Motorolie kopen - goedkope tips

Guest
Beste allemaal,

Inmiddels is het weer tijd geworden om nieuwe motorolie te kopen. De garage heeft er als laatste Total 5w40 synthetische motorolie in gedaan. Inmiddels heb ik het internet afgestruind en heb ik het volgende lijstje kunnen samenstellen;

https://www.olietekoop.nl/motorolie/product/224
https://oliehandel.nl/TOTAL/Quartz-9000-5W40
https://www.deolieshop.nl/webshop/total-motorolie/detail/144/total-quartz-9000-5w-40-energy.html
https://www.carok.nl/webshop/motor/motorolie-total-quartz-9000-energy-5w-40-5-liter-fles
https://shop.oil-center.de/index.php/hersteller/total/sae-5w-40/total-quartz-9000-5w-40-motorol-5w40-1x5-liter.html

Iemand nog gouden tips?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Goedkoop is duurkoop, zeggen ze wel eens.
maar ik gooi er nooit de duurste in.
meestal een kroon, total of mobil.

ga je het nu zelf doen? denk dan ook aan je oliefilter.

Ik was laatst verrast. Ik kocht altijd Agip 10W60 voor mijn auto. Olietekoop was de goedkoopste voor 12,95 per liter.
Opeens vond ik iemand op ebay die het voor net iets meer dan de helft aanbood, 7,95 ofzo.
Later op marktplaats en ebay waren er nog 2 aanbieders met dezelfde lage prijs.
Ik heb dan ook serieus mijn twijfels over de echtheid daarvan. Temeer omdat mijn vaste garage aangeeft dat ze het niet eens kunnen inkopen voor die prijs.
Enige verschil was een rode dop ipv de gebruikelijke zwarte.
Ik heb ook nog contact opgenomen met Agip zelf. Die kwamen enkel met het politieke antwoord/advies om bij de bekende verkoopkanalen/distributeurs te kopen. Wellicht correct, maar geen concreet antwoord op mijn vraag.

Heel vaak is de basis van "dure" merkolie hetzelfde als die van de goedkope no-names, net als bij de brandstoffen. Het zijn voornamelijk de additieven die bij de duurderen meer aanwezig zijn. De meeste tests hebben aangetoond dat goedkope olie niet per definitie slecht is, ze voldoen allemaal aan de SAE-voorwaarden. Het kan wel zijn dat een 10W40 eerder een 15W40 is, maar dat breekt geen regels. Die additieven bij de duurdere merken zorgen voor o.a. langer schone olie en minder olieverbruik, en in sommige gevallen zelfs tot minder brandstofverbruik. Hoeveel dat bespaart hangt af van je auto en zou je moeten testen. Door de veel lagere prijs kan een goedkope olie best lonen, maar het kan ook dat door het lagere verbruik en de langere "houdbaarheid" van de dure olie die zich juist meer loont.

Het allerbelangrijkste is dat je in ieder geval zorgt dat de olie overeenkomt met de door de autofabrikant aangegeven kenmerken.

Je hebt op Ebay(.de) wel wat verkopers zitten die voor leuke prijzen aanbieden, moet je alleen niet de schimmige (particuliere) advertenties kiezen. @paulus0013, het is eerder zo dat het niet per se €12,95 per liter moet kosten. ;) Mocht je Frinken racing bedoelen, daar kan je rustig kopen, niets mis mee, heb ik ook al gekocht.

Olie verkopen is tegenwoordig een kwestie van marketing. Er zijn maar weinig maatschappijen, die zelf olie maken.
Ook Castrol maakt geen olie, is alleen verkoper.
En grote oliefabrikant is Fuchs oil.
Meguin is een kleine.
Wellicht, dat anderen er nog meer weten.

En op Ebay.de vind je idd leuke aanbiedingen, zoals deze: Aral olie 5W30 LL

@hansyii: als je dan ook nog in limburg woont kun je de € 20,50 verzendkosten besparen om de boel even op te halen in Aken..

Zojuist mijn auto weer lekker vertroeteld met 4 liter 5W40 vol syntheet.
Welliswaar niet het goedkoopste maar mijn auto verdient het. 2,99 euro per liter bij de Action !

De auto heeft al weer bijna 50.000km met deze olie gereden. Wordt wel iedere 15.000 tot 20.000km ververst.

Hotdog zei:
@hansyii: als je dan ook nog in limburg woont kun je de € 20,50 verzendkosten besparen om de boel even op te halen in Aken..

Dat had ik nog niet gezien. Vele bedrijven op ebay.de verzenden naar NL voor € 10,-. Deze is dus extreem duur qua verzendkosten.

Bij mij gaat er altijd Kroon olie in (10W40 halfyntheet), en die is gewoon goed.
Niet te duur, je betaald niet voor een hoop reclame, en ik heb er toch iets meer vertrouwen in dan in Action olie.

Er zit wel degelijk verschil tussen verschillende merken.
Dat zie je alleen al als je de specificatie bekijkt.
Echter of dat het het geld waar is is vraag twee.
Want 3x zoveel betalen voor iets wat 5% beter is ook niet nuttig.

Echter zit er ook verschil tussen verschillende vol synthetische olie.
Zo heb je verschillende base stocks: Polyalphaolefin (PAO)(Groep 4) , Polyalphaolefin(Esters)(Groep 5) en Hydrocracked/Hydroisomerized (kwalitatief hoge mineraal olie)(Groep 3)
In de goedkopere olie word vaak groep 3 gebruikt. Groep 3 mag bijvoorbeeld in Duitsland geen Vol synthetisch olie heten.
Groep 4 en 5 word het meest gebruikt door de duurdere merken en is een echte synthetische olie.

Echter betekend niet dat als je een bekend merk koopt dat je altijd een groep 4 of 5 olie koopt sommige duurder merken gebruiken ook groep 3 olie.
Maar echt slechte olie bestaat er niet naar mijn mening niet.
Zolang olie bedrijven hun API slijtage test rapporten niet openbaar maken is het toch al zo wat als onmogelijk om een goede vergelijken te maken.

Verschillen in specificatie's:

Eurol 5W-40
Soortelijk gewicht bij 20°C Kg/L 0,849
Viscositeit 100°C cSt 14,7
Viscositeit 40°C cSt 89,4
Viscositeit -30°C cP <6600
Viscositeits Index 172
Vlampunt COC °C 222
Stolpunt °C -42
Sulfaatas Gew% 1,20

Kroon 5W-40
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,858
Viscositeit -30 °C, mPa.s 6110
Viscositeit 40 °C, mm²/s 87,40
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,40
Viscositeitindex 172
Vlampunt COC, °C 223
Vloeipunt, °C -30
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22

Shell Helix Ultra 5W-40
SAE Viscosity Grade 5W-40
Kinematic viscosity (IP 71)
@ 40°C cSt 47.4
@ 100°C cSt 13.1
Density @ 15°C (IP 365) kg/l 0.84
Flash Point (IP 34) °C 215
Pour Point (IP 15) °C -39
HTHS Viscosity @ 150°C m PaS 3.68

Total Quartz 9000 5W40
SAE 5W-40
Dichtheid bij 15°C 854,3
Viscositeit bij 40°C 82,19
Viscositeit bij 100°C 13,60
Viscositeitindex 169
Vlampunt C.O.C °C 228
Stolpunt °C -39

Dank voor de nuttige reacties allen! Het kopen van olie lijkt een beetje op de spreekwoordelijke 'door de bomen het bos niet meer zien'-situatie. Ik heb besloten om de olie die de dealer, Honda, aanraadt erin te doen. Olie is toch echt een wezenlijk bestanddeel, dus bezuinigen is niet aan de orde. (Hoewel de olie bij de Action natuurlijk wel érg goedkoop is :eek:)

Capri driver zei:

Ik wilde inderdaad zelf weer het olieniveau bijvullen. Maar wat bedoel je met 'denken aan het oliefilter'? Ik heb nog niet veel ervaring met auto's, maar ik dacht dat ik enkel olie bij hoef te vullen?

Bij voorbaat dank

R-W zei:
Je hebt op Ebay(.de) wel wat verkopers zitten die voor leuke prijzen aanbieden, moet je alleen niet de schimmige (particuliere) advertenties kiezen. @paulus0013, het is eerder zo dat het niet per se €12,95 per liter moet kosten. ;) Mocht je Frinken racing bedoelen, daar kan je rustig kopen, niets mis mee, heb ik ook al gekocht.

Kan je dat dan ook onderbouwen? Want die 12,95 is de goedkoopste, en niet zoals jij doet voorkomen de bovengrens.
Ik heb een tijdje terug ergens voor weinig zo'n partij gekocht en ging twijfelen. Ik heb bijna het gehele spul daarna weer doorverkocht. Better safe then sorry.

JanssenP zei:
Dank voor de nuttige reacties allen! Het kopen van olie lijkt een beetje op de spreekwoordelijke 'door de bomen het bos niet meer zien'-situatie. Ik heb besloten om de olie die de dealer, Honda, aanraadt erin te doen. Olie is toch echt een wezenlijk bestanddeel, dus bezuinigen is niet aan de orde. (Hoewel de olie bij de Action natuurlijk wel érg goedkoop is :eek:)

Capri driver zei:

Ik wilde inderdaad zelf weer het olieniveau bijvullen. Maar wat bedoel je met 'denken aan het oliefilter'? Ik heb nog niet veel ervaring met auto's, maar ik dacht dat ik enkel olie bij hoef te vullen?

Bij voorbaat dank

oke, dacht dat je een olie wissel wilden doen.
als je bij vult, is het verstandig dezelfde olie als de garage te gebruiken.

afhankelijk van de auto gegevens, moet je om een bepaald aantal km of jaren je olie compleet verversen, dan is ook het filter aan de beurt.

Paulus0013 zei:
R-W zei:

Kan je dat dan ook onderbouwen? Want die 12,95 is de goedkoopste, en niet zoals jij doet voorkomen de bovengrens.
Ik heb een tijdje terug ergens voor weinig zo'n partij gekocht en ging twijfelen. Ik heb bijna het gehele spul daarna weer doorverkocht. Better safe then sorry.

Wat moet ik onderbouwen? Dat jij in NL minimaal €12,95 betaalt wil toch niet zeggen dat het ergens anders niet voordeliger te krijgen is? Ik koop vrij veel spul in het buitenland, scheelt vaak heel veel in vgl met NL, niet zelden meer dan de helft van de prijs hier en kennelijk is dat ook met olie zo. Dat jouw garage, laat staan Agip zelf, zegt niet voor die prijs te kunnen inkopen, zegt mij dan weer helemaal niets.

Jouw reactie is voor mij een loze reactie zonder onderbouwing, of heb je de olie ook laten testen?
Ik heb tenminste nog navraag gedaan en dus een basis voor mijn bevinding. En die bevinding zegt twijfel, omdat niemand die ergens mee weg kan nemen tot zover. Een garage zou ook wel dom zijn om enkele Euro's marge die ze makkelijk mee kunnen pakken niet te nemen, denk je niet?
Dat de prijs anders is had ik ook al geconstateerd. Spa blauw heeft ook een andere prijs dan mijn kraanwater.
Ik zou ook graag de garantie hebben dat het product in de fles ook klopt, want dat forse verschil moet immers ergens vandaan komen.

@paulus0013

Olie is in DLD stukken goedkoper.
Vergelijk maar eens de prijzen van Castrol, Mobil1, etc.
Of van Shell Helix aan de pomp.

En verkopers op ebay.de, die rotzooi verkopen, komen niet aan een waardering van 99,9%.

Hansyii zei:
@paulus0013

Olie is in DLD stukken goedkoper.
Vergelijk maar eens de prijzen van Castrol, Mobil1, etc.
Of van Shell Helix aan de pomp.

En verkopers op ebay.de, die rotzooi verkopen, komen niet aan een waardering van 99,9%.

De olie (Total Quartz 9000 5w30 ECS) voor de 207 1.6 vti heb ik ook via eBay in DLD gekocht. 10 liter voor de prijs van 2 liter in NL! Incl. verz. kosten!

En idd, de meeste verkopers zijn echte bedrijven met een super waardering. Ik kijk ook altijd even de negatieve ervaringen na. Dat zijn meestal fouten van de kopers en niet van de verkoper.

Paulus0013 zei:
Jouw reactie is voor mij een loze reactie zonder onderbouwing, of heb je de olie ook laten testen?
Ik heb tenminste nog navraag gedaan en dus een basis voor mijn bevinding. En die bevinding zegt twijfel, omdat niemand die ergens mee weg kan nemen tot zover. Een garage zou ook wel dom zijn om enkele Euro's marge die ze makkelijk mee kunnen pakken niet te nemen, denk je niet?
Dat de prijs anders is had ik ook al geconstateerd. Spa blauw heeft ook een andere prijs dan mijn kraanwater.
Ik zou ook graag de garantie hebben dat het product in de fles ook klopt, want dat forse verschil moet immers ergens vandaan komen.

Jij laat alle olie die je NL koopt wel eerst testen of krijg je bij de Shell bij iedere fles een garantiecertificaat oid? Kom op zeg... :rolleyes:
Ik heb daar gekocht en het gebruikt (in dit geval Castrol diff olie), ook onder stevige omstandigheden en dat heeft niets nadeligs opgeleverd, eerder het tegenovergestelde. Sommige items zijn nu eenmaal goedkoper in het buitenland, doet niets af aan de kwaliteit. Hoe men het doet, zoekt men maar uit maar het gaat 'maar' om een liter olie, niet om een liter goud, die vergissing wil men hier in NL nog wel eens maken. Maar ja, voor velen is internet nog steeds eng en zijn alle aanbieders maar cowboys en oplichters die de markt stuk maken.

Vorige week 5L 5w40 gekocht bij de action voor €20,- Me happy, prima olie hoor. Ik rijd een 90 pk passat TDI.

Ik test de olie ook niet nee.
Maar een fors prijsverschil moet ergens vandaan komen en verklaarbaar zijn. Als zelfs Agip zelf daar al geen concreet antwoord op geeft...
Verder is er nog het motto: 'if it sounds to good to be true,    it probably is'.
Op zich ben ik het er wel mee eens dat veel producten in Duitsland goedkoper zijn, dat is ook mijn ervaring.
En natuurlijk zal het niet direct schade opleveren, er zit immers wel degelijk olie in de verpakking en geen water.

Wat zegt jou dan dat je in NL wel 'echte' olie krijgt en wat voor een antwoord had je van Agip verwacht dan: "Ja, we rekenen in NL een vrij hoge prijs, men betaalt toch wel." of "Niet in Dld kopen hoor, stiekem is dat allemaal aangelengde olie. Maar tussen ons gezegd en gezwegen, die flessen zijn te herkennen aan de rode doppen"?
Vwb je motto, dat zou opgaan als die olie voor €1,50 per liter aangeboden werd maar dat is niet het geval. Een bedrag van rond de €8,- voor een litertje olie is nou ook weer niet zo weinig dat het ongeloofwaardig wordt.
Maar goed, als jij denkt dat je in het buitenland opgelicht wordt, koop je lekker je olie hier ergens in NL, geen probleem maar dan ook niet zeuren dat olie zo duur is.

Op mijn uit Duitsland geïmporteerd Castrol zit idd een rode dop :cry:

@meeuw, daar gaat je auto maar dan moet je ook maar niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten! ;)

meeuw zei:

Zou mij eerder zorgen maken als er geen rode dop opzat (Zit op ze beetje elke
castrol product kijk ook maar op de castrol site) :

5W-40_C3_2_L.jpg

gtx_story_packshot_180x285.jpg

cas_be_EDGE_5L_363x377.png

Maar nep olie's er tussen zou mij niks verbazen het stikt op ebay ook van de nep SKF lagers.

Robert A zei:
meeuw zei:

Maar nep olie's er tussen zou mij niks verbazen het stikt op ebay ook van de nep SKF lagers.

Uiteraard zijn er ook tussen die de boel belazeren, waar niet?

R-W zei:
Robert A zei:
meeuw zei:

Die zullen er vast en zeker wel bij zitten ja.

Gewoon bij een oliehandel kopen en niet bij particulieren. Ik zeg niet dat je dan geen risico loopt, maar het risico lijkt mij wel kleiner.

Ik heb ondertussen al 12 liter olie bij de buren gekocht.

Na effe rond te neuzen, leek deze site wel de goedkoopste te zijn voor de Total Quartz 90000:

https://shop.oil-center.de/index.php/hersteller/total/sae-5w-40/total-quartz-9000-5w-40-motorol-5w40-1x5-liter.html

Of nog ergens goedkoper?

Bedankt

cherifo zei:
Na effe rond te neuzen, leek deze site wel de goedkoopste te zijn voor de Total Quartz 90000:

Of nog ergens goedkoper?

Bedankt

Wat zijn de verzendkosten? Anders heb ik er nog wel een via eBay.

Joep83 zei:
cherifo zei:

Of nog ergens goedkoper?

Bedankt

Staan er nog wel een paar op ebay idd, die rond die prijs zitten. Verzendkosten maken dan het verschil. Bovenstaande site rekende in 2011 €11,50 voor levering tot 15kg, da's netjes maar wat de huidige prijzen zijn?

Bij de bestelling die ik had maakten de verzendkosten een heel groot verschil idd.

Was 20 euro aangetekend voor 10 liter. Kwam er nog op neer dat ik 10 liter voor de prijs van 2 in NL had.

Ik bestel regelmatig in den buitenlanden en dan zijn de verzendkosten wel iets waar je goed op moet letten, zeker als het ook nog eens van 'ver' moet komen. Heb net iets binnen uit de USA, verzendkosten $64,-, andere sites waren met diezelfde onderdelen wat goedkoper maar weer flink duurder met verzendkosten, er zaten er tussen die $199,- voor shipment vroegen zelfs. Aan de andere kant heb ik nu ook al een aantal keer 'free shipment' gehad uit de UK, dan wordt het helemaal leuk. Voorbeeldje; 11 pound incl free shipment voor een set Osram Nightguide H1 lampjes.

Osram lampjes haal ik ook uit het buitenland. Alleen zag ik ze bij onze oosterburen net iets voordeliger met verzendkosten dan in de UK zonder shipment costs.

Ook kan het soms raadzaam zijn om op ebay.de of ebay.co.uk te kijken. Vaak vind je dan meer aanbieders die ook gewoon naar NL verzenden.

Off-topic: voor CD's, DVD's en games: Play.com

Helemaal mee eens, al is het maar omdat sommige dingen niet eens in NL te krijgen zijn of tegen achterlijke tarieven. Mijn Jeep is inmiddels bijna origineel USA ;)

cherifo zei:

Of nog ergens goedkoper?

Bedankt

Inclusief verzendkosten kom je op ongeveer hetzelfde uit als carok.nl. Heb dus ook via die laatste besteld; snelle verzending en in goede orde ontvangen.

Joep83 zei:
cherifo zei:

Of nog ergens goedkoper?

Bedankt

Hier zijn de verzendingskosten 11,50 EURO

Bofkont zei:
https://dekruiberg.nl/

Vrij goedkoop, alleen de webshop is momenteel helaas ofline(n)

Ik kan op deze site, maar kvind deze niet " Total Quartz 90000" :confused:

Robert A zei:
R-W zei:
Robert A zei:
meeuw zei:

Die zullen er vast en zeker wel bij zitten ja.

Beste Mensen,

Ik heb deze week 2 flessen Castrol Edge 5W30 gekocht bij CarOK.nl.
Binnen twee dagen in huis; klasse!

Om even terug te komen op de opmerkingen over mogelijke oplichting: ik maak me een beetje zorgen dat het prijsverschil met een Halfords / Brezan etc. zó groot is (20 Euro!). Hoe doen ze dat?
Of loop ik het risico dat het een afgekeurde partij is, of toch imitiatie ofzo? Aan de flessen zelf zie ik in elk geval niets verdachts.

Vriendelijke groet,
Bas
PS: ja, je mag me een zeurpot vinden: is het een keer goedkoop genoeg, is het wéér niet goed      :D

Beste Hansyii,
Dankje voor de tip, had ik nog niet gevonden.
Ik ga het doornemen, en kom bij dat topic ook nog bij je terug met een meer technische Audi vraag    :)
Vr.gr. Bas

Aanvulling: hieronder staat wat Castrol's klantenservice zegt over de risico's van websites met (veel) goedkopere olie;
ik had hen via het contactformulier op Castrol.NL vorige week een vraag hierover gesteld.

"Beste Bas,
U moet heel voorzichtig zijn.
Het kan hier ook om grijze import gaan, de kwaliteit van de product kunnen wij in dit geval niet verzekeren.
Brezan en Halfords zijn onze directe klanten. Wanneer u de producten hier koopt kan ik u verzekeren dat het om echte Castrol-producten gaat.
Met vriendelijke groet / Cordialement / Kind Regards,
[edit: naam weggehaald]
BENE Customer Service Representative
BP European Business Service Centre"

Natuurlijk snap ik ook wel dat Castrol er een groot belang bij heeft om hun vaste verkoopkanalen/dealers te beschermen. Dus iedereen moet zelf maar beoordelen hoeveel waarde men aan dit advies hecht.

Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
Vriendelijke groeten,
Bas

Terug
Bovenaan