gast 7946361
Net ingestapt
Beste mensen,
Sinds kort heeft mijn Opal Astra J een vreemd probleem tijdens het rijden. De eerste tien minuten is er nog niet zoveel aan de hand, maar zodra de motor warmer en warmer wordt gaat het probleem steeds meer opspelen. De motor gaat dan (af en toe) stotteren of een klein beetje inhouden met optrekken (dit is ook niet altijd, het is maar net waar de auto zin in heeft). Wat hij wel vrijwel altijd doet als de motor warm is, is dat bij het vaart minderen en ik de koppeling ingedrukt houdt, bijvoorbeeld als je op een bocht of rotonde afrijdt, dat hij dan eerst in toeren terugloopt om daarna een dot toeren bij te geven. Hij doet het ook als je de auto in zijn vrij zet en laat rollen, soms tot wel 3500 toeren. Als de auto eenmaal stationair draait, blijft het toerental wel stabiel, maar lijkt het wel alsof de auto een heel klein beetje bokt en moeite moet doen om op toeren te blijven. Als de auto eenmaal rijdt, rijdt hij verder wel gewoon goed.
De ANWB is geweest omdat het motormanagement lampje ging branden en die las een P01 71 (mengel cilinderbank 1 te arm) storing uit en ging op de gok er vanuit dat het aan de Lambdasonde lag en ging er weer vandoor. Ik heb de garage gebeld en die betwijfelde dat het de sonde was, bij een andere garage geweest en die betwijfelde het ook. Die heeft een stuk mee gereden en wist zo 1,2,3 niet wat het was. Wel heeft hij een klein lekje in de uitlaat gevonden die de foutmelding kan verklaren (hij zegt dat de uitlaat dan valse lucht gaat aantrekken waardoor er een sensor in de war raakt en de motor er een dot brandstof bijgooit om te compenseren), maar dat hij het lek in de uitlaat niet zomaar kan koppellen aan het probleem met de toeren tijdens het rijden en dat er dus wellicht twee problemen tegelijkertijd spelen.
Heeft iemand hier zo aan het verhaal te horen een idee?
Gegroet!
Sinds kort heeft mijn Opal Astra J een vreemd probleem tijdens het rijden. De eerste tien minuten is er nog niet zoveel aan de hand, maar zodra de motor warmer en warmer wordt gaat het probleem steeds meer opspelen. De motor gaat dan (af en toe) stotteren of een klein beetje inhouden met optrekken (dit is ook niet altijd, het is maar net waar de auto zin in heeft). Wat hij wel vrijwel altijd doet als de motor warm is, is dat bij het vaart minderen en ik de koppeling ingedrukt houdt, bijvoorbeeld als je op een bocht of rotonde afrijdt, dat hij dan eerst in toeren terugloopt om daarna een dot toeren bij te geven. Hij doet het ook als je de auto in zijn vrij zet en laat rollen, soms tot wel 3500 toeren. Als de auto eenmaal stationair draait, blijft het toerental wel stabiel, maar lijkt het wel alsof de auto een heel klein beetje bokt en moeite moet doen om op toeren te blijven. Als de auto eenmaal rijdt, rijdt hij verder wel gewoon goed.
De ANWB is geweest omdat het motormanagement lampje ging branden en die las een P01 71 (mengel cilinderbank 1 te arm) storing uit en ging op de gok er vanuit dat het aan de Lambdasonde lag en ging er weer vandoor. Ik heb de garage gebeld en die betwijfelde dat het de sonde was, bij een andere garage geweest en die betwijfelde het ook. Die heeft een stuk mee gereden en wist zo 1,2,3 niet wat het was. Wel heeft hij een klein lekje in de uitlaat gevonden die de foutmelding kan verklaren (hij zegt dat de uitlaat dan valse lucht gaat aantrekken waardoor er een sensor in de war raakt en de motor er een dot brandstof bijgooit om te compenseren), maar dat hij het lek in de uitlaat niet zomaar kan koppellen aan het probleem met de toeren tijdens het rijden en dat er dus wellicht twee problemen tegelijkertijd spelen.
Heeft iemand hier zo aan het verhaal te horen een idee?
Gegroet!