Motorblok na 115.000 km al kapot?

Danny 1082405

Startmotor
Hoi,

Ik had een vraagje over mijn Citroen DS3 gezien ik er zelf niet veel kennis van heb. Mijn auto is sinds kort 10 jaar en met 115.000 km op de teller. Vandaag stond de apk en onderhoudsbeurd gepland.

Nu kreeg ik te horen dat de distributieriem vervangen moest worden. Dat is uiteraard logisch. Vervolgens kreeg een belletje dat de nokken van de motorblok scheef stonden en dat de motorblok dus vervangen moest worden.

Is het normaal dat een motorblok nu al afgeschreven is? Ondanks dat de auto elk jaar (op vorig jaar na) een grote onderhoudsbeurd heeft gehad? Er is normaal met de auto gereden zonder een schade verleden.
 
Citroën had niet de beste blokken: 1.2 Puretech, 1.6 THP. Maar wat bedoelt men met 'nokken scheef'? Als ie gewoon liep zonder gekke geluiden dan vind ik het vreemd dat ie nu ineens kapot zou zijn. Het kan hoogstens zo zijn dat er veel meer vervangen moet worden dan verwacht.
 
Of een foutje bij de montage, waardoor alsnog alles kapot is gelopen? Heb je rechtsbijstand? Die anders verzoeken om een technische expertise te laten uitvoeren.
 
Zouden ze bedoelen dat de timing niet meer klopt?
Wat door Barri en Piet wordt gezegd, als hij goed liep en nu is het ineens mis, had je dat al gemerkt toch?
Als het door het vervangen van de riem nu mis is, ligt dat bij de garage. Nokkenas wordt aangedreven door de distributieriem, dus als je geen problemen ervoer, lijkt het eerder een fout van de garage?
 
Ze wouden dus de riem vervangen maar ze zagen voordat ze aan de gang gingen dat iets in het motorblok scheef zat wat onder andere de nokken beschadigd. Lang verhaal kort: de motor breekt zichzelf blijkbaar langzaam af.

Ik heb nooit iets aan de auto gemerkt, de motor liep altijd goed, geen gek geluid uit de motor naar mijn kennis. Alleen dat de uitlaat soms iets meer geluid maakt dan hoort. Mijn vorige garage was daar jaren geleden van op de hoogte en zei dat het niets geks was.

Ik ben helaas niet rechtsbijstand verzekerd. Misschien toch maar eens overwegen voor in de toekomst.
 
Hebben ze er foto's van? Want ik zou niet zomaar akkoord gaan met dit bericht en er toch een expert of andere garage naar laten kijken.
 
Zojuist auto opgehaald en dit is dus de conclusie van de garage; "distributieriem is helemaal naar links verschoven, dit komt door teveel spelling op de krukas. Gevaar dat de distributiestriem er af loopt met gevaar op gevolgschade aan het motorblok". Dit schijnt alleen te verhelpen zijn middels revisie van de motor.

Zag zojuist ook het volgende op Kassa: https://www.bnnvara.nl/kassa/artike...-probleemmotor-van-peugeot-citroen-ds-en-opel

Mijn motorblok is ook 1.2l met 3 cilinder. Nu weet ik alleen niet of ik ook dat type motor heb. Ik kreeg het niet voor elkaar te achterhalen welke type motorblok erin zit. Denk toch maar eens contact op te nemen met Kassa.
 
Tijd voor een second opinon lijkt me, en dan niet van Kassa...
En als het even kan niet meer mee rijden...
 
Eerst waren het de nokkenassen en nu opeens de krukas, dat zijn wel twee compleet verschillende zaken alhoewel ze wel met elkaar te maken hebben. De nokkenassen zitten aan de bovenkant van je motor en bedienen de kleppen van de cilinderkop. De krukas zit orderin de motor en is het gedeelte dat begint te draaien wanneer de zuigers in de cilinders op en neer gaan en deze krukas drijft de versnellingsbak aan welke op zijn beurt de wielen laten draaien. De krukas drijft aan de andere kant ook de distributieriem aan, en de distributieriem drijft de nokkenassen aan zodat de kleppen precies op het juiste moment werken. Wanneer de kleppen niet op tijd staan, kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan met een hele hoop schade tot gevolg. Wanneer de distributieriem dus te slap komt te staan wegens speling ergens in het systeem gaat 'ie van tijd af met de bovengenoemde schade als gevolg. Er zitten ook diverse spanrollen op zo'n distributieriem die het hele systeem strak op de plaats houden, ik zou eerder vermoeden dat die spanrollen niet helemaal goed meer werken want ik denk dat speling op de krukas wel echt merkbaar zou moeten zijn tijdens het rijden, vooral wanneer er zo veel speling op zit dat de spanrollen de distributieriem niet meer op z'n plek kan houden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input! Ja over de telefoon werden de nokken benoemd omdat ook die niet meer deugden. Als eindconclusie in het rapport was de krukas het grote probleem. Mogelijk staat het dus inderdaad met elkaar in verband.

Volgende week breng ik hem naar een garage op advies van via via. Die garage gaat ook eens naar het motorblok kijken. Ik zal hem dan vragen of het probleem mogelijk bij de spanrol kan liggen.
 
Ik zou ook verwachten dat je een significante speling op de krukas wel merkt aan de gedrag van de motor. Als het de spanrollen zijn, dan is er met het blok zelf niks mis zou ik zeggen.
Goed dat je 'm ook ergens anders laat checken.
 
Mja, of je het merkt....in principe, elk jaar netjes olie wisselen en altijd netjes warm gereden zou dit niet mogen voorkomen. Dat vooropgesteld. Ik weet ook niet of meneer de auto al vanaf nieuw heeft, dan zou je wellicht ook kunnen beargumenteren dat het verslijten er langzaam in is geslopen.

Wat is dan nu stuk, een krukas die breekt merk je uiteraaard per direct. Zijn het de lagers van de krukas zelf, is dit inderdaad een olie distributieriem draaier....dan rest de vraag is de riem ook netjes gecontroleerd elke onderhoudsbeurt. Is het nu dan een stukje riem dat een verstopping in een oliekanaal heeft veroorzaakt?
Hoe ziet de riem eruit die nu uit de motor is gekomen, heb je daar een foto van? Want als daar al stukjes van missen dan is het goed mogelijk dat die minimaal in het carter en de oliezeef zijn gedwarreld.

Laten we wel wezen....probleemmotor. Valt eigenlijk wel mee, het is een heel klein stukje extra onderhoud dat bij deze motor uitgevoerd zou moeten worden waardoor het hele "probleem" is opgelost. Dat wil de gemiddelde consument eigenlijk ook niet. Hence waarom een EV toch ook wel populair aan het worden is...geen onderhoud, afschrijven tot 200.000 km en een nieuwe kopen. Geen zorgen om je accu of wat ook. Problemen voor de 4e eigenaar en niet voor de 1e. Net als vroeger eigenlijk.
 
We hebben hetzelfde gehad met onze 208 1.2 motor. 4 jaar oud, 80000 km gereden en de motor moest idd ook vervangen worden. €3500 voor een nieuwe motor ex montage kosten (altijd in onderhoud geweest bij de Peugeot dealer)). Pissige brief gestuurd naar de dealer en importeur. Eigenlijk tegen beter weten in. Maar uiteindelijk is de motor vergoed en moesten wij alleen de montage kosten betalen.
 
Laten we wel wezen....probleemmotor. Valt eigenlijk wel mee, het is een heel klein stukje extra onderhoud dat bij deze motor uitgevoerd zou moeten worden waardoor het hele "probleem" is opgelost. Dat wil de gemiddelde consument eigenlijk ook niet. Hence waarom een EV toch ook wel populair aan het worden is...geen onderhoud, afschrijven tot 200.000 km en een nieuwe kopen. Geen zorgen om je accu of wat ook. Problemen voor de 4e eigenaar en niet voor de 1e. Net als vroeger eigenlijk.
Dus jij vind het ruim binnen de gemiddelde riemvervanging volledig schoonmaken van een oliepomp en carter (en oliekanalen als het daar ook zit) inc de rembekrachtiging + het risico van voortijdig knappen omdat de distributieriem desintegreert met een kostenplaatje dat 2x zo hoog ligt als een normale distributieriem en je het risico blijft houden op voortijdig knappen en olieverbruiksproblemen + bewezen risico van oliegebrek een "klein beetje extra onderhoud" ?

Ik denk dat je je even beter moet inlezen op hoeveel problemen door die ontwerpfout komen, ook al heb je alles netjes bij de dealer en volgens het boekje laten onderhouden.

Je merkt vooraf niks of nauwelijks iets van die problemen, hooguit een sporadisch olielampje dat niet blijft branden maar hooguit een keer knippert (en dan is het al vergaand).

En het voorbeeld van de topicstarter kan ook van dit probleem een gevolg zijn geweest. Mits het hetzelfde 1.2 puretech blok is.

Dusja, om de vraag van de topicstarter te beantwoorden: Ja het kan, bij zo'n 1.2 puretech voorkomen dat het blok moet worden vervangen op 115k. km Er zijn voorbeelden te vinden van 60 - 80k km waar een motorvervanging of revisie de enige oplossing was.
 
Dus jij vind het ruim binnen de gemiddelde riemvervanging volledig schoonmaken van een oliepomp en carter (en oliekanalen als het daar ook zit) inc de rembekrachtiging + het risico van voortijdig knappen omdat de distributieriem desintegreert met een kostenplaatje dat 2x zo hoog ligt als een normale distributieriem en je het risico blijft houden op voortijdig knappen en olieverbruiksproblemen + bewezen risico van oliegebrek een "klein beetje extra onderhoud" ?

Ik denk dat je je even beter moet inlezen op hoeveel problemen door die ontwerpfout komen, ook al heb je alles netjes bij de dealer en volgens het boekje laten onderhouden.

Je merkt vooraf niks of nauwelijks iets van die problemen, hooguit een sporadisch olielampje dat niet blijft branden maar hooguit een keer knippert (en dan is het al vergaand).

En het voorbeeld van de topicstarter kan ook van dit probleem een gevolg zijn geweest. Mits het hetzelfde 1.2 puretech blok is.

Dusja, om de vraag van de topicstarter te beantwoorden: Ja het kan, bij zo'n 1.2 puretech voorkomen dat het blok moet worden vervangen op 115k. km Er zijn voorbeelden te vinden van 60 - 80k km waar een motorvervanging of revisie de enige oplossing was.

Ja dat vind ik. Staat er toch? Kost me 1 uurtje dus pfff wat een werk. Als je het tot dat punt hebt laten komen is het eerste voorschrift in onderhoud al niet gevolgd.

Tsja, ik weet het, ik heb er een aangeraden aan iemand ondanks de problemen. Hebben ze het allemaal, nee...zijn het er teveel ja...is het een Toyota nee ook niet.
Dus ja....het is allemaal slecht sorry het is een moderne auto. Als je een betrouwbare moderne auto wilt moet je een EV kopen of een Toyota.

En anders kom ik er zelf achter.....er staat geregeld zo'n ding hier op mijn oprit, dus als het een keertje boem zegt is de enige die daar last van heeft ikzelf.

Om daar aan toe te voegen, ik heb het nog overwegen om zo'n probleemhok te kopen die een nieuwe motor nodig had....scheelde gewoon ff een koele 8000 euro in waarde.
 
Laatst bewerkt:
^^ dat extra uurtje kost een klant in een werkplaats tegenwoordig gewoon 100 euro. Op het bedrag ter vervanging van een motorblok natuurlijk een schijntje.. maar als er al voor een rekening van 1000 euro gebeld is, voor een jaarbeurt en APK bijvoorbeeld, dan is die 100 euro extra toch geen gering deel van de te betalen kosten.

Wát is preventie je dan waard?
Hoe goed kan de serviceadviseur dit uitleggen/overbrengen aan de niet wetende klant?
 
Is ook, maar goed even los van wat veel kost moet je het op een andere manier bekijken.

Ik vind een Puretech in de basis niks slechter dan een TCe of een TSI of een ecoboost, het is gewoon gevoelige techniek. Dan is eigenlijk zo'n relatief simpele puretech die 1 klein foutje bezit een best verstandige keuze.

En ja oke ik ben het met je eens, overigens met iedereen hier er zit een ontwerpfout in het blok maar die wordt enorm uitvergroot met onderhoud. Ga je dat aan de klant overbrengen? Nee ga ik niet van uit. Is dat ook een probleem ja. Is onderhoud duur ja is het ook, maar als je het niet betaalt dan loopt de monteur ook weg uit de garage.

Nogmaals ik ga er achter komen, 1 zwaluw maakt geen zomer maar tot nog toe doen de psa "probleem motoren" het hier prima.
 
Tsja...
Ford/Saab/Matra had vroeger de bekende V4 motoren, en daar zijn er ook forse aantallen van geproduceerd.
Die dingen waren allemaal voorzien van een tandwieldistributie, en om het gierende geluid van die tandwielen te minimaliseren werden daar tandwielen gebruikt met een kunststof tandkrans of zelfs volkunststof tandwielen.
Daar lieten de tandjes na verloop van een paar jaar oliebad ook wel eens los en verzamelde al die rommel zich vervolgens rondom de oliezeef, met de nodige gevolgen voor de smering van de motor.
Een ervaren monteur hield tijdens de (toen nog zeer regelmatige) oliewissels bij die blokken een zeef onder de aftapplug van het carter, en als de monteur in die zeef wat roodbruine of groene kunststof snippertjes vond dan kreeg de eigenaar het dringende advies om gelijk die tandwielen even te vervangen ter voorkoming van een in de soep gedraaide motor.

Dus eigenlijk is er nog weinig veranderd na ruim 50 jaar, het grootste verschil is dat dankzij die voorgeschreven idioot lange onderhoudsintervallen van de moderne motoren de inwendige mankementjes vaak (veel) te laat worden opgemerkt terwijl ze vroeger nog wel tijdig ontdekt werden.
 
Als je het tot dat punt hebt laten komen is het eerste voorschrift in onderhoud al niet gevolgd.
Het probleem is dat het dus ook regelmatig voorkomt met het juiste onderhoud wat exact volgens de (originele) boekjes is gevolgd bij de dealer. En dat het ook te laat pas opgemerkt kan worden dat er een probleem vormt.
Maar daarom gaf ik aan, lees jezelf eerst even goed in, het probleem is groter dan slecht of onvoldoende onderhoud.

Als het alleen voor zou komen bij auto's die steeds onjuist, onvolledig of gewoon niet zijn onderhouden zou ik ook hetzelfde erover denken.
En ik zie ook wel, dat als er een andere onderhoudsinterval, en inspectiemethode wordt gehanteerd, dat het probleem in principe kan worden voorkomen, maar dat is iets wat wel erkend moet worden en naar gehandeld moet worden.
En dat het dan in principe geen groot probleem hoeft te zijn.

Maar je mag gerust spreken van een ondeugdelijk product met een behoorlijk probleem omdat het niet voldoet aan de bij aanschaf voorgeschreven onderhouds intervallen en kosten en de gevolgschade behoorlijk groot kan zijn)
Feitelijk zouden nieuw-kopers hiervoor gecompenseerd moeten worden. (als je nu 2e hands koopt uiteraard niet, want je had het kunnen weten na de huidige media aandacht) ze hebben immers niet gekregen waar ze voor betaald hebben.

Ik ga er ook van uit dat ze voortaan gewoon standaard die riemen met 60k gaan nakijken bij elke beurt en bij 80k vervangen als een soort van oplossing. Nog mooier zou zijn als er gewoon een droge riem modificatie zou komen.
Dat is bij de TSI kettingen destijds ook gebeurt. Feitelijk is dat ook geen probleem meer, als je elke 60k-80k de ketting wisselt. (en er bestaat een modificatieketting voor) Maar ook daar betrof het een ondeugdelijk product met een grove ontwerpfout.

Maar dat de marges op onderhoud zo klein zijn geworden is een ontwerpfout op zichzelf.

Alles wordt door mensenhanden gedaan, niet door robots (en ook die maken fouten)
Dus hoe kleiner de marge, hoe groter de kans op problemen.

Maar het optimaliseren van die marges duurt jaren en men wordt door schade en schande wijs.
 
Ik haak even in: met schuin staan van de nokken bedoelt je garagist dat de nokken verdraaid zijn ten opzichte van de nokkenas. Deze motoren hebben een constructie waarbij de nokkenas niet uit een geheel bestaat, maar uit een losse as waarop de nokken zijn geperst (of gekrompen). Het is een bekend probleem bij dit motortype en het is noodzakelijk om de nokkenassen te vervangen. Uit je verhaal maak ik op dat er nog geen motorschade is, dus je kunt het laten repareren. Een klein beetje verdraaiïng maakt niet uit, maar het kan snel van kwaad tot erger gaan - dan loopt de boel domweg in de soep. Maar zoals hier al eerder is opgemerkt, dit motortype heeft veel ernstige problemen. Een revisieblok is wellicht de beste optie - de THP blokjes worden en masse vervangen.
 
Update:
Ook de tweede garage kwam tot dezelfde conclusie als de Citroën dealer. Om verdere schade aan de auto te beperken moet er zo snel mogelijk een nieuw motorblok in. Al met al, de schade aan mijn auto is dus ongeveer 4000-5000 euro mocht ik er verder mee willen rijden.

Ik heb mij meer in deze probleem motor verdiept en ben onder andere tot de ontdekking gekomen dat mijn auto voorzien is van de EB2F motor. Nou mag de EB2 zowel 0W30 als 5W30 olie gebruiken. Echter de EB2 FF mag alleen de 0W30 gebruiken. Nou weet ik niet onder welke klasse mijn motor valt, maar de garage heeft er altijd 5W30 in gedaan.

De dealer en Citroën zijn alles behalve behulpzaam en laten je aan je lot over. Ik de verkoper een aangetekende brief gestuurd en beroep gedaan op non-conform omdat wij nooit op de hoogte zijn gesteld van een terugroepactie (interval). Echter wilt de verkoper er geen nieuwe blok in doen omdat die dan ook maar voor korte duur mee kan (rare conclusie van de verkoper maar goed). Daar kan ik alleen mijn auto inruilen en laten taxeren, waarna ik een andere tweede handse auto mag uitkiezen. Echter zijn dat maar 2 auto's waar ik ook nog eens flink moet bijbetalen en dan moet mijn auto ook nog eens getaxeerd worden op zijn waarde voordat deze problemen aan het daglicht kwamen.

Ik heb in ieder geval genoeg redenen om het uit handen te geven en een jurist naar de hele situatie te laten kijken. Voor de belanghebbenden hier een foto van de riem. Hij is er nooit af geweest dus dit is het meest duidelijke foto voor nu, de scheuren zitten er blijkbaar al goed in.
loulxZr.jpg
 
Het lijkt erop dat het rubber al aan het verbrokkelen is...zegt niet alles, maar ik zou niet graag met die riem op pad gaan...
 
Oeh die zou ik inderdaad niet laten zitten.

En jawel Kees je hebt het helemaal goed. Die is op.
 
De EB2 motoren zijn idd de 1.2 puretech motoren waar de riemproblemen mee zijn.
Dat er ook nog nokkenas-problemen waren maakt het een nog ellendigere motor dan het al was.

Ik zou er in de huidige staat niet meer mee rijden in elk geval. Die riem had allang vervangen moeten zijn.

Ik vraag me wel af of het probleem niet kan worden opgelost met een verse riem (inc schoonmaken) en een setje nieuwe nokkenassen.

Waarschijnlijk is het voor de garage goedkoper om de motor te vervangen voor een gebruikt exemplaar. maar als een motor nog relatief goed loopt, is vervangen meestal niet nodig. Echter is het veel meer werk om het andere werk allemaal te doen.

Dat de verkoper het blok niet wilt vervangen is dus enigszins begrijpelijk.

De importeurs die ermee te maken hebben laten iedereen met deze problemen aan hun lot over. Dat was al eventjes bekend. Je bent helaas niet de enige waarbij dit gebeurt.
 
Ik zou de auto laten taxeren en verkopen en dan de 5000 er bij optellen en dan voor dat bedrag een andere kopen.
Andere motor er in of laten reviseren kan prima, maar ik zou er dan nooit meer met een prettig gevoel in rijden.
 
Terug
Bovenaan