Motorolie kwaliteit

Guest
Ik ben nu al een tijdje de verschillen aan het zoeken tussen verschillende motorolie aanbieders. Nu is het grootste verschil de prijs. Al weet ik dat niet alle motorolie van dezelfde kwaliteit is, toch zoek ik een tussenweg. Onlangs kwam ik langs een aanbieder die alle Mannol producten aanbied tegen een goede prijs, vergeleken met andere aanbieders.

Mijn vraag is dan ook: Heeft iemand al meer ervaring met Mannol motorolie?

Graag jullie ervaring.

Over welke prijzen hebben we het? Bij diverse internetshops heb je zelfs de A++ merken (Helix, Edge) voor 10-15 euro per liter. Ik neem aan dat je niet elke 3 maanden meer dan 10 liter nodig hebt?

Als je een paar literflesjes nodig hebt kun je via Google wel goedkope leveranciers vinden. Ik heb laatst Castrol Edge Professional Longlife III 5W-30 gekocht bij www.olietekoop.nl voor € 7,95 per literfles + € 6,90 verzendkosten (bij klein aantal flessen). Bij pompstations kost dit circa € 28 per fles.

Ik ben erg enthousiast over Ardeca, oa hier te koop: https://www.v-parts.nl/olie-en-vloeistoffen/motorolie-auto/

Ik heb een oude mercedes uit 1972 staan waarvan de schraapveren nodig aan vervanging toe zijn. Hij verbruikt nu dus aardig wat olie. Ik heb nog geen tijd gehad om het te repareren maar wil ook niet dat er een slechte kwaliteit aan olie in het blok komt wat de gebruiksduur verminderd.

De prijzen staan hier:

Er wordt aangegeven dat de olie is goedgekeurd voor alle Duitse merken en dat de Mannol Energy Combi LL 5W-30 als beste uit de test is gekomen.

De olie ziet er goed uit, maar ik heb geen ervaring met Mannol. Vandaar mijn vraag.

Hopelijk is het wat duidelijker.

Groundkisser91 zei:
Ik heb een oude mercedes uit 1972 staan waarvan de schraapveren nodig aan vervanging toe zijn. Hij verbruikt nu dus aardig wat olie. Ik heb nog geen tijd gehad om het te repareren maar wil ook niet dat er een slechte kwaliteit aan olie in het blok komt wat de gebruiksduur verminderd....

Er wordt aangegeven dat de olie is goedgekeurd voor alle Duitse merken en dat de Mannol Energy Combi LL 5W-30 als beste uit de test is gekomen....

Is 5w30 niet veel te dun voor een mercedes uit 1972?? Nog belangrijker dan de kwaliteit van de olie zijn de specificaties die de olie bezit: naast de oliedikte zijn ook door de autoproducent gestelde eisen belangrijk (MB 229.1, BMW LL04, etc.). Als de olie niet geschikt is voor je blok, kan je met de beste olie ter wereld mogelijk schade krijgen aan je blok.

Mijn fout, ik had de verkeerde link ingevoegd. Dit is de juiste : 15W40
Normaal gooi ik er dus 15W40 in en dan het liefst minerale olie ipv synthetische ivm de pakkingen. In dit geval hebben we het over een semi-synthetische olie. Zou dat verschil tussen minerale en semi-synthetische olie kwaad kunnen? Uitgaande dat de olie geschikt is voor het blok. Want het is een nette prijs toch?

Dank

Hmtja, een liter olie voor 2,99 waar minimaal de producent en de verkoper nog een marge op hebben zitten...

Het lijkt mij ook dat 5W30 erg dun is. Dat is olie die je in moderne auto's vindt om zo zuinig mogelijk te lopen. Voor levensduur van je auto en minder olieverbruik wil je eigenlijk wat dikkere olie. Een auto uit 1972 wil misschien nog veel dikkere olie. Kijk in de boekjes van je auto, soms zit er ook een sticker onder de motorkap of gebruik de oliekeuze programmaatjes van bijvoorbeeld Shell, Castrol of Kroon olie.

Dat Mannol is erg goedkoop, heb je die goede testen uit een onafhankelijk test of staat die test op de Mannol website??    Hier heb je voor 30 euro 6 liter Shell Helix.

https://protex.nl/index.php?item=shell-helix-hx7-10w40-sl-cf-4&action=article&group_id=10000026&aid=2086&lang=NL

Ga je dan voor die €2,50 per liter, zelfs als je MB 1 liter op 500km olie verbruikt een gok wagen op de (voor ons) onbekende Mannol?

De Action verkoopt ook motorolie, onder andere Shell Helix.

Zou niet voor te goedkope olie gaan. Meestal is dat het afgefilterde restproduct van de duurdere oliën of gerecycelde olie. Meestal voldoet het aan de eisen, maar is het over het algemeen van mindere kwaliteit dan gewoon goeie oliemerken. Daarom kunnen ze het ook zo goedkoop aanbieden.

Ik betaal liever een tientje of 2 meer voor een fles, dan dat mijn auto het minder lang uithoudt. Ookal verbruikt de motor olie, dan nog liever iets fatsoenlijks erin, probleem kan namelijk erger worden bij verkeerde/slechte kwaliteit olie.

Mannol is motorolie van een goede kwaliteit, word geproduceerd in Litouwen in een zeer moderne fabriek.
Word in Europa op de markt gebracht door SCT (www.mannol.de) en voldoet aan alle specs voor alle moderne auto's.

Recent is de Mannol Energy Combi LL 5W30 met de VW 504.00/507.00 uitvoerig getest in Duitsland door het toonaangevende autoblad 'Auto Motor Sport" en is deze olie als 1 van de beste uit de bus gekomen.
Hier kan je de test lezen als PDF Motorolie test AMS 5W30 LL VW 504.00/507.00

Maar nu komt het:

Er zijn 2 dingen waar mensen eindeloos over blijven discussiëren en dat zijn:

1. Autobanden ( iedereen heeft een voorkeur en je raakt er niet over uitgepraat )
2. Motorolie .

Op het duitse Motor Talk forum loopt er al 11 jaar een discussie over motorolie en deze begon met de simpele vraag: Wat is de beste motorolie?
Inmiddels zijn er meer dan 4180 bladzijden gevuld en de discussie gaat nog steeds door.
De een gelooft heilig in Castrol ,de ander in Shell en het fascinerende van alles is dat de marketing van de oliemerken geweldig werkt.
De discussies lopen hoog op en de moderatoren hebben regelmatig in moeten grijpen om de gemoederen weer te sussen.

Kijk hier maar eens Het grootste Motorolie forum van Europa

Waarom vertel ik dit allemaal?
Heel simpel: Iedereen wil het beste voor zijn auto en gelooft niet dat het zo simpel is "kijk in je instructie boekje en lees aan welke specs de motorolie aan moet voldoen.

ACEA A3/B4,C3 ,VW 504.00/507.00.    MB 229.5 of MB 229.51 zijn enkele voorbeelden van specs van oliesoorten.

Er zullen hier ook wel vele reacties op komen van mensen die persé bijv. Shell Helix gebruiken ,want daar rijd Ferrrari toch ook mee?

Castrol en Aral zijn slechts merknamen en de grote maatschappij achter deze olie merken is BP.

En de mensen willen blijven geloven in het sprookje dat dure olie het beste is terwijl het belangrijkste is dat de olie aan de specificaties voldoet die de autofabrikant heeft voorgeschreven voor je auto.
Het zit gewoon tussen de oren en de uitspraken van "Het kan niet goed zijn en ik betaal liever meer voor goede olie".
Er is geen enkele onderbouwing en geen enkel objectief bewijs dat dit ook werkelijk zo is.

De gemoedsrust die je krijgt als er motorolie gebruikt met de mooie kreten als "Magnatec met intelligente moleculen"
Haha terwijl ze deze kreet in andere landen waaronder de USA niet meer mogen gebruiken ivm rechtzaak die ze hebben verloren
Op de duitse Castrol site staat er niks over intelligente moleculen maar over plakkende moleculen..
Maar het staat wel stoer om Castrol met FST titanium in je auto te gooien.

Mobil 1 is ook zo'n merk wat helemaal geweldig is en in het verleden in Duitsland voor de rechter heeft gestaan omdat ze deze olie als volsynthetisch op de markt brachten terwijl dit niet zo was.
Gevolg was dat het in Duitsland verboden is om Mobil 1 als Vollsynthetisch aan te prijzen en ze dit in de rest nog wel mogen doen.
Bekijk het verschil eens op Nederlandse Mobil 1 en de Duitse Mobil 1

Bekijk hieronder de produkten van Mannol maar eens.
Overzicht van Mannol motorolie soorten

En nee ik heb geen aandelen in dit merk,maar gebruik gewoon mijn nuchtere verstand en verbaas me er iedere keer weer over hoe mensen zich door de marketingafdeling van de grote oliemerken laten inpakken.

Voor de mensen die Mannol olie willen kopen ,maar ook de duurdere merken zijn hier verkrijgbaar voor een superprijs.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

Motorolie voor superprijs binnen 2 dagen in huis

Just my 2 cents.

Shell besteedt wel vanuit engineeringstandpunt veel aandacht aan het F1 Helix mengsel. Dat zie je echter niet terug in de straatversie en daar komt de marketing aan te pas.

Ik gebruik meestal Castrol, ELF of Kroonoil, Mannol kende ik niet maar is volgens mij ook een prima merk.

Olie, heeft een viscositeit, synthetisch, wel of niet voor oude motoren etc. blablabla zolang je geen spul van de action koopt of echt merkloos spul is het allemaal prima en ga je als gemiddelde automobilist in je standaard auto echt geen verschil merken.

Dit kan uiteraard veranderen als je een auto gaat inzetten voor race-doeleinden en high performance set-up, dan heb je de koeling van de olie namelijk hard nodig onder zware last. Maar dan ga je praten over een ander type benadering van je auto en daar hebben we het nu niet over.

Die mannol uit de test is een iets andere olie met een iets andere prijs dan de hier genoemde budgetknaller. Dat volsynthetisch in nl niet altijd volsynthetisch is, was al bekend, daarom kocht al in Dld waar de regels daaromtrent een stuk strenger zijn en de prijzen een stuk aangenamer. Tegenwoordig gebruik is de esterbased olie van Ardeca en daar doet de gechipte    motor het uitstekend op. Ga daar geen risico lopen voor een paar euro besparing.

Nissan GT-R zei:
Shell besteedt wel vanuit engineeringstandpunt veel aandacht aan het F1 Helix mengsel. Dat zie je echter niet terug in de straatversie en daar komt de marketing aan te pas.

Ik gebruik meestal Castrol, ELF of Kroonoil, Mannol kende ik niet maar is volgens mij ook een prima merk.

Olie, heeft een viscositeit, synthetisch, wel of niet voor oude motoren etc. blablabla zolang je geen spul van de action koopt of echt merkloos spul is het allemaal prima en ga je als gemiddelde automobilist in je standaard auto echt geen verschil merken.

Dit kan uiteraard veranderen als je een auto gaat inzetten voor race-doeleinden en high performance set-up, dan heb je de koeling van de olie namelijk hard nodig onder zware last. Maar dan ga je praten over een ander type benadering van je auto en daar hebben we het nu niet over.

Action bij ons (beverwijk) heeft ook gewoon shell helix olie 1L...

Een motorolie topic en ook een banden topic altijd leuk.

Ik moet ook toegeven dat de flesjes motorolie erg fraai uitzien.
Rede, het moet verkocht worden. Een hele lange tijd heb ik niks meer met olie gedaan omdat 1 mijn auto geen olie verbruikt.
Toch weer in de olie gekomen door de auto van mijn ouders die tegenoversteld mijn vorige auto een olie zuiper is.
Ik kijk de auto van mijn ouders ook vaak na op van alles.

Voor die auto koop ik gewoon de voorgeschreven olie, en dan pak ik de voordeligste want olie is olie.
Ik heb nu een flesje mpm h-synth. Daarvoor Mobil super. Ik stond echter ook voor de keuze om een gamma olie te kopen, maar mpm is net zo voordelig met als voordeel ze hun olie in een cool kannetje hebben.

Vroeger was ik wel heel gevoelig voor mooie olie. Ik liet echt van die peperdure Mobil 1 in mijn auto gooien waar de automonteur me altijd fijntjes liet weten dat het echt onzin is, maar als jij dat wilt flikker ik het wel ervoor je in.

Aan het rijden merkte ik ook niks, maar het gaf me het gevoel mee te doen in de F1.

Nu intereseert het me niet zolang ermaar de juiste viscositeit ingaat.

Zo is het ook gegaan met brandstof. Vroeger VPower, Exelium etc, Nu gewoon E95 en Diesel van het zwarte vulpistool.
Wel geen wittepompen.

Gewoon de specs gebruiken die de fabrikant voorschrijft. Daarna kijken bij de gerenommeerde merken zoals Shell, Castrol, Motul etc.
Via het medium internet zijn er bedrijven die deze "merk- olieën" voor een leuke prijs aanbieden bijv. o.a. de olieconcurrent, oliewereld.

ik had zo'n 10-13 jaar geleden een Peugeot 1.9 dT turbo-diesel, net als 18-19 jaar geleden. Ik keek gewoon in het instructieboekje: CD. Welnu, gewoon de goedkoopste olie gekocht die CD had (Aldi, Gamma), en liet de olie verversen bij Kwik-Fit en Euromaster, net gelang er een aanbieding was. In totaal 300.000 km met beide turbo-diesels gereden, geen enkel probleem. Tussen 1995 en 2005 zo'n 1 miljoen km's gereden, altijd olie verversen bij Kwik-Fit of Euromaster, nooit enig probleem gehad. Heb de laatste 20 jaar 2x olie moeten bijvullen (gemeten over 1.6 miljoen km's) en dat met goedkope olie gedaan.
Juist bij oude auto's is de specificatie van belang, en dan kan je gewoon de goedkoopste nemen.

Terug
Bovenaan