Motorolie afzuigen zonder oliefilter vv.

A

Anoniem

Guest
Bij een motorolie hanteren ze soms 10, 15, 20 en soms 25/30K alvorens motorolie te wisselen.

Hoe zit dat met een oliefilter? Kan ik niet de motorolie alleen maar af zuigen met een slangetje en opnieuw motorolie bijvullen en pas bij een 2e beurt oliefilter wisselen?
 
Het kan nog goedkoper, moet je het andersom doen.
Alleen het oliefilter verwisselen en de olie laten zitten.
 
Beste is niks aan de olie te doen , alleen bijvullen als het peil te laag wordt.
Op verjaardagen hoorde je voorheen nogal eens dat olie wel 100000 km mee kan zonder verversen, dit proefondervindelijk bewezen door een vage oom/neef, of een hoernalist van een populistische krant.Zelf heb ik met mijn voorlaatste auto in 6 jaar 122000 km gereden en daarin 2 x olie ververst met filter, elke keer na 50.000 km...geen centje pijn.
Wel de olie vervangen en dan besparen op een filtertje van pakweg 8€ is nogal debiel te noemen.
 
Kijk eens op de sloop naar een paar liter gebruikte olie. Er staan vast wel auto's waarvan de olie recent vervangen is.
 
Zoek en rijke suikertante zei:
Bij een motorolie hanteren ze soms 10, 15, 20 en soms 25/30K alvorens motorolie te wisselen.

.... of een vastgestelde maximale termijn als die eerder bereikt wordt als een kilometerstand, als je even goed kijkt staat dat er ook wel duidelijk bij vermeld in de boekjes.

Olie in het motorblok is niet alleen aan vervuiling onderhevig maar ook aan veroudering.
En inderdaad, je kunt overal op bezuinigen en het onderhoud wel uitstellen tot (soms ver) voorbij de geadviseerde intervallen.
Maar die geadviseerde intervallen zijn tegenwoordig al vrij ruim gesteld, en de modernere motoren zijn een stuk gevoeliger geworden voor vervuiling dankzij milieumaatregelen en sterk verfijnde technieken.
Mijn advies is om dat soort bezuinigingen enkel te doen bij een auto die je toch al binnen afzienbare tijd weg wilt doen, dan schuif je het (meestal duurdere) achterstallige onderhoud gewoon door naar de volgende eigenaar i.p.v. naar je eigen portemonnee in de toekomst.

Wat betreft het oliefilter.... het zijn wegwerpartikelen die de motorolie vrij houden van grove vervuiling, het zijn dingen van een paar euro en simpel te vervangen.
Zou je zelf een vervuild wegwerp stofmasker voor de 2e ronde weer opnieuw gaan gebruiken of pak je dan toch maar liever een schoon en fris exemplaar??
 
Ow ja, nog even een tip:
In het carter van de motor zit een aftapplug, als je die eruit draait dan stroomt de olie er gewoon uit... je hoeft dus niet met een slangetje te gaan prutsen om de olie uit de motor te zuigen.
Wel even een teiltje gaan gebruiken om de olie netjes op te vangen, het geeft anders zo'n smeerbende op de stoep.
;)
 
Een oliefilter kost haast niks, het oliefilter zorgt dat grove vervuiling opgevangen wordt. Bij olie verversen moet je de carterplug losdraaien, bezuinig dan ook zeker niet op het afdichtringetje. Afzuigen zonder oliefilter vervanging is duidelijk verkeerde zuinigheid die op termijn hele grote kosten kan opleveren.
 
Volgens mij wil ts olie wisselen op de stoep met een pompje en het filter laten zitten om een knoeipartij te voorkomen.

Catastrofale motorschade door het niet vervangen van het filter lijkt me sterk, maar zo'n ding zit er niet voor niets op.
 
Opzuigen is niet slim, juist de onderste drab met roetrestanten blijft dan zitten. Ook moet je niet verwachten dat opzuigen simpel zonder knoeipartij gaat.

Ik zou toch voor normaal aftappen gaan en niet voor verkeerd bezuinigen. En een filter vervangen ook meteen (laten) doen.
 
Ik kan me herinneren dat (vele vele jaren geleden) dit gebruikelijk was bij Mercedes :)
@kees
ik had inderdaad zo'n oom. Had een geweldige hoge functie bij een bekend groot bedrijf maar gaf niets om status of duurdoenerij: je zag 'm buiten werktijd altijd in ouwe kleren, hij kocht altijd een nieuwe auto waar ie zo'n 20 jaar mee reed en werkelijk: er werd vrijwel nooit wat aan onderhoud gedaan laat staan beurten; werd ook nooit gewassen en de achterbank was voor de honden....Ik kan me herinneren dat ie een Opel Vectra had, later een Mercedes C-klasse, beide diesel, en bij beide nooit olie ververst, gewoon steeds bijgevuld. Vorig jaar na z'n overlijden (hij is 85 geworden) is de C-klasse voor €400 verkocht :)
 
Ik ben zelf uitermate sceptisch t.a.v. noodzakelijk en nuttig onderhoud , doe alles ook zelf en olie + filter deed ik gemiddeld om de 40000 km bij diesels.
Momenteel rij ik een LPG wagentje met een enorm onderhoudshiaat van een jaar of 10 en zolang de peilstok niet pikzwart is, gaat er geen nieuwe olie op...
Het ding rijdt ondanks de 275000 km op de klok zo goed , dat ik dat wel aandurf.
Distributie pas wel gedaan, daarmee kan je wel lelijk op de koffie komen..
 
Kees 9379262 zei:
Momenteel rij ik een LPG wagentje met een enorm onderhoudshiaat van een jaar of 10 en zolang de peilstok niet pikzwart is, gaat er geen nieuwe olie op...

Zolang je maar enkel lpg blijft stoken zal die peilstok ook niet zwart gaan worden, dat is een vrij bekend gegeven.... wil echter niet zeggen dat de kwaliteit van de aanwezige olie dan ook als nieuw blijft, beschermende dopes in de olie kunnen zelfs eerder afgebroken worden door de hogere verbrandingstemperatuur van lpg.
 
@Janneman: Bij o.a. bepaalde BMW's en veel scheepsmotoren is het standaard om via de oliepijlstok de olie af te zuigen. De drab zuig je wel mee.
 
Pietzoveel zei:
@Janneman: Bij o.a. bepaalde BMW's en veel scheepsmotoren is het standaard om via de oliepijlstok de olie af te zuigen. De drab zuig je wel mee.

Als het ontwerp daarvoor gemaakr is prima.
Bij TS leest het toch meer alsof hij voor op straat wil gaan staan kliederen.
 
Zo heftig is het kliederen nu ook weer niet.

Je rijdt de auto (met warme motor) op een stuk bouwzeil, schuift de verversschaal er onder (https://www.hbm-machines.com/producten/automotive/reinigen-en-onderhoud/olie-opvangsystemen/hbm-olie-opvangbak-16-liter) en tapt de olie af. Even bij het filter losschroeven opletten dat er nog een plons olie uit dat filter komt en denk aan je veiligheid als je de auto op een krik/steun wil zetten.
Die paar honderd kilo op je borstkas kan erg pijnlijk zijn.

Afdichtringetje vervangen, plug terug, filter (met ingevette rubber afdichtring) terug en olie in het blok gooien.

Het lukt mij zonder een enkel druppeltje op het bouwzeil.



Neem wel echte olie en geen doehetzelf-prut, de kwaliteit van olie verbetert nog steeds ieder jaar en er zijn genoeg auto's waarbij de garantie vervalt als je er namaakolie in gooit.
 
Dan rijst bij de geinteresseerde lezer wat hier met namaakolie wordt bedoeld....
Vroeger gooide ik er Hema olie in omdat ik ergens had gehoord dat dezelfde olie ergens anders voor 4x de prijs werd verkocht... en sinds de A. C. Tion bestaat olie uit de schappen van deze nering.
Nooit ook maar 1 probleem gehad met de kwaliteit der olie.
Alle auto's gingen weg of naar de sloop met nog prima motoren.
 
Gaan we weer hoor. Ik heb nog nooit geen problemen gehad, dus het is prima!
Dat jij geen problemen hebt gehad, wil niet zeggen dat het goed is. Er zijn auto's waar het heel belangrijk is, en als je er niet de specifieke olie in gooit, lopen ze gewoon kapot. (bepaalde VW modellen, sommige Peugeot's hebben er ook last van, en nog wel wat meer auto's) Dat is gewoon feit.
Daarbij, olie pas vervangen als hij zwart is, in een LPG motor? Dan rijd je echt een ton oid met die olie. Dan zijn een hele hoop van de werkzame stoffen al lang niet meer werkzaam.

A.C tion. :rolleyes: Op de borrelpraat hoor je zo veel onzin. Gaan we dat nu allemaal geloven? Er zit gewoon kwaliteitsverschil in olie, zo simpel is het. Het prijsverschil komt ergens vandaan.

En nogmaals, dat jou motor het lang volgehouden heeft op waardeloze olie, en achterlijk lange vervangingstermijnen, wil niet zeggen dat dat bij alle auto's zo is. Dat is jou ervaring, met misschien een paar auto's? Er rijden nu zo ongeveer een biljoen auto's rond. Jou ervaring met misschien een paar auto's zegt helemaal niets.
Gedegen onderzoek word gedaan met tientallen motoren, dan kan je pas een betrouwbaar resultaat krijgen. Maar nee, jou ervaring is natuurlijk beter of net zo goed als onderzoek van specialisten.

Een paar tientjes besparen, en de gezondheid van je motor riskeren is gewoon dom. Wat zijn die paar tientjes nou op de rest van de onkosten? Helemaal niets. En als je motor kapot loopt, krijg je pas echte kosten. (tenzij je misschien knakenbakken rijd, wat Kees wel zal doen)
 
HAP
8 keer gewijzigd? Dan moest je wel heel diep nadenken over deze schrijfsels....

Ps, ik berij inderdaad vehikels waarbij de olie absoluut niet kritisch is.....
 
Kees 9379262 zei:
Goed argument! Ga je nu net doen alsof dat niet jou mening is, en je mij beet hebt? o_O Pipo.

Wat boeit het jou hoe vaak ik mijn reactie gewijzigd heb? Aan de inhoud is niets veranderd.

Als je goedkope zooi rijd maakt het niet zo veel uit nee. Voor de andere 90% zeker wel.
 
Je kunt ook je filter verwijderen. Dan hoef je die nooit meer te verversen. Hierdoor krijg je meer oliedruk en worden je motoronderdelen gepolijst door metaalfragmenten. De levensduur wordt iets ingekort, echter kan je dan wel op een sneller termijn de binnenkant van je motor bewonderen.

Maar even serieus, voor een oude barrel zou ik er ook niet te kritisch naar kijken. Als je om je auto geeft en wilt dat die lang meegaat: gewoon goed onderhoud plegen. Gewoon elk jaar het liefst via de carterplug afnemen. En een fatsoenlijke merk (liefst OEM) filter.
 
Kun je wel denken, toch is het zo dat ik één keer problemen heb gehad met een DSG versnellingsbak, ze hadden een aftermarket filter geinstalleerd waardoor er bijgeluiden waren ontstaan in de versnellingsbak. Nadat de originele filter werd gemonteerd was het opgelost.

Maar zelf weten hoor, maakt mij niks uit wat een ander doet :)
 
Er zijn vast wel versnellingsbakken die kapot gaan of problemen krijgen met verkeerde of slechte olie, maar een filtertje?
Over iets laten doen, dat kan bij mij niet, want ik slof alles zelf bij.....heb in 45 jaar me zelf eigenlijk nooit verkeken op al dan niet noodzakelijke dingen.
Aangeboren technisch inzicht.
 
Kees 9379262 zei:
Er zijn vast wel versnellingsbakken die kapot gaan of problemen krijgen met verkeerde of slechte olie, maar een filtertje?
Over iets laten doen, dat kan bij mij niet, want ik slof alles zelf bij.....heb in 45 jaar me zelf eigenlijk nooit verkeken op al dan niet noodzakelijke dingen.
Aangeboren technisch inzicht.
Als een filter andere specificaties heeft, kan hij meer of minder weerstand hebben waardoor de oliedruk veranderd. Net iets waar een dsg (of elke andere automaatbak) gevoelig voor is.
Gek dat jij dat niet weet met je aangeboren technische inzicht. :rolleyes:
 
Vroegah lag het niet zo nauw, dat klopt. Echter zijn de toleranties bij nieuwere technieken wat nauwer. Als je al je leven lang aan "simpele" techniek sleutelt, tja dan snap ik dat je nooit problemen hebt gehad.
 
Zonde van m'n tijd.....
Overigens is er natuurlijk wel degelijk rotzooi in de handel, maar hoeveel kan je verdienen met ondeugdelijke filters....
Als ik me al het hoofd moet gaan breken over oliefilters, waar houdt het op?
 
Kees 9379262 zei:
Zonde van m'n tijd.....
Overigens is er natuurlijk wel degelijk rotzooi in de handel, maar hoeveel kan je verdienen met ondeugdelijke filters....
Als ik me al het hoofd moet gaan breken over oliefilters, waar houdt het op?

Er zijn ook ondeugdelijke ventieldopjes in de handel.
 
Pietzoveel zei:
Remblokjes van een sloperij?

Vroeger, toen ik nog wel eens op sloperijen kwam, voor iets anders, zag ik wel eens wrakken met vrijwel nieuwe remblokken, die nam ik dan gewoon mee inderdaad.
Veel makkelijker kon je het niet verdienen.
 
Kees 9379262 zei:
Pietzoveel zei:
Remblokjes van een sloperij?

Vroeger, toen ik nog wel eens op sloperijen kwam, voor iets anders, zag ik wel eens wrakken met vrijwel nieuwe remblokken, die nam ik dan gewoon mee inderdaad.
Veel makkelijker kon je het niet verdienen.

Lekker slim, die zijn mooi ingelopen op je schijven. En nieuwe blokjes zijn heeel erg duur.
Ik weet niet wat voor sjomp jij rijdt maar ik zit liever niet bij je in als ik jouw teksten zo lees.
 
Kees 9379262 zei:
Vroeger, toen ik nog wel eens op sloperijen kwam, voor iets anders, zag ik wel eens wrakken met vrijwel nieuwe remblokken, die nam ik dan gewoon mee inderdaad.
Veel makkelijker kon je het niet verdienen.
Zonder te betalen bedoel je dan?
 
Remmen van de sloop halen die heb ik nog niet eerder gehoord :)

Als ik sleutel voor iemand anders krijg ik ook weleens de vraag: is dat nou nodig? Maar als ik dan uitleg dat ik A-merk onderdelen gebruik die de dealer ook gebruikt en die onderdelen zijn niet eens veel duurder als je slim winkelt en je dan zeker weet dat het goed is dan snapt men dat ook altijd wel.

Helemaal met het oplossen van storingen of voorkomen van storingen, je moet toch een goede basis hebben?
 
haarr zei:
Kees 9379262 zei:
Pietzoveel zei:
Remblokjes van een sloperij?

Vroeger, toen ik nog wel eens op sloperijen kwam, voor iets anders, zag ik wel eens wrakken met vrijwel nieuwe remblokken, die nam ik dan gewoon mee inderdaad.
Veel makkelijker kon je het niet verdienen.

Lekker slim, die zijn mooi ingelopen op je schijven. En nieuwe blokjes zijn heeel erg duur.
Ik weet niet wat voor sjomp jij rijdt maar ik zit liever niet bij je in als ik jouw teksten zo lees.

In de tijd dat ik dat deed waren remblokken inderdaad vrij prijzig....
Overigens, ALS je het zelf ooit gedaan hebt, dan weet je dat dat borrelpraat is, na 3x remmen merk je er amper meer iets van, een nieuw blok moet ook ingeremd worden...
Ik kom tegenwoordig eigenlijk nooit meer op een sloop, online bestellen van (waarschijnlijk) imitatiespul is amper duurder dan de sloop en zoveel comfortabeler (ik ben 69, heel erg fit , maar soms gewoon geen zin meer)
 
Zou toch mooi zijn als onze lokale sloperij gratis remblokjes voor mijn auto heeft, ik acht de kans klein....

5dm4bkAm.jpg


Maar goed, besparen op remmerij en banden is sowieso het slechtste wat je kan doen.
 
Dat is kenmerkend voor de kokerblik van veel lui op een forum als dit.
Er zijn zooo veel dingen die slechter kan doen.
 
Als je over andere dingen spreekt dan een auto, dan heb je gelijk. Toevallig heet dit forum autoweek.

Een persoon met jouw mindset houdt het hier sowieso nooit lang vol. Vraag me af wat je hier eigenlijk doet, want blijkbaar staat niets jou aan wat men hier zegt binnen jouw bubbeltje.
 
Kees 9379262 zei:
Pietzoveel zei:
Remblokjes van een sloperij?

Vroeger, toen ik nog wel eens op sloperijen kwam, voor iets anders, zag ik wel eens wrakken met vrijwel nieuwe remblokken, die nam ik dan gewoon mee inderdaad.
Veel makkelijker kon je het niet verdienen.
Ik kan me die tijd nog goed herinneren, remblokken werden destijds ook wel het nieuwe goud genoemd.
 
Dakloos zei:
Kees 9379262 zei:
Pietzoveel zei:
Remblokjes van een sloperij?

Vroeger, toen ik nog wel eens op sloperijen kwam, voor iets anders, zag ik wel eens wrakken met vrijwel nieuwe remblokken, die nam ik dan gewoon mee inderdaad.
Veel makkelijker kon je het niet verdienen.
Ik kan me die tijd nog goed herinneren, remblokken werden destijds ook wel het nieuwe goud genoemd.

Ja dat heb ik ook wel gedaan. Even mee over een grove steen of tegel heen om de groeven eruit te halen en dan waren ze prima.
 
Misschien is proefritje maken met auto van een autobedrijf en dan de motorolie omwisselen ook wel een optie....
 
Terug
Bovenaan