Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
TYN zei:
Wat is de gedachte daarachter dan? In mijn ogen trekt het smeer veel klein vuil aan. Na een goede reiniging en weer goed insmeren (niet vergeten natuurlijk..) ziet de ketting er m.i. een stuk gezonder uit.

Goede vraag, hij heeft het mij wel verteld. Ik vrees dat ik het vergeten ben.... 50+ hé. o_O

Als ik er weer ben zal ik het eens vragen.
Ik heb begrepen dat de ketting vet moet zijn om het water af te stoten.

Bij regen spat het water op van het wegdek en dit water bevat zand. Als de ketting droog is, zal het water met het zand op de ketting blijven plakken en zal het zand gaan schuren. Is de ketting vet, dan zal het water met het zand er vrijwel direct afgeslingerd worden.

Overigens zie ik hier de misverstanden dat een cardan onderhoudsvrij is en dat een ketting gespannen moet worden. Een cardan zal een lange tijd zonder onderhoud kunnen functioneren en dan heeft hij veel onderhoud nodig. Een ketting heeft onderhoud nodig in de vorm van regelmatig smeren en aan het eind van de levensduur van de ketting zal je hem een paar keer moeten spannen.

Ik maak zelf mijn ketting nooit schoon, ik bagger wel bij het vervangen van de ketting het blok leeg bij het voorste kettingtandwiel. En mijn ketting gaat dankzij de oiler 50.000 km mee. Zonder oiler kwam ik tot 18.000 km mee, vooral omdat het een vrij licht fietsje is. Een zware fiets kan zo'n ketting in minder dan 10.000 naar de vaantjes trekken.

Ik gebruik (fabrieks-)gesloten kettingen, het loshalen van de achterbrug is een mooi moment de brug weer eens te controleren en de lagers opnieuw in te vetten.

Phaeton W12 zei:
.Mijn geheimtip, een Moto Guzzi Eldorado. Ik zag 'm en was op slag verliefd. Ik doe momenteel niets met mijn verliefdheid, maar ooit komt ie er, de Eldorado :D

prouddays790_world-1.jpg

(y)

Waarschuwing mijnerzijds,

Een Guzzivirus is niet te genezen, visueel kan je al besmet raken. Er op rijden is een kwestie van you love it or you hate it.

Ik heb het 8 jaar lang met een Kawasaki iets kunnen onderdrukken, maar heb nu weer een paar jaar V11 sport, en die blijft. Guzzi's hebben een eigen karakter dat moeilijk vergelijkbaar is.

Freez

Ik heb niet veel met dat soort cruisers. Mooi om te zien, zeker, en als je een poetsfanaat bent kun je je lol ook wel op. Maar het lijkt me nou niet bepaald inspirerend rijden..

Ik ben een beetje verliefd geworden op de MV Agusta Turismo Veloce. :eek: Die naam alleen al..
043015-2015-mv-agusta-turismo-veloce-800-f.jpg

Phaeton W12 zei:
Je moet wel van de ketting smeren en spannen houden, helaas zit er geen cardan op.

Dat staat er ook niet, de eerste zin start je met onderhoud aan de ketting waardoor de snelle lezer wellicht het tweede deel anders interpreteert dan jij hebt getracht over te brengen. Wat ik wel begrijp.

Zoals beloofd vorige week... hieronder alvast een teaser (want dat is tegenwoordig mode) van onze trip naar Big Bend.

IMG_2630_zps9ipzyfin.jpg

Zo... Operatie "Moving-Twix" kan beginnen.

Het ziet er niet als straf uit, zo'n luxe rijdend hotel....... Veel plezier vanuit een koud en guur Nederland.

Daar is de weg ook nat zo te zien!

Morgen ga ik een Bandit 600N uit '96 bekijken. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat mijn eerste motor!:cool:

Mechanix zei:

Morgen ga ik een Bandit 600N uit '96 bekijken. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat mijn eerste motor!:cool:

Prima keuze! (y)

https://images.mcn.bauercdn.com/upload/276167/images/1752x1168/2000-Bandit-600.jpg?mode=max&quality=90&scale=down

Mechanix, ik begrijp dat je gisteren een motor hebt gekocht en er problemen mee had?

Hier een paar foto's van de Big Bend trip. Was erg geslaagd. We zijn twee dagen op de motor weggeweest, verder ook zonder motor veel plezier gehad.

IMG_2675_zpssfkrctbh.jpg

IMG_2679_zpsrxxfwdua.jpg

IMG_2701a_zpsrscs1qaa.jpg

IMG_2737_zpslonq4cdo.jpg

IMG_2756_zpsatup3sxw.jpg

Verder weet ik nu wel beter waaraan mijn volgende motor moet gaan voldoen. Dus heb ik maar eens een emailtje gestuurd aan de eigenaar van deze: https://houston.craigslist.org/mcy/5329914001.html

Alleen jammer dat ik nog niets gehoord heb. Ik ben alleen bang dat deze motor in in de buurt van Houston staat.

Ik heb begrepen dat de K1600 erg gevoelig is voor electronische problemen, verder wel de ultieme toermachine denk ik.(y)

Twix zei:
Mechanix zei:

Prima keuze! (y)

https://images.mcn.bauercdn.com/upload/276167/images/1752x1168/2000-Bandit-600.jpg?mode=max&quality=90&scale=down

Mechanix, ik begrijp dat je gisteren een motor hebt gekocht en er problemen mee had?

Klopt!o_O

Zaterdag een prima proefrit gereden en de fiets zag er mooi en goed onderhouden uit. De terugreis verliep ook goed, totdat de motor bij de laatste afrit afsloeg en daarna maar heel moeilijk wilde starten. Toch weer aan de praat gekregen, maar nu houdt de motor in en loopt erg te bokken.

De oude eigenaar snapt er ook niets van (was een aardige en oprechte man) en zegt dat ik eens moet proberen het kraantje op PRI te zetten. Dat zal ik eens proberen als het weer wat opknapt.

Wat zou jullie eerste diagnose zijn? Wellicht een verstopte carb?

Mechanix, in elk geval gefeliciteerd met je eerste motor. Niet cynisch bedoeld overigens.

Mijn vrouw heeft 2 jaar een Bandit gehad zoals op de foto hieronder. Deze was wel jonger, uit 2002.

329376_124452374319999_6329883_o.jpg

Jouw verschijnselen zijn ons zeer bekend. Met deze precies dezelfde problemen gehad, meerdere malen zelfs. Een paar keer over geklaagd bij de dealer, wat kleine dingen (andere accu, bougies, hele reutemeteut) vervangen maar niets hielp. Op een zeker moment weer dezelfde symptonen als jij beschrijft en ze komt stil te staan langs de kant van de weg. Stomtoevallig reed ik 5 minuten later langs. Suzy Q (dat was mijn bijnaam voor de Bandit) was wel zo aardig geweest om ca. 2 kilometer voor de dealer stil te vallen. Met iets meer geduld van mijn kant en wat kunst en vliegwerk en met de auto er achteraan zijn we bij de dealer aangekomen.

Mijn vrouw was het ding zo beu dat ze op zoek ging naar een andere motor en ze durfde er niet meer op te rijden. Dus na reparatie gingen we op zoek naar een andere motor en reed ik er op, want je moest toch de inruiler laten zien. En NU krijgt het verhaal een happy ending. Toen ik er op reed was de motor als herboren! Snel, gretig in toeren, gelijkmatiger. Kortom: de oplossing. Wat hadden ze nu gedaan? De carburateurs waren ultrasonisch gereinigd.

Tuurlijk, de al eerder geplaatst accu en bougies zullen ook hun werk gedaan hebben, maar dit was echt een verademing. Zelfs zodanig dat ik de Bandit overgenomen heb van mijn vrouw en er nog in 3 maanden tijd 3500km mee gereden heb.

Enkele punten die ik mij herinner. Je moest hem inderdaad snel op de reservestand zetten. Ik weet niet meer of dat PRI was. Verbruik was normaal, rond de 1 op 20, maar inderdaad al snel op de reserve. Daarnaast is het 600cc blok afgeleid van een Suzuki GSX en daarom ook meer een liefhebber van wat meer toeren draaien. Mijn rijstijl op de Bandit was wat steviger dan die van mijn vrouw en ook daarom kon ik wat beter met de Bandit overweg.

Het is zuur als je al meteen problemen hebt met je nieuwe aanschaf, maar ze zijn heel herkenbaar en als het ook dezelfde problemen zijn goed op te lossen.

Succes!

Ik zal dit topic wat vaker volgen.

WOF
h054.gif

Ik hou het in m'n achterhoofd! Eerst eens kijken wat er gebeurt als ik het benzinekraantje op een andere stand zet. Volgens de vorige eigenaar zijn de carbs nog niet zo lang geleden gereinigd, maar je weet het nooit.

Tijdens de proefrit deed de motor het prima, dus ik denk niet dat het om iets groots gaat.

Mechanix zei:
Ik hou het in m'n achterhoofd! Eerst eens kijken wat er gebeurt als ik het benzinekraantje op een andere stand zet. Volgens de vorige eigenaar zijn de carbs nog niet zo lang geleden gereinigd, maar je weet het nooit.

Tijdens de proefrit deed de motor het prima, dus ik denk niet dat het om iets groots gaat.

Moderne benzine is een vervelend goedje. De goedkopere soorten vergommen en het is erg agressief.

Als een motor langere tijd stilstaat, kan de benzine vergommen en de sproeiergaatjes in carburateurs verstoppen. Soms krijg je de motor met een middeltje wel weer goed rijdend, ik heb begrepen (en uitgeprobeerd) dat je rustig tot tien keer de concentratie kan verhogen. Je kan het beste de oude benzine uit de tank weggooien (milieustraat, natuurlijk).
Ik bedoel een middeltje zoals dit:
4ff0ab22f41beb31eefb8ff0d02275db.png

Wat je nog wel eens ziet gebeuren: Iemand heeft een motor, heeft er al jaren niet meer op gereden en wil hem verkopen. Nieuwe accu er in, motor wil niet lekker draaien. Motor naar de garage, carbs reinigen, motor draait als een zonnetje. Motor gaat op marktplaats en een paar maanden later koopt iemand hem.
Maar dan zit er nog steeds crappy benzine in....

De halve remedie (het verdronken kalf) is tanken van premium benzine, deze benzine vergomt veel minder. Een injectiesysteem heeft veel minder last van dit vergommen, maar ook injectiesystemen kunnen verstopt raken. Het ultieme middel is Aspen benzine tanken, maar dat is erg duur spul.

Mocht een "middeltje" niet werken, ik heb een professionele ultrasoon staan. Helaas moet de set carburateurs er dan wel af en helemaal uit elkaar. Dat geeft een uitdaging voor de mengselregelschroeven, veel motorrijders prutsen wat met zo veel slagen uit draaien en dan zal het wel goed zijn.
Ik gebruik zelf een colortune bougie, anderen meten de temperatuur van de uitlaatbochtjes. Beide methodes hebben hun voor en tegens, beide methodes zijn imho veel beter dan slaagjes tellen. Natuurlijk moet het vacuum altijd opnieuw gesynchroniseerd worden.
Een andere uitdaging zijn de rubbers tussen carburateurs en kop, heel vaak zijn ze verdroogd en dat merk je pas bij monteren doordat de motor dan valse lucht aanzuigt.

Een Bandit heeft een teruggetuned blok met tammere nokken en daarom moet je hem mooi en rustig kunnen laten draaien - voor een motorfiets... natuurlijk.

Ik heb begrepen dat de K1600 erg gevoelig is voor electronische problemen, verder wel de ultieme toermachine denk ik.(y)

Nog niets gehoord van de eigenaar. Samen met het feit dat ik denk dat hij niet rond Houston woont, laat ik het maar rusten.

Bedankt voor het compliment betreffende de foto's.

Mechanix zei:

Hoop dat het inderdaad wat kleins is. Heb je wat foto's?

Vandaag weer gereden. Benzinekraan op PRI en 5 liter verse super 98 in de tank: de motor heeft de hele rit van een uur lang goed gereden.

Hoe kan dit nou?o_O

Mechanix zei:
Vandaag weer gereden. Benzinekraan op PRI en 5 liter verse super 98 in de tank: de motor heeft de hele rit van een uur lang goed gereden.

Hoe kan dit nou?o_O

Vacuumbesturing benzinekraan is gaar. De remedie is een nieuwe kraan, soms werkt een revisie setje voor de kraan ook.

Ik vervang vacuüm gestuurde kranen vaak met ouderwetse open-dicht-reserve kranen die gewoon doorlekken als je de motor wegzet met een lekkende vlotternaald.
Dat geeft het risico op een plas benzine onder de geparkeerde motor en een lege tank als je de kraan niet dicht draait.

Deze vacuüm bestuurde kranen vertonen wel vaker dit soort kuren, het vacuum van de motor schommelt heel sterk en dat sloopt de kraan. Je merkt het het eerst met een stukje volgas rijden, dan blijft de kraan niet ver genoeg open staan.

rke zei:
Vacuumbesturing benzinekraan is gaar. De remedie is een nieuwe kraan, soms werkt een revisie setje voor de kraan ook.

Deze vacuüm bestuurde kranen vertonen wel vaker dit soort kuren, het vacuum van de motor schommelt heel sterk en dat sloopt de kraan. Je merkt het het eerst met een stukje volgas rijden, dan blijft de kraan niet ver genoeg open staan.

Je hebt mij net het idee gegeven waardoor onze Kawasaki ZX6r af en toe kuren heeft(y)

Ik had al een vermoeden richting de benzinekraan, ik heb nog een reserve, van't winter maar eens wisselen.
Freez

Mechanix zei:

Hoe kan dit nou?o_O

Wel erg vervelend dat je eerste motor direct kuren vertoont. Laat je niet ontmoedigen!:(

rke zei:
Mechanix zei:

Hoe kan dit nou?o_O

Ik vervang vacuüm gestuurde kranen vaak met ouderwetse open-dicht-reserve kranen die gewoon doorlekken als je de motor wegzet met een lekkende vlotternaald.
Dat geeft het risico op een plas benzine onder de geparkeerde motor en een lege tank als je de kraan niet dicht draait.

Kan jij mij niet een middagje helpen sleutelen?:) Ik merk dat ik echt nog een hoop kennis moet opdoen rondom motorfietsen. Toch heel anders dan auto's. Tijdens m'n ritje van gisteren reed ik trouwens echt als een natte krant. Traag in bochten, motor steeds in de verkeerde versnelling, enzovoorts. Tijdens het lessen dacht ik het wel aardig te kunnen, maar een oude Bandit rijdt toch wel even anders dan een nieuwe Gladius met versnellingsindicator...o_O

Mechanix zei:

Hoe kan dit nou?o_O

Wel erg vervelend dat je eerste motor direct kuren vertoont. Laat je niet ontmoedigen!:(

Gisteren deed 'ie het weer een uur goed, dus het zal waarschijnlijk geen groot euvel zijn. Het is een goedkope, 19 jaar oude motor. En alle waar is dan naar z'n geld...

Ik wil er toch nog wel even naar laten kijken door iemand met verstand van zaken.

Mechanix zei:
rke zei:
Mechanix zei:

Hoe kan dit nou?o_O

Kan jij mij niet een middagje helpen sleutelen?:) Ik merk dat ik echt nog een hoop kennis moet opdoen rondom motorfietsen. Toch heel anders dan auto's. Tijdens m'n ritje van gisteren reed ik trouwens echt als een natte krant. Traag in bochten, motor steeds in de verkeerde versnelling, enzovoorts. Tijdens het lessen dacht ik het wel aardig te kunnen, maar een oude Bandit rijdt toch wel even anders dan een nieuwe Gladius met versnellingsindicator...o_O
Dit voelt als een veer in mijn ......

Ik wil best een dagje komen sleutelen. Maar ik heb weinig vrije tijd en ik weet niet hoe ver jij van Zwijndrecht vandaan woont.

Mechanix zei:

Hoe kan dit nou?o_O

Gisteren deed 'ie het weer een uur goed, dus het zal waarschijnlijk geen groot euvel zijn. Het is een goedkope, 19 jaar oude motor. En alle waar is dan naar z'n geld...

Die kwaaltjes zijn typerend voor een gare benzinekraan. Negen van de tien keer rijdt hij perfect en dan een keer met vol gas vertikt hij het ineens. De oorzaak zit in het klapperen van het membraam wat de kraan bestuurd, stationair draaiend krijgt dat ding klappen die richting 1 bar gaan, volgas moet hij met een paar millibar helemaal open staan.

Je kan tijdelijk met de kraan continu op "pri" rijden, alleen mis je dan de waarschuwing van "reserve"...

Ik woon in Zoetermeer, dus een ritje naar Zwijndrecht is prima mogelijk.

Maar het probleem is al opgelost, zie mijn autotopic. Ik had de tank zo goed als leeggereden en de motor niet op reserve gezet. Omdat ik nog wel benzine in de tank zag zitten, was ik er vanuit gegaan dat dat niet het probleem zou zijn.

Inmiddels alweer 120 km met de Bandiet gereden en dat ging goed.

Mechanix zei:
Ik woon in Zoetermeer, dus een ritje naar Zwijndrecht is prima mogelijk.

Maar het probleem is al opgelost, zie mijn autotopic. Ik had de tank zo goed als leeggereden en de motor niet op reserve gezet. Omdat ik nog wel benzine in de tank zag zitten, was ik er vanuit gegaan dat dat niet het probleem zou zijn.

Inmiddels alweer 120 km met de Bandiet gereden en dat ging goed.

Aha, een gevalletje user-error.... :D

Bandietjes zijn heerlijke fietsen, toen ik rondkeek voor een woonwerk-motor stonden de Bandit en de Diversion hoog op mijn wanted-lijstje. Dat het uiteindelijk een GS500 geworden is, komt vooral omdat de motor die ik gekocht heb weinig gebruikt, goedkoop, jong en dealer-onderhouden was - zegge en schrijven één onderhoudsbeurt.

Twix zei:
Alleen jammer dat ik nog niets gehoord heb. Ik ben alleen bang dat deze motor in in de buurt van Houston staat.

Zojuist antwoord gekregen. Klinkt als spam. Jammer maar helaas.

Wel zojuist heerlijk gereden met een vriend van me, 240 km...

Inmiddels heb ik in dit eerste jaar zo'n 4000 km gereden, met een brandstofverbruik van 1:20. Hoeveel rijden jullie en wat is het verbruik?

Zo'n Skully is erg gaaf! Ben benieuwd of het echt zo revolutionair is als dat ze zeggen :)

Geen idee hoeveel kilometer ik precies heb gereden, ik gok op iets van 2.000km. Het verbruik heb ik al helemaal geen flauw idee van eerlijk gezegd :D

Twix zei:
Inmiddels heb ik in dit eerste jaar zo'n 4000 km gereden, met een brandstofverbruik van 1:20. Hoeveel rijden jullie en wat is het verbruik?

Ik reed 30k per jaar met een verbruik wisselend tussen 1 op 17 en 1 op 24. Mijn K75 scoort 1 op 18 gemiddeld, mijn GS500 is iets zuiniger met 1 op 19 gemiddeld. Het afgelopen jaar reed ik meestal met de leasebak en zijn de motor-kilometers naar minder dan 2k per jaar gezakt.

Doorsnee op de Guzzi V11 is zo 1 op 18
Doorsnee op de Z750r van vriendin ongeveer 1 op 17
De Zx6r van 2002 is een oudere carburatiefiets, met verkeerstempo regelmatig boven de 1 op 20, doorsnee zo 1 op 19.

Met de Guzzi is boven de 1 op 20 ook wel mogelijk, maar daar is het zo verdomd verslavend om af en toe eens flink aan het gas te hangen.:):cool:.

Freez zei:
Doorsnee op de Guzzi V11 is zo 1 op 18
Doorsnee op de Z750r van vriendin ongeveer 1 op 17
De Zx6r van 2002 is een oudere carburatiefiets, met verkeerstempo regelmatig boven de 1 op 20, doorsnee zo 1 op 19.

Met de Guzzi is boven de 1 op 20 ook wel mogelijk, maar daar is het zo verdomd verslavend om af en toe eens flink aan het gas te hangen.:):cool:.

Nog knap zuinig dan, zo'n Guzzi. Vet ding trouwens!:cool:

Twix zei:

Maximaal 3.000 km per jaar. Verbruik 1 op 18-19 gemiddeld (K1100 RS)

Paar duizend kilometer per jaar op een ZZR1400, geen idee hoeveel precies. Verbruik zo'n 1:13/1:14. Afgelopen weekend nog een stuk wezen toeren; aardig frisjes maar goed ingepakt is het prima uit te houden. Alleen die tenen..

5E237492-73AD-42EB-86C3-F00D1BE14689_zpsvhttjvpg.jpg

Net bij de presentatie van Skully geweest. Kon de helm ook even opzetten. Interessant. Ik denk dat we dit op korte termijn bij anderen gaan terugzien.

Er stond ook een K1200GT in de showroom... hmmm...

Twix zei:

Afgelopen jaar ong 8000 km met FZ6S. HEt verbruik ligt zo ronde 1 op 17-18. "vroegah" bij mijn Diversion 600 rond de 1 op 14-15. Wat mij betreft mag de Fazer dus blijven.

Wat een bakbeest zeg!:eek:

Ik merk wel dat je een beetje moet opletten met een motor, voor je het weet rijd je veel te hard... Tijdens de rijlessen had ik daar geen last van.

Ik geef dus niks om motoren, tot ik dus vanavond langs een dealer liep met de etalage vol indian motoren, man wat zag dag spul er mooi uit.

la-fi-hy-first-ride-2015-indian-scout-20140924

(y)

Ik heb dan liever een echte oude Indian!

turbod12 zei:
Twix zei:

Afgelopen jaar ong 8000 km met FZ6S. HEt verbruik ligt zo ronde 1 op 17-18. "vroegah" bij mijn Diversion 600 rond de 1 op 14-15. Wat mij betreft mag de Fazer dus blijven.

Mijn 96-er Yamaha TRX doet zo tussen de 1 op 16 en 1 op 18 en mijn Honda Deauville tussen de 1 op 19 en 1 op 21.
(wat mijn MZ doet, geen idee. Er zit namelijk geen dagteller op, en ik rijd daar weinig mee :eek:)

Had vorige week trouwens een reiger op mijn Honda, dat gaf een flinke klap! Gelukkig ben ik zelf rechtop gebleven. Helaas heeft de reiger het niet gered net als de topkuip van mijn motor en het cameraatje die op mijn stuur bevestigd was. :(

Het schijnt dat ik voor (niet van gelukkig) aanrijdingen met wild verzekerd ben, dus ik ben benieuwd.

Rob

Terug
Bovenaan