Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
(...) maar gelukkig doet de berijder het nog.:cool:

Helemaal waar. Hadden er een paar bomen gestaan in plaats van een omgeploegde akker, dan was ik er zeker niet met enkel een heleboel spierpijn en blauwe plekken vanaf gekomen.

Het wordt trouwens geen groene. Ten eerste loopt m'n pa al over de 60, ten tweede is de groene versie van de Performance (zonder die oerlelijke standaard dempers) niet heel mooi vind ik. De Performance Sport is nog lelijker. Het wordt dus gewoon een antraciet/zwarte.

ZZR1400%202015%20GRY%20Front-out.jpg

Mooi ding hoor, zo'n ZZR1400!

Afgelopen maandag voor het eerst een circuit dagje gehad op Circuit Assen, smaakt naar meer! :D

Paar foto's:

Tegen alle verwachtingen in mijn eerste kneedown gemaakt :)
kneedown.png

Bandje heeft het goed warm gehad ;)
IMG_2522.jpg

IMG_2523.jpg

En wat random foto's:
IMG_1071.jpg

2e van links ben ik:
IMG_1041.jpg~original

Leuk, een motortopic! :) In verband met het wisselen van baan en het daarbij behorende inleveren van de leaseauto, heb ik de keuze gemaakt om motor te gaan rijden. In de aanloop naar het behalen van mijn rijbewijs ben ik op internet eens gaan rondkijken wat voor motor het moest gaan worden.

Ik heb altijd een zwak gehad voor de Ducati Monster, maar aangezien voor mij de motor in enige mate als vervanger van de auto moest gaan dienen, heb ik nu toch verder gekeken naar een model wat in het dagelijks leven en op lange afstanden wat comfortabeler is, maar toch een beetje sportief. Al vrij snel heb ik mijn zoektocht beperkt tot een Suzuki GSR600 of een Yamaha FZ6N, waarbij mijn voorkeur toch wel uit ging naar de laatste.

Na een aantal avonden op internet "oriënteren" kwam ik bij een advertentie uit waar ik op slag verliefd op was.. :) De perfecte kleur voor mij (parelmoer wit), weinig gelopen, en redelijk nieuw (2008). Ondanks dat ik nog geen rijbewijs had, toch maar afgesproken om te gaan kijken, samen met een vriend. De motor was in super staat en dus stond hij later die dag bij mij in de garage.. Twee weken terug mocht ik dan eindelijk mijn rijbewijs ophalen en kon ik de eerste echte meters op de motor rijden.

Hier wat foto's, een aantal van de verkoper, en een aantal met mij erop (helaas niet van de beste kwaliteit, zal binnenkort eens betere maken). Hopelijk op naar een hoop veilige kilometers :p

33ffcr8.jpg

15ib4o0.jpg

2u5gdh2.jpg

2qa75hg.jpg

@Martijn

Leuke ervaring, zo'n circuitdagje! Heb inderdaad gehoord dat je het knietje aan de grond zó geleerd hebt op zo'n dag.

@Koen

Gefeliciteerd, lijkt me een fijne woon-werkfiets. Ook niet op uitrusting bespaard zo te zien; fraai Alpinestars pak, fatsoenlijke helm en handige koffers. (y) Zijn dat die koffers met die stang waar je ze overheen schuift? Heb ze zelf ook nog in handen gehad, maar uiteindelijk met het oog op langere tochten in de toekomst een grotere buddyseat tas gekocht.

Blijft mooi zo'n Fazer, en deze ziet er nog als nieuw uit! Veel fijne en veilige kilometers toegewenst!

Vandaag een stukje gereden met mijn nieuwe helm; een MT Blade. Hij zit als gegoten, lekker licht en toch best stil. Echt een verademing tegenover mijn oude helm, een Airoh Warrior. Voor de Airoh had ik alleen nog een zwart vizier, compleet onder de krassen en besloeg al bij het minste zuchtje, eigenlijk echt een ramp om mee te rijden maarja na bijna 15 jaar was ik niets anders gewend en wist ik niet beter. Las vandeweek echter dat een helm elke 5 jaar vervangen zou moeten worden dus toch maar even bij de motorshop langsgeweest.

Het fijnste van de Blade vind ik het ingebouwde zonnescherm. Ik kan absoluut niet met een bril op rijden, vandaar ook het zwarte vizier op de Airoh. Nu kan ik met een hendeltje aan de zijkant de "zonnebril" desgewenst omhoog of omlaag flippen. Erg fijn!

65815073_1_644x461_mt_blade_sv_raceline_zart_buk.jpg

Ziet er fraai uit, maar bij een helm van 100 euro zou ik persoonlijk toch wat gaan twijfelen. Wellicht volledig onterecht, ik heb er geen verstand van, maar ik neem geen risico met m'n eigen hoofd. Dit lijkt me meer iets voor op een scooter.

TYN zei:
Ziet er fraai uit, maar bij een helm van 100 euro zou ik persoonlijk toch wat gaan twijfelen. Wellicht volledig onterecht, ik heb er geen verstand van, maar ik neem geen risico met m'n eigen hoofd. Dit lijkt me meer iets voor op een scooter.

100€? Ik heb er het dubbele voor betaald. Prijzen liggen hier uiteraard anders dan in NL maar volgens mij is het geen troep hoor. Ding is dubbel gecertificeerd (ECE & DOT) dus ik denk niet dat het bijzonder onveilig kan zijn.. Kijk het is geen Schuberth van 1000€ maar het is ook geen Ebay geval van een paar tientjes. Wat is volgens jou dan een minimaal bedrag wat je voor een helm zou moeten betalen om met een gerust gevoel (met de nadruk op gevoel) op de motor te kunnen zitten?

15 jaar met dezelfde helm????:eek:

Onder de bekleding van je helm zit een stickertje met de productiedatum.
Na 5 a 6 jaar kan je hem het beste vervangen.

Zie die helm al vanaf 90 euro staan.
89 euro
Hij is wel gekeurd voor motorrijden, is hij wel stil mbt rijwind?

Zelf gebruik ik alleen oordoppen op de snelweg, binnendoor wil ik omgevingsgeluid horen.

Bijna 15 jaar inderdaad, maar het klinkt erger dan het is, de helft van die tijd heeft de helm ongebruikt op zolder gelegen. Het was wel hoog tijd om hem te vervangen hoor.

En ja de MT Blade is gewoon een volwaardige motorhelm. Heb hem hier bij een reputabele motorwinkel hier in Helsinki gekocht en het was zeker niet de goedkoopste in het assortiment. Wel zuur inderdaad dat je hem voor 89€ online kan kopen maargoed zoals gezegd is alles hier veel duurder. Ik vind deze helm best stil maarja ik ben alleen maar van die goedkope pauperhelmen gewend natuurlijk :D

Zadelsnuiver zei:
100€? Ik heb er het dubbele voor betaald. Prijzen liggen hier uiteraard anders dan in NL maar volgens mij is het geen troep hoor. Ding is dubbel gecertificeerd (ECE & DOT) dus ik denk niet dat het bijzonder onveilig kan zijn.. Kijk het is geen Schuberth van 1000€ maar het is ook geen Ebay geval van een paar tientjes. Wat is volgens jou dan een minimaal bedrag wat je voor een helm zou moeten betalen om met een gerust gevoel (met de nadruk op gevoel) op de motor te kunnen zitten?

Het ding ziet er ook niet verkeerd uit en als 'ie prettig zit dan heb je er geen verkeerde koop mee gedaan. Ik kan van dit merk alleen geen enkele test vinden en dat vind ik toch altijd wat tricky. Een goede helm hoeft niet per sé duur te zijn, maar ik lees toch altijd graag wat objectieve, professionele tests van de helm die ik ga kopen.

TYN zei:
Zadelsnuiver zei:

Het ding ziet er ook niet verkeerd uit en als 'ie prettig zit dan heb je er geen verkeerde koop mee gedaan. Ik kan van dit merk alleen geen enkele test vinden en dat vind ik toch altijd wat tricky. Een goede helm hoeft niet per sé duur te zijn, maar ik lees toch altijd graag wat objectieve, professionele tests van de helm die ik ga kopen.

Ik snap wat je bedoelt hoor, als ik deze helm in de winkel had zien liggen met een prijskaartje van 89€ had ik misschien ook even getwijfeld. Echter heb ik de prijs in de eerste instantie buiten beschouwing gelaten; heb "blind" een aantal helmen geprobeerd zonder naar het prijskaartje te kijken en deze beviel het beste. Was dan ook aangenaam verrast dat deze ruim binnen het budget viel. De helm zit gewoon bijzonder fijn en is erg licht en voelt gewoon heel solide aan.

Ik heb overigens wel een tesr gevonden van het Engelse "SHARP" en daar komt de Blade met 3 sterren nog redelijk weg. https://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=460&sharp-model=Blade&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1

Wel grappig om te zien; de MT Revenge welke nog goedkoper is dan de Blade wist de volle 5 sterren te behalen. https://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=460&sharp-model=Revenge&sharp-type=All&sharp-rating=1&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1

Het punt met goedkopere helmen is niet zozeer dat ze niet goed beschermen, maar de levensduur verschilt nogal veel. Deze zijn veelal gemaakt van polycarbonaat. Deze harden al na zo'n 2 jaar uit en moet je ze vervangen. Duurdere types zijn gemaakt van een composiet van glasfiber die 5 tot maximaal 6 jaar meegaat. Naast de kwaliteit van de schaal is ook het binnenwerk vaak beter qua pasvorm en ventilerend vermogen.

Ik heb zelf een systeemhelm wat de prijs iets opdrijft. Een Shoei Neotec;

Shoei_Neotec.jpeg

Een ander ding wat zorgt voor een prijsverschil is dat bij goedkopere helmen de maten worden gevormd door de bekleding, terwijl bij duurdere helmen er meer verschillende schalen zijn.

Overigens heb ik zelf een goedkope helm. Ook mijn pakken zijn goedkoop. Waarom? Omdat ik een nieuwe rijder ben weet ik niet wat ik nodig heb. Dus ik koop eerst goedkopere spullen, zodat ik beter kan oordelen.

Pakken? Ik heb er één, maar dan wel een goede. Ik ben van mening dat je beter op de motor kan bezuinigen dan op de kleding. De beschermende eigenschappen moeten goed zijn, de protectoren op de juiste plaatsen zitten en schoenen/laarzen die daadwerkelijk bescherming bieden. Eén van de belangrijkste bescherming is die van je handen, je vangt er immers de val mee op. Dus goede (leren) handschoenen zijn een absolute must.

Liever één goed pak dan twee iets mindere. Ook als beginner kun je voelen wat lekker en goed zit en wat niet.

Het pak dat ik vorige week heb gekocht is voor de zomer. Het pak wat ik als eerste kocht is voor temperaturen boven de 30 graden veel te warm.

Maar je hebt wel een punt hoor. Ik kijk echter wel naar de veiligheid.

TYN zei:
@Koen

Gefeliciteerd, lijkt me een fijne woon-werkfiets. Ook niet op uitrusting bespaard zo te zien; fraai Alpinestars pak, fatsoenlijke helm en handige koffers. (y) Zijn dat die koffers met die stang waar je ze overheen schuift? Heb ze zelf ook nog in handen gehad, maar uiteindelijk met het oog op langere tochten in de toekomst een grotere buddyseat tas gekocht.

Klopt, dat zijn deze koffers inderdaad (tassen eigenlijk). Ben heel erg tevreden over de kwaliteit, ze zitten ontzettend stevig op de motor, wapperen niet in de wind, maar zijn toch makkelijk en snel te monteren.

Anderen ook bedank voor de reacties!

Wat een bijzonder keurige fiets zeg! Lijkt me echt een genot om daar een flinke trip mee te maken.

Denk dat mijn volgende fiets ook een BMW word, even doorsparen maar. Wat is een goede prijs voor een nette K1200RS of R1100S van een jaar of 10-15 oud?

Vandaag even de Pan European gewassen, daarna een fotootje gemaakt :) Negentien jaar oud, maar in nieuwstaat, heeft 81.000 km gereden. Inmiddels drie jaar in bezit, ben van plan deze mijn leven lang te houden, waarom ook niet, het is een geweldig apparaat :cool:

Die Pan is in prima staat! (y)

Voorlopig nog even de Ténéré voor mij. Volgend jaar komt daar de Super Ténéré of de BMW R1200GS of de KTM 1190 Adventure bij.

Mechanix zei:
Ik ben ook begonnen met lessen op de tweewieler. Die AVB-oefeningen zijn niet makkelijk...

Maar wel belangrijk.... Ik ben nog old school 'opgeleid', met het L plaatje en de oefenvergunning. Gelukkig was er vroeger de crossbaan waar de motorbeheersing aan e orde kwam en nu de VRO's van de KNMV.

Mechanix zei:
Ik ben ook begonnen met lessen op de tweewieler. Die AVB-oefeningen zijn niet makkelijk...

Maar wel belangrijk.... Ik ben nog old school 'opgeleid', met het L plaatje en de oefenvergunning. Gelukkig was er vroeger de crossbaan waar de motorbeheersing aan e orde kwam en nu de VRO's van de KNMV.

Dat kan je je nu niet meer voorstellen... Theorie-examen vandaag gedaan en gehaald. Nu het AVB en AVD-examen nog.

Tijd niet gekeken hier, en zowaar een extra Fazer (N) rijder. Ik heb zelf de S versie.

Hier tezamen met mijn vorige (inmiddels verkochte) Diversion.
foto-8SKDSRXT.jpg

Bevalt nog steeds keurig. Ik gebruik em voornamelijk voor woon werk verkeer (25 km enkele reis). Ik rij ong. 1 op 18 gemiddeld. Licht en precies te manouvreren, best pittig als je aandringt. Geen klagen vooralsnog.

Laatst wat gedoe met het Kryptonite schijfremslot. Ging stroef en wilde niet meer open. Maar dat bleek uiteindelijk op te lossen door het slot eens goed te spoelen met WD40 en daarna weer netjes olien met slotolie.

Mechanix zei:
Mechanix zei:

Dat kan je je nu niet meer voorstellen... Theorie-examen vandaag gedaan en gehaald. Nu het AVB en AVD-examen nog.

Gefeliciteerd! De eerste hobbel is genomen.(y)

Kwam van de week dit plaatje tegen. Maar goed dat ik geen vakantie heb deze zomer anders was ik misschien aan het klussen geslagen :D

15uiDux.jpg

Mooi model VFR (y)

Waarom zou je aan het klussen zijn geslagen, Zadelsnuiver? Zou je iets met het zadel hebben gedaan?

Phaeton W12 zei:
Mooi model VFR (y)

Waarom zou je aan het klussen zijn geslagen, Zadelsnuiver? Zou je iets met het zadel hebben gedaan?

Ja er zijn wel een paar dingen die ik zou willen doen om de VFR wat minder burgelijk te maken. De enkelzijdige swingarm is natuurlijk heel erg mooi en imho komt dat nog beter tot zijn recht met een high-riser of misschien zelfs seatpipes. Ik hoef me ook geen zorgen te maken dat er ooit iemand achterop moet dus zo'n mono-zitje zou de achterkant nog mooier uit laten komen. Ik had een Ducati 888 style kontje op mijn oude VF750 en dat stond toch best gaaf. Dan nog een wat lager ruitje voorop, misschien kleinere spiegels en dan heb je toch in ene keer een heel andere fiets.

Hier nog een fototje van mij op m'n oude VF, zo'n jaartje of 12 geleden:

jUQbOXM.jpg

Ik heb er trouwens een tweede pak bij gekocht een paar weken terug. Leder, met mesh voor de warme dagen...

Broek en Jas, beide van Rev'it.

Rev'it is een mooi merk, ze maken mooie dingen. Dat lederen pak met mesh voor de warme dagen ziet er mooi uit (y)

Daarmee rijd je zo de Dakar uit!(y)

14 augustus AVB-examen, maar de snelle oefeningen moeten nog wel beter. Nou ja, nog een maandje om te oefenen. En dan hopelijk de weg op, want die remproeven en achtjes begin ik nu wel zat te worden.

Ik zit alvast eens te kijken wat je zoal kan kopen voor ongeveer 1.500 euro. Kanshebbers zijn:

- Yamaha FZS 600 Fazer
- Suzuki GFS 600 Bandit
- Suzuki SV650 S

Vergeet ik bepaalde types? Een motor met volle kuip trekt mij niet zo, bij een motor moet je m.i. wel de motor kunnen zien.

Mechanix zei:
Vergeet ik bepaalde types? Een motor met volle kuip trekt mij niet zo, bij een motor moet je m.i. wel de motor kunnen zien.

Ja, teveel om op te noemen.... Kijk eens naar een Yamaha Diversion, Honda CB(R) 600 etc. etc. Je hebt zoveel types;

Chopper/Custom (Ik zou ze links laten liggen)
All road (mijn favo)
Naked
(Sport)tour
...

Kijk marktplaats en de diverse motorfora eens rond. Tip; Neem als beginner een tweecylinder, dat is de meest vriendelijke fiets over het algemeen. Niet te zwaar, wat je aangeeft is prima. (600cc)

Mechanix zei:

Ja, teveel om op te noemen.... Kijk eens naar een Yamaha Diversion, Honda CB(R) 600 etc. etc. Je hebt zoveel types;

Chopper/Custom (Ik zou ze links laten liggen)
All road (mijn favo)
Naked
(Sport)tour
...

Kijk marktplaats en de diverse motorfora eens rond. Tip; Neem als beginner een tweecylinder, dat is de meest vriendelijke fiets over het algemeen. Niet te zwaar, wat je aangeeft is prima. (600cc)

Je moet denk ik eerst eens bepalen uit welke bovenstaande categorie je een motor wilt hebben. Toen ik een paar maanden geleden op zoek ging, wist ik dat ik een chopper wou. Vervolgens gekeken welk gewicht en cilinderinhoud mij goed leek.

Voor rond de 1500-2000 euro zou ik een VFR kopen, dit lijkt een goed verzorgde van een liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m948547636

Waarschijnlijk teveel kuipwerk, maar ga er eens op rijden, rijdt echt fantastisch (heb er zelf 2 gehad; 750 en 800).

Een VFR is schitterend inderdaad, maar of het een fiets is voor een beginner heb ik mijn twijfels over, hoewel ik er nooit op gestuurd heb. Laat hem een keer omvallen bijvoorbeeld en je hebt gelijk een forse schade.

Ik zou als eerste motor een makkelijk stuurbare fiets nemen om de techniek onder de knie te krijgen en wellicht een VRO op te doen.

Phaeton W12 zei:
Voor rond de 1500-2000 euro zou ik een VFR kopen, dit lijkt een goed verzorgde van een liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m948547636

Waarschijnlijk teveel kuipwerk, maar ga er eens op rijden, rijdt echt fantastisch (heb er zelf 2 gehad; 750 en 800).

Ik weet van vroeger dat ik op een sportfiets altijd last kreeg van mijn polsen op langere afstanden door het voorover zitten, had jij daar geen last van?

Phaeton W12 zei:

Ik weet van vroeger dat ik op een sportfiets altijd last kreeg van mijn polsen op langere afstanden door het voorover zitten, had jij daar geen last van?

Nooit last van gehad, en ik reed er stukken van 1.000 km mee, achter elkaar. De VFR is ook niet echt een sportfiets, meer sporttour.

Ik had de VFR750 als eerste motor, destijds was het een 'zware' motor die werd ontraden als eerste motor. Maar als je een beetje voorzichtig bent moet het lukken hoor (lukte mij ook). Gewoon veel rijden, dan krijg je het snel onder de knie. Veel rijden (ervaring opdoen) lijkt mij belangrijker dan het kiezen van een geschikte 'beginnersmotor'. Binnen bepaalde grenzen, een Honda Goldwing raad ik niet aan.

Terug
Bovenaan