Mps blok olie

Jannie 3901839

Startmotor
Hallo ,

Al jaren gebruik ik als in het boekje staat aangegeven voor mijn mps 2.3 blok 5w30

Toen ik dit schreef op een mps forum , kreeg ik de berichten dat ik beter 5w40 kan gebruiken, aangezien het blok zwaar gepompt is.

Een van de gebruikers noemde me zelf knetter en alleen een oude van dagen , zou 5w30 gebruiken op slakkengang naar de bakker.

Vandaar mijn vraag op een iets neutraler forum, is het verstandig om over te stappen op 5w40 ?

Zwaar gepompt? Wat is dat?

5w40 C3 is altijd prima voor 4 cilinder turbo motoren. Wanneer je heel hard rijdt (circuit), autobahn, etc. loont het zelfs te kijken naar 5W50 C3.
5w30 is prima in de kern, als je niet al te gek doet. 5W40 of 5W50 biedt echter meer bescherming bij hogere temperaturen door hard rijden.

Ja, de voorschriften van de fabrikant gebruiken, wat ben jij een gek zeg! o_O

W40 is ietsje dikker. Dat is het. Zal bij hoge belasting en hoge temperaturen IETSJE beter beschermen. Het gaat echt geen wereld van verschil maken.

Als jij er blij van word, waarom niet. Moet wel zeggen dat ik geen heel specifieke kennis heb over deze motor. Er zijn wel motoren die langer heel blijven door dikkere olie te gebruiken. Maar dat is bijna alleen maar het geval op moderne lage emissie motoren. Die gebruiken ook dunnere olie omdat het wat zuiniger is.
Maar een MPS 2.3 is niet zo'n type motor.

De productie van de soorten oliën veranderen door de tijd. Was 25 jaar geleden 10W40 "normaal", werd langzaam het gebruikelijker om naar 5W te gaan (voordeel sneller oliedruk en (spat) smering bij lage temperaturen alsmede hogere starttoerentallen van de motor door minder weerstand van de oliepomp). Ook de nauwkeurigere fabricagetechnieken laten een wat dunnere olie toe in warme toestand. en zo werd 5W30 redelijk gangbaar. Nu zie je 0W20, 0w16 en 0w8 al redelijk veel voorkomen. De 5W30 die in het boekje staat zal goed voldoen bij "normaal" gebruik en zolang de olietemperatuur niet te hoog wordt (130 graden?). Zit je in een koud gebied, kan je naar 0W30, race je regelmatig de olie boven de 130 graden kan een 0W40 of 0W60 (bepaalde BMW M motoren) uitkomst bieden.

5W30 is prima met normaal gebruik, als je af en toe de autobaan opgaat of als de auto olie verbruikt zou ik 5w40/10w40 adviseren.
Olie tijdig wisselen (~10.000km) met fatsoenlijke olie (fully synthetic) doet waarschijnlijk meer voor de levensduur van je blok dan het verschil tussen 5w30 en 5w40.

Gewoon gebruiken wat het instructie boekje voor schrijft. Diegene die het blok ontworpen hebben, zullen beter weten welke olie geschikt is, dan de meetste zelf benoemde experts hier.
Meestal zullen er meerdere soorten olie in je instructie boekje staan, wat dunnere olie voor koude streken, wat dikkere varianten voor warmere streken.
Een 5W30 of 5W40 maakt nauwelijks verschil. Hij is alleen ik koude toestand een fractie dikker, maar net zo dun in warme toestand. De overige specs zijn veeeel belangrijker.
Hou je van sportief rijden, dan kun je beter een keertje vaker olie verversen.

Een 5W30 of 5W40 maakt nauwelijks verschil. Hij is alleen ik koude toestand een fractie dikker, maar net zo dun in warme toestand.
Het is andersom. Het eerste getal is de viscositeit op lage temperaturen (de W wordt ook wel gelezen als "Winter")
Dat getal is in dit geval gelijk.

Het gaat om de viscositeit op hoge temperaturen die verschilt. 5W-40 is iets stroperiger/dikker op hoge temperaturen dan 5W-30.

Dit wordt meestal gedaan omdat olie bij hoge temperaturen zodanig dun kan worden dat de oliedruk te laag wordt. Vooral als de olie niet adequaat gekoeld kan worden.
Bij motoren met een turbo of een korte versnellingsbak wordt er daarom wel eens gekozen voor een olie die iets dikker is op hogere temperaturen, waardoor de oliedruk gewaarborgd blijft.

Als je dus veel stampt met een motor, wil je inderdaad dat die olie op hogere temperaturen wat dikker blijft om te voorkomen dat er slijtage ontstaat door (iets) te lage oliedruk.

Bij normaal gebruik voldoet de 5W-30 zoals de fabrikant voorschrijft.

Ik begrijp wel waarom ze daarom op een forum waar veel mensen zitten die rijden met zo'n motor, een iets dikkere olie (5W-40) wordt geadviseerd.
Het is een vorm van bescherming van de motor en het zijn motoren die zich graag lenen om te stampen.

Terug
Bovenaan