MPV? welke?

Jalapeno

Net ingestapt
Goedendag,

Allereerst een kleine situatieschets:

Ik rijd nu (naar volle tevredenheid) in een Volvo V50, en ik zou absoluut niet overwegen die in te ruilen, op 1 puntje na: de achterbank is niet zo ruim. Ik heb drie kinderen, waarvan 2 in een kinderstoeltje, en de oudste zit op een smalle zitverhoger ertussenin. Tot dusverre gaat het net, maar de oudste begint steeds vaker te klagen dat ze krap zit, en aangezien het nog wel een paar jaartjes gaat duren voordat de zitjes echt de deur uit kunnen, overweeg ik een andere auto te kopen, met name een auto die meer ruimte biedt op de achterbank.

Vanwege de aankoop van een ander huis een half jaar geleden is ons budget redelijk beperkt, ongeveer €8000 incl, inruil van de Volvo. Evt. kan ik dat oprekken naar 10.000, maar dan moeten daar wel erg grote voordelen tegenover staan, aangezien ik dan bij mijn vader moet gaan lenen. Liever niet dus.

Hoewel ik er niet zo fan van ben, moet ik na wat inlezen toch concluderen dat een MPV in dit geval het meest geschikte vervoermiddel is. Veel ruimte op de achterbank, en niet zo heel populair meer, dus de tweedehandsprijzen zijn relatief bescheiden.

Eisen:

veel ruimte op de achterbank
moet minimaal 750 kg kunnen trekken (liefst meer, 1300-1500kg)
Cruise control en airco (liefst ACC en climate control)
km-stand 150000-180000 (mag minder)

wensen:

fatsoenlijke motor (ong. 10 pk per 100 kg)
zuinig (is altijd relatief bij dit soort auto's, maar geen behoefte aan een tempelier)
bouwjaar vanaf 2012

we rijden ong. 20-25K per jaar.
formaat van de kofferbak is niet van groot belang, de Volvo is achterin ook niet groot, maar voor ons ruim voldoende.

Usual suspects zijn natuurlijk de Scenic, C-Max, Touran, Zafira, C4 Picasso.

Vergeet ik dan nog interessante opties?
En welke motorisering zouden jullie kiezen?

BTW: ik weet dat het sentiment hier naar benzine neigt t.o.v. diesel. Ik ben zelf de afgelopen 10 jaar een tevreden diesel-rijder. Volgens mijn berekeningen ligt het omslagpunt qua wegenbelasting en verbruik zo rond de 20.000. Heb afgelopen jaren geen diesel-gerelateerde kosten gehad, en aangezien de aanschafprijzen van een diesel t.o.v. benzine redelijk laag liggen, zou ik toch ook wel een diesel overwegen. Daarbij moet trouwens vermeld worden dat wij vrij weinig korte ritjes maken, auto staat vaak 4-5 dagen per week stil voor de deur.

Ik moet meteen aan de S-Max denken. Een V50 is toch een iets bijzondere auto (een dure Focus eigenlijk), dus ik denk dan ook aan een bijzondere MPV. De S-Max is er zo eentje.
Je zou voor een S-Max alleen de eis vwb bouwjaar moeten laten vallen. Voorbeeldje: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1391776728-ford-s-max-2-0-trend-limited.html>

Toevallig was mijn broer ook op zoek naar een andere MPV/ruime auto toen de huidige Grand Picasso weg moest. Vrijwel zelfde eisen als jij alleen 2 kinderen en met die zoektocht ga je 2012 haast niet lukken. De Grand Picasso was verre van foutloos en zou ik ook niemand aanraden als MPV. Voor hem omdat hij maar 2 kids heeft is het een Suzuki S cross geworden, meer bijbetalen maar lichter zuiniger in onderhoud en verrassend genoeg meer ruimte tussen voor en achterstoelen dan de Picasso.

Als je tot 10k wilt gaan zou je nog kunnen kijken naar een Scenic III en vaak nog facelift ook.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Multimac op je huidige achterbank?!

https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200

superclub-trans_large_1_large.png

S-max vind ik inderdaad een mooie optie, maar wel behoorlijk groter en zwaarder dan een c-max... dat heb ik niet nodig, dus daar zouden emotie en ratio nog over in conclaaf moeten. Heeft een s-max nog voordelen tov een c-max buiten de extra ruimte? Ze zijn vaak wel beter uitgerust en met zwaardere motoren te vinden.

Zo'n multimac lijkt me onhandig, even een kinderzitje in de kofferbak doen omdat er een extra volwassene mee gaat is er niet Bij...

Ik zou zelf de Renault (Grand) Scenic 3 kiezen vanwege zeer grote value for money, ruimte, betrouwbaarheid en kwaliteit, en dan met een 1.6 DCI, 1.9 DCI of 1.5 DCI . Renault heeft met dit model zeer grote stappen gezet in kwaliteit.

Bij de Citroen C4 (Grand) Picasso kun je het beste het facelift model kiezen vanaf 2011, en dan gewoon een 2.0 HDI of eventueel een 1.6 HDI, heel veel problemen zijn toen opgelost.
De Citroen kende voor de facelift heel veel kinderziektes (hierdoor had de auto terecht een slecht naam), daarna waren ze met de juiste motor keus ( zoals de
2.0 HDI ) best goed. De tweede generatie vanaf 2013 valt helaas buiten het budget want die is nog beter, en een uitstekende MPV. (Het broertje was de Peugeot 5008 die kende ook heel veel kinderziektes en stond vaak onderaan in de statistieken.)

De Touran en Zafira zijn duurder maar zeker niet beter, beide auto's waren geen toppers in betrouwbaarheid.

Je zou nog een Honda FRV kunnen overwegen, met 6 echte zitplaatsen (3 voor en 3 achter) echter, het model is al vrij oud en nog best prijzig, maar dat geeft imho wel aan hoe betrouwbaar/gewild die dingen zijn.

Een andere optie is nog de Skoda Superb, overduidelijk geen MPV maar qua ruimte op de achterbank vrijwel niet te evenaren. Helaas zijn niet alle motoren/versnellingsbakken even betrouwbaar dus eerst goed inlezen welke bouwjaren en motoren te vermijden.

Dank jullie voor de reacties. Een FR-V is me toch wat te oud. Ik wil best wat sjoemelen met mijn wensen, maar niet zoveel. Een Superb zou ik nog wel willen proberen, maar is die wel zo breed op de achterbank? Ik dacht dat die vooral veel beenruimte heeft.

Scenic lijkt me rationeel de beste optie, maar ik moet erg aan het uiterlijk wennen....

Vergeet niet te kijken naar de ludospaces; Kangoo, Berlingo, Partner, Caddy, etc. Ze zien er uit als rijdended hondenhokken, maar wel erg praktisch en afhankelijk van hoe je ze vergelijkt, zijn ze best betaalbaar vergelijken met andere mpv's.

Fiat 500 L - Errug gunstig geprijsd ivm Scenic en consorten - Verkrijgbaar voor 8 mille, jonger dan 2012 en veel lagere km-standen.
Zelf zoeken, mogelijkheden te over.

Mazda 5 - ook minder duur dan Scenic c.s. ook lagere km
Renault (Grand) Espace
Peugeot 3008 en 5008
Seat Alhambra
Prius Plus
Seat Altea

mvrgr, m'ns

Dank jullie voor het meedenken, en wat verrassende suggesties. met name aan de Fiat 500L had ik niet gedacht, puur rationeel gezien misschien wel de beste optie.

Ik ben vanmiddag eens wezen rondkijken en wezen meten. Had nog de hoop dat een D-segment station wellicht ook wat meer ruimte zou hebben, maar dat valt tegen, de winst is hooguit minimaal. Ford C-max is ook afgevallen, de middelste stoel mag de naam niet hebben, met name de rugleuning is erg knullig. C4 Picasso wordt hem ook niet, ik werd er niet blij van toen ik erin zat. Verder nog in een Zafira en een Scenic gezeten, dat zijn momenteel serieuze kanshebbers.

Binnenkort misschien maar eens een proefrit maken, kijken of dat bevalt.

Terug
Bovenaan