Moet ik echt terugschakelen?

A

Anoniem

Guest
Ik heb een Peugeot 108 uit 2014 met 22k km op de teller. Het is een drie cilinder dus dat is even wennen.
Nu moest ik naar Denemarken en reed ik ongeveer 140km per uur. Bij een lichte heuveltje omhoog gaf de auto aan dat ik terug moest schakelen. Dit gebeurt overigens ook als ik 110km per uur rij in de Coentunnel (omhoog).

Moet ik echt terugschakelen? Waarom geeft ie dit aan bij deze snelheid?

Omdat je dan te laag in de toeren zit om fatsoenlijke trekkracht de helling op te hebben. Je moet dan (te)veel gas bij geven, en het kost de motor teveel krachtinspanning. Vergelijk het met in je hoogste versnelling de heuvel op fietsen, dat voel je toch ook in de benen als je dan snelheid wil behouden?

of fiets je nooit meer en ben je het vergeten hoe dat voelt?

Ik wist van auto's die gaan mekkeren in de display dat je op moet schakelen, nog zonder dat je vooruit komt, maar dat ze aangeven dat de bestuurder niet wil terugschakelen is nieuw voor mij. :D

Ik ken het ook niet, maar ik rij oude barrels. Voordat zulke gadgets mij bereiken ben ik al oud en bejaard.

Ik zie het verschijnsel in leen-autootjes van de dealer bij een beurt.
Ik word er knettergek van. Het leidt af, dat gedoe met die pijltjes op het dashboard.
Het is altijd weer een mooi moment als ik de leenauto weer inwissel voor mijn eigen auto die dat niet heeft.

Helemaal eens met Anderson.
Met die auto zul je zeer zeker moeten terug schakelen. Maximum koppel ligt bij 4800rpm, zo'n klein motortje moet al snel hard werken om de gang erin te houden; sta er dus niet van te kijken dat je bergop tenminste 4000rpm moet draaien.

Het niet terug schakelen is niet goed voor de motor, de motor zit niet op het optimale toerental maar wordt wel maximaal belast.

Soloman zei:
Ik word er knettergek van. Het leidt af, dat gedoe met die pijltjes op het dashboard.
Dit soort dingen hoor je aan te voelen. Of zeg ik nu iets raars, wereldvreemds?

Als je een toerenteller hebt kun je zelf bepalen of het idd nodig is om terug te schakelen. Als je ineens niet meer vooruit komt bergop, terwijl je wel vol gas geeft zou ik snel terugschakelen, Maar dat merk je wel denk ik
Als er bij 110 of 140 een lampje gaat branden omdat je een beetje bergop rijdt, maar je blijft wel je snelheid houden, zakt niet teveel terug (paar km is normaal, een cruise control moet dan ook gas bij geven) en je merkt niet direct dat de auto er moeite mee heeft (dus niet ineens vol gas moet intrappen terwijl je eerst half gas gaf) dan kun je t gewoon laten voor wat t is.

Maar je merkt t beter aan de auto dan aan een schakel-indicator of het daadwerkelijk nodig is om ergens terug te schakelen. Zeker bij bergop is het redelijk goed te merken.
En ja dan mag je best eens toeren jagen...

Anderson zei:
Soloman zei:

Mij is geleerd dat je terug moet schakelen wanneer de motor niet vlot (meer) op het (verder) intrappen van het gaspedaal reageert.
Beter iets teveel toeren dan te weinig ... ;)

Anderson zei:
Soloman zei:

Voor TS kennelijk wel?

Anderson zei:
Soloman zei:

Ik heb zelf een automaat. Auto regelt het.
Als ik een Aygootje meekrijg van de dealer (is dus gelijk aan een 108 en C1) dan zit ik de hele tijd de schakelen. Ik krijg er een lamme arm van. Als ik de pijltjes opvolg krijg ik een RSI in mijn arm.

Carracio zei:
Ik heb een Peugeot 108 uit 2014 met 22k km op de teller. Het is een drie cilinder dus dat is even wennen.
Nu moest ik naar Denemarken en reed ik ongeveer 140km per uur. Bij een lichte heuveltje omhoog gaf de auto aan dat ik terug moest schakelen. Dit gebeurt overigens ook als ik 110km per uur rij in de Coentunnel (omhoog).

Moet ik echt terugschakelen? Waarom geeft ie dit aan bij deze snelheid?

Ja, omdat je anders de motor sloopt. Te weinig toeren om het zaakje zonder al teveel belasting omhoog te krijgen.

Anderson zei:
Soloman zei:
De Captur van mijn ouders heeft ook zo'n schakelindicator en geeft inderdaad aan wanneer je op of terug moet schakelen. Het feit dat ik dat weet geeft wel aan dat mijn mate van schakelen op gevoel afwijkt van wat de boordcomputer graag wil. :)

Leon in z'n SEAT zei:
Anderson zei:
Soloman zei:
De Captur van mijn ouders heeft ook zo'n schakelindicator en geeft inderdaad aan wanneer je op of terug moet schakelen. Het feit dat ik dat weet geeft wel aan dat mijn mate van schakelen op gevoel afwijkt van wat de boordcomputer graag wil. :)

Moderne Sprinters hebben dat ook. Ik vind het tamelijk overbodig, afgezien van de toerenteller hoor je de motor ook gewoon. Daarnaast ben ik eigenwijs en ga ik niet bij een koude motor bij 2000 toeren opschakelen. Gelukkig wordt de auto dan niet boos op me, het pijltje wordt niet langzaam rood met een uitroepteken of zo. Nee, verder zijn we beste maatjes.

De schakelindicatoren zijn er primair voor het verbruik.

Het kan dus heel goed dat de motor de helling goed kan nemen in een hoge versnelling, het kost alleen meer brandstof.

Blackadder the 5th zei:
Anderson zei:
Soloman zei:

Mij is geleerd dat je terug moet schakelen wanneer de motor niet vlot (meer) op het (verder) intrappen van het gaspedaal reageert.

Bergaf, 165 in Duitsland gebeurde er niet heel veel bijzonders meer....zat al in 5 ;)

Het is niet verplicht hoor. Een Volvo D4 geartronic zit in 8 met 80 km per uur en schakelt ook niet terug. Zolang die het red zonder vol gas te geven je trekt geen caravan...... Lekker laten.

Nico GTR zei:
Bergaf, 165 in Duitsland gebeurde er niet heel veel bijzonders meer....zat al in 5 ;)
Bergaf moet je normaal ook terugschakelen om te zorgen dat je je remmen niet overbelast.
Al zal dat op de snelweg niet zo snel het geval zijn. Die van mij haalt dan ineens veel meer dan de fabrieksopgave :)

Nico GTR zei:
Blackadder the 5th zei:
Anderson zei:
Soloman zei:

Het is niet verplicht hoor. Een Volvo D4 geartronic zit in 8 met 80 km per uur en schakelt ook niet terug. Zolang die het red zonder vol gas te geven je trekt geen caravan...... Lekker laten.

Een beetje appels met peren, een Peugeot 108 vergelijken met een Volvo D4 geartronic.

Bij dit apparaat hoef je ook niet terug te schakelen ... ;)

576.8016ce8169963236cdf074e30bb0e684125.jpg

Jemery Clarkson vs "Brutus"

Carkiller zei:

Het kan dus heel goed dat de motor de helling goed kan nemen in een hoge versnelling, het kost alleen meer brandstof.

Dat geloof ik ook ja, merk dat ook in onze cx5 automaat. Heeft op de snelweg ook sterk de neiging tot terug schakelen als je fff een klein beetje gas bijgeeft. Zal prima voor het verbruik zijn, maar persoonlijk vind ik het voor de rijbeleving een stuk minder aangenaam. Voor mijn gevoel ook totaal overbodig in de meeste gevallen.

140km/u met een 1.0 3pitter of heb je de 1.2?

Maar hoeveel rpm draait die bromtol dan?
En hoeveel gaat dat wel niet worden in z`n 4e versnelling?
Dik in het rood denk ik zo

Rayban zei:

Dat is precies wat ik me dus afvroeg, is het wel gezond voor dat motortje om met 140 naar zijn vier te gaan? Het is overigens de 1.0

marcel21674 zei:
Carkiller zei:

Dat geloof ik ook ja, merk dat ook in onze cx5 automaat. Heeft op de snelweg ook sterk de neiging tot terug schakelen als je fff een klein beetje gas bijgeeft. Zal prima voor het verbruik zijn, maar persoonlijk vind ik het voor de rijbeleving een stuk minder aangenaam. Voor mijn gevoel ook totaal overbodig in de meeste gevallen.

Daarvoor hebben ze de 'drive select' uitgevonden. In de sportieve stand schakelt de bak eerder terug en in de comfort stand minder snel. Maar als je een soepel (bijna onmerkbaar) schakelende automaat heb vind ik het terugschakelen niet zo erg, mits het snel gaat.

Ik denk dat het verstandig is om eens met warme motor in 4 door te trekken naar 5000 toeren en dan naar 6000 toeren en te kijken hoe hard je dan gaat. De snelheid van 5000 toeren in 4 noem ik voor het gemak even A en de snelheid van 6000 toeren in 4 noem ik B.

Bij snelheid A kan terugschakelen nog net lonen als je de motor vol belast, bij snelheid B of daarboven kun je beter in de versnelling blijven.
Of als je echt terugvalt, naar 4 schakelen zodra snelheid A bereikt is en dan die snelheid aanhouden.

Anderson zei:
Ik ken het ook niet, maar ik rij oude barrels. Voordat zulke gadgets mij bereiken ben ik al oud en bejaard.

Mijn Ford Fiesta had het al in 1981.

Als ik in de bergen rijd geeft mijn Corsa ook aan dat op moet schakelen, wat bergop veelal niet verstandig is. Ik luister naar de motor en niet naar de indicator.

108 1.0 2014:
overbrenging 1e 3,55:1
overbrenging 2e 1,91:1
overbrenging 3e 1,31:1
overbrenging 4e 1,03:1
overbrenging 5e 0,85:1

Theoretische bij 120 km/u = 3350 rpm = 3900 rpm bij 140, naar in z'n 4 : 4725 rpm. 4800 is max koppel en 6000 is max vermogen.

Meegenomen dat je motor het niet goed trekt dus die 140 zal wel aan het inzakken zijn.

Het is een 1.0, vermogen komt nu éénmaal uit de lengte of de breedte. Ik kan me voorstellen dat het heel anders rijdt dan een 1.6 of 2.0, maar zo'n blokje moet gewoon toeren maken. 160 is al de topsnelheid wat betreft rijwind, een beetje heuvel op en je vraagt eigenlijk teveel van het motortje met 140.

Met je menselijk verstand kan je het natuurlijk negeren als je weet dat er 'licht aan het einde van de tunnel' is en dat de helling maar kort duurt, maar puur op dat moment moet je inderdaad terugschakelen. Er is dan minder 'stress' op de materialen, meer smering en de warmte kan beter afgevoerd worden.

Carracio zei:
Rayban zei:

Dat is precies wat ik me dus afvroeg, is het wel gezond voor dat motortje om met 140 naar zijn vier te gaan? Het is overigens de 1.0
Ik heb dezelfde motor in mijn yaris liggen en bij 140 is het wel een beetje op.
Hij kan sneller maar dat ga ik niet een proberen.

Wel vreemd dat hij aangeeft een versnelling terug te schakelen in die relatief hoge toeren.
Het ding adviseert om juist in lage toeren in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden.
(en dat is soms al tenenkrommend)

Misschien bedoeld hij juist dat je snelheid naar beneden moet?:)

Op- en terugschakelen doe ik op het gevoel, luisterend naar de motor en afhankelijk van de omstandigheden
Mijn auto geeft ook aan dat ik dien op te schakelen, maar ik zie dit voornamelijk als advies.
Er zijn nog steeds veel berijders/sters die geen gevoel hebben wanneer op of terug te schakelen, en ik denk dat dat daarvoor in het leven geroepen is.

Idefiqs zei:
Anderson zei:
(y)
Maar als ik moet kiezen tussen stoelverwarming in mijn archaïsche Scandinavische wagen of een opschakel bemoeial (extra dashboard afleiding) in een Duitse compact-mini, dan kies ik met volle overtuiging voor het eerste ;)

De amper zichtbare en dus nooit storende schakelindicator (klein oranje driehoekje) verdwijnt bij mijn auto als je de boel in Sport zet :) maar dat doe ik eigenlijk zelden tot nooit.

Idefiqs zei:
Anderson zei:

Was dat een schakelindicator of zo'n zo genoemde ecometer die in verschillende kleurtjes oplichte?
Ik heb meerdere oude Fords in bezit (gehad) en die hebben het geen van allen, zelfs de Ghia uit 1999 heeft die onzin nog niet

Misschien voor TS, gezien zijn topic-geschiedenis, handig met eigen auto nog wat rijlessen te nemen. Als je hier al hulp voor nodig hebt...

Leuk die indicators maar de naam zit erin gebakken (indicatie), rij op gehoor en zodra de motor begint te zwoegen schakel je terug, plak die toerenteller af en leer op het gehoor te schakelen en niet op indicators.

Anderson zei:
Soloman zei:

In mijn optiek niet. Maar zo zijn er wel meer zaken waarbij een beetje gevoel voor techniek helpt, en niet iedereen dat heeft. Veel mensen schijnen bijvoorbeeld het verschil tussen een diesel- en een benzinemotor ook niet te merken bij het rijden, met alle gevolgen vandien aan de pomp. Ford en Volvo (en vast nog andere merken) monteren daarom ook speciale vulopeningen, en op mijn astra is een aftermarket vulopening geplaatst waardoor er ook geen benzine-vulpistool meer op past. Vreselijk onding.

De schakelindicator in mijn auto suggereert geregeld dat ik moet terugschakelen, al als ik iets onder de 1500 toeren rijd en een beetje gas bij geef. Echter trekt de motor bij die toerentallen prima (zeker als ik geen overdreven haast heb) dus dat advies negeer ik eigenlijk altijd, tenzij de motor nog koud is.

Terug
Bovenaan