rke
Wegverkenner
Ik heb begrepen dat de ketting vet moet zijn om het water af te stoten.Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:TYN zei:Wat is de gedachte daarachter dan? In mijn ogen trekt het smeer veel klein vuil aan. Na een goede reiniging en weer goed insmeren (niet vergeten natuurlijk..) ziet de ketting er m.i. een stuk gezonder uit.
Goede vraag, hij heeft het mij wel verteld. Ik vrees dat ik het vergeten ben.... 50+ hé.
Als ik er weer ben zal ik het eens vragen.
Bij regen spat het water op van het wegdek en dit water bevat zand. Als de ketting droog is, zal het water met het zand op de ketting blijven plakken en zal het zand gaan schuren. Is de ketting vet, dan zal het water met het zand er vrijwel direct afgeslingerd worden.
Overigens zie ik hier de misverstanden dat een cardan onderhoudsvrij is en dat een ketting gespannen moet worden. Een cardan zal een lange tijd zonder onderhoud kunnen functioneren en dan heeft hij veel onderhoud nodig. Een ketting heeft onderhoud nodig in de vorm van regelmatig smeren en aan het eind van de levensduur van de ketting zal je hem een paar keer moeten spannen.
Ik maak zelf mijn ketting nooit schoon, ik bagger wel bij het vervangen van de ketting het blok leeg bij het voorste kettingtandwiel. En mijn ketting gaat dankzij de oiler 50.000 km mee. Zonder oiler kwam ik tot 18.000 km mee, vooral omdat het een vrij licht fietsje is. Een zware fiets kan zo'n ketting in minder dan 10.000 naar de vaantjes trekken.
Ik gebruik (fabrieks-)gesloten kettingen, het loshalen van de achterbrug is een mooi moment de brug weer eens te controleren en de lagers opnieuw in te vetten.