MPM of Valvoline

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik had een vraag welke olie ik moet ik nemen. Het gaat om een VW Caddy 1.9 TDI met motorcode BLS Bluemotion. De keuze is MPM of Valvoline.

Mvg,

Pascal

Alleen de vraag welk merk olie je moet nemen is een redelijk zinloze. Het belangrijkste is aan welke specificaties de olie voldoet. In jouw geval kom ik op deze Caddy uit die 5W30 olie moet hebben die voldoet aan Volkswagen specificaties 504 00/507 00

Het merk maakt minder (maar niet niets) uit, als de olie maar aan deze specificaties voldoet.

Ivanov zei:
Het merk maakt minder (maar niet niets) uit, als de olie maar aan deze specificaties voldoet.
Beetje simpel gedacht. Daar voldoet zelfs de olie van de lidl en de techno olie van de action aan... Beide niet aan te raden.

In duitsland verkopen ze ook hydrocrack oliën die aan de specificaties voldoen en die wil je liever ook niet in je blok hebben.

MPM en Vavoline leveren beide zowel goede als minder goede oliën die beide gewoon aan de specificaties voldoen.

Dus ik moet de 05005esp van MPM hebben of de 872375 van Valvoline. Als ik het goed heb tenminste.

Mechanix zei:
Pobresh zei:
Daar voldoet zelfs de olie van de lidl en de techno olie van de action aan... Beide niet aan te raden.

Endura-E loopt prima op Techno-olie!(y)

Lopen wel. Maar je hebt t over een blokje dat niet oud hoeft te worden maar al oud is.
Die kunnen vaak met minder goeie olie ook probleemloos uit de voeten. Alleen vervuilen ze intern gewoon meer.

Pobresh zei:
Ivanov zei:
Beetje simpel gedacht. Daar voldoet zelfs de olie van de lidl en de techno olie van de action aan... Beide niet aan te raden.

Kan je dat onderbouwen?
Gebruik deze olie in mijn Seat 1.4 op LPG sinds aanschaf (120k km) tot nu (320k km). Heb hier nog nooit problemen mee ondervonden?
In mijn andere auto met DPF gebruik ik wel de voorgeschreven olie van ELF, die techniek lijkt mij daar te gevoelig voor.

Toetsje zei:
Pobresh zei:
Ivanov zei:

Kan je dat onderbouwen?
Gebruik deze olie in mijn Seat 1.4 op LPG sinds aanschaf (120k km) tot nu (320k km). Heb hier nog nooit problemen mee ondervonden?
In mijn andere auto met DPF gebruik ik wel de voorgeschreven olie van ELF, die techniek lijkt mij daar te gevoelig voor.

Ik kan de ervaring van Toetsje wel onderschrijven. Met de intervallen van 15.000 (en zeker op LPG, dat ook nog minder verbrandingsresten achterlaat) heeft die motor niets te lijden qua vervuiling. Dan is het meer of minder onverschillig wat je er in gooit, als het maar smeert.

De 1.9 TDI BLS Bluemotion is voorzien van een roetfilter, dus dan ben je het beste af met een goede olie die geschikt is voor DPF. Die laten bij het verbranden minder as achter, en zijn daarmee beter voor het roetfilter. Zowel MPM als Valvoline voeren deze olie en het zijn beide prima merken.

Ik denk wel dat het het 1000ste olietopic wordt, waar de mensen het nooit eens zullen worden. Originele Volkswagen olie komt van trouwens van Castrol. Edge als "goedkope" variant en Magnatec als "duurdere" variant zijn door de fabrikant beide beschikbaar voor de dealer.

Ik ga tog maar voor castrol en dan de duurdere. Maar ik kan dan niet zo snel vinden welke ik moet hebben...

TomTom zei:
Toetsje zei:
Pobresh zei:
Ivanov zei:

Kan je dat onderbouwen?

Ik kan de ervaring van Toetsje wel onderschrijven. Met de intervallen van 15.000 (en zeker op LPG, dat ook nog minder verbrandingsresten achterlaat) heeft die motor niets te lijden qua vervuiling. Dan is het meer of minder onverschillig wat je er in gooit, als het maar smeert.
Daarnaast valt die motor nog net onder de oude generatie (lees voor de tsi motoren) die ook tegen wat slechtere smering kan.
Echter. Je zal misschien geen problemen hebben (zeker niet als je op lpg rijdt, want minder vervuiling dus) maar interne vervuiling zie jij niet. Daarnaast zal je met lpg ook niet snel verminderde prestaties merken op de lange termijn. Omdat LPG sowieso al minder presteert dan benzine.

In goedkope oliën zitten minder toevoegingen (dopes) die ervoor kunnen zorgen dat de olie zich beter houdt zoals het anders omgaan met vervuiling en dat de olie langer gebruikt kan worden.
Ik rij zelf overigens al een jaar of 3 op de Vavoline van de Action (techno wil ik echt niet hebben). Die is echt sneller zwart dan de Kroon die ik eerder gebruikte.
Waarom gebruik ik dan geen kroon meer? Leeftijd van de auto, veel snelwegkm en regelmatig onderhoud.
Met bijna 250.000km op de teller die voornamelijk snelwegkm zijn rij ik nog even zuinig als fabrieksopgave, terwijl de auto 21 jaar oud is en bij aankoop bijna de helft meer verbruikte door het gebrek aan onderhoud dat die het laatste jaar voor mijn aankoop had gehad.
Overigens wordt de volgende oliebeurt wel weer merk-olie. Want ik maak minder kilometers.

Voor een auto die regelmatig onderhouden wordt en veel snelwegkm maakt is het vaak minder problematisch omdat je sowieso al minder vervuiling hebt dan met een stadsautootje.
Blijft toch aan te raden om betere olie te gebruiken als je lang van je auto wil genieten, over het algemeen gezien.

de teller staat pas 195k wil er nog wel even van genieten. Nu ik dichterbij werk woon rij ik iets meer korte stukken. Ik kwam deze https://applications.castrol.com/oilselector/nl_nl/c/recommendation?data=7e688cb069f47755422c801b5996f51e van castrol tegen, dat is edge, maar er staat geen Magnatec bij. Is die er wel van die variant?

Ik had verder nog de vraag welke koelvloeistof ik zal gebruiken voor het verversen. Ook het merk castrol? En ik welke remvloeistof moet ik precies hebben? https://autorevista.nl/rem-en-hydraulisch/castrol-brake-fluid-dot-4-1l-4008177071591-1088.html deze remvloeistof is volgens mij goed, en dan deze https://www.auto-onderdelen24.nl/vag/13562667 voor koelvloeistof.

Lijkt mij prima.
De action verkoopt ook G12+ koelvloeistof, geschikt voor VAG. Remvloeistof lijkt mij verder universeel, wel op de DOT code letten. Regelmatig vervangen (2 jaar) lijkt mij belangrijker dan het merk.

TomTom zei:
Edge als "goedkope" variant en Magnatec als "duurdere" variant zijn door de fabrikant beide beschikbaar voor de dealer.

Net andersom :) Magnatec is de 'goedkopere', Edge is de 'duurdere'.

Terug
Bovenaan