Motor loopt vreemd, garage weet het niet

gast 7946361

Net ingestapt
Beste mensen,

Sinds kort heeft mijn Opal Astra J een vreemd probleem tijdens het rijden. De eerste tien minuten is er nog niet zoveel aan de hand, maar zodra de motor warmer en warmer wordt gaat het probleem steeds meer opspelen. De motor gaat dan (af en toe) stotteren of een klein beetje inhouden met optrekken (dit is ook niet altijd, het is maar net waar de auto zin in heeft). Wat hij wel vrijwel altijd doet als de motor warm is, is dat bij het vaart minderen en ik de koppeling ingedrukt houdt, bijvoorbeeld als je op een bocht of rotonde afrijdt, dat hij dan eerst in toeren terugloopt om daarna een dot toeren bij te geven. Hij doet het ook als je de auto in zijn vrij zet en laat rollen, soms tot wel 3500 toeren. Als de auto eenmaal stationair draait, blijft het toerental wel stabiel, maar lijkt het wel alsof de auto een heel klein beetje bokt en moeite moet doen om op toeren te blijven. Als de auto eenmaal rijdt, rijdt hij verder wel gewoon goed.

De ANWB is geweest omdat het motormanagement lampje ging branden en die las een P01 71 (mengel cilinderbank 1 te arm) storing uit en ging op de gok er vanuit dat het aan de Lambdasonde lag en ging er weer vandoor. Ik heb de garage gebeld en die betwijfelde dat het de sonde was, bij een andere garage geweest en die betwijfelde het ook. Die heeft een stuk mee gereden en wist zo 1,2,3 niet wat het was. Wel heeft hij een klein lekje in de uitlaat gevonden die de foutmelding kan verklaren (hij zegt dat de uitlaat dan valse lucht gaat aantrekken waardoor er een sensor in de war raakt en de motor er een dot brandstof bijgooit om te compenseren), maar dat hij het lek in de uitlaat niet zomaar kan koppellen aan het probleem met de toeren tijdens het rijden en dat er dus wellicht twee problemen tegelijkertijd spelen.

Heeft iemand hier zo aan het verhaal te horen een idee?

Gegroet!

De probleem omschrijving doet me denken aan valse lucht. De foutmelding (P01 71) lijkt dat te bevestigen. Mogelijk is er ergens in lek tussen motorblok en gas/luchtklep, waardoor er valse lucht wordt aangezogen, wat leidt tot een arm mengsel, en dus slecht lopen van de motor.

Het verhaaltje van valse lucht aantrekken via de uitlaat is totale onzin. Valse lucht treedt op bij onderdruk. In de uitlaat heerst overdruk, dus de garagist is iets te "creatief" geweest met beoordelen van storingen.

De probleem omschrijving doet me denken aan valse lucht. De foutmelding (P01 71) lijkt dat te bevestigen. Mogelijk is er ergens in lek tussen motorblok en gas/luchtklep, waardoor er valse lucht wordt aangezogen, wat leidt tot een arm mengsel, en dus slecht lopen van de motor.
Even een rookgenerator op de inlaatkant zetten en kijken waar er allemaal rook uit komt.

Kan ook het bobineblok zijn dat met warmer worden weerstand krijgt.Sonde is ook goed mogelijk.Ben je bij een opelgarage geweest?

Heb je toevallig de 1.4 motor in je Opel Astra? Deze motor staat bekend om diverse problemen met valse lucht.

Vaak zijn het één van de volgende zaken:
- Slangetje dat los is geraakt. (Heb ik ook gehad, maar vraag me niet welk slangetje het ook alweer was, zo ver reikt mijn kennis niet helaas).
- PCV klep lek, staan veel filmpjes over op Youtube als je zoekt op "1.4 ecotec".
- Lek klepdekselpakking
- Krukaskeering dicht niet helemaal meer goed af (heb ik ook gehad).
- Soms bougies die niet helemaal meer goed vast zitten.

Kan ook het bobineblok zijn dat met warmer worden weerstand krijgt.Sonde is ook goed mogelijk.Ben je bij een opelgarage geweest?
Nee bij de lokale garage. Wel een andere garage dan mijn standaard garage aangezien die pas over twee weken tijd heeft.

Terug
Bovenaan