Multiriem

Mechanix

Kilometervreter
Bij de APK in maart kreeg ik te horen dat de multiriem binnenkort vervangen moet worden. Dat roept bij mij toch een aantal vragen op:

- Een distributieriem kent een vervangingsinterval. Geldt dat ook voor een multiriem?
- Kan alleen de multiriem vervangen worden, of moeten er dan ook spanrollen vervangen worden (weet niet of mijn auto spanrollen heeft voor de multiriem)?
- Zet een nieuwe multiriem extra spanning op onderdelen zoals de waterpomp en de dynamo?
- Is het vervangen van een multiriem een lastige klus?

Ook een multiriem dient periodiek vervangen te worden, alleen luistert dat minder nauw dan bij een distributie riem. Mocht de riem onderweg breken, dan kom je stil te staan met een niet werkende dynamo en waterpomp. Maar meer ook niet. Er zal geen motorschade optreden, als je direct stopt, na een riembreuk.
Of een eventuele spanrol vervangen moet worden, hangt af van de staat van die rol.
Het vervangen van een multiriem is redelijk eenvoudig, maar wordt je lastig gemaakt, door steeds afnemende werkruimte onder de motorkap. Vaak moet je onderdelen verwijderen om bij de riem te komen. ( verschilt per auto)

Tja, als ie knapt geen schade dus inderdaad vervangen als ie er slecht uit begint te zien. (Tenzij hij ergens tussen schiet en je staat wel stil)
Kleine en makkelijke klus, even dynamo los maken en hij kan er af.

Nieuwe riem zal inderdaad extra spanning op de waterpomp en dynamo zetten maar dynamo hoef je in de regel niet te vervangen bij een nieuwe multiriem.
Waterpomp vervangen kan wel verstandig zijn, soms kunnen ze de speling van de as meten. Spanrollen zou ik even naar laten kijken maar zou ik ook gewoon laten zitten.

Strekking, nieuwe riem er op en kijken of het goed gaat, nieuwe riem is er zo weer van af als de waterpomp gaat lekken of zo,
Wel in de gaten houden.

Zat gevallen bekend dat een knappende multiriem door de kap van de distributieriem slaat. Waardoor je distributieriem van z'n tandwiel(en) slaat of vastloopt.

Dus gewoon vervangen als zo'n multiriem slijtage vertoont of gaat gieren. Niet de gok gaan nemen dat het mee kan vallen, zo'n riempje kost hooguit 3 tientjes..

Hmm, dan had de multiriem beter meegenomen kunnen worden toen ook de distributieriem en waterpomp gedaan zijn.

De waterpomp lekte een paar maanden terug een drupje maar dat is inmiddels opgehouden (ja, er zit nog kvs in :)). Voor m'n gevoel ga ik de pomp met een nieuwe riem weer extra belasten. Zal zelf even kijken hoe de riem er nu aan toe is. Hij zit aardig verscholen dus het is lastig te zien.

Niet alle waterpompen zitten op de multiriem, sommige waterpompen draaien met de distributie mee.
Het is goed om dat ff uit te zoeken, denk ik.

Carkiller zei:
Tja, als ie knapt geen schade dus inderdaad vervangen als ie er slecht uit begint te zien. (Tenzij hij ergens tussen schiet en je staat wel stil)
Kleine en makkelijke klus, even dynamo los maken en hij kan er af.
Soms is zelfs dat niet nodig, bij mijn auto is het alleen de spanner in drukken met een steeksleutel, die vast zetten met een pin, riem wisselen en spanner weer los maken. Dat kan in 10 minuten.

Nog ff gekeken. Hij is inderdaad wel matig, er zitten kleine barstjes in de ribben als je goed kijkt. Zit te denken of ik nog door kan rijden tot de APK in maart.

Wat madmat zegt, niet bij alle auto's zit de waterpomp op de multiriem. Vaak alleen de dynamo en stuurbekrachtigingspomp.
Dusja als ie klapt is het hopen dat ie verder geen schade aanricht onder de kap en dan heb je nog een half uurtje om op je bestemming aan te komen.

Maar een multiriem vervangen kost vaak niet zoveel. Bij mijn 208 heb ik 'm preventief laten wisselen (hij piepte nogal bij koud/vochtig weer) en dat kostte me iets van 80 euro.

Ik zou hem direct laten vervagen. Zo'n riem kost de wereld niet en is waarschijnlijk ook zo gedaan. Ik heb één keer langs de kant van de weg gestaan met een afgelopen riem. Het wachten op de hulpdiensten en vervoer naar de dealer duurde heel veel langer dan het monteren van een nieuwe.

Mechanix zei:
Hmm, dan had de multiriem beter meegenomen kunnen worden toen ook de distributieriem en waterpomp gedaan zijn.

De waterpomp lekte een paar maanden terug een drupje maar dat is inmiddels opgehouden (ja, er zit nog kvs in :)). Voor m'n gevoel ga ik de pomp met een nieuwe riem weer extra belasten. Zal zelf even kijken hoe de riem er nu aan toe is. Hij zit aardig verscholen dus het is lastig te zien.

Maar, als je waterpomp met de distributie mee gedaan is, draait de waterpomp toch op de distributie en niet op de multiriem?

Heb nog even op de factuur gekeken en de waterpomp is destijds wel vervangen. Maar zover ik kan zien wordt hij door de multiriem aangedreven.

Multiriem gewoon altijd gelijktijdig met de distributieriem vervangen en indien nodig (scheurvorming/slippen) eerder.

Das net zoiets als schijven en blokken: Schijven gaan langer mee dan blokken maar als je door je 2e set blokken heen bent, is de schijf eigenlijk al te dun.

Multiriemen gaan langer mee dan een distributieriem en hebben t voordeel dat ze van buitenaf te zien zijn, Maar ze gaan niet 2x zo lang mee als een distributieriem.
Materiaal is vrijwel hetzelfde, en de koordlagen kunnen dus evengoed ineens klappen. Ze hebben meer last van droogtescheuren omdat ze in het open en bloot zitten.

Gemiddelde multiriem kost je een paar tientjes extra en moet er bij 90% van de motoren toch af als de distributie wordt gedaan... Het bespaard dus ook nog werkuren als je het direct doet.

Wellicht was de multiriem nog goed genoeg toen ik de distributieriem liet vervangen in 2018. Of de garagist wilde me niet op hogere kosten jagen. Ik zou geen andere verklaring kunnen verzinnen.

Ik zou een multiriem die er goed uitziet ook niet vervangen, er is weinig relatie tussen levensduur distributieriem , die eigenlijk zwaar belast wordt en een riem die relatief licht werk heeft.....
Krijgt ie dwarsscheurtjes, dan wordt het tijd.
Knappen die die dingen zeer zelden..

Een knappende multiriem of vsnaar neemt nog wel eens de distributieriem kappen en daardoor de distributie mee. Wil je liever niet hebben.
Een multiriem hoeft minder hard te werken dan een distributieriem, klopt. Maar hangt wel volledig in het open en heeft daardoor meer last van weersinvloeden en opspattend vuil (ondanks de bescherplaten komt er altijd wel wat) Dus in weze is het totale lijden ongeveer hetzelfde.

Vandaar dat ik hem persoonlijk gelijk met de distributie vervang. En dat ook iedereen aanraad om dat te doen. Scheelt werkuren op de lange termijn, een riem zelf is goedkoper.

Ik keek laatst nog even naar de multiriem en zag toch wat barstjes in de rug van de riem. Dus die is nu echt aan vervanging toe. Kan zo'n riem zomaar knappen, of komt dat maar heel zelden voor? Hij slipt (nog) niet.

Je kunt het vergelijken met een autoband: het begint met droogtescheurtjes die steeds dieper worden tot aan het canvas, de sterkte van het canvas neemt dan ook heel snel af en uiteindelijk knapt het.
Hoe lang het nog mee kan gaan is geen zinnig antwoord op te geven, e.e.a. is sterk afhankelijk van welke krachten op de multiriem komen. (is dus ook afhankelijk van de rijstijl)
Gewoon tijdig c.q. preventief vervangen, zo duur zijn die dingen niet.... de schade die een brekende multiriem kan aanrichten kan veel forser oplopen.

Ik heb een afspraak gemaakt om de multiriem maandag te laten vervangen. Gaat toch zo'n 140 euro kosten inclusief montage.

Komt er door een nieuwe riem ook extra spanning op de waterpomp?

Mechanix zei:
Ik heb een afspraak gemaakt om de multiriem maandag te laten vervangen. Gaat toch zo'n 140 euro kosten inclusief montage.

Prima, vervangen moet je gewoon zien als onderhoud! Je ontkomt er niet aan!(y)

Kostte uiteindelijk € 104 en de oude riem 'had nog even gekund'. Oh well, ik hoef er nu niet meer naar om te kijken.

Mechanix zei:
Kostte uiteindelijk € 104 en de oude riem 'had nog even gekund'. Oh well, ik hoef er nu niet meer naar om te kijken.

Het veiligheidsaspect speelt hier wellicht een niet onbelangrijke factor. Gewoon accepteren, de prijs viel mee.

Terug
Bovenaan