Moeite op de snelweg

A

Anoniem

Guest
Hallo mensen, ik heb zelf geen verstand van auto's, jullie hopelijk wel. Ik rij in een Opel Karl uit 2017(gloednieuw, heb ik met een half jaar) en heb sinds vorige week een probleem. Als ik de snelweg op rij (50 km in versnelling 3) moet ik sindskort plankgas geven wil hij ook nog maar een klein beetje vooruit komen. eerder moest dit volgens mij niet.
Wat ik ontzettend raar vind is dat als ik op een 80weg kom met 50(ook in de 3de versnelling) hoef ik het pedaal maar een klein beetje in te drukken en hij gaat maar de 80, terwijl ik als ik op de snelweg opeens naar de 100 moet moet ik planken en gaat hij heel langzaam. Wel moeten ik zeggen dat ik ONTZETTEND weinig rij. Ik heb heb net een half jaar en de teller staat nu op 1219 km. Ik rijd ook maar twee keer in de week een heel kort stukje van een kwartier. De auto heeft ook nog maar 5 keer snelweg gezien... Ik heb maar 1 keer een voor mijn doen een lang stuk gereden over de snelweg (totaal zo'n 200km) . Verder heb ik iets gehoord over "een luie motor" creëren, en dat zou best eens kunnen aangezien ik zo weinig rijd. Ik ben trouwens ook nooit boven de 3,5 duizend toeren uitgekomen... Kan iemand me als alsjeblieft helpen?

Waarschijnlijk is de motor/ uitlaat behoorlijk verstopt omdat je zo weinig en rustig rijd. Verbrandingsproducten vormen dan in de uitlaat vooral en de motor kan dan zijn uitlaatgassen niet meer goed kwijt. Ik zou eens proberen de auto eens flink op zijn staart te trappen een tijd. Eens een lang stuk snelweg pakken met 130 enz.

Dat de uitlaat verstopt is na pas 1219 km lijkt me niet zo waarschijnlijk. Toch kan het wel zinvol zijn om eens de snelweg op te zoeken, en dan eens goed gas te geven. De motor komt dan goed op temperatuur, en koolafzettingen in de motor en uitlaat worden zo weggebrand.

Vergeet echter niet dat je maar met een 1.0 motortje onderweg bent, en dat een Karl rijklaar met bestuurder al meer dan 1000 kilo weegt. Flitsende prestaties kun je dus vergeten. Kijk eens of er geen motor waarschuwings lampjes aangaan. Dit kan leiden tot vermogensverlies door een noodloop programma. Als dat niet het geval is, dan denk ik dat je je verwachtingen te hoog gespannen zijn.

Bedankt mensen, ik zal hem op advies van jullie eens flink op z'n lazer geven.

Autofan99 zei:
Bedankt mensen, ik zal hem op advies van jullie eens flink op z'n lazer geven.

Rij m wel eerst ff warm ;) Anders maak je meer kapot dan het goed doet.

Liefst gewoon maandelijks een lange rit op de snelweg om de boel soepeltjes te houden. Een motor kan heel snel lui worden.

Dat doe je goed. 2500 km/jaar met een nieuwe auto. Elke keer een taxi bellen zou voordeliger zijn!

In ieder geval: niks aan de hand. Luie motoren is een beetje borrelpraat. Zeker met een 1.0 na 1200km. Verstopt zit er ook niets. Lang 130 rijden is ook onzin. Probeer wel een ritje te combineren, elke keer een kwartier is vrij kort, meteen even langs de winkel of glasbak voor 5-10 minuten extra is top.

Boven de 80km/u is gewoon heel hard werken voor elke motor. Zeker voor de 1.0. Je overige rijervaring is in een vlotte diesel ofzo?

WAUW een nieuwe auto voor 2500km per jaar! Een 1 liter blokje, zeker 3 cilinder en zonder turbo?.... Wat maakt dat, 60pk ofzo om een ton voort te sleuren? Een stadsautootje die in lagere versnellingen goed mee kan komen. Maybe kan je er wat vuurpijlen aan tapen als je de highway opgaat.

Waarom kom je niet boven de 3.5K toeren uit? Hij moet het uitschreeuwen op de snelweg, maar wel eerst ff warm rijden.

Echt snel zal deze auto niet zijn en nooit worden, maar het inrijden moet ook niet overdreven voorzichtig worden gedaan. Bij het inrijden moet je voornamelijk voorkomen dat je vol gas rijdt bij lage toeren en niet langdurig hoog in de toeren blijft hangen. Je kunt in principe normaal rijden, maar niet rijden zoals bij "Het nieuwe Rijden" gebruikelijk is of plank gas rijden.

Ik zou vanaf nu het gas ongeveer 3/4 intrappen en het toerental bij accelereren laten oplopen tot 4000/4500 t/pm. En maak eens een ommetje om de inrij periode te versnellen. Vanaf ongeveer 1500 km mag je het toerental geleidelijk verder opvoeren en pas na ongeveer 3000 km mag je verwachten dat de motor z'n maximale prestaties kan leveren.

V0RQ zei:
Dat doe je goed. 2500 km/jaar met een nieuwe auto. Elke keer een taxi bellen zou voordeliger zijn!

In ieder geval: niks aan de hand. Luie motoren is een beetje borrelpraat. Zeker met een 1.0 na 1200km. Verstopt zit er ook niets. Lang 130 rijden is ook onzin. Probeer wel een ritje te combineren, elke keer een kwartier is vrij kort, meteen even langs de winkel of glasbak voor 5-10 minuten extra is top.

Vind het absoluut geen onzin, planken is in mijn inziens ook niet nodig, maar af en toe een goede lange snelwegrit, daar gaat je motor echt fijner van draaien als je normaal veel stadsverkeer rijdt.

Denk dat het probleem niet bij de auto ligt maar bij de bestuurder.
TS geeft al aan nauwelijks ervaring te hebben. Ik denk dat TS toevallig op een wat drukker moment heeft moeten invoegen en voor het gevoel het gaspedaal dieper heeft moeten indrukken om in te kunnen voegen.

TS, lekker veel oefenen met autorijden ook met invoegen dus. Er ligt vast wel een stuk snelweg in de buurt met een paar op en afritten in de buurt. Ga daar eens een uurtje spelen. Goed voor je zelfvertrouwen en je leert de auto beter kennen. Een Karl met 60 pk is gewoon wat anders dan een lesauto met een lesauto met dikke turbodiesel.

eerriikk zei:
Denk dat het probleem niet bij de auto ligt maar bij de bestuurder.
TS geeft al aan nauwelijks ervaring te hebben. Ik denk dat TS toevallig op een wat drukker moment heeft moeten invoegen en voor het gevoel het gaspedaal dieper heeft moeten indrukken om in te kunnen voegen.

Dat is ook mijn idee. Ik zie veel automobilisten, en dan ook vaak nog met kleine zuinige autootjes, pas gas geven als ze parallel aan de snelweg rijden. Als de bocht in de oprit het toelaat, begin dan met accelereren al aan het begin van de oprit, zodat je al flink op snelheid zit bij het invoegen.

Denk ook dat het niet aan de auto ligt.
De Karl heeft 75 pk en in combinatie met het relatief lage gewicht is het 1 van de minst langzame A-segmenters, nog altijd bijna 14 seconden naar de 100 maar kan echt nog veel slechter.
Zal gewon een ander gevoel zijn wat je nu had met invoegen, als je zo weinig rijd met een voor jou nieuwe auto kan het zijn dat je het invoegen op de snelweg van de vorige keer iets anders verwacht had. Zou net wat eeeerikk zegt gewoon ergens in de buurt een stukje snelweg zoeken met veel op en afritten en dan gewoon even paar keer oefenen met invoegen.

Nou ja,

De Opel Karl heeft schijnbaar een 75 pk sterke benzinemotor en een leeggewicht van 839 kg. Doe er wat brandstof, wat olie en een bestuurder in en je zit inderdaad op 1000 kg.

Ik gok dat het een auto is die geen stoplichtsprintjes gaat winnen. Daarnaast geef jij zelf toe dat je het nieuwe rijden toepast, een methode waarbij je de motor op een efficiente manier gebruikt maar daardoor niet de volle prestaties van de motor kan gebruiken. En, vooral, het is een relatief nieuwe bolide, hij is nog maar nauwelijks gebruikt sinds je hem gekocht hebt.

Ik zou de motor vooral goed warm rijden. Dat houdt in dat je hem NIET voor korte afstanden moet gebruiken, een motor slijt vooral van kleine stukjes. Met korte afstanden denk ik aan minder dan 10 ~15 km.
Daarnaast is accelereren een spelletje van met veel vermogen een flink gewicht op gang slingeren. Als je ooit met een bakfiets gefietst hebt, heb je geleerd dat veel gewicht in beweging zetten ook veel vermogen kost. Ongetraind ben je snel klaar met het fietsen met een bakfiets, na drie straten sleept je tong over het asfalt. Je kan ook denken aan dat obesitas ventje op de bagagedrager, daar gaat het fietsen niet lichter van worden...

Snel invoegen op de snelweg doe je door de motor hard te laten werken. Het gas onderin, de motor gillend met 5000 rpm en dan gaat ook de Karl er best vandoor. Dat kost een paar druppels brandstof, dat geeft veel slijtage in de motor als de motor nog niet helemaal warm is, maar zo werkt het wel. Als de motor eenmaal goed warm is, kan het echt geen kwaad voor de motor om hem eventjes flink te laten werken.
Goed warm betekent een ritje van ongeveer 10 km, de thermometer in het dashboard geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan en die is meestal eerder op temperatuur dan de olie.
Ook is het zo dat het vermogen wat je nodig hebt om van 60 naar 80 te accelereren veel minder is dan het vermogen nodig om van 80 naar 100 te gaan.

En als je een keer met koude motor moet invoegen op de snelweg, neem dan die ruimte achter de vrachtwagen en laat de auto rustig op gang komen. Vrachtwagens kunnen ook invoegen en de acceleratie van een volgeladen vrachtwagen bijsloffen lukt de Karl echt wel, zelfs met een klein beetje gas en 3000 rpm maximaal.
Daarnaast kan je met een andere rijtechniek al snelheid hebben voordat je op de invoegstrook komt maar ik begrijp ook dat je als beginnende automobilist het niet aandurft om de gasplank in de bocht van de oprit al onderin te trappen. Dan kan onverwacht wegglijden tot gevolg hebben en dat wil je niet meemaken met een rijbewijs waarvan de inkt nog nat is. Maar een heel klein beetje gas bijgeven, probeer het eens....

Mocht het een keer zo uitkomen dat je echt niet veilig kan invoegen (bijvoorbeeld, de vrachtwagens kunnne je geen ruimte geven), stop dan even op de vluchtstrook na de invoegstrook. Dat is zeker geen veilige plek, maar het is beter dan de botsveiligheid van de Karl op een dikke 40 tons Scania uit te proberen.

Neem je tijd, rij zoals jij het veilig vindt. Als dat met 90 km/uur een flink stuk achter een vrachtwagen is, gewoon doen. Rijden is vooral een spelletje van ervaring en uiteraard heb je met 2000 km zelfstandig achter het stuur zitten nog geen ervaring.

Ik heb veel met A-segmenters gereden. Zoals door iedereen al aangegeven is zit daar simpelweg geen gang in. Zoals ik er mee reed: eerste stuk rustig aan. De oprit van de snelweg was op 2 km van huis, die oprit had een krappe bocht en liep daarna tegen een talud op. Met maximaal 3/4 gas en 3500 toeren maximaal lukte het prima om in elk geval met 90 km/u in te voegen vanuit waar ik rustig door kon accelereren tot 120 en de motor nog kon ontzien. In de meeste kleintjes zit geen temperatuurmeter (noch koelvloeistof, noch olie), ik hield 15-20 km rijden aan als vuistregel dat alles volledig op temperatuur is. Daarna kan je naar hartenlust de auto eens op de donder geven. Trek de versnellingen eens volledig door als de boel warm is, daar gaat het echt niet stuk van. Sterker, ik heb ook even een roetfilterloze diesel gereden, als ik met een warme motor vol doorhaalde in 2 kon ik achter me zien dat ik de boel even schoon blies.

En over het wel of niet lui worden van motoren, ik geloof er zeker in dat het kan. Afgelopen zomer heb ik 3 weken lang de auto van mijn moeder gebruikt voor mijn woon-werk, een A-segmenter uit 2012 met toen 85k op de teller. Haar woon-werk is 20 km wat vooral veel fileverkeer is, als ze de 80 kmu al haalt is het heel wat. Bij alles daarbuiten vindt ze 110-120 hard zat. In de 3 weken was het 65 km enkele rit, door de vakantieperiode grotendeels 120-140 kmu aan kunnen houden. Aan het einde van die 3 weken was het verbruik een stuk minder en pakte het motortje veel soepeler op.

Tsja..... toerenbegrenzer zit ook ergens.....75 pk is een heleboel. Als er ook een beetje koppel bij zit heb je meer dan ik. En ik heb niet het gevoel dat ik zo traag ben.

Helpt overigens ook om bij een inhaalactie even terug te gaan naar 4 en ook tijdens invoegen gaat de pook pas naar 5 als ik bij 120 ben.

Meer dan prima gemotoriseerd, een Karl, meer dan 75 pk heb je in een compacte auto in Nederland niet nodig. Wel vreemd overigens dat je dit eerst niet hebt ervaren.. Ben je al met deze vraag naar de dealer geweest? Heb je 't iemand anders ook al laten ervaren?

Het kan ook gewoon jouw beleving zijn. Kun je niet iemand van de garage met je mee laten rijden om het samen te constateren?

rke zei:
Mocht het een keer zo uitkomen dat je echt niet veilig kan invoegen (bijvoorbeeld, de vrachtwagens kunnne je geen ruimte geven), stop dan even op de vluchtstrook na de invoegstrook. Dat is zeker geen veilige plek, maar het is beter dan de botsveiligheid van de Karl op een dikke 40 tons Scania uit te proberen.
Ik ben het eens met je advies behalve met het stoppen op de vluchtstrook. Als je echt niet kunt invoegen aan het einde van de invoegstrook dan kun je mijns inziens beter een paar (honderd) meter vluchtstrook meepakken om dan wel veilig te kunnen invoegen. Als je stil gaat staan dan wordt je probleem alleen maar groter, je moet immers vanuit stilstand de ruimte gaan zoeken om weer naar 100km/u te accelereren en bovendien sta je dan stil op een plek waar direct achteropkomend verkeer is. Wanneer je net je rijbewijs hebt dan kan het zeker voorkomen dat het inschatten van de situatie en het veilig invoegen in druk verkeer lastig is. Dit probleem moet je zelf op een veilige manier kunnen oplossen, je kunt er niet van uitgaan dat de auto's op de hoofdrijbaan dat voor je doen (dus niet je auto met 60 km/u naar links gooien!).

Dag mensen, ik heb vandaag een vriend van mij opgehaald en 4keer even over de snelweg gereden, hij zei dat het prima ging met het optrekken. Het is gewoon inderdaad even wennen als je met een golf TDI hebt gelesd, die gaan toch een flink stuk sneller:)

Nico GTR zei:
Tsja..... toerenbegrenzer zit ook ergens.....75 pk is een heleboel. Als er ook een beetje koppel bij zit heb je meer dan ik. En ik heb niet het gevoel dat ik zo traag ben.
Sterker nog, als ik rustig aan doe omdat de motor nog koud is heb ik nog dat ik regelmatig in moet houden. Met een 0-100 sprintje in 14 seconden flatout is dat toch wel vrij rampzalig.
Nico GTR zei:
Helpt overigens ook om bij een inhaalactie even terug te gaan naar 4 en ook tijdens invoegen gaat de pook pas naar 5 als ik bij 120 ben.
Absoluut waar. Bij die kleintjes is het op de snelweg veel terugschakelen naar 4. Zodra de boel warm is doe ik dat dan ook veel en gaat net als bij jou de pook pas bij 120-130 naar 5.

Autofan99 zei:
Dag mensen, ik heb vandaag een vriend van mij opgehaald en 4keer even over de snelweg gereden, hij zei dat het prima ging met het optrekken. Het is gewoon inderdaad even wennen als je met een golf TDI hebt gelesd, die gaan toch een flink stuk sneller:)

En zo ist. Oefenen, oefenen, oefenen. En als die vriend van je jou op de goede manier coached komt je zelfvertrouwen vanzelf.

RRL zei:
Ik heb veel met A-segmenters gereden. Zoals door iedereen al aangegeven is zit daar simpelweg geen gang in.

A segmenters en geen gang? Geef eens gas... :)Zonder toeren maken die dingen geen vermogen of koppel en zijn ze niet vooruit te branden.
Geef je echter een dot gas merk je dat ze wel degelijk gang hebben.
Probleem is dat veel mensen met een zuinige auto ook zuinig rijden. Dus laag in de toeren.

Overigens geldt dit vooral voor de huidige A segmenters
de oude A segmenters (jaren 80 en 90) waren een stuk vlotter met lage toeren omdat ze het koppel al vrij laag in de toeren hadden zitten.
Ik merkte al verschil tussen mn 1993er polo en 1997er polo. Terwijl de laatste meer koppel en vermogen heeft.

Geen gang in een a segmenter... komop zeg. Ik ken B, C en D segmenters die onderin ook totaal geen koppel hebben zitten.
Tis meer het probleem van de downsizing waardoor het allemaal heel anders rijdt.

Ja lekker zuinig. Nee niet vlot. Behalve als je onzuinig (dus toeren) gaat rijden, dan zit er genoeg gang in.

Ja, daar heb je gelijk in.
Mensen leren rijden met het nieuwe rijden in een auto met een dieselmotor (en ABS) terwijl men na het behalen van het rijbewijs vaak in een kleine auto met benzinemotor (en soms zelfs zonder ABS) stapt.

Dat zijn twee totaal verschillende soorten auto's. Ik heb mijn dochters ook diverse keren uit moeten leggen hoe een auto met een kleine benzinemotor toch bruikbaar is in het verkeer. En het is niet meer dan het simpele trucje: wil je vermogen, laat de motor toeren draaien. Vooral bij benzinemotoren, die meestal pas bij 90% van het maximale toerental het maximale vermogen leveren.
Dus bij stoplichtsprintjes, invoegen en andere toepassingen waarbij je véél vermogen wil gebruiken, moet je de naald van de toerenteller bijna in het rode vlak bij 6000 rpm laten komen.

En het wordt door de fabrikanten ook aangegeven.

Als je een benzinemotor hebt (zoals bijvoorbeeld in de Karl) die bij 6000 rpm 75 pk levert, stelt de fabrikant (ruwweg) dat de motor bij 3000 rpm ongeveer 35 pk levert. Dat gegeven haal ik uit de vermogen/toerental grafiek die fabrikanten tegenwoordig alleen nog maar op verzoek bij de auto geven.

Maar, als je de Karl dus alleen maar tot 3000 rpm gebruikt, rij je met een auto die 35 pk heeft en toch 1000 kg weegt.
En met die cijfers mag je de auto best wel ondergemotoriseerd noemen. Dat houd niet over.

Pobresh zei:
RRL zei:
Ik heb veel met A-segmenters gereden. Zoals door iedereen al aangegeven is zit daar simpelweg geen gang in.

Overigens geldt dit vooral voor de huidige A segmenters
de oude A segmenters (jaren 80 en 90) waren een stuk vlotter met lage toeren omdat ze het koppel al vrij laag in de toeren hadden zitten.
Ik merkte al verschil tussen mn 1993er polo en 1997er polo. Terwijl de laatste meer koppel en vermogen heeft.

16-kleps motoren zonder turbo hebben het maximale koppel bij een veel hoger motortoerental dan 8-klepsmotoren motoren met dezelfde cilinderinhoud.
Op papier heb je dan wel meer vermogen, maar je moet inderdaad toeren maken (lees gas geven) om dit te benutten.

Als je met deze motoren het nieuwe rijden toepast (lees laag in de toeren blijft), dan wordt het invoegen op de snelweg inderdaad een uitdaging ... ;)

Ik maak zo af en toe wel eens mee dat een auto voor me met vergelijkbaar gewicht/motorvermogen tergend langzaam invoegt op de snelweg.
Waarschijnlijk in de 5e versnelling bij 2000 toeren het gas tot op de bodem ingetrapt en zich verwonderen waarom de auto maar niet wil versnellen ...

edit: Snelweg: invoegen en uitvoegen

quote hieruit:

Zorg dat je zo snel mogelijk naar de maximum snelheid gaat. Dus schakelen het liefs tussen 3000 toeren en 3500 toeren, maar niet te hoge toeren maken (denk aan de rode cijfers) of te vroeg door schakelen.

Tsja, met dit soort advies verbaast het me niets dat een beginnend bestuurder angstig wordt om gas te geven ...

Beste Autofan99,

Je hebt al heel wat adviezen kunnen lezen, zie ik. Sommige zijn goed, andere slaan nergens op (Zoals vaak op een forum).
Je hebt nog een vrij nieuwe auto, en daarom heb je nog recht op alle service en garantie van de dealer waar je de auto hebt gekocht.
Ik adviseer je waarom in dit geval om even langs te gaan bij de werkplaats van de dealer, om te vragen of iemand even een proefritje in je auto kan maken omdat je het idee hebt dat hij niet “lekker loopt”. Ik verwacht dat ze dat graag voor je doen. Ze kunnen goed aanvoelen of jouw auto anders reageer als vergelijkbare auto’s.

Veel succes...

Blackadder the 5th zei:
Ik maak zo af en toe wel eens mee dat een auto voor me met vergelijkbaar gewicht/motorvermogen tergend langzaam invoegt op de snelweg.
Waarschijnlijk in de 5e versnelling bij 2000 toeren het gas tot op de bodem ingetrapt en zich verwonderen waarom de auto maar niet wil versnellen ...

edit: Snelweg: invoegen en uitvoegen

quote hieruit:

Zorg dat je zo snel mogelijk naar de maximum snelheid gaat. Dus schakelen het liefs tussen 3000 toeren en 3500 toeren, maar niet te hoge toeren maken (denk aan de rode cijfers) of te vroeg door schakelen.

Tsja, met dit soort advies verbaast het me niets dat een beginnend bestuurder angstig wordt om gas te geven ...

Ik gaf mijn dochtertje een oude Suzuki Swift 1.3 om 'te leren rijden'. Een klein, licht autootje waar je asociaal snel mee kan scheuren. Alleen, ik gebruikte de auto waarbij ik de motor tussen de 3000 en 6000 rpm liet draaien (NA rustig warmrijden) maar dochterlief gebruikte hem tot hooguit 3000 rpm.

"Pa, hij is zo sloom....."

Dus ik ga er naast zitten en ik heb gekeken hoe zij er mee reed. Toen eens gevraagd of zij in de tweede versneliing (motor was warm) met 2000 rpm het gas onderin wilde trappen en pas los moest laten als ik dat zei. Bij ongeveer 100 km/uur wees de toerenteller bijna 6000 rpm aan en toen zei ik "gas los". Dochterlief zei toen: het lijkt de Impreza van 'D' wel.
Nu is deze Subaru Impreza zo snel dat je er letterlijk rondjes mee rond de Swift kan rijden, dus het was meer het gevoel dat het snel ging. Maar zij is anders met de Swift gaan rijden, waardoor het verbruik conform verwachting iets toenam. Van een keurige 1 op 20 naar 1 op 18.
Maar een groot, zwaar voorwerp op gang brengen kost nu eenmaal veel energie en als je de energie uit brandstof (benzine) haalt... een en een is twee, heb ik ooit geleerd.

Even wat minder Jip en Janneke:

Dit zijn de grafiekjes die ik hierboven bedoelde (van een Suzuki Swift 1.3 GS)
31500060024_original.jpg

De onderste, schuine lijn in het grote vlak is het vermogen wat de krukas levert. Op de schaal aan de linkerkant kan je aflezen dat dit bij '3.0' (x-as) de lijn van '40' doorkruist. Bij '5,5' rpm raakt deze lijn bijna de '70' horizontale lijn. Respectievelijk 3000 rpm, 5500 rpm, 40 pk en 70 pk.

Wat betekent deze grafiek?

Je zet een auto op een rollerbank en je meet het vermogen aan de wielen. Dat doe je door de rollen waar de aangedreven wielen van de auto op rusten gecontroleerd af te remmen (in engelstalige landen hebben ze het vaak over bhp - brake horse power, letterlijk 'rem' paardekrachten). Dat vermogen is beschikbaar om de auto op gang te slingeren en dat vermogen zet je in een grafiek die hierboven staat. Echter, in deze grafiek is middels een trucje het vermogensverlies in de versnellingsbak verrekend en in dezelfde grafiek staat ook het koppel bij dat toerental (dat is de kracht waarmee de krukas wil draaien).
Dus, als ik deze Swift gebruik tussen 2000 en 3000 rpm heb ik een motor die tussen de 25 en 40 pk levert. Gebruik ik dezelfde Swift met toerentallen tussen de 4000 en 5500 rpm, heb ik een motor die tussen de 60 en 70 pk levert.

Ik geef je op een briefje en durf er een krat bier onder te verwedden dat je dat echt wel merkt. Dat je meer verbruikt, dat mag duidelijk zijn. Maar je hebt niet continu veel vermogen nodig, dat heb je alleen nodig als je erg snel (richting maximum snelheid) wel rijden of als je 'even snel' wil accelereren.

Vandaar het advies: Heb je vermogen nodig, laat de motor toeren maken. Dus ook als je bijvoorbeeld de caravan de Alpen door wil sleuren.

Zelfs zonder caravan is dat wel makkelijk.

Afgelopen vakantie in Noorwegen omhoog gereden de berg op daar richting de gletsjer. Best een steil stuk wat prima ging op een gangetje van 50 km/h in 2.

Tot er ineens een Nederlandse Ford Fiesta voor me zat.....de beste meneer had waarschijnlijk een zeer nerveuze vriendin naast zich aangezien hij ontzettend sloom reed. Zelfs in 1 redde ik het eigenlijk niet. Gas vol onderin en niet versnellen vind ik niet fijn dus geregeld even afstand genomen op de plekken waar het kon. Goed de achteruitkijkspiegel in de gaten houdend om verkeer niet te hinderen om na een mooi bochtencombinatie mezelf weer op de bumper van de fiesta te bevinden.

Ze zijn boven gekomen......en 10 minuten later reden ze weer naar beneden. De voet.....vol op de rem.

Pobresh zei:
RRL zei:

A segmenters en geen gang? Geef eens gas... :)Zonder toeren maken die dingen geen vermogen of koppel en zijn ze niet vooruit te branden.
Probleem is dat veel mensen met een zuinige auto ook zuinig rijden. Dus laag in de toeren.

Geen gang in een a segmenter... komop zeg. Ik ken B, C en D segmenters die onderin ook totaal geen koppel hebben zitten.
Tis meer het probleem van de downsizing waardoor het allemaal heel anders rijdt.

Ja lekker zuinig. Nee niet vlot. Behalve als je onzuinig (dus toeren) gaat rijden, dan zit er genoeg gang in.
Inderdaad, zit geen gang in. Pas bij 10 seconden naar de 100 heb ik een beetje het idee dat het vooruit komt. 14 seconden is om van te janken, om over tussenacceleraties op de snelweg maar te zwijgen, met terugschakelen lijkt het nog nergens op. Maar goed, alleen wij Nederlanders zijn zo idioot om zulke stadsautootjes als prima voor de snelweg te beschouwen, mede door het doorgeslagen belastingbeleid.

RRL zei:
Maar goed, alleen wij Nederlanders zijn zo idioot om zulke stadsautootjes als prima voor de snelweg te beschouwen, mede door het doorgeslagen belastingbeleid.

Heeft niks met belasting te maken, he ziet het hier vaak genoeg in het koop & lease-advies forum: budget 20k maar mag niks kosten in verbruik en MRB.. Het staat een ieder vrij om ipv die 20k slechts 15k uit te geven en de rest te gebruiken voor de overige kosten, dan kun je in elk geval iets rijden waar je wél prima de snelweg mee op kunt.

Nico GTR zei:
Ze zijn boven gekomen......en 10 minuten later reden ze weer naar beneden. De voet.....vol op de rem.

Dat zijn gewoon mensen die niet gewend zijn om in de bergen te rijden. Lang leve het vlakke Nederland! :D

RRL zei:
Pobresh zei:
RRL zei:

Inderdaad, zit geen gang in. Pas bij 10 seconden naar de 100 heb ik een beetje het idee dat het vooruit komt. 14 seconden is om van te janken, om over tussenacceleraties op de snelweg maar te zwijgen, met terugschakelen lijkt het nog nergens op. Maar goed, alleen wij Nederlanders zijn zo idioot om zulke stadsautootjes als prima voor de snelweg te beschouwen, mede door het doorgeslagen belastingbeleid.

Lees je reactie nog even terug. Het kan niet heel veel dommer allemaal.

Enzo Ferrari zei:
Nico GTR zei:

Dat zijn gewoon mensen die niet gewend zijn om in de bergen te rijden. Lang leve het vlakke Nederland! :D

In een rijopleiding is er nul komma nul aandacht voor. Die kijken vooral naar zuinig rijden. Verder vrij weinig.

Nou ja, enkel de hellingproef wordt als bijzondere verrichting aangeleerd, voor de rest is hier in NL ook vrij weinig te oefenen in bergachtig gebied.

Nico GTR zei:
de beste meneer had waarschijnlijk een zeer nerveuze vriendin naast zich aangezien hij ontzettend sloom reed.

Het lijkt mij waarschijnlijker dat meneer gewoon zelf niet kon rijden...

In Nederland is een A segmenter met bijhorend vermogen anders gewoon prima. Je hoeft niet overal 130kmh te (kunnen) rijden.

NL is allemaal veel te gehaast. Denk juist doordat iedere overgemotoriseerd hier in NL door banjert om maar zsm thuis te zijn.

Rij nu even for time being in een 1.0 Yaris uit 2010. Rijd prima. En als je verkeersinzicht hebt en wat geduld komt je prima mee. En dat in een auto met zelfde vermogen maar 100kg meer gewicht als die Karl hier. Verbruik 1:20-22. Geen turbo techniek wat te lijden heeft en qua electronica niets afgezien van een Airco en Electrische ramen. Navi via Waze. Prima uit te houden. Zou ik ermee naar buitenland rijden... Ja over de A1 richting Euro Disney... maar de bergen in nee daar is ie niet voor geschikt. Vlak NL meer dan prina!

In 10 sec van nul naar honderd???

Wanneer in Nederland maak je het mee dat iemand dat doet?
Ik (en ik zal daar wel de enige in zijn) maak het slechts zelden mee dat iemand in minder dan 14 seconden van nul naar honderd (Peugeot 106) wil accelereren.

Wanneer je een Karl echt op zijn staart trapt, kan je zelfs met een Karl asociaal scheuren. En als dat je niet snel genoeg gaat, dan is een leuke GTI of snelle motor misschien een beter idee.

Is nul naar honderd in drie seconde acceptabel? Yamaha R1?

Als ik met mijn 155 optrek als hij nog koud is (dus weinig gas en bij 2500 rpm schakelen) ben ik alsnog sneller dan de meerderheid bij een stoplicht. En die 155 is echt niet snel. Mijn broertje rijdt iedereen eruit bij een stoplicht met zijn Panda 45.

Enzo Ferrari zei:
Nou ja, enkel de hellingproef wordt als bijzondere verrichting aangeleerd, voor de rest is hier in NL ook vrij weinig te oefenen in bergachtig gebied.

Er zijn best plekjes waar een cursist even kan ervaren hoe het is om de motor als rem te gebruiken. In een opleiding wordt niet eens gepraat over het warm worden bij langdurig remmen.

rke zei:

Ik (en ik zal daar wel de enige in zijn) maak het slechts zelden mee dat iemand in minder dan 14 seconden van nul naar honderd (Peugeot 106) wil accelereren.

Vaak zat :T:D

Goedendag zei:
rke zei:

Los daarvan gaat dit topic over moeilijk mee kunnen komen op de snelweg, dan denk ik meer aan hernemen/tussenacceleraties dan aan de 0-100 sprint. De meeste van die A-segmenters hebben een korte bak zodat ze nog redelijk vlot optrekken maar op de snelweg is de fut er gauw uit en al klinkt 75 pk niet heel slecht, is het vooral koppel wat je tekort komt in die situaties.

3 kleine versnellingen om lekker tot 50 te gaan en dan een hele lange 4 en 5 om een goed verbruik te halen...

Nico GTR zei:

Afgelopen vakantie in Noorwegen omhoog gereden de berg op daar richting de gletsjer. Best een steil stuk wat prima ging op een gangetje van 50 km/h in 2.

Tot er ineens een Nederlandse Ford Fiesta voor me zat.....de beste meneer had waarschijnlijk een zeer nerveuze vriendin naast zich aangezien hij ontzettend sloom reed. Zelfs in 1 redde ik het eigenlijk niet. Gas vol onderin en niet versnellen vind ik niet fijn dus geregeld even afstand genomen op de plekken waar het kon. Goed de achteruitkijkspiegel in de gaten houdend om verkeer niet te hinderen om na een mooi bochtencombinatie mezelf weer op de bumper van de fiesta te bevinden.

Ik kan mij nog herinneren, paar jaar geleden dat ik met de Stilo 1.6 volgas de Gotthard op ging. Dat ging gewoon niet harder dan 60/70km per uur. Mooie tijden. Nu rij ik met zoveel vermogen dat ik bergop soms moet remmen voor de bocht. :)

Ik heb een Fiat Punto 1.4 8v met 77pk en een gewicht van 1050Kg, nog nooit heb ik problemen gehad met invoegen doordat mijn wagen te langzaam is, gewoon een kwestie van vol gas in de derde versnelling bij het oprijden van de invoegstrook, en pas boven de 80km/u naar z'n 4 en daarna bij 120 km/u naar 5.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ik kan mij nog herinneren, paar jaar geleden dat ik met de Stilo 1.6 volgas de Gotthard op ging. Dat ging gewoon niet harder dan 60/70km per uur. Mooie tijden.
In zn 5 zeker?

Boppie zei:
Enzo Ferrari zei:

Er zijn best plekjes waar een cursist even kan ervaren hoe het is om de motor als rem te gebruiken. In een opleiding wordt niet eens gepraat over het warm worden bij langdurig remmen.

Om nou heel rijlessend NL de Vaalserberg op te sturen lijkt mij ook niet echt verstandig :D

Zadelsnuiver zei:
Goedendag zei:
rke zei:

Los daarvan gaat dit topic over moeilijk mee kunnen komen op de snelweg, dan denk ik meer aan hernemen/tussenacceleraties dan aan de 0-100 sprint. De meeste van die A-segmenters hebben een korte bak zodat ze nog redelijk vlot optrekken maar op de snelweg is de fut er gauw uit en al klinkt 75 pk niet heel slecht, is het vooral koppel wat je tekort komt in die situaties.

De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus neemt het benodigde vermogen ook kwadratisch toe.
Een versnellingsbak met korte overbrengingen helpt daar verder niet zoveel aan.
Dicht achter een veel te snel rijdende vrachtwagen invoegen wel ... ;)

Hernemen op de snelweg gaat het beste met een auto met automatische versnellingsbak. Die schakelt bij diep indrukken van
het gaspedaal meteen terug, zodat de motor het maximale toerental kan draaien.
Bij een handbak wordt het terugschakelen nog wel eens "vergeten" en merkt men dat het diep indrukken van het gaspedaal weinig tot geen effect heeft.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Nico GTR zei:

Ik kan mij nog herinneren, paar jaar geleden dat ik met de Stilo 1.6 volgas de Gotthard op ging. Dat ging gewoon niet harder dan 60/70km per uur. Mooie tijden. Nu rij ik met zoveel vermogen dat ik bergop soms moet remmen voor de bocht. :)

Haha ja, luxeproblemen maar wel fijne problemen. ;)

Zadelsnuiver zei:
Goedendag zei:
rke zei:

Klopt, 0 naar honderd tijden heb je vrij weinig aan. Is alleen belangrijk bij speelgoed.
Het is inderdaad zo dat je een hoop kunt spelen met de versnellingsbak, differentieel etc. Maar dan is het een keuze maken, en die A-segmenters worden gemaakt voor stadskilometers.
Ik merk het ook al met mijn 90pk mx5, vrij snel van 0 naar 100. Maar op de snelweg is de fut er snel uit. (de Porsche trouwens precies omgekeerd)

Terug
Bovenaan