Moeizame start bij kou (diesel)

Carracio 9468791

Net ingestapt
Hallo.

Sinds ruim anderhalf jaar rij ik een diesel. Een 1.5 dci, Dacia Lodgy. Bevalt zeer goed. Maar nu het kouder wordt heeft de auto soms wat moeite met starten. Ik laat de motor altijd voorgloeien. Vanmorgen, bijvoorbeeld, was het natuurlijk erg koud. De auto slaat wat moeilijk aan, de startmotor draait wel goed, en toen de auto aansloeg leek het mij alsof de motor niet op alle cilinders liep. Na een paar seconden liep de motor weer goed en was er niets aan de hand. Hetzelfde herinner ik mij van de afgelopen winter. Bij warmer weer is er niets aan de hand.

Nu weet ik dat diesels wat moeilijker starten in de winter. Maar wanneer is 'moeilijker' een probleem? Het lijkt me niet gezond dat niet alle cilinders meedoen die paar seconden.

Misschien even uit laten lezen om te kijken of alle gloeibougies mee doen, of even na laten meten? Ik heb nog niet gehad dat een diesel in de winter moeilijker startte, hooguit dat het voorgloeien wat langer duurde.

https://www.renaultforum.nl/forum/terugroepactie-megane-startproblemen-winter-t30495.html

Zou hier sprake van kunnen zijn?

Ik had dat met mijn Peugeot na 400.000km, compressie was inmiddels wat minder geworden. Geen idee of dat nu nog een oorzaak kan zijn. 2x voorgleien qas de remedie.

Bij sommige auto's begint het voorgloeien al als je de bestuurdersportier opent, dus nog voordat de sleutel in het contact zit. Bij m'n Hyundai was ooit de portierschakelaar die dat aanstuurt defect. Gevolg dramatisch starten bij kou.

AutoMaat1 zei:
https://www.renaultforum.nl/forum/terugroepactie-megane-startproblemen-winter-t30495.html

Zou hier sprake van kunnen zijn?

Dat was mijn eerste gedachte ook. Niet onverstandig voor de topic starter om hier naar te laten kijken cq navraag naar te doen.

Ik zal zo de garage even bellen.
Valt trouwens ook op dat bij koud weer dat de digitale tekstjes/getallen van het dashboard (zoals kilometerstand/tijd/etc) heel langzaam verspringen als je doorklikt. Misschien toch iets met de accu?

Terug
Bovenaan