TomTom zei:
Toetsje zei:
Pobresh zei:
Ivanov zei:
Het merk maakt minder (maar niet niets) uit, als de olie maar aan deze specificaties voldoet.
Beetje simpel gedacht. Daar voldoet zelfs de olie van de lidl
en de techno olie van de action aan... Beide niet aan te raden.
Kan je dat onderbouwen?
Gebruik deze olie in mijn Seat 1.4 op LPG sinds aanschaf (120k km) tot nu (320k km). Heb hier nog nooit problemen mee ondervonden?
In mijn andere auto met DPF gebruik ik wel de voorgeschreven olie van ELF, die techniek lijkt mij daar te gevoelig voor.
Ik kan de ervaring van Toetsje wel onderschrijven. Met de intervallen van 15.000 (en zeker op LPG, dat ook nog minder verbrandingsresten achterlaat) heeft die motor niets te lijden qua vervuiling. Dan is het meer of minder onverschillig wat je er in gooit, als het maar smeert.
Daarnaast valt die motor nog net onder de oude generatie (lees voor de tsi motoren) die ook tegen wat slechtere smering kan.
Echter. Je zal misschien geen problemen hebben (zeker niet als je op lpg rijdt, want minder vervuiling dus) maar interne vervuiling zie jij niet. Daarnaast zal je met lpg ook niet snel verminderde prestaties merken op de lange termijn. Omdat LPG sowieso al minder presteert dan benzine.
In goedkope oliën zitten minder toevoegingen (dopes) die ervoor kunnen zorgen dat de olie zich beter houdt zoals het anders omgaan met vervuiling en dat de olie langer gebruikt kan worden.
Ik rij zelf overigens al een jaar of 3 op de Vavoline van de Action (techno wil ik echt niet hebben). Die is echt sneller zwart dan de Kroon die ik eerder gebruikte.
Waarom gebruik ik dan geen kroon meer? Leeftijd van de auto, veel snelwegkm en regelmatig onderhoud.
Met bijna 250.000km op de teller die voornamelijk snelwegkm zijn rij ik nog even zuinig als fabrieksopgave, terwijl de auto 21 jaar oud is en bij aankoop bijna de helft meer verbruikte door het gebrek aan onderhoud dat die het laatste jaar voor mijn aankoop had gehad.
Overigens wordt de volgende oliebeurt wel weer merk-olie. Want ik maak minder kilometers.
Voor een auto die regelmatig onderhouden wordt en veel snelwegkm maakt is het vaak minder problematisch omdat je sowieso al minder vervuiling hebt dan met een stadsautootje.
Blijft toch aan te raden om betere olie te gebruiken als je lang van je auto wil genieten, over het algemeen gezien.