Motorolie Astra K Sports Tourer 1.4T 2016 (5W30 vs 0W20)?

Dan 3751622

Startmotor
Beste forumleden,

Ik heb laatst een Opel Astra Sport Tourer uit 2016 (nov) gekocht, 1.4T, Benzine. Heerlijke auto om te rijden en ben er blij mee.
Zag laatst dat de resterende motorolie op 12% zat en dat triggerde mij om dit na te vragen bij de dealer. Die gaf aan dat na de beurt deze niet gereset was en dat heb ik laten doen. Dus dat is OK.

Ik heb wel een vraag over de motorolie. Op het net lees ik veel dat hier 5W30 Dexos 1 gen 2 in moet.

Bij de dealer heb ik mondeling maar ook per mail gevraagd naar welke motorolie erin zit. 5W30 werd gezegd. Ook op locatie gaven ze aan dat als er bijgevuld dient te worden ik 5W30 Future kon gebruiken. Dus dat is conform hetgeen ik eerder heb gelezen, etc.

Ik heb toen ik op locatie was, een foto laten maken van de factuur/bon van de afleverbeurt. Thuis zag ik dat er 4L 0W20FIRST - 0W20 Quartz ineo x.first stond bij de motorolie. Is deze olie wel goed? Als ik google, dan lees ik dat dit olie is voor de PSA familie en ik twijfel of hier dan wel de goede olie in is gegaan.

Is deze olie ok en wat kan ik doen? Verder is dit dus anders dan werd er mondeling/schriftelijk is gezegd.

Voor een Astra K is 0W20 de juiste olie, in de Astra J gaat wel 5W30.

Ik dacht te hebben gelezen dat de 0W20 een goede motorolie voor de Astra K vanaf bouwjaar 2018 en hiervoor 5W30, Klopt dat? Mijn astra K is van november 2016.

Ook op de dop van het motorblok staat 5W30. Ik heb alleen begrepen dat dexos 1 gen 2 hiervoor gebruikt dient te worden.

De 0W20 zag ik op de bon en ik vraag me af of dat kwaad kan voor deze motor..

Als er op de dop 5W30 staat mag je er van uitgaan dat er 5W30 in moet.
Vaak staat er ook in het boekje van de auto wat er in mag en bij welke omstandig heden.

Als er op de dop 5W30 staat mag je er van uitgaan dat er 5W30 in moet.
Vaak staat er ook in het boekje van de auto wat er in mag en bij welke omstandig heden.
Dat kan nog wel eens veranderen indien bepaalde oliën op het moment van het monteren van de dop (met een aanduiding) nog niet leverbaar waren.

Hallo, 2 dingen:

1. er is een interne memo (of hoe zo'n ding ook heet) geweest bij Opel/GM dat voor onder andere dit motorblok de olie vervangen moet worden voor 0W20 in plaats van 5W30. Dit is inmiddels een jaar of 3 geleden geweest.

2. Ik nodig je uit om naast het Autoweek forum ook via Facebook lid te worden van Astra K Forum NL. Naast gezelligheid worden hier veel technische vraagstukken besproken. Er zijn zo'n 1000 Astra K bezitters, waaronder veel technici.

Hallo, 2 dingen:

1. er is een interne memo (of hoe zo'n ding ook heet) geweest bij Opel/GM dat voor onder andere dit motorblok de olie vervangen moet worden voor 0W20 in plaats van 5W30. Dit is inmiddels een jaar of 3 geleden geweest.

2. Ik nodig je uit om naast het Autoweek forum ook via Facebook lid te worden van Astra K Forum NL. Naast gezelligheid worden hier veel technische vraagstukken besproken. Er zijn zo'n 1000 Astra K bezitters, waaronder veel technici.
Volgens mij is dat een service bulletin. Op het net las ik over Tsb3319. Daarin stond dat er dexos 1 gen 2 ipv dexos 2 gebruikt moest worden. Maar dat was van 2017 dacht ik. Heb jij een verwijzing naar die van 3 jaar geleden? Wellicht is er inderdaad wat veranderd.

Ik denk dat we over hetzelfde hebben. De eerste keer dat ik er over las was 3 jaar geleden, maar het kan natuurlijk al een bulletin zijn van 6 jaar geleden.
Anyhow, advies is dus 0W20..

Terug
Bovenaan