Moet je je accu voorverwarmen voor superchargen?

GiuliaTesla

Net ingestapt
Ik heb een Tesla Model 3 LR van 2022. Als ik op vakantie ga, dan heb ik mijn plekjes gevonden om te ontbijten/superchargen. Richting Duitsland bij Dusseldorf/Hilden en richting Frankrijk voorbij Lille. Maar de volgende stop is de koffiepauze en ik zou het prettig vinden om die niet vantevoren te hoeven plannen. Wat zou het nadeel zijn als je gaat superchargen zonder dat de batterij is voorverwarmd? Volgens mij ga je (marginaal) lanzamer laden, geen porbleem, maar is het slecht voor de accu?

Snelladen of superchargen is eigenlijk altijd vooral gedreven door de accutemperatuur. Is deze te hoog of te laag dan grijpen begrenzers in. Daarnaast zullen (om van die begrenzers af te komen) er extra koeling of verwarming systemen actief worden. Zeker bij het opwarmen van de accu gaat dat best agressief. Maar als je dit alleen hebt op vakantie dan neem ik aan dat dit minder dan 10x per jaar gebeurd op een jaar tijd. Ik geloof niet dat dit ook maar meetbaar effect heeft. Zou je het elke dag doen dan twijfel ik nog of het echt heel slecht zou zijn maar misschien is het dan net aan meetbaar na een 7 jaar ofzo.

Als je de laadplekken in de auto Navi selecteert zal de auto vanuit zichzelf gaan voorverwarmen voor aankomst. Daar hoef je zelf dus in principe niks voor te doen.

Overigens rekent de auto voor je uit waar je het beste kunt stoppen om te laden als je gewoon de eind bestemming in de Navi intikt. Uiteraard kun je daar tijdens de rit vanaf wijken en dan past ie dat automatisch aan.

Als ik heb goed heb gaat het gewoon niet sneller dan de temperatuur van de accu. Lithium Ion kan je ook niet opladen onder nul, niet dat het slecht is, maar het kan gewoon niet, die chemie werkt dan niet.
Het slijt de accu wel, maar goed elke auto slijt, ook als hij stil staat.

@JL86 Maar dat is nu juist mijn punt. Voor mijn koffiepauze wil ik gewoon iets direct aan de snelweg. In de Tesla navi staan lang niet alle superchargers van andere merken en ik heb geen zin om voor een stop van een kwartier een eind om te moeten rijden. Daarbij komt ook nog eens dat Tesla superchargers soms op gekke locaties liggen: bij iets dat in het weekend niet open is of pas vanaf 10 uur of zo. Ik ben er wel eens in geslaagd om de navi voor de gek te houden door de dichtstbijzijnde supercharger te kiezen, maar dat is niet altijd een optie.

Wel bij de performance door circuit modus aan te zetten.

Ik ben verder verbaasd dat niet alle superchargers langs de weg in de tesla navi staan. In 2022 (toen ik nog een Tesla had) zat Fastned, Ionity en Enel (IT) er al in incl voorverwarmen

@JL86 Maar dat is nu juist mijn punt. Voor mijn koffiepauze wil ik gewoon iets direct aan de snelweg. In de Tesla navi staan lang niet alle superchargers van andere merken en ik heb geen zin om voor een stop van een kwartier een eind om te moeten rijden. Daarbij komt ook nog eens dat Tesla superchargers soms op gekke locaties liggen: bij iets dat in het weekend niet open is of pas vanaf 10 uur of zo. Ik ben er wel eens in geslaagd om de navi voor de gek te houden door de dichtstbijzijnde supercharger te kiezen, maar dat is niet altijd een optie.
Je hebt ons denk ik op het verkeerde been gezet door het woord supercharger te gebruiken. Je bedoelt waarschijnlijk gewoon snelladers. Superchargers zijn alleen die van Tesla. Dat is hun "merknaam".

@R Wolters ok sorry, ter verduidelijking dus een snellader van elk merk (hoe noem je een snellader in het Engels eigenlijk;))
@De Dude Ik heb helaas geen performance. In Duitsland heb ik soms helemaal geen voorverwarming nodig. Als je 200 rijdt bij een temperatuur van 25 graden, dan wordt de accu blijkbaar warm genoeg..
De navi van Tesla heeft snelladers van concurrenten alleen in de navi staan als mensen met een Tesla daar onlangs succesvol hebben geladen.
@JL86 Jij woont toch in Zwitserland? Elke keer als ik door dat land rijd, doe ik dat met samengeknepen billen om niet meer dan 4 kilometer te hard te rijden. Zwitserland heeft een naam hoog te houden als het om snelheidscontroles gaat maar is dat wel terecht? Ik zie ze eigenlijk nooit. Ik heb nog steeds niet de behoefte om te hard te gaan rijden in Zwitserland, maar het zou toch prettig zijn om af en toe even te versnellen als je een treintje inhaalt en er zit een treintje achter je.

@GiuliaTesla zo’n beetje alle buitenlanders rijden hier met samengeknepen billen door het land :ROFLMAO: . Ik heb dit jaar al een paar snelheidsovertredingen binnen gekregen variërend van 40 chf - 120 chf.

IMG-4977.jpg

Rechterkolom is voor snelweg en na correctie (5-6 km/u correctie op de snelweg). Je kunt dus in principe 126 km/u rijden bij 120 Max zonder boete. 130 km/u is CHF 40 en 135 km/u CHF 100. Vanaf level “Anzeige” wordt het pas “extreem” duur. Ik heb een keer een NLse collega gehad die CHF 1.500 mocht betalen!

In de regel valt het dus allemaal wel mee, maar niet door vertellen anders zitten straks al die NL (nur links) weer allemaal op de linkerbaan :p

Ik rijd inderdaad meestal 10 km/u boven de vmax en/of volg Zwitserse auto’s gewoon qua tempo. Nog nooit een boete gehad

Terug
Bovenaan