Goedendag,
Allereerst een kleine situatieschets:
Ik rijd nu (naar volle tevredenheid) in een Volvo V50, en ik zou absoluut niet overwegen die in te ruilen, op 1 puntje na: de achterbank is niet zo ruim. Ik heb drie kinderen, waarvan 2 in een kinderstoeltje, en de oudste zit op een smalle zitverhoger ertussenin. Tot dusverre gaat het net, maar de oudste begint steeds vaker te klagen dat ze krap zit, en aangezien het nog wel een paar jaartjes gaat duren voordat de zitjes echt de deur uit kunnen, overweeg ik een andere auto te kopen, met name een auto die meer ruimte biedt op de achterbank.
Vanwege de aankoop van een ander huis een half jaar geleden is ons budget redelijk beperkt, ongeveer €8000 incl, inruil van de Volvo. Evt. kan ik dat oprekken naar 10.000, maar dan moeten daar wel erg grote voordelen tegenover staan, aangezien ik dan bij mijn vader moet gaan lenen. Liever niet dus.
Hoewel ik er niet zo fan van ben, moet ik na wat inlezen toch concluderen dat een MPV in dit geval het meest geschikte vervoermiddel is. Veel ruimte op de achterbank, en niet zo heel populair meer, dus de tweedehandsprijzen zijn relatief bescheiden.
Eisen:
veel ruimte op de achterbank
moet minimaal 750 kg kunnen trekken (liefst meer, 1300-1500kg)
Cruise control en airco (liefst ACC en climate control)
km-stand 150000-180000 (mag minder)
wensen:
fatsoenlijke motor (ong. 10 pk per 100 kg)
zuinig (is altijd relatief bij dit soort auto's, maar geen behoefte aan een tempelier)
bouwjaar vanaf 2012
we rijden ong. 20-25K per jaar.
formaat van de kofferbak is niet van groot belang, de Volvo is achterin ook niet groot, maar voor ons ruim voldoende.
Usual suspects zijn natuurlijk de Scenic, C-Max, Touran, Zafira, C4 Picasso.
Vergeet ik dan nog interessante opties?
En welke motorisering zouden jullie kiezen?
BTW: ik weet dat het sentiment hier naar benzine neigt t.o.v. diesel. Ik ben zelf de afgelopen 10 jaar een tevreden diesel-rijder. Volgens mijn berekeningen ligt het omslagpunt qua wegenbelasting en verbruik zo rond de 20.000. Heb afgelopen jaren geen diesel-gerelateerde kosten gehad, en aangezien de aanschafprijzen van een diesel t.o.v. benzine redelijk laag liggen, zou ik toch ook wel een diesel overwegen. Daarbij moet trouwens vermeld worden dat wij vrij weinig korte ritjes maken, auto staat vaak 4-5 dagen per week stil voor de deur.
Allereerst een kleine situatieschets:
Ik rijd nu (naar volle tevredenheid) in een Volvo V50, en ik zou absoluut niet overwegen die in te ruilen, op 1 puntje na: de achterbank is niet zo ruim. Ik heb drie kinderen, waarvan 2 in een kinderstoeltje, en de oudste zit op een smalle zitverhoger ertussenin. Tot dusverre gaat het net, maar de oudste begint steeds vaker te klagen dat ze krap zit, en aangezien het nog wel een paar jaartjes gaat duren voordat de zitjes echt de deur uit kunnen, overweeg ik een andere auto te kopen, met name een auto die meer ruimte biedt op de achterbank.
Vanwege de aankoop van een ander huis een half jaar geleden is ons budget redelijk beperkt, ongeveer €8000 incl, inruil van de Volvo. Evt. kan ik dat oprekken naar 10.000, maar dan moeten daar wel erg grote voordelen tegenover staan, aangezien ik dan bij mijn vader moet gaan lenen. Liever niet dus.
Hoewel ik er niet zo fan van ben, moet ik na wat inlezen toch concluderen dat een MPV in dit geval het meest geschikte vervoermiddel is. Veel ruimte op de achterbank, en niet zo heel populair meer, dus de tweedehandsprijzen zijn relatief bescheiden.
Eisen:
veel ruimte op de achterbank
moet minimaal 750 kg kunnen trekken (liefst meer, 1300-1500kg)
Cruise control en airco (liefst ACC en climate control)
km-stand 150000-180000 (mag minder)
wensen:
fatsoenlijke motor (ong. 10 pk per 100 kg)
zuinig (is altijd relatief bij dit soort auto's, maar geen behoefte aan een tempelier)
bouwjaar vanaf 2012
we rijden ong. 20-25K per jaar.
formaat van de kofferbak is niet van groot belang, de Volvo is achterin ook niet groot, maar voor ons ruim voldoende.
Usual suspects zijn natuurlijk de Scenic, C-Max, Touran, Zafira, C4 Picasso.
Vergeet ik dan nog interessante opties?
En welke motorisering zouden jullie kiezen?
BTW: ik weet dat het sentiment hier naar benzine neigt t.o.v. diesel. Ik ben zelf de afgelopen 10 jaar een tevreden diesel-rijder. Volgens mijn berekeningen ligt het omslagpunt qua wegenbelasting en verbruik zo rond de 20.000. Heb afgelopen jaren geen diesel-gerelateerde kosten gehad, en aangezien de aanschafprijzen van een diesel t.o.v. benzine redelijk laag liggen, zou ik toch ook wel een diesel overwegen. Daarbij moet trouwens vermeld worden dat wij vrij weinig korte ritjes maken, auto staat vaak 4-5 dagen per week stil voor de deur.