Motor temperatuur Alfa 1.9 JTD Diesel loopt op

Hellracer

Net ingestapt
Hallo iedereen,

Misschien een hulpvraag terwijl die niet nodig is. Maar is het normaal dat m'n watertemperatuur oploopt tot ca 95 graden ? Bij gas terug naar bijvoorbeeld 180km/h liep de temperatuur weer terug naar 90 graden. Even later weer naar de 200, 210km/u en dat een paar minuten toen liep de temperatuur weer op naar 95 graden.

352godx.jpg

Een jaar geleden ging het nog sneller zoals op onderstaande foto. Heb toen stukken van tientallen kilometers boven de 200km/h gereden aangezien ik naar huis wou. En toen geen centje pijn. Kan me niet herinneren dat ik een oplopende temperatuur heb gezien. Of misschien, wel naar 95 graden gegaan, daarna weer naar 90 voor ik weer op het dashboard keek...

347z2v7.jpg

Oliepeil staat op max of misschien net 100ml eronder. Koelvloeistofpeil staat tussen minimaal en maximaal in en verbruikt geen koelvloeistof.
Zal er iets verstopt zitten dat ie warmer word?

Goed dat je foto's maakt als je 200+ rijdt. :,(

95 graden is geen enkel punt. 120 komt zelfs voor bij moderne motoren. Het is óf een heel complex management dat ervoor kiest om de temperatuur op te laten lopen. Of gewoon te weinig koelcapaciteit. Wind, druk, buitentemperatuur, wegdektemperatuur, alles kan meespelen.
Als je geen waarschuwing krijgt kan je gewoon doortrappen. De computer kan eventueel het vermogen ook zelf iets temmen.

Edit: 2e situatie heeft een lagere buitentemperatuur en minder gewicht aan brandstof (en lagere bandenspanning?)

De foto's zijn beide genomen door de passagier, dat dan weer wel.

Heb ook redelijk vaak dat de koelvin aan gaat als ie of lang stilstaat met draaiende motor, of een lange rit maak met veel gas geven.
Misschien dat dat er ook nog bijhoort.

Als onder de 100 graden geen kwaad kan heb ik met die snelheden een stuk minder stress. Dan rijd ik weer een stuk veiliger. (nu focus je je onbewust de hele tijd op de temperatuur)

Hellracer zei:
.... Dan rijd ik weer een stuk veiliger. (nu focus je je onbewust de hele tijd op de temperatuur)

Een klein stukje veiliger dan ronduit debiel. Een goeie 911, E of 5-serie vind ik al twijfelachtig met 220. Een Alfa met 4 ton.... maargoed..

Klinkt allemaal prima. Rode vlakje staat pas bij 130! Je toerenteller staat wel in het rood. Je trapt de boel wel tot het randje zo..

Volgens mij is de "hulpvraag terwijl die eigenlijk niet nodig is":
"Vinden jullie het ook zo knap dat mijn Alfa JTD met bijna 5 ton op de teller nog snelheden van 200+ kan bereiken?"

Zelfs met een (temperatuur)metertje die eventjes wat anders dan normaal aanwijst, of een waarschuwingslampje dat gaat branden? Jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik (liefhebber van Italiaanse auto's!) dat dit niks te betekenen heeft. Of hoeft te hebben, beter gezegd.
Het antwoord op beide vragen is daarom: NEE.
Gewoon dóórgassen naar die 5 ton... ;)

superformer zei:
"Vinden jullie het ook zo knap dat mijn Alfa JTD met bijna 5 ton op de teller nog snelheden van 200+ kan bereiken?"

:-D:-D:-D

Jtd's zijn superbetrouwbaar zeker als je bedenkt dat de oudere Jtd's voor die tijd nieuwe techniek had.
Heb zelf een 1.9 en een 2.4jtd gehad, heerlijke blokken

Best knap voor een auto die max 190kmh kan, gelukkig heb je goede banden eronder liggen, of, wacht...

OT: tempsensor niet helemaal fris meer?

Er kan heel veel aan de hand zijn maar dat is iets wat zich dan nu langzaam ontwikkeld en ooit een probleem wordt.
Ik denk eigenlijk veel simpeler; de radiateur zal een aantal lamellen verloren hebben in de loop der jaren en daarmee iets minder koelcapaciteit hebben. De fan krijgt het dan wat drukker en ook op topsnelheid kan het iets warmer worden. Maar 95 is in zo'n geval nog geen zorg. Ooit zal de radiateur wel te weinig capaciteit hebben en dan zal de motor wel een keer kunnen heet lopen. Kan nog wel een aantal jaar duren.

Andere auto's hebben dit ook veel maar daarbij is de meter bijna altijd door de Software aangestuurd (blijft strak op 90 graden staan en pas als het echt te hoog oploopt springt deze ineens naar 110 of hoger) om te voorkomen dat mensen nerveus worden. De 156 is de laatste of eennalaatste Alfa waarbij de meter nog echt aangeeft wat er aan temperatuur te zien is. Inmiddels heeft Alfa zich geconformeerd naar de rest aangezien ze te vaak paniek telefoontjes kregen van klanten die geconfronteerd werden met een echt bewegend metertje.

Het 200+ rijden zal hopelijk op de AutoBahn hebben plaatsgevonden. Afhankelijk van de condities kan dit heel goed. Zolang je niet de lompe Nederlander uithangt die perse even de topsnelheid moet proberen maar in plaats daarvan meer rijdt zoals de Duitsers niets aan de hand. Wel tot aan 220 ongeveer, harder zijn ze ook minder gewend. Ik rij dagelijks op een stuk AutoBahn waar men van een personenauto verwacht dat er minstens tussen de 150 en 160 gereden wordt. Doe ik dagelijks dan ook in mijn 20 jaar oude Mercedes. Met mijn oude Alfa ook als ik die eens meeneem. In Nederland is 160 dan wel weer hard en vaker onverantwoord.

95°C is geen probleem en volstrekt normaal. Het kookpunt van de koelvloeistof ligt een heel eind boven de 100°C. Een koelvloeistoftemperatuur van bijv. 105°C is dus goed mogelijk.
Nu heb ik wel eens gehad, bij een 156JTD 1.9-8V, dat de temperatuur bij normale belasting ook over de 100°C ging. Na wat onderzoek bleek de radiator niet meer fris te zijn, nogal wat lamellen waren verdwenen.

V0RQ zei:
Hellracer zei:
.... Dan rijd ik weer een stuk veiliger. (nu focus je je onbewust de hele tijd op de temperatuur)

Een klein stukje veiliger dan ronduit debiel. Een goeie 911, E of 5-serie vind ik al twijfelachtig met 220. Een Alfa met 4 ton.... maargoed..

Klinkt allemaal prima. Rode vlakje staat pas bij 130! Je toerenteller staat wel in het rood. Je trapt de boel wel tot het randje zo..
Sorry maar ik snap niet helemaal waar je bang voor bent. Aan de Alfa, noch mijn rijgedrag mankeert niks aan. Mensen die 100-110 op de snelweg (of autobahn) rijden en nergens opletten en op automatische piloot rijden, en in 1x naar de linkerbaan verkassen zijn gevaarlijker dan iemand die gefocust 180+ rijd. Maar vanachter een computer klinkt het gevaarlijk om met 200km/h op de snelweg te sjeezen.

Verder geef ik je gelijk in het rode gedeelte van de toerenteller. Maar vele 156's met een 115pk motor gaat de toerenteller door tot 5000 toeren waarbij dan pas het rode stuk begint. Bij Alfa 147 (zelfde motor) hebben ze besloten het rode gedeelte 500toeren eerder te laten beginnen. Toerenbegrenzer (nog nooit geprobeerd) gaat in bij 5500 toeren. Dus op het randje dat valt gelukkig mee maar de zorgen erover kan ik begrijpen.

superformer zei:

Zelfs met een (temperatuur)metertje die eventjes wat anders dan normaal aanwijst, of een waarschuwingslampje dat gaat branden? Jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik (liefhebber van Italiaanse auto's!) dat dit niks te betekenen heeft. Of hoeft te hebben, beter gezegd.
Het antwoord op beide vragen is daarom: NEE.
Gewoon dóórgassen naar die 5 ton... ;)
Dat is helemaal niet mijn vraag. Anders had ik wel een topic geopend wie rijd hier het snelste met zijn diesel. Vraag gewoon om hulp. Jij zegt dat het niks te betekenen heeft met de watertemperatuur. Maar een paar reacties verder lees ik een antwoord waarvan ik denk; Ja, dat kan de boosdoener wel zijn. Verder vind ik het mooi dat je het knap vind dat m'n Alfa met 5ton op de klok nog zo'n snelheid kan behalen. Mooi compliment, dat wel. Alfa power he ! 5ton staat er eind December wel op geloof ik. En nog steeds starten en lopen iedere dag weer.

Monsieur Le Loure zei:
Jtd's zijn superbetrouwbaar zeker als je bedenkt dat de oudere Jtd's voor die tijd nieuwe techniek had.
Heb zelf een 1.9 en een 2.4jtd gehad, heerlijke blokken
Klopt helemaal heb nog nooit zo'n goede auto gehad ;) !

R-W zei:
Best knap voor een auto die max 190kmh kan, gelukkig heb je goede banden eronder liggen, of, wacht...

OT: tempsensor niet helemaal fris meer?
Inderdaad voor een originele 115pk, is 210+ een nette score. Rijd ook op 17inch dus geen of weinig verschil met de teller.
M'n banden (die Vredesteins) ben ik intussen aan gewend. Zal wel komen doordat de vorige banden de wang wat stijver was. Maar met 200+ ligt de Alfa nog steeds strak op de weg !

Temperatuursensor is 2 jaar terug nog vervangen omdat ie niet warmer werd als 85 graden (:P)

Boppie zei:
Afgaande op het verhaal denk ik dat je cilinderkop er wel af mag nu.
En om welke reden zou ik de cilinderkop moeten demonteren. Wat zal er aan mankeren ? :)

Engineer2 zei:
Er kan heel veel aan de hand zijn maar dat is iets wat zich dan nu langzaam ontwikkeld en ooit een probleem wordt.
Ik denk eigenlijk veel simpeler; de radiateur zal een aantal lamellen verloren hebben in de loop der jaren en daarmee iets minder koelcapaciteit hebben. De fan krijgt het dan wat drukker en ook op topsnelheid kan het iets warmer worden. Maar 95 is in zo'n geval nog geen zorg. Ooit zal de radiateur wel te weinig capaciteit hebben en dan zal de motor wel een keer kunnen heet lopen. Kan nog wel een aantal jaar duren.

Andere auto's hebben dit ook veel maar daarbij is de meter bijna altijd door de Software aangestuurd (blijft strak op 90 graden staan en pas als het echt te hoog oploopt springt deze ineens naar 110 of hoger) om te voorkomen dat mensen nerveus worden. De 156 is de laatste of eennalaatste Alfa waarbij de meter nog echt aangeeft wat er aan temperatuur te zien is. Inmiddels heeft Alfa zich geconformeerd naar de rest aangezien ze te vaak paniek telefoontjes kregen van klanten die geconfronteerd werden met een echt bewegend metertje.

Het 200+ rijden zal hopelijk op de AutoBahn hebben plaatsgevonden. Afhankelijk van de condities kan dit heel goed. Zolang je niet de lompe Nederlander uithangt die perse even de topsnelheid moet proberen maar in plaats daarvan meer rijdt zoals de Duitsers niets aan de hand. Wel tot aan 220 ongeveer, harder zijn ze ook minder gewend. Ik rij dagelijks op een stuk AutoBahn waar men van een personenauto verwacht dat er minstens tussen de 150 en 160 gereden wordt. Doe ik dagelijks dan ook in mijn 20 jaar oude Mercedes. Met mijn oude Alfa ook als ik die eens meeneem. In Nederland is 160 dan wel weer hard en vaker onverantwoord.
Ik woon dichtbij de Duitse grens. En voor mijn werk, alsook privé, rijd ik vaak over de Duitse autobahn. Hier in Nederland zet ik vaak de cruise op 150 en vind het dan wel weer leuk geweest. Niet iedereen verwacht dat je harder rijd als 130.

Daarentegen rijd ik op de Duitse autobahn altijd minstens 150km/h daar waar het kan en mag. Bij een lege snelweg ga ik vaak de grens over van 200km/h omdat ik het anders te langzaam vind gaan voor ik op m'n bestemming ben. En met 200km/h ben en blijf ik gefocust. En die snelheden kan met deze auto ook prima. Heb nog nooit een onveilig gevoel gehad bij deze snelheden, maar dat terzijde.

Je hebt het over een radiator. Is dat anders als een radiateur ?? Heb namelijk vorig jaar de radiateur vervangen voor een tweedehandse omdat de oude was gaan lekken en dus koelvloeistof verbruikte. Vóór de radiateur zit ook zoiets en dat is voor de airco. Daar zijn wel de meeste onderste koel-elementen van weg. MAak morgen er even een foto van. Kan dat de boosdoener zijn van het warmer worden en dat de koelvin vaker aanslaat?

Moet op m'n auto kunnen vertrouwen en zodoende dat ik het hier even vraag. Gelukkig zijn er mensen die zoiets wel serieus nemen en niet te beroerd zijn een gepast antwoord te geven :)

Christ70 zei:
95°C is geen probleem en volstrekt normaal. Het kookpunt van de koelvloeistof ligt een heel eind boven de 100°C. Een koelvloeistoftemperatuur van bijv. 105°C is dus goed mogelijk.
Nu heb ik wel eens gehad, bij een 156JTD 1.9-8V, dat de temperatuur bij normale belasting ook over de 100°C ging. Na wat onderzoek bleek de radiator niet meer fris te zijn, nogal wat lamellen waren verdwenen.
Hoger als 95 graden gelukkig nog nooit gezien. Kan natuurlijk dat deze tweedehandse radiateur niet goed meer is. Bedankt voor de uitleg ! :)

Suf, het moet natuurlijk radiateur zijn.
Het gaat om de hoeveelheid missende of beschadigde lamellen. Als je van dichtbij kijkt zie je dat, ware het niet dat de airco condensor er inderdaad nog voor zit. Hoe de 2e handse was weet ik niet. Maar maak je niet te druk. Dit ziet er nog ok uit. De temperatuur meter en beetje in de gaten houden soms is genoeg. Gaat waarschijnlijk nog jaren goed. Ik dacht trouwens dat er ook een extra lampje aan ging als het echt te warm wordt.

Terug
Bovenaan