, maar zitten in het legendabestand allemaal met een verklaring. Sommige dingen zijn schakelaars, andere lampen of relais of andere modules.

Terug
Bovenaan