Motor houdt in > 3.0 SDV6

bmwman

Net ingestapt
Goede avond allen,

Ik rij sinds 2013 met grote tevredenheid in een Range Rover Sport met de 3.0 SDV6.
Daar ik twee auto's heb, rij ik niet gek veel met de auto (nu een kmstand van +- 40.000).

Laatst onderweg begon de motor zich in te houden en het motorlampje te branden. Ik heb direct de auto aan de kant gezet, ik dacht eerst dat het aan de energy diesel die ik heb getankt zou kunnen liggen. De auto even rustig laten staan, de computer gereset en vervolgens zonder enig problemen doorgereden. Nu gaat het weer prima en loopt de motor als een beest... alleen ben toch benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Nu denk ik zelf dat het aan een sensor zou kunnen liggen of de ERG klep (welbekende issue bij deze motoren). Echter, misschien dat een van jullie dezelfde motor heeft in een Jaguar / Land Rover met hetzelfde fenomeen. Ik hoor graag van jullie

Auto wordt altijd netjes onderhouden & goed warm gereden, dus aan het baasje zal het niet liggen.

Groet,

Als het hier gaat om een éénmalig incident, dan zou ik er verder geen aandacht aan besteden. Elke auto zit vol met elektronica en computers, die wel eens een keer hun "dag" niet hebben.
Kortom, even in de gaten houden. Komt het niet meer voor, dan zeg ik : vergeet dit incident.

Mijn vader heeft een LandRover Discovery 3 met een 2,7 diesel, daar ging af en toe ook he motorstoringlampje van branden.
Oorzaak was inderdaad de egr-klep, factuur van de garage was niet mals. Had hem bij aankoop al aangeraden omde de egr te laten afdoppen en laten uitschrijven, helaas heeft ie er niet naar geluisterd.

Hedendaagse diesels zijn leuk om te leasen, tweedehands moet je er zeker niet meer aan beginnen je loopt er financieel op leeg.

Monsieur Le Loure zei:
Mijn vader heeft een LandRover Discovery 3 met een 2,7 diesel, daar ging af en toe ook he motorstoringlampje van branden.
Oorzaak was inderdaad de egr-klep, factuur van de garage was niet mals. Had hem bij aankoop al aangeraden omde de egr te laten afdoppen en laten uitschrijven, helaas heeft ie er niet naar geluisterd.

Hedendaagse diesels zijn leuk om te leasen, tweedehands moet je er zeker niet meer aan beginnen je loopt er financieel op leeg.

EGR klep is inderdaad een bekend fenomeen bijnde 2.7 en 3.0 diesels van respectievelijk PSA en de JLR groep. Ik zal er naar laten kijken door de garage.

Met het laatst genoemde punt ben ik het niet eens, diesels zijn ontzettend betrouwbaar en prachtige koppelrijke motoren. Daarbij is het onderhoud van dit soort auto's natuurlijk duurder dan een Kia Picanto. Echter is dat algemeen bekend en ik mag aannemen als je zo'n auto kan permiteren, dat je ook het duurdere onderhoud kan betalen. En dan hebben we het nog niet gehad over de wegenbelasting.

BTW deze auto heb ik nieuw gekocht en heeft mij nog nooit laten staan, we gaan letterlijk door dik en dun.

bmwman zei:
BTW deze auto heb ik nieuw gekocht en heeft mij nog nooit laten staan, we gaan letterlijk door dik en dun.

Met een kilometerstand van 40.000km mag je ook niets anders verwachten (VAG-auto's uitgezonderd)

Bedoel meer te zeggen dat de betrouwbaarheid te lijden heeft onder alle milieutoestanden die op de motor zitten. EGR/roetfilter etc. het gaat op zeker een keer stuk en kost relatief veel om te repareren.

Mijn vader verdient genoeg om die LandRover te rijden, maar ik kan je zeggen dat ie niet echt vrolijk van die factuur werd.

Monsieur Le Loure zei:
bmwman zei:

Met een kilometerstand van 40.000km mag je ook niets anders verwachten (VAG-auto's uitgezonderd)

Bedoel meer te zeggen dat de betrouwbaarheid te lijden heeft onder alle milieutoestanden die op de motor zitten. EGR/roetfilter etc. het gaat op zeker een keer stuk en kost relatief veel om te repareren.

Mijn vader verdient genoeg om die LandRover te rijden, maar ik kan je zeggen dat ie niet echt vrolijk van die factuur werd.

Dat is zeker waar, ben zelf ook geen VAG fan..

Absoluut, tegenwoordig is het mechanische gedeelte van een auto perfect, echter laat de elektronica je in de steek. Had het alleen nog niet verwacht op dit moment gezien de KM stand.

Zeker, ik zelf ook niet... ik zit op het moment ook mijn bandenwissel te plannen gezien de hoge kosten hiervan. Ik reed met mijn defender 160.000 km met de orginele set banden, de pirelli p zero's gaan dat bij lange na niet redden

Terug
Bovenaan